Näyttäisi tämä ongelma ratkenneen uudella ilmaruodolla. Samalla päivittyi Solo Air -> Debon airiin. Tarkemmin kun ihmetteli, niin "kolaus" kuulosti samanlaiselta, kun tuo paineen tasaus napsahdus kun keula tulee täyteen mittaansa. Imeisesti jokin tiiviste kuitenkin vuosi sen verran että ilma pääsi liikkumaan väärässä paikassa tuon männän ohi.
Tuli muuten aika paljon smuutimpi tuolla debon airilla...
Onko vinkkejä missä mahtais olla vika kun keula kolistelee? Käytännössä ilmenee jatkuvasti ajossa pienenä kolinana, saa paikallaan kuulumaan ihan siten että nostelee pyörän vieressä seisten tangosta nopeita nykäisyjä ylöspäin niin että rengas kuitenkin pysyy maassa. Olen sulkenut pois vanteen, navan, jarrut ja stemmin. Tulee jostain putkista. Onko keulahuolto ainoa ratkaisu ja kuinka laaja sellainen? Pyörällä ajettu alle 1tkm.
Keulana SR Suntour Durolux 180mm.
Oiskohan samaa kuin mulla oli Mastodonissa. Ihan pari päivää sitten korjasin. https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...41#post3106341
Oh toivoin ettei olisi ihan noin iso jumppa. En ole koskaan itse iskareita huoltanut joten ei ole sinänsä perustietoa alkaa noin vain purkamaan. Onhan tuostakin huolto-ohjeita olemassa joten kai se täytyy ottaa meisseli kauniiseen käteen. Ehkä kuitenkin kierrätän kaupan kautta josta pyörä on kesällä ostettu, ei ainakaan mene jakeluun että näin pienillä kilsoilla olisi mitenkään dramaattisesti kulunut/hajonnut.
Suntourin keulista on kyllä hyvä alottaa jos ei ole aiemmin huoltanut. Pitäisi olla ihan helpommasta päästä.
Ainakin niin kauan kun ongelma ei ole vaimentimen sisällä.
Muuten kyllä on aika helppo purkaa osiin, putsaa, laittaa sopivat määrät rasvaa ja takasin kasaan ja oikeisiin kireyksiin. Voi olla että ongelma lähtee sillä.
Onkohan täällä tietoa mahtuuko 2.8'' piikkisika pyörimään Foxin 38 keulassa? En onnistunut löytämään oikein mistään hyvää tietoa mahtuuko 2.8'' pyörimään hyvin.
Mulla on 2015 Radon ZR Team 7.0 ja siinä on XC32 Rock Shoxin etuiskarit 100mm joustolla. Tarttis saada vähän paremmat iskarit, mikä ois hyvä seuraava päivitys ja miten pitkällä joustolla kehtaa ostaa, että voi polkea?
Ajo tulee oleman tosi kivistä ja juurisia reittejä, myös korkeuserojen takia jyrkempiä mäkiä alaspäin. Ei isoja hyppyjä, mutta tarkoitus pientä alkaa harjoittelemaan. Jätkkäperä pyörä. Nykyinen iskari ei kauheasti auta etenemisessä, kun vertaa kavereiden pyöriin. Itsellä motoendurotausta tässä arvioinnissa, ei kauheana pyörätaustaa.
Budjetiksi jos heittää vaikka jonkun 400e?
En varmaan yli 120mm keulaa tohon laittaisi tilalle. Yksi kanssa rajottava tekiä on nykynen setuppi, jossa on etukiekossa pikalinkku + 100mm leveä napa, joka itessään rajaa pitemmät haarukat pois ja myös kaventaa 100-120mm keulojen valikoimaa.
Joku Rockshox Reba tai SID vois tarjoo tuntuvaa päivitystä, mutta menee sitten etunapa tai koko kiekko vaihtoon kanssa.
Eikös ole sitten mitään 120mm-vaihtoehtoa, josta huomaisi eroa ja menisi suoraa kiinni?
No ehkä Rockshox Judy Gold voisi olla yksi jota saa pikalinkku akselille. Voi vaan olla vaikea löytää noita. Itse en nopeasti löytänyt.
Oisko tossa oikea?
https://www.bike-components.de/en/Ro...-Model-p76097/
Toi kaulaputken tyyppi pitäs kanssa varmistaa. Se ei oikeen selviä muutaku irrottamalla nykynen. Eli siis onko kaulaputki suora vai kartio.
Harmittaa, kun tuli ostettua täysjousto Foxin joustoilla, noitten huoltajia kun ei ole lähimaillakaan enkä itse osaa enkä viitsi opetella huoltamaan. Oulussahan voisi Rokkarin osat huollattaa useammassakin paikassa. Mietin tuossa, että osaisiko moottorikelkan huoltaja, niissähän on Foxin jousituksia.
Pitkälti samalla tavalla niitä jousituksia huolletaan merkistä riippumatta. Jos joku jousitustusta huoltava firma löytyy niin eiköhän se onnistu foxitkin huoltaa, ainakin perus ilmakannuhuolto ja keulan alajalkahuolto luulis onnistuvan.
Special bike Oulussa näkyykin huoltavan. Täytynee viedä tuonne. Kuinka usein kannattaa huolto tehdä? Olen nyt ajanut kahtena kesänä, aika vähän tunteja kertynyt.
Tarvitsen tietäjien ammattitaitoa
Pitäisi saada vm 2010 26" Reba Dual Airin joustomatkaa lyhennettyä. Ajatus olisi laittaa se 24" pyörään jolloin A-C mittaa pitäisi saada pienemmäksi. Virallisesti joustomatkaa saa muutettua 80-120mm, noilla kumi spacereilla ilmajousessa. Tapahtuuko keulan toiminnassa jotain dramaattista jos laitan yhden ylimääräisen 20mm spacerin, jolloin joustomatka olisi 60mm ja a-c mitta olisi lähempänä haluttua?
Eikös ne spacerit olleet muovisia, sellaisia tiimalasin muotoisia? En muista enää Reban vuosimallia (08 ehkä) mutta tein joskus tuollaisen operaation, parin vuoden ajan toimi.
Juuri ne tiimalasin muotoiset palikat ja voivat hyvinkin olla muovia, en ole tuollaista koskaan näplännyt. Netista katsoin vain räjäytyskuvia.
Fillariosastakin kyselin ja onnistuu ilmeisesti tuo lyhennys ilman ongelmia. Harmillisesti kerkesi vain mennä nenän edestä tuo keula mitä kaavailin ostaa, niin vielä ei ainakaan pääse näpräämään
Kiitos vastauksesta kuitenkin!
Rockshox Recon RL etujousituksen alajalkojen huollosta olisin kysynyt, että millä irveellä saisin alajalat irti. Olen alapultteja avannut 2-3 kierrosta ja hakannut useita kertoja muovipäiseläl vasaralla kuusiokoloavaimen päähän, mutta en saa mitenkään alajalkoja irti. Hampaat irvessä revin eikä irtoa. Vinkkejä kaivataan kovasti![]()
Eli siis avaan pultteja enemmän ja koputtelen uudestaan? Avaanko vaikka puoli kierrosta kerrallaan ja koko ajan koputtelen? Onko tossa siis joku optimi, kuinka paljon noita pitäisi avata ennen kuin koputtelee? En oikein ymmärrä, miten tuo koputtelu tekee tuon irroituksen? Eikös ne niillä pulteilla ole vain kiinni. Videoita olen katsellut ja niissä näyttää olevan ihan kevyt koputtelu ja sitten vain vedetään alajalat irti. Tiukassa on.
Ne pultit vetää kartiosovitteen tiukkaan kiinni ja voi olla että jämähtäny paikoilleen syystä tai toisesta.
Normaali suositus on rockareissa 3-4 kierrosta. Mutta siitä se on tosiaan sulla kiinni, että kopautus ei ole vapauttanut vielä sisuskaluja. Enemmän siis auki kuin 2 kierrosta ja napakampi napautus.
Kiitos kaikille vinkeistä. Nyt tuli toiselta puolelta öljyt pihalle, eiköhän kohta toiseltakin. Irroitin koko etuhaarukan pyörästä niin helpompi sitä käsitellä. Muut tarvikkeet onkin hommattu, mutta nyt tarvitsen sitten jotain rasvaa etuhaarukan osiin, kun kiinnitän sen takaisin pyörään. Mitä rasvaa te olette siinä käyttäneet? Nuo alajalkojen öljyt ja vaahtomuovirinkuloiden rasvan jo hommasinkin, voikohan tuota vaahtomuovirinkuloiden rasvaa käyttää siinäkin?
Sama rasva käy rinkuloille ja muihinkin tiivisteisiin. Esim slick honey tai rock shox dynamic seal grease tai sram butter.
Kai sulla on huoltomanuaali esillä. Sun keulaankin löytyy ihan omansa. Siinä on kuvien ja taulukkojen kera nää kaikki ja edellä vinkatut asiat kerrottu.
Edit. Tai siis vaahtomuovit öljytään keulaöljyllä. Sen yläpuolella olevat kumitiivisteet rasvataan. Rasvaa laitetaan myös kumisiin o-renkaisiin ja esim "air spring shaftiin". Vaahtomuovit on muuten vaikea asentaa jos ne upottaa kunnolla kokonaan öljyyn (ohjeen sivu 27). Turpoavat isoksi halkaisijaltaan ja tahtovat jäädä ruttuun. Helpompi on asentaa ne kuivana ja sitten lääkeruiskulla lisäillä/imeyttää niihin sitä öljyä reilusti
Tässä manuaali: https://www.google.com/url?sa=t&sour...wzgRrre0SSR365
Tuohon kun syötät keulan sarjanumeron, niin löytyy kaikki tarvittava tieto ja huolto ohjeet.
https://trailhead.rockshox.com/en/search/
Kirjanmerkit