LostInLaplandCanyonAjopyoraElectrobikeGiant
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 32

Aihe: Jousto satulatolpassa

Jousto satulatolpassa

Ajelen ja kisailen pääasiassa maantiellä, mutta huviajoa ja satunnaisia kisoja "leikkimielellä" on kiva paukutella myös poluilla.
    Mulla on jäykkis 29' ja olen siihen oikein tyytyväinen.

Tällä kaudella olen kärsinyt alaselkävaivoista, ja nyt syksyä odotellessa pyöräilyä olisi mukava siirtää enemmän poluille.

Onko kellään kokemuksia/ suosituksia tuollaisesta joustosatulatolpasta?
    Olisiko siitä apua/ ennaltaehkäisyä alaselkävaivoihin? Ettei tarvisi koko pyörää vaihtaa?

Siis kai jotain tuontyyppistä?

http://www.chainreactioncycles.com/M...x?ModelID=8260

Itsellä samantyppinen tolppa jäykkiksessä otettu vanhasta scottilaisesta http://www.myshops.ie/product_images...24462_zoom.jpg
    Aikaisemmin pahoja alaselkäkipuja reippaan tunnin jälkeen ja tolpan laiton jälkeen yhdellä reissulla n 3h ajon jälkeen alkoi vähän tuntua kipua, pois en vaihda se on varmaa!

Mulla on pitkänä läskinä ollut myös ongelmia alaselän kanssa. Ongelmiin auttoi kaikkein parhaiten ajotekniikan ja lihaskunnon kehittyminen, kun maastoajosta puhutaan. Satulassa, jos väsyneenä istuu niin kyllähän sitä töyssyä tulee selkään asti. Nykyään kaikki fillarit mulla on jäykkäperiä. Eipä siinä, kyllä mun mielestä tollasta kannattaa kokeilla. Kivut ei oo mistään kotoisin.

Ainakin Cane Creekin joustotolppa toimii hienosti, ja säästää alaselkää paljon. Kallis se oli, mutta toimii kuuden vuoden jälkeen edelleen hienosti. Vaihdoin juuri hajonneen elastomeripalan uuteen, mikä näyttäisi tapahtuvan kolmen vuoden välein. Muuten joustotolpassa ei ole ollut ongelmia tai huoltotarpeita.

www.yetirides.com
    www.instagram.com/yetinylund

Tuota cane creekkiä oon kuolannut jo jonkin aikaa, siinä hyvä ominaisuus on se että joustaa oikeaa suuntaan ja sitäkauta herkempi.

Thudbuster on muuten halvempi Saksassa.

Ainoa haittapuoli siinä on pakollinen offset, johtuen rakenteesta. Eli nollaoffsetilla sitä ei saa.

www.yetirides.com
    www.instagram.com/yetinylund

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Yeti Katso viesti
    Ainoa haittapuoli siinä on pakollinen offset, johtuen rakenteesta. Eli nollaoffsetilla sitä ei saa.
    Jou, tämä oli tiedossa kun tilasin, eli oli tarviskin vähän saada satulaa taakse, mutta aikas paljon sitä set tms bäkkiä tulikin. Aiemmin oli Thompsonin tolpassa satula niin takana kuin sen sai, nyt Thudbusterissa melkein kaikki edessä. Riippuu varmaan satulasta, kiskoista, tolpan kulmasta, kuun asennosta yms.

Mutta hyvä tolppa on, nappaa hyvin pienehköt töyssyt, juuret yms.

Yli kymmenen vuotta sitten mulla oli jäykkäperässä Usen tolppa, auttoi sekin silloin alaselkää. Ja tolppa on vieläkin satunnaisessa ajossa vaimon citymaasturissa.

Mun ääni ja 5senttiä Canelle kans. Takajäykällä mukavampi mennä näin:.

Joustoliikkeen luonnollinen suunta parasta. Mun 90kgn alla kestänyt hyvin. Myös äänetön, mikä tärkeetä.

Mä olen kokeillut muutamaa mäntäjousitettua joustotolppaa ja molemmissa satula heilui sivusuuntaan jonkinverran. Tätä ei Cane Creek tolppa tee.

Kiitosta inputista!
    Eiköhän tällä perusteella jonkinlainen vieteritolppa lähde hankintaan.
    Laitetaanpa tänne kokemuksia sitten kun se aika tulee. Ja jos muistaa:-)

Löytyykö teiltä joltakin Cane Creek Thudbuster LT G4 joustotolppaa. Kuulisin mielelläni kokemuksia ko. härvelistä. Pari kertaa on takajäykkä täräyttänyt selkään kipeästi, vaikka on tavallinen jousella toimiva joustotolppa. Olisiko tuo Canen tolppa hellävaraisempi? Ymmärsin teknisistä tiedoista, että sillä olisi jopa 90 mm jousto.

Use vybe löytyy kaapista, sitä on kehuttu. Thudbuster on ollut toimiva mutta ruma kun perkele. Lisäksi jäykkäperäkuskien kannattaa panostaa satulaan, lukuisten satuloiden jälkeen apu löytyi Brooksin satuloista, mm. Swallow tai B17 niin mukavaa on matkaaminen.

^Onhan tuo Thudbuster LT kummallinen härpäke, mutta sopinee minun muutenkin erikoiseen sähköfättäriin. Pääasia, että vaimentaisi selkään kohdistuvia iskuja ja muuta tärinää. Eteen laitoin ilmajoustohaarukan ja se toimii hienosti. Meikäläisen ajoreiteillä voi nyt etusessa olla reilun baarin verran painetta, eikä täristä ja ohjattavuus parani merkittävästi. Matalalla paineella kesärengas tahtoi vedellä urissa ja tien kallistuksissa.

Jos tuo Thudbuster pehmentäisi peräpäätä, niin voisi takapyöräänkin laittaa maantieajoa varten kovemmat paineet. Pyörä rullaisi kevyemmin, eikä tarvitsisi pitää vara-akkua mukana pitemmilläkään reissuilla (<75 km).

Laitanpan tolpan hankintalistalle.

Onko noista 2 lehtisistä hiilikuitu satulatolpista mihinkään?
    Kestääkö ja pysyykö säädöissä maastoajossa? Kokemuksia aidoista tai aliexpress kopioista?

Ainakin Canyonin omat tolpat ovat kestäneet ja pysyneet säädöissä. Taitaa olla samoja, kuin Ergonin. Ovat vaan kehveleitä maastokäyttöön kun tuonne väliin kiilautuu pikkukiviä, käpyjä ja oravia. Kauhee rutina vaan kuuluu. Tämän tosin olen korjannut laittamalla vaahtomuovia väliin ja kumisen kutistesukan ympärille.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Onko kokemuksia näistä jousitetuista satulatolpista? Voisko toimia täysjäykäsä läskipyöräsä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tulluska Katso viesti
    Onko kokemuksia näistä jousitetuista satulatolpista? Voisko toimia täysjäykäsä läskipyöräsä?
    Mulla on työmatka hybridissä, erittäin pätevä tuollaisessa painavassa etujousitetussa sähköpyörässä, mutta mitä ihmettä sillä tekisi täysjäykässä läskipyörässä? Mulla on semmoinenkin, akustinen tosin. Siinä renkaat ajaa saman asian, vielä paremminkin.

Rouvan 29" jäykkäperään laitoin tuollaisen, kun on rauhallisempi kuski ja tykkää metsässäkin satulalta ajella.

Läskipyörässä hyöty voi olla aika marginaalinen.

Mulla oli Cube Nutrail läskissä Cane Creekin Thudbuster ja toimi oikein hyvin.

Itsellä on Nakamura-kauppapyörässä joku joustava satulatolppa. Aivan mahtava. Ja nyt on pyörällä sekä samalla myös tolpalla ikää noin 15 vuotta. Yhden huollon olen suorittanut ihan vain varmuuden vuoksi. Ei nyt kilometrejä ole liikoja siunaantunut, mutta väittäisin lähelle kymppitonnia kuitenkin.

Kyllä tuommoisesta linkkutolpasta on iloa läskipyörässäkin. Mulla aliexpressistä tilattu Satori Animaris. Pahimmat töyssyt pehmentää, mutta kuitenkin sen verran jämy ettei polkiessa humppaa ylös alas. Muuten on laadukkaan oloinen kampe ollut, mutta yhden niveltapin lukitusruuvi ei ollut ihan pohjassa saakka, oli tehtaalla jäänyt reijän kierteet vajaaksi. Onneksi huomasin ajoissa ja oli helppo fiksata itse.

Kyllä läskipyörässä joustotoppa on ihan ehdoton, kokeillut olen monen valmistajan, mm CC, Suntour, USE vybe. Tuo Cane on aivan susi, Suntour jo hyvä mutta raskas, USE vybe on hyvä mutta jousto vain alaspäin. Parhaaksi on valikoitunut tämä: https://www.bike-discount.de/en/ergo...YaAsf3EALw_wcB

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SBIAN Katso viesti
    ... Tuo Cane on aivan susi..
    No joo, suhtaudun ainakin itse pikkasen varauksella tällaisiin kommentteihin, mulla ainakin on tästä kokemusta usean vuoden ajalta ja koin aivan toimivaksi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wesku79 Katso viesti
    Kyllä tuommoisesta linkkutolpasta on iloa läskipyörässäkin. Mulla aliexpressistä tilattu Satori Animaris. Pahimmat töyssyt pehmentää, mutta kuitenkin sen verran jämy ettei polkiessa humppaa ylös alas. Muuten on laadukkaan oloinen kampe ollut, mutta yhden niveltapin lukitusruuvi ei ollut ihan pohjassa saakka, oli tehtaalla jäänyt reijän kierteet vajaaksi. Onneksi huomasin ajoissa ja oli helppo fiksata itse.
    Juu, mulla oli yhdellä lenkillä läskissä pakon edestä alumiinitolppa kuitusen tilalla ja kyyti oli kamalaa. Molemmat siis ihan vaan pyöreitä, mutta siltikin sen kuituisen jouston huomaa.

Lähetetty minun 21081111RG laitteesta Tapatalkilla

Kyllä läskipyörässä joustotoppa on ihan ehdoton, kokeillut olen monen valmistajan, mm CC, Suntour, USE vybe. Tuo Cane on aivan susi, Suntour jo hyvä mutta raskas, USE vybe on hyvä mutta jousto vain alaspäin. Parhaaksi on valikoitunut tämä: https://www.bike-discount.de/en/ergo...YaAsf3EALw_wcB
    Mulla on tuo CaneCreek ja toimii maniosti, SUSIruma se kyllä on, mutta satulan kiinnityskohta on sama kun jäykässä tolpassa, toisin kun tuossa Ergotecissä missä satula on lähtökohtaisesti aivan eripaikassa ja siihen vielä jousto päälle. Mutta onhan se toki puolet halvempikin.

Onkohan sama kuin tämä?
    https://www.bike24.com/p2417531.html

^Joo voi olla sama tai sitten ei, näyttää kyllä samalta.

Ei CaneCreekilläkään kaikkissa istuin tolpissa satula satu putkeen nähden ns. oikeaan kohtaan, on eduksi että satulan kiinnitys kohta onkin hieman taaempana jolloin jousitus on reagoivampi vaikkakin satulahan noissa tapauksissa ajoasentoa haettaessa yleensä joutuu asettaa niin eteen kun mahdollista.

Ihan vaan kokemuksesta olen sen todennut tuollaisen CC:n ST mallin satulatolpan kanssa, tuollaista tolpaa oli mahdoton säätää niin että jousto olisi ollut miellyttävä, toimii joten kuten pienemmissä kuopissa mutta vähänkin isommissa takaisin potku on sellainen että takamus pomppaa satulalta epämielyttävästi. Samoin tuon tolpan hinta on aivan suolainen ja se on liian massiivinen sekä näöltään että painoltaan, lisäksi noissa elastomerit eivät ole tiukkoja paikallaan eikä tuollainen systeemi ole muutenkaan jouston kannalta ollenkaan optimi verrattuna oikeaan jouseen jota voit portaattomasti säätää.

Näissä jousitetuissa tolpissa on kaikissa sellainen virhe että niissä ei ole jouston paluu vaimennusta, CC:n elastomeri on liian kimmoista toimiakseen hyvin, jousella olevassa tolpassa massan hitaudet auttaa asiaa jonkin verran ja kun lisäksi säätää jousen niin että se on vähän painuneessa tilassa jo heti satulaan istuttaessa on jousto jo melko miellyttävä eikä takaisin potkuja tapahdu isoissakaan kuopissa istualtaan ajettaessa.

USE vybe on aika hyvä eikä takaisin potkut ole lähellekkään cane creekin kaltaisia, lisäksi tolppa on kevyt ja hyvin tehty, huonopuoli on se että se joustaa väärään suuntaan.

Suontour on hyvä mutta massiivinen ja ääntää ikävästi joustoissa.

Tuo ergotec on melko siro kooltaan ja joustoissa ei kuulu mitään ylimääräistä ja jousto ominaisuuksiltaa omien testien mukaan ehdottomasti toimivin noista kaikista. Ercotecia saa kahdella eri jouston pituudella, omani on tuo pidempi joustoinen. Yksi asia on varma että jäykkäperäisellä maastopyörällä en aja, on se sellaista itsensä kiduttamista

Muuttuuko ajoasento/ajettavuus yhtään tai paljonkin huonommaksi tuon taempana olevan satula kiinnityksen takia verrattuna jäykkä tolppaan? Esimerkiksi suntourissa?

Siis sehän riippuu siitä millä kohtaa satula on jäykällä satulaputkella, jos satula on kovin edessä jäykällä voi olla että jostosatulatolpalla satula jää liian taakse vaikka se olisi asennettu niin eteen kuin mahdollista. Ei tämä niin kuin muukaan pyörän säädöt ole mitään millimetri hommaa vaikka jotkut niin väittää.

Jotkut on herkkiä toiselle asialle ja toiset toiselle, ei sekään hääviä ole jos satula pukauttaa joka montussa pepulle, puhumattakaan siitä mitä iskut vaikuttaa pidemmän päällle selälle.

Omassa kokoonpanossa satula oli jäykässä satulaputkessa keskellä ja joustosatulaputkella niin edessä kuin sai jolloin lähtökohta on molemmissa tapauksissa sama. Jostoa taaksepäin ei juurikaan huomaa eikä se tunnu vaikuttavan muutoinkaan ajoon, paitsi meno on paljon sujuvampaa kuopissa eikä tökkivää niin kuin jäykällä putkella koska kun rengas tökkää kuoppaan joustaa satula taaksepäin estäen ajajan tasapainoa hojaantumaan eteenpäin niin kuin jäykällä satulaputkella käy. Mutta kohta varmaan joku esittää että miten tuo vaikuttaa heikentävästi polkemistehokkuuteen yms. Minä nautin mukavuudesta enempi kuin viilaan pyörääni pro meininkiin.

Mutta kohta varmaan joku esittää että miten tuo vaikuttaa heikentävästi polkemistehokkuuteen yms.
    Eiköhän se jousto paranna polkemistehokkuutta, ainakin niin kauan kun se toimii kunnolla, eikä jousto ole liian pitkä tai jotain. Itellä ainakin tuppaa polkeminen katkeamaan kaikkiin tärskyihin.

Tekis mieli ostaa joku. XLC/Ergotec vaikuttaa ihan kiinnostavalta, mut menee just oma paino satulaukun kanssa tietty tohon 70kg rajalle, ettei tiiä kumpi versio parempi. Varaosajousia ei tietenkään myöskään myydä missään.

Tämä kiinnostaisi myös, mut saatavuus Euroopassa olematon.
    https://na.tranzx.com/products/antis...uspension-post

Ykkösvaihtoehtona sittenkin Canyonin lehtijousitolppa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •