Kaulaputken lyhennys laajentui laakerin putsaus operaatioksi. Tältä saattaa näyttää 2v vanha ohkainlaakeri, viime kesänä 2 lenkkiä sateella...
Hassua, että ylempi oli hurjemmassa kunnossa kuin alempi(?)
https://photos.app.goo.gl/V3HQvGEt3S65CnEf9
Kaulaputken lyhennys laajentui laakerin putsaus operaatioksi. Tältä saattaa näyttää 2v vanha ohkainlaakeri, viime kesänä 2 lenkkiä sateella...
Hassua, että ylempi oli hurjemmassa kunnossa kuin alempi(?)
https://photos.app.goo.gl/V3HQvGEt3S65CnEf9
Pesuaineinen vesi?
Teinin koneelle minecraftin.
Meneeköhän se vesi pahasti laakeriin myös kun pesee pyörää kun se on ns. katollaan. Itse käännän pyörän aina ylösalaisin osaksi aikaa pesua jotta alapuolikin tulee putsatuksi ja kun ketjuja ja rattaita ja vanteita ja renkaita putsaa jolloin niitä pystyy helpommin pyörittämään.
Irish Black säädöt menivät hieman loivasti.
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Ei auta. Tänään on mentävä verstaalle lyhentämään fättitäpäristä letkuja. Pari vuotta sitten kun kasasin tuon, en jaksanut lähteä lyhentelemään Shimanon jarruletkuja, jotka olivat siis edellisen omistajan jäljiltä. Eikä mulla tainnut olla välineitäkään Shimanon jarruihin. Nyt kun vaihdoin keulan, niin se letkuspagetti porautui mieleen niin pysyvästi, että siitä ei pääse eroon kuin nips-napsimalla letkut ja vaihdevaijerin kuori lyhyemmäksi. Miedosti tuumiskelen vielä, pitäisikö vaihtaa jarrut suoraan nelimäntäisiin XT-jarruihin, kun sellaisetkin hyllyssä makaavat jouten.
Eilen ajaessani hienosäätelin vaihteita vinoputken barrel adjusterista ja melkein tuskaannuin kun kevyen pään vaihteet ei millään asettunut. Sitten muistinkin taannoiset ankarat lipat vaihtajan puoleiselle kyljelle ja tajusin, että juuri siksihän vaihtajalla ylipäätään ilmeni yllättävää säätötarvetta!
Pysähdyin tutkimaan vaihtajaa ja olihan siinä vankat naarmut muistona. Väänsin häkkiä hieman ulospäin ja matka jatkui loppuun kertalaakista ongelmitta. Varakorvake sai jäädä edelleen varalle satulapussukkaan. Joskus on pienestä kiinni.
Dodi, letkut lyhennetty. Ilman kiroilua se ei tokikaan mennyt. Kummeksuntaa aiheutti SRAMin takavaihtajan vaijerin reititys. Kun Shimanolla se on melko suoraviivainen veto ja operaatio.
Kesällä onnistuin katkomaan parit kahvat xt jarruista. Nyt laitoin Flo Motorsportin kahvat (https://flomotorsports.com/products/...-brake-lever-1). Saa nähdä kuinka kestää. Lupaukset ainakin on tv-shop tasoa
^Tossa on se vaara, että seuraavalla kerralla joku muu antaa periksi. Kahva lienee suunniteltu osittain sulakkeeksi. Samasta syystä jarrua ei tule koskaan kiristää stongaan "hampaat irvessä". Varsinkin ennen kun oli vaihtajan vivut oikealla ja vasemmalla, jarrun kiinnityksen pystyi jättämään kohtuu löysälle, kun se makasi niiden vipujen päällä. Pannutuksessa kahva pääsi sitten kääntymään helposti ylöspäin
Asensin lumilautasiteet temppulaudasta rinne-/puuterilautaan.
Pyörähommista edellinen asentelu on nastarenkaiden asennus mutta se nyt oli jo viime vuoden puolella. Tässä joku päivä pitäis vaihtaa pojan pyörään uus hissitolpan vipu vaijereineen. Alkuperäinen on ollut tosi huono ja raskastoiminen. Kun vielä pakkasella takkuaa niin paremmalla tarvikevivulle on tarvetta. Sellainen on ollut hankittuna jo ikuisuus sitten mutta se asennus on uupunut![]()
Alajalkahuolto Blutoon ja Bluto torille myyntiin.
HA:han Node_redin kun shellyt ei alkaneet toimimaan niinku piti omalla alustallaan.
Riski on olemassa. Mutta on mulla jo varaosa, koska pelkkää vipua ei saanut erikseen, mutta tietysti vain toiselle (väärälle) puolelle. Ja kyllä, kiinnitys on aika löysällä. Xt:n vivussa on sellainen puristettu kohta, taipuu siitä kyllä liiankin kevyesti. Täytyis vaan pysyä pystyssä. Enemmän kiusaa samassa rytäkässä murtunut/venähtänyt sormi, ei ole parantunut kokonaan vieläkään..
Deasensin R8020-kahvan sisuskaluja. Vähän jäi kesken, kun T8 on kadoksissa. Pitäisi tutkia tarkemmin, josko kahva on murtunut, vai vuotaako vain "bladder". Jos ei muuta, niin tuleepa tutustuttua rakenteeseen. Vaihtajan mekanismi ainakin lähtee nätisti kokonaisena (säilytän ehjänä):
![]()
Airtagin piilotin.
Jäätikköpaineet renkaisiin lenkille lähtiessä.
T8:n hankinnan jälkeen puhdistin kumisen rakon ja kasasin suurta tarkkuutta ja puhtautta noudattaen kahvan, liitin sen vanhaan jarrusatulaan, täytin öljyllä ja ilmasin. Mysteeri on, että kahva ei ainakaan vielä vuoda ollenkaan. Toisaalta en rakosta reikää löytänyt.
Antaa tuon nyt sitten olla ja katsotaan. Uusikin kahva olisi.
Seuraavaksi pitää lukita vasemman kahvan tarpeeton vaihtajan liike.
Vihdoinkin löytyi osia. Pari vuotta jo suunnitellu varapyörän modernisointia. Eli 3x10 vaihtui tänään 1x11.
Muuten kaikki hyvin mutta jotenkin kuvittelin pyörän hieman kevenevän kun jää etuvaihtaja, vasen vaihdevipu ja kolme eturatasta pois, mutta vaihteen siirron paino nousi n.50g, no ei katastrofia.
11vuotta vanhat osat xt/slx sarjaa ja uudet perus Deore.
Esim. vanhat kammet (175mm) ja kolme ratasta painoi grammalleen saman kuin Deore 30T/170mm, mutta uusi ratas pakka melkein puolet enemmän kuin vanha...
Onneksi en tutkinut painoja, olisi tullut vaihto kalliimmaksi. Varapyörää kuitenkin tarvittu vain parina päivänä vuodessa sen jälkeen kun ostin uuden pari vuotta sitten, Deoret saa kelvata.
Käytettynä ostettujen Crankbrother Candy 2:en pedal refresh kit:n asennus. Ei Huh!
Iso ongelma oli se, että käytön myötä osumia saanut pedaalin ulkoreuna oli muovannut alumiinia niin, että muoviset päätytulpat olivat todella hyvin jumissa. Toisesta sain irti todella isolla talttapäällä, mutta toinen oli täysin jumissa ja talttapää vain kaivoi itsensä tulppaan. Alumiinin reuna oli työntynyt muovisen tulpan sisään ja näin ollen ahdisti.
Tästä seurasi noin puolen tunnin ähinä. Porasin tulpan läpi reiän ja kaivoin terävällä piikillä niin kauan, että lopulta tulppa alkoi pyöriä kun tungin sen reiän sisäpuolelta muoviin ja annoin vasaralla vauhtia. Pelkäsin että kierteetkin olis ottanu tässä murjomisessa kipeetä, mutta lopulta sain tavarat pakettiin. Kun tulpat on pois niin sen jälkeen oli helppoa.
Pari kertaa oli lähellä että viskaan noi kierrätykseen ja haen kaupasta uudet.
Suosittelen kaikille tekemään tämän, ennenkuin poljin on siinä kunnossa, että muovista päätytulpaa on vaikea saada pois. Refresh kitissä se on korvattu kunnon kuusiokolo pultilla.
Mutta kaikenkaikkiaan siis onnistunut operaatio, klappi polkimista loistaa poissaolollaan.
![]()
Vaparin puts ja uudet öljyt. Ketjuihin Rexiä.
Satulaputken/satulan kaikkien osien putsaus ja uudelleen rasvaus, saas nähdä jatkuuko natina.
Pyyhin Kinesiksen rungon puhtaaksi tenulla ja vahasin. Ensin ajattelin teippailla rungonsuojateipillä kuluneita kohtia, mutta totesinkin, että antaa ajettujen kilometrien näkyä.
Lähdin ruuvaileen jarrusatulaa keulaan ja silmään pisti, että Shimano on päivittänyt sovitinpalan tekstin (alla vanhempi Ultegra):
![]()
Tangonnauhat uusiksi Cinelliin, 18grammaa tuli painoksi... Olen tyytyväinen!
Jarruletkuja. 8020-kahvan ohjeessa kerrotaan, että käytä vain oikeanlaista inserttiä. Kahvan letkuliitoksen pohja ei olekaan tasainen, joka kannattaa ottaa huomioon, jos aikoo kokeilla jotakin toista letkua ja inserttiä:
En tiedä, miten on laita Shimanon eri kahvoissa, mutta tarkkana saa olla, erityisesti jos nurkissa pyörii vanhaa osaa, tai oikeaa ei ole saatavilla ja päättää kokeilla jotakin muuta.
Rengaspaineet ja keulan paineen tarkistin ennen lenkkiä.
Mahtavaa, ajattelin kun olen niin katsonut miten se menee, jarrupalojen vaihto, osaan itekin...
..no ei sujunut. Soitto kaverille ja cylco auton takapenkille.
Piti vaihvaa jarrupalat > meni koko jarrut vaihtoon...senverta on kaveri mua auttanut että ostan hänelle jotain kivaa..mutta mitä? Ehdotuksia mistä miespuolinen tykkää?
Laitoin Kinesiksen ajokuntoon: eilen litkutetut 650b-kumit (Pathfinder Pro) alle, satulatolppa satuloineen ja polkimet kiinni. Vähän pyörähdin ulkona ja napakalta ja kiinteältä tuo tuntui.
Edellisen kerran jarruletkuja laittaessa en viitsinyt lähteä puljaamaan räminää estävän vaahtomuoviputken kanssa. Sekin on nyt kunnossa.
Kunhan kevät edistyy ja pääsee vähän koeajamaan, niin kääräisen vielä tankoteipin. Vielä kun koronan jättämä jonkinasteinen väsymys katoaa, niin kovaa ajoa vaan.
Kirjanmerkit