GiantElectrobikeGarminMPMessut
Sivu 48 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 38 46 47 48 49 50 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.411 - 1.440 / 1602

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä hiihtoladulla.

  1. #1411
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    419
    Kaupunki taitaa tietoisesti jättää mainitsematta mestäpolut kävelyvaihtoehtona, koska siihen tartuttaisiin. Kuraa tulisi niskaan toisaalta siitä että kaupunki ohjaa kävelijät umpihankeen ja liukastelemaan poluille jotka ei ole talvikunnossapidossa ja toisaalta taas hiihtäjien suunasta siitä että kaupunki ohjaa kävelijät metsään poluille joita ei ole merkitty ja jotka päättyvat tai alkavta laduilta elä käytänössä ohjaavat kävelemään laduilla. Eli parempi olla mainitsematta metsäpolkuja.

    Uskoakseni jokainen, jolla on hyvät sukset joita ei halua naarmuttaa hiekoitusten takia ei lähtökohtaisesti ota niitä jalkaan kun lähtee hiihtämään jotain hesan kelvien seassa risteäviä luononlumen latuja. Siltä pohjalta en näe isoa ongelmaa että välillä joutuu välillä joko tepastelemaan hiekoituksen seassa tai ottamaan sukset jonkun kelvin kanssa yhteisen siirtymän takia. Isommaksi ongelmaksi osa kokee sen että noissa kohdissa totutetaan kävelemään ladulla mikä alentaa kynnystä kävellä siten muuallakin. Tiedä sitten onko ko porttiteoriassa mitään perää oikeasti.

  2. #1412
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.318
    Tollasia edellisen sivun alikulkukuvan kaltaisia virityksiä on tänä talvena ilmestynyt muuallekin sellaisiin paikkoihin, joissa niitä ei aikaisempina vuosina ole ollut. Esimerkiksi Talinranta-Munkkiniemi klv/ulkoilureitti on n. puolen kilsan matkalta on ajettu toiselta reunalta laduksi sillä seurauksella, että muulle liikenteelle jää niin kapea tila, että sitä ei mahdu auraamaan isolla koneella ja sen seurauksena se on ollut osan talvea erittäin huonokulkuisessa kunnossa. Aikaisempina vuosina kyseisessä kohdassa on kulkenut hiihtämällä tehty epävirallinen latu, joka on kulkenut väylän ulkoreunan ja metsän välisellä kaistaleella.

    Sitä ei voi olla ihmettelemättä, että kun kerran tollaset klv/ulkoilureitti puoliksi -systeemit toimii kapuungin mielestä sellaisissa paikoissa, joissa se tila nipistetään pyöräilyltä ja jalankululta, niin miksi se ei toimisi myös toisinpäin eli sellaisilla reiteillä, jotka on nyt perinteisesti mielletty latukäyttöön talvisin, kuten nyt esim. se Kuninkaantammentien Pitkäkosken pää.

    Sellainenkin huomio, että keskuspuistossa on myös latuja paikoitellen sellaisissakin paikoissa, joihin niitä ei ole edellisen sivun kuvaan piirretty.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  3. #1413
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.318
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kepun läpi pohjois-eteläsuunnassa kulkeva reitti on koko talven (mitenköhän tänään, taidanpa tsekata) ollut mainiossa kunnossa vaikka muualla on ollut silkkaa helvettiä.
    #talvikepusatku on mulla vielä ajamatta. Pari yrityskertaa, noin kahdeksankymppiä onnistuneempi. Vaati aika paljon kesäoloja enemmän päätä ajella eestaas Laakso-Munkkikoski-väliä, mutta kyllä mä sen vielä suoritan
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  4. #1414
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    4.310
    Ajettavista laduista ja siitä "virallisena" joskus nähdystä latukartasta:

    Kaikki mitkä edellä mainitussa ulkoliikuntakartassa näkyvät (noin 200 km) kuuluvat ensimmäisenä huollettaviin latuihin. Näiden lisäksi resurssin mukaan ajetaan ylimääräisiä, osin jo vakiintuneita latuja eri puolille kaupunkia. Nämä ladut eivät näy ulkoliikuntakartassa, sillä niiden ylläpito on tilannekohtaista. Nämä ylimääräiset ladut ovat usein koulujen yhteydessä, kuten esimerkiksi Myllypurossa, Viikin Latokartanossa ja Ala-Malmilla.
    Kommenttina vain se että Itä-Helsingissä kaikki klv/ulkoilureitti puoliksi -systeemit on säännönmukaisesti toteutettu niin että on aurattu jokseenkin normaalileveydeltä ja ahdettu pertsalatu (joka sitten hiekoitettaessa saa osansa) toiseen reunaan.

  5. #1415
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    419
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Sellainenkin huomio, että keskuspuistossa on myös latuja paikoitellen sellaisissakin paikoissa, joihin niitä ei ole edellisen sivun kuvaan piirretty.
    Esim Maunulassa kallion päältä menevä latu puuttuu. Ei ole mikään yllättävä "hetken mielijohteeesta kissalla siirtymää ajettaessa" vedetty latu. Siinä on ollut latuna niin kauan kuin muistan, kepun runkolatu ja sitä stravankin mukaan hiihdetty iät ja ajat enemmän kuin läntistä reittiä. Mutta sitäkään ei vaan millään saada ulkoliikuntakarttaan, jossa on lisäksi niin huono karttapohja että ei siitä kukaan ymmärrä missä ne ladut menee ja mitkä jäljelle jäävistä viivoista on aurattuja ulkoiluteitä ja mitkä lumen alla olevia kinttupolkuja. Ne kun on nyt molemmat merkitty samanlaisella valkoisella viivalla. Minimivaatimus olisi että saisivat merkittyä samaan karttaan sekä ne väylät mille yritetään ajaa latu ja myös ne jotka on aurataaan, mutta ei vaan tunnu onnistuvan, odotellaan vaan jotain tulevaaa opastussuunnitelman toteutumista.

  6. #1416
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.289
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    #talvikepusatku on mulla vielä ajamatta. Pari yrityskertaa, noin kahdeksankymppiä onnistuneempi. Vaati aika paljon kesäoloja enemmän päätä ajella eestaas Laakso-Munkkikoski-väliä, mutta kyllä mä sen vielä suoritan
    No jos mun pää kesti ajaa Larua ympäri satku niin...


  7. #1417
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.318
    ^^ Resursseista puheenollen, niin aika paljon enemmän tuntuu kaupungilla riittävän resursseja latujen kuin kelvien ylläpitoon…. Mutta onhan se toki tärkeätä, että ihmiset saa harrastaa hyvissä olosuhteissa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  8. #1418
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.318
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    No jos mun pää kesti ajaa Larua ympäri satku niin...
    Larussa on sentään komeat merimaisemat. Kepussa ei talvella pääse tuulettamaan päätä edes Haltialan pelloille
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  9. #1419
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.468
    Onneksi kohta alkaa kevät, kun kalenterissa kuukausi vaihtuu.
    Tosin hiihtäjien mielestä talvi on vaikka juhannukseen, jos jossain on lunta.
    "Talvisin vain hiihtäjille" menee siis kunkin oman tulkinnan mukaan. Lakituvassa ei ole taidettu tehdä tulkinnasta ennakkotapausta.

  10. #1420
    No mutta kerrankin on niin paljon lunta, että jopa helsingissä voi mennä hiihtäen töihin =)

  11. #1421
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.932
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Tämä on taas niin typerä vastaus että olisi syytä jättää vastaamatta. Mutta selvnnykseksi muille: vaikka lunta on kuskattu ja levitetty koko alikulun leveydeltä, latu on kuitenkin ajettu siten että sivussa -- eli kuvassa siinä missä näkyy vesilätäkkö - on selvästi latu-urasta erillinen tila muille liikkujille. Toisin sanoen ladulla ei tässäkään tarvitse, ei ole tarkoitus eikä saa ajaa - kelvi ja latu vain risteävät Mustavuoren puolella.
    Joo, no mä ymmärrän "ladun" koko sen latukoneen ajamana väylänä. En vain latu-urana. Eli jos on latu-ura ja sen lisäksi tasainen osa "pyykkilautaa", olen ajatellut että tämä kaikki on nyt sitä latua missä ei saa ajaa. Eikös näin ole Pirkkolassa jollain sillalla?

  12. #1422
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    449
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Onneksi kohta alkaa kevät, kun kalenterissa kuukausi vaihtuu.
    Tosin hiihtäjien mielestä talvi on vaikka juhannukseen, jos jossain on lunta.
    "Talvisin vain hiihtäjille" menee siis kunkin oman tulkinnan mukaan. Lakituvassa ei ole taidettu tehdä tulkinnasta ennakkotapausta.
    Talvisin pysyn poissa laduilta silloin kun ei ole aivan pakko ylittää sellaista tms. Tai esim yhteiskäyttöladuilla esim kuusijärvellä / sipoonkorvessa. Mutta maaliskuun jälkeen alan ihan kylmästi ajamaan niillä. Talvikausi on silloin päättynyt ja hiihtäjien kannattaa vaihtaa lajia. Ja jos joskus olisikin sellainen ihme, että esim "kesäkuukausina" olisikin pakkasta ja lunta niin silloin ajelisin aivan surutta laduilla. Tai jos lunta alkaisi tulemaan syys - lokakuussa ja ladut saataisiin silloin jo ajettua niin en kunnioittaisi niitä. Ovat vain talvisin, ei syksyisin, eikä keväällä / kesällä.

    Eli lumi/latutilanne ei ole se määräävä tekijä vaan kalenteri.

  13. #1423
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ^^ Resursseista puheenollen, niin aika paljon enemmän tuntuu kaupungilla riittävän resursseja latujen kuin kelvien ylläpitoon…. Mutta onhan se toki tärkeätä, että ihmiset saa harrastaa hyvissä olosuhteissa.
    Tämänkin keskustelun ongelma on että melkoinen osa esitetyistä käsityksistä siitä miten aidan toisella puolella asiat ovat niin paljon paremmin ja väitteet siitä miten niitä toisia hyysätään pohjautuu siihen miltä tuntuu tai näyttää tai miten voisi asioihin perehtymättä luulla niiden olevan.

    Tai ehkä se sitten tosiaan on niin että en pipo päässäni yksinkertaisesti ymmärrä nauttivani laduista kelveillä liikkuvien kustannuksella. Ja ehkä se tosiaan on niin että kun Paloheinän ja Mustavuoren tykkiladut ovat timangisessa kunnossa ja ne ajetaan joka aamu, niin samanlaiset resurssit käytetään myös kaikkien muiden latujen ylläpitoon.

  14. #1424
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    "Talvisin vain hiihtäjille" menee siis kunkin oman tulkinnan mukaan. Lakituvassa ei ole taidettu tehdä tulkinnasta ennakkotapausta.
    Ulkoliikunta.fi-karttaan merkittyjen latujen osalta voitaneen katsoa että jos latu on merkitty suljetuksi, se ei ole varattu vain hiihtäjille. Muistinvaraisesti heittäisin myös että jossain vaiheessa kevättä Liikuntavirasto ilmoittaa että latujen ylläpito on lopetettu.

    Muuten taitaa olla niin ettei ainakaan pääkaupunkiseudulla kukaan ole vielä joutunut oikeuteen tai saanut rikesakkoa siitä että on kävellyt, ulkoiluttanut koiraa, ajanut pyörällä tai ratsastanut ladulla.

  15. #1425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ^^ Resursseista puheenollen, niin aika paljon enemmän tuntuu kaupungilla riittävän resursseja latujen kuin kelvien ylläpitoon…
    Tätä en usko, eli joka kerran kun tuo lause esitetään jollekkin kunnalle vastaus on, että se latujen tekeminen on halpaa. Meillä Vantaallakin nähdäkseni kolmella latukoneella (Hakunila, Tikkurilan seutu ja Petikko) hoidetaan koko latuverkko. Kelvien auraamiseen luulisi olevan varattuna ainakin kymmenkertainen määrä koneita - eikä sekään riitä alkuunkaan.

    Eli kyllä luonnonlumilatujen ylläpito on halpaa hommaa, jos muutama ukko ja muutama kone saa siitä palkkansa. Tykkilumessa sitten tulee lisäkuluja.

  16. #1426
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Joo, no mä ymmärrän "ladun" koko sen latukoneen ajamana väylänä. En vain latu-urana. Eli jos on latu-ura ja sen lisäksi tasainen osa "pyykkilautaa", olen ajatellut että tämä kaikki on nyt sitä latua missä ei saa ajaa. Eikös näin ole Pirkkolassa jollain sillalla?
    Vaikkei itse hiihtäisikään, ei pitäisi olla mahdotonta hahmottaa peruskäsitteet: pertsalatu on käytännössä yhtä kuin ne kaksi samansuuntaista uraa, latu-ura on pertsalatu plus sen vieressä oleva luisteluhiihtoon tarkoitettu "skeittipeti".

    Jos ulkoilutien molemmissa laidoissa on pertsalatu, ulkoilutie on kokonaan latu-uraa. Ja silloin kun latu-uran vieressä on muille liikkujille varatttu alue, sen kyllä erottaa paljaalla silmälläkin.

    Hope this helps.

    Silloin kun kelvisillalle tulee ainoastaan ylläolevan kaltainen kaksisuuntainen latu eli ulkoilutie on varattu vain hiihtäjille, on luonnollisesti niin ettei sillallakaan saa ajaa. Pirkkolan sillan lisäksi tiedän sellaisen löytyvän myös Herttoniemen ja Hallainvuoren välisellä ladulla olevan Viikintien sillan.


    PS Lähde ihmeessä ajamaan! Suuntaa vaikka Kivikon aurattuja ulkoiluteitä Kehä I:n puistosillan - jolla hiihtäjät on ahdettu reunaan - yli ja käänny sitten oikealle yhtä lailla auratulle ulkoilutielle ja jatka seikkailua

  17. #1427
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.932
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    PS Lähde ihmeessä ajamaan! Suuntaa vaikka Kivikon aurattuja ulkoiluteitä Kehä I:n puistosillan - jolla hiihtäjät on ahdettu reunaan - yli ja käänny sitten oikealle yhtä lailla auratulle ulkoilutielle ja jatka seikkailua
    Paitsi että siitä ei siis virallisesti saisi ajaa. Ei siinä sillalla, eikä heti sen jälkeen.

    https://ulkoliikunta.fi/fi/unit/6498...ko%20yhdyslatu


    Mutta siis en tosiaan ole tiennyt, että tuo pertsalatujen määrä jotenkin määrittää sen, onko koko väylä latu-uraa vai ei. Aina oppii.

  18. #1428
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ^^ Resursseista puheenollen, niin aika paljon enemmän tuntuu kaupungilla riittävän resursseja latujen kuin kelvien ylläpitoon…. Mutta onhan se toki tärkeätä, että ihmiset saa harrastaa hyvissä olosuhteissa.
    Latujen lisäksi kaupungilta menee rahaa uimahalleihin, kuntosaleihin, jäähalleihin, ulkojäihin, urheiluhalleihin, näitähän riittää, että ihmiset saa harrastaa hyvissä olosuhteissa. Kaikki kuitenkin pois kelvien ylläpidosta, eikö niin

  19. #1429
    Liittynyt
    11/2009
    Paikkakunta
    Tsadin ydin
    Viestit
    373
    Oli vaikeaa. Kantti ei purrut kunnolla ja penikkalihas kipeytyi. Lisäksi monot on paskan hyvät tai hyvän paskat. Siis kivat, mutta kun narut ei pysy millään kiinni. Uudet sukset oli sentään kivat, mutta eivät pelastaneet kokonaisuutta. Paska laji, mut parempana päivänä ei niinkään.

    Lisäksi reitillä oli liikaa jäätyneitä sulamislampia. Ihan avautumisen arvoista sekin.

    Ainiin sekin, että kyltit siitä, millä tyylillä, mihin suuntaan ja kuinka pitkästi ennen kuin pääsee takaisin, sekä miten toimia koirien, kävelyn jne. kanssa on ihan tolkuttoman huonolla tolalla. Tänään ei sentään kukaan tullut jakamaan pahaa mieltä siitä, etten osaa hiihtoniilouteen vihittyjen esoteerisia tabuja noudatella. Toisaalta, jos olisi tullut, olisin vaihtanut lajin painiksi, mut siinä olisi luultavasti päivä parantunut, eikä olisi sitten voinut kirjoitella tänne. Ehkä se laturaivoaja olisi sitten kirjoittanut tänne tai jonnekin, et "Ihan vaan vähän laturaivosin ja sit mut ihan yllättäen hapetettiin."

  20. #1430
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Miks mua ei ahista hakeutua toiselle reitille talvisaikaan ja antaa hiihtoon hurahtaneiden taistella siellä missä sulan maan aikaan tuppaan juoksemaan tai ajamaan pyörällä?

    Mulle on kyllä riittänyt lääniä mennä jalan tai pyörällä ihan tässä pohjoisosassa Helsinkiä.

  21. #1431
    Liittynyt
    09/2018
    Viestit
    112
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Silloin kun kelvisillalle tulee ainoastaan ylläolevan kaltainen kaksisuuntainen latu eli ulkoilutie on varattu vain hiihtäjille, on luonnollisesti niin ettei sillallakaan saa ajaa. Pirkkolan sillan lisäksi
    Pirkkolantien ylittävällä sillalla on latu-ura molempiin suuntiin, mutta ainakin viime talvena oli oikein kyltit että silta on sallittu myös muille liikkujille, kun tien yli ei ollut muuta reittia ratikkatöiden takia. En ole huomannut katsoa onko kylttejä tänä talvena, mutta ainakin polut ohjautuvat juuri siihen sillalle.

  22. #1432
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    419
    Myös yksisuuntaisilla laduilla esim Paloheinän pururadat ja tykkiladut on yleensä pelkästään toisessa reunassa pertsan ura. En kyllä usko että siinä on erehtymisvaaraa, että kukaan ajattelisi että se luisteluosuus olisi kävelyyn/pyöräilyyn tarkoitettu. Enemmän sekaannuksia tulee siitä, että joihinkin alamäkiin ajetaan toinen pertsa ura ja se saa osan hiihtäjiä luuleman sitä kaksisuuntaiseksi pertsabaanaksi ja he lähtevät sitä hiihtämään vikasuuntaan. Näitä jänniä tilanteita joissa alamäessä yllättäen ohituskaistalla onkin pertsailija tulossa vastaan ehkä näkee eniten Haltiavuorelta alkavassa laskussa, siinä kun alempana risteyksen kohdalla kun on usein lasku-urat tuplana. Eikä mitään kylttejä ole.

    Yksi asia mitä ei ymmärretä puolin toisin on tuo kauden loppuinen. Se kun loppuu ihan eri aikaan tykkiladuilla vs luomulumella. Vaikka tykkiladuilla on kausi päällä vielä pitkään on viereisellä ulkoiluväylällä jo kausi ohi eikä siellä ajaville pidä sauvaa heristää. Ja tosinpäin, vaikka kausi on luomulla jo ohi ja lumet sulaneet kuraksi, ei pidä sen pohjalta olettaa että kausi on kaikkialla ohi ja lähteä kävelemään kuraisin kengin viereiselle tykkiladuille joita kaupuinki höylää vielä toista kuukautta. Aidosti hämmästyneen näkösiä kävelijöitä tulee noilla tykkibaanoilla vastaan kun luomuladut sulavat ihmetellen että vieläkö täällä hiihdetään. Siis siinä vaiheessa että hiihtokautta on vielä reilu kuukausi jäljellä.

  23. #1433
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.702
    Tänään kiersin läskillä Tampereen Kaukajärven länsipäätä kun siellä oli kivan näköinen tamppaantunut polku joka lähti Riihiniemen rannasta. Sitten yllätys, polku päättyi hiihtolatuun ja ladun toisella puolella oli sitten kerrostalot ja kevli. Vähän aikaa siinä hämmästelin ja päätin tehdä kuten muutkin oli tehneet, eli tuuppasin pyörällä siihen ladulle.

    Onneksi latua pitkin ei tarvinnut ajaa kuin n 50 metriä kun siitä pääsi pois. Mutta tuon kaltaiset ”umpiperät” vähän väkisin ohjaa ihmiset ladulle. Kyseessä siis reitti mikä johtaa Hikivuorenkadun asutusalueelta Riihiniemen avantouintipaikalle. Sinne ei nyt taida muuta reittiä päästä kuin osan matkaa ladulla kävellen.

  24. #1434
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Paitsi että siitä ei siis virallisesti saisi ajaa. Ei siinä sillalla, eikä heti sen jälkeen.

    https://ulkoliikunta.fi/fi/unit/64985-Herttoniemi-Kivikko%20yhdyslatu

    Miten minä saisin yksinkertaisen asian menemään päähäsi?! Ei tuo ensinnäkään ole mikään ihmeen "virallinen" latukartta ja toiseksi et sinä eikä kukaan muukaan pysty näkemään siitä missä kulkee ainoastaan latu-ura eikä sen vuoksi saa ajaa. Ei sitä karttaa ole sellaiseen tarkoitettu.

    Eikä sen näkemiseen mistä saa ajaa eli missä on latu-uran lisäksi muille liikkujille tarkoitettu väylä mitään "virallista karttaa" tarvita - sen näkee paikan päällä kun silmillään katsoo. Täytyy olla täydellinen toope ellei erota aurattua ja latukoneella ajettua osaa.

    Selkokielellä: sekä sillalla että sen molemmin puolin, Kivikosta tai Kontulasta saakka tai Kehätien kelviltä nousten tai Latokartanosta tullen, saa ajaa, koska siinä #$@&%*! selvästi on sitä varten aurattu väylä eikä latu-uralle tarvitse mennä.


    Mutta siis en tosiaan ole tiennyt, että tuo pertsalatujen määrä jotenkin määrittää sen, onko koko väylä latu-uraa vai ei. Aina oppii.
    Mitään noin typerää en kirjoittanut enkä ikimaailmassa menisi kirjoittamaan. Yritin vain mahdollisimman yksinkertaisesti selittää mitä siihen latu-uraan kuuluu, sitä kun tapaa olla kahta tyyppiä.

    Jos löydät jostain kaksisuuntaisen ladun eli latu-uran jolla pertsalatujen määrä on kaksi, mutta jompi kumpi niistä ei sijoitu ulkoilutien laitaan, on hyvinkin mahdollista ettei koko väylä ole latu-uraa vaan siihen on silloin saattanut mahtua selvästi erillinen muille liikkujille tarkoitettu osa.


    PS En edelleenkään suostu uskomaan että olisit näissä hiihtojutuissa niin pohjattoman uuno kuin mitä esität. Toisaalta en käsitä miksi jaksat pelleillä, ehkä sitten on vain niin että sinulle tuottaa rajatonta riemua tai ainakin pientä mutta vastustamaton huvia että saat minut vastaamaan...

  25. #1435
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.932

    Avautumista vaikeasta elämästä hiihtoladulla.

    ^mä voin kyllä kertoa, että ihan aidosti olen kujalla siitä, että mikä on sellainen latu-ura missä saa tai ei saa ajaa. Tai mikä yleensäkään on latu-ura. Ja nyt latu-uralla tarkoitan siis sitä koko väylää, jopa minä ymmärrän, että itse pertsaladuilla ei saa ajaa. Mutta se, mistä erottaa, että mikä on sitten sitä sallittua tai ei-sallittua luistelualuetta, niin se ei ole mulla selvä.

    Ja jos se ulkoiluviraston kartta ei noita latuja kerro, niin kyllä mun mielestä on aika haastavaa siellä metsässä päätellä missä saa ajaa ja missä ei. Sulle tämä on ilmeisen selvää, mulle ei. Ja veikkaan, että muitakin tyhmiä riittää. Mulla ei ei-hiihtäjänä ole mitään kiinnostusta perehtyä hiihtominatin syviin oppeihin, vaan odottaisin, että se olisi kristallinkirkkaasti määritelty ja selvää missä saa ajaa ja missä ei.

    Ja vielä tästä: laduilla rajataan merkittävästi muiden liikkumista luonnossa. Joten ei se latu-määritys voi olla mitenkään epämääräinen tai riippuvainen siitä, mistä latukonekuski milloinkin kahville ajaa. Onhan ratsastusreititkin, joissa myös on liikkumista rajoitettu, merkitty selvästi luontoon. Ei niitä tarvitse tulkita kavionjäljistä ja lantaläjistä.

  26. #1436
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.932
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Miks mua ei ahista hakeutua toiselle reitille talvisaikaan ja antaa hiihtoon hurahtaneiden taistella siellä missä sulan maan aikaan tuppaan juoksemaan tai ajamaan pyörällä?

    Mulle on kyllä riittänyt lääniä mennä jalan tai pyörällä ihan tässä pohjoisosassa Helsinkiä.
    Tämä on toki hyvä. Ei minuakaan juuri häiritse se, ettei kelvejä kunnosteta, mutta en kuvittele, etteikö se olisi jollekin ongelma.

  27. #1437
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    .... mitään "virallista karttaa"
    "Virallinen latukartta" on vaikea termi. Esimerkiksi tuo pääkaupunkiseudun ulkoliikunta.fi noudattaa nähdäkseni Jyväskylän yliopiston liikuntapaikka tietokantaa https://www.lipas.fi/etusivu. Sinne kunnat päivittävät latujaan siten kun sattuvat päivittämään. Nähdäkseni netin latukartat ladulle.fi jne. noudattavat tuota samaa

    Hiihtopuolen "Trailmap" eli Open Street Map pohjainen kartta on esimerkiksi: www.opensnowmap.org

    Lisäksi kuntien omissa karttapalveluissa on latuja, kuten nyt sitten vaikkapa se Tampereen Mski.

    Eli sanoisin, että "virallinen latu" on ainakin useimmiten valaistu pururata, joskin niissäkin voi olla tilanteita, että konekuski vähän soveltaa ja ajaakin jostain vierestä joutomaata pitkin. Latu ei ole mikään lailla säädelty liikenneverkon osanen vaan siellä toimitaan lähinnä hyvien tapojen ja kaupungin järjestyssääntöjen puitteissa. Eli kun pikkupojat aiheuttivat sen yhden hiihtäjän kuoleman Paloheinässä hiekoituksella niin se oli poliisiasia, mutta jos joku ajaa ladun rikki maastopyörällä, niin tuskinpa poliisillakaan on muuta kuin nuhteluoikeus.
    tikola muokkasi tätä : 19.02.2022 at 18.09

  28. #1438
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.187
    Firlen kanssa samalla linjalla, että kyllä sen näkee onko väylä ajettu laduksi tai onko se aurattu tai onko niin, että osa leveydestä on kunnostettu laduksi ja osa leveydestä aurattu. Auraus ajetaan auralla (lunta poistetaan mahdollisimman maan pinnan lähelle saakka) ja latupohja lumikissalla vain tasoitetaan ja lisäksi vedetään pertsa-urat (poistamatta lumikerrosta). Ei pitäis olla vaikea nähdä mistä näistä kolmesta on kulloinkin kyse.

  29. #1439
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.932
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    "Virallinen latukartta" on vaikea termi. Esimerkiksi tuo pääkaupunkiseudun ulkoliikunta.fi noudattaa nähdäkseni Jyväskylän yliopiston liikuntapaikka tietokantaa https://www.lipas.fi/etusivu. Sinne kunnat päivittävät latujaan siten kun sattuvat päivittämään. Nähdäkseni netin latukartat ladulle.fi jne. noudattavat tuota samaa
    Niin, no yksi näkökulma voi sitten olla nämä Helsingin kaupungin sivut ja tuo erillinen lista laduista. Nuo nyt ilmeisesti ovat niitä ”virallisia” latuja:

    https://www.hel.fi/helsinki/fi/kultt...apaikat/ladut/

  30. #1440
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.932
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Firlen kanssa samalla linjalla, että kyllä sen näkee onko väylä ajettu laduksi tai onko se aurattu tai onko niin, että osa leveydestä on kunnostettu laduksi ja osa leveydestä aurattu. Auraus ajetaan auralla (lunta poistetaan mahdollisimman maan pinnan lähelle saakka) ja latupohja lumikissalla vain tasoitetaan ja lisäksi vedetään pertsa-urat (poistamatta lumikerrosta). Ei pitäis olla vaikea nähdä mistä näistä kolmesta on kulloinkin kyse.
    Ihan joka paikassa se ei kuitenkaan ole noin selvää. Esimerkkinä nyt se Kehä I:n ylittävä silta, jota ei ainakaan aiemmin ole aurattu, vaan ajettu latukoneella. Pitää käydä katsomassa mikä siellä on tilanne nyt, onko sieltä kuorittu sohjot pois.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •