GarminGiantElectrobikeHepha
Sivu 351 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 251 301 341 349 350 351 352 353 361 401 451 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.501 - 10.530 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #10501
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Juu, noissa kelissä uskon kyllä siitä oman uransa hakevasta lutterosta teräsrungosta olevankin hyötyä

    Mulla ei ainakaan tuo ninerin touring keula jousta tasan yhtään.

  2. #10502
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Jep ja sitten vielä tollanen ”slam that stem” -runkodesign, missä on pitkä emäputki ja vaaka- ja viistoputket kiinnittyy ihan sen ylä- ja alapäähän, niin ei anna rungon etuosakaan anteeksi yhtään. Lyhyt emäputki, vaaka- ja viistoputkien kiinnitys lähellä toisiaan ja spacer stack on setämiehen ratkaisu.

    Jos olis reittä ajaa gravelilenkkejä metsäteillä 30+ km/h keskareilla, niin Stigmatan hyvät ominaisuudet tulisi varmaankin ihan eri tavalla realisoitua ja silloin se saattaisi olla nopeampikin kuin luttero. Mun vauhdeilla luttero on sekä nopeampi että mukavampi oikeastaan kaikissa olosuhteissa ja ehkä jopa cyclocrossissa. Mutta tulipa testattua ja oppirahat maksettua
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  3. #10503
    ^ tuota lyhyttä emäputkea pähkäillyt kovasti omaan projektiin.

    Yrittänyt etsiä siitä tietoa/testejä, mutta ainoat maininnat on tullut Stenun kirjoittamana vastaan.

    Löytyykö siitä jostain netin syövereistä juttuja.

    En tässä epäile Stenun kirjoituksia yhtään, päinvastoin siitä olen tuon ajatuksen perään lähtenyt.

    Oman fillarin runkoputket on jigissä soviteltavana ja ole kahden vaiheilla tuon lyhyen ja pitkän putken välillä.

    Haluaisin stemmin lähelle ylälaakeria, ulkonäöllisen ajatuksen tähden ja sen tähden täytyisi olla pitkä emäputki.

    Lyhyellä emäputkelle ohjainkannattimesta tulee toki pitkä korkeus suunnassa, tulee siis kierre putkella haarukka ja perinteinen ohjaustangon kiinnitys. Tuohan olis toki joustavampi ratkaisuna, luulisin.

    Pyörän runkoputket tulee olemaan erittäin pienellä ulko halkaisijalla. 24mm vaaka ja vino, satulatolpan putki pikkasen enemmän.

    Ajatuksena ko. pyörän rakentamisessa mukavuus pääpainona.

    Etuhaarukka terästä ja reilulla taivutuksella.

    Vannejarrut.

    Ohut satulatolppa.

    Renkaat 29x2"

  4. #10504
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Mun jutut perustuu vaan taannoiseen yritykseen oikoa emäputkea rautakangella vääntämällä. Eihän se kolarissa banaaniksi taipunut rosteriemäputki minnekään oiennut, mutta siinä väännellessä kiinnitin huomiota siihen, että rungon etupää jousti yllättävänkin paljon. Tämän seurauksena syntyi ajatus siitä, että etupään mukavuus ei olekaan pelkän teräshaarukan ansiota, vaan myös runko joustaa ihan oikeasti.

    Suunnitelmasi kuulostaa kyllä sen verran notkealta, että eiköhän joustoa synny joka tapauksessa (liikaakin?), mutta jos sulle on siis tulossa tuumainen kaulaputki ja quill-stemmi sekä droppitanko, niin ihan vaan puhtaasti ulkonäkösyistä pyrkisin ainakin lähes vaakasuoraan vaakaputkeen. Jos muu kuin droppi, niin sitten ei ole niin väliä.

    Mielenkiintoinen projekti kyllä. Juuri aamulla fiilistelin tätä Kirk Frameworksin IG-postausta. Hienosti mahdutettu Steilacoomit mid-reach-maantiejarruihin.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  5. #10505
    Vaakaputki tulee laskevaksi, vielä en päättänyt kuinka paljon, sillä haen satulatolppaan maksimaalista joustoa.

    Juu droppitankoinen tulee.

    Ei vaan kykene täristävillä pyörillä enään ajamaan.

    Osasarjan otan tuohon pyörästä jossa runko painoi 750g. Ei vaan toimi enään moisella ajelu.

  6. #10506
    Stemmin päälli pinta, droppitangon yläosa ja vaaka putki olis tarkoitus laittaa samaan loivaan kulmaan.

  7. #10507
    Jotain tuollaista tekeillä.

  8. #10508
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Hyvää tekemistä!

    Mielenkiinnolla jään odottelemaan raporttia ajofiiliksistä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  9. #10509
    Pikkasen tuolla ajamisesta on jo kokemusta vaikka ei ihan siltä näytä. Nuo putkethan sai alkunsa vanhasta retkipyörästä, oli vaan mitoitukseltaan liian iso.

    Siihen tein testiä varten takahaarukkaan muutoksen leveämmälle renkaalle ja etuhaarukkaan tein kruunun samasta syystä.

    Jotenkin kireän maantiekisapyörän jälkeen tuo vaan tuntui niin eri maailmalta ja tosiaankin hyvässä mielessä.

    Nuo putket vetäsin sorvilla pikkasen ohkasemmiksi päältä ja samalla toki keveni mukavasti.

    Projektin idea oli testailla omia taitoja rungon tekemiseen.

    Keskiökin on sen tähden kierteetön, että tuohon tulee epäkeskolla keskiölaakerit, niin saapi testailtua eri bb droppeja.

    Alkuperäinen tarkoitus oli tehdä columbus spirit putki setistä runko. Aika näyttää kuinka lopulta käy.

  10. #10510
    Rautasahalla palasiksi ja sorvilla ylimääräiset pinnasta pois.

  11. #10511
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Jokin aika sitten täällä oli keskustelua aerovanteista gravelissa. Swisside on julkaissut mielenkiintoiset testitulokset aeroasioista gravelissa, ja siellä yhtenä testinä oli
    heidän Gravon 420 vs Gravon 250 vanteiden vertailu, ja renkaina G-One Allround 40 mm.
    Erot ovat tuossa.
    Sellaisena sivuhuomautuksena ja väitteenä, että todennäköisesti, että Gravon 420 = DR Swiss GRC 1400 ja Gravon 250 = DT Swiss 1800 G.
    Speksit kehien osalta ovat samat ja navat ovat samat, ja kun tietää po. yritysten yhteistyön ja tuotteet muutenkin.





    laitan vielä tähän linkin po. julkaisuun https://www.swissside.com/blogs/news/gravel-report


  12. #10512
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Jep. Eli tavallisen kuntoilijagravelistin 25 km/h sorakeskareilla korkeaprofiilisten kehien keskimääräinen aerohyöty on alle 1,5W. Vielä kun joku tutkisi sen, että kuinka paljon enemmän korkeaprofiiliset vanteet hukkaa watteja epätasaisella alustalla tärinän vuoksi. Sitten voisi laskea niiden todellisen ”hyödyn” harrastajalle.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  13. #10513
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^Miksi korkeaprofiiliset vanteet hukkaisivat watteja tärinän vuoksi vs. matalat vanteet?

  14. #10514
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.709
    Korkealaippainen vanne on lähtökohtaisesti jäykempi kuin matala. Se on sitten eri asia, kuinka paljon edes se matala vannekehä myötäilee tärinässä.

  15. #10515
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Ai,muistelin että jostain lukaisin korkealaippaisen kiekon rakenteen nimenomaan joustavan pystysuunnassa enemmän vähän niin kuin lehtijousen tapaan. Se vannehan on ontto. Sivusuunnassahan se on toki jäykempi.

  16. #10516
    K.Kuronen Guest
    Taivuttelin mielessäni reilusti ovaalia putkea ja kyllä se on huomattavasti jäykempi siihen halkaisijaltaan isompaan suuntaan.

  17. #10517
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    ^ Joo kaikennäköistä faktaa internetistä löytyy ja kaikennäköisillä argumenteilla erilaisia asioita meille myydään tai ainakin yritetään myydä. Siksi oliskin kiva, että joku testaisi noi erilaiset väitteet. Luulen, että myytinmurtajille riittäisi hommia enemmän kuin kukaan uskookaan..

    Toistaiseksi kuitenkin kaikki mukavuusargumentein myytävät gg-vanteet on matalia; Zipp Xplr, WTB Czr, Enve jne.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  18. #10518
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Kai pinnan pituudella on myös jotain vaikutusta.

  19. #10519
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Taivuttelin mielessäni reilusti ovaalia putkea ja kyllä se on huomattavasti jäykempi siihen halkaisijaltaan isompaan suuntaan.
    Toki näin, mutta vanne puristuu normaalissa käytössä vain radiaalisesti. Tarkoitin että sivusuuntaan on varmaankin jäykempi kuin matala vanne. En kyllä usko että +40mm renkailla noi juurikaan joustelee, onhan kiekossa pinnatkin olemassa.

  20. #10520
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.709
    Tästä onkin sopiva jatkaa kehäkeskustelua. Aion kasata toiset kiekot Secaniin ja kehät olisi hakusessa, DT350 28h takanapa löytyy jo.

    Sormi on ollut liipaisimella seuraavien vaihtoehtojen kohdalla:
    Light-bicycle FALCON AR24 (22mm sisäleveys, 24mm korkea, hookless, 360g +-15g)
    https://www.lightbicycle.com/bead-ho...ompatible.html

    Newmenin alukehä Evolution SL X.R.25 (25mm sisäleveä, 17.5mm korkea, hookless, 415g)
    https://www.bike-components.de/en/NE...28-Rim-p81359/

    Etunapaa ei vielä ole, mutta ajattelin 28 pinnaa myös eteen. Käyttö on retkeilyä ja kaikenmaailman pöljäilyä lähinnä soralla ja ajoittain myös poluilla.

    Hinta on kiinakuidulla vähän yli tuplat, mutta pysyy edelleen budjetissa. Nyt haetaan nimenomaan matalaprofiilisia kehiä. 35mm Hollowgramit löytyy jo. Laitan näille tuleville kiekoille leveämmät renkaat ja Hollowgrameille kapeammat maantiepainotteiseen ajeluun sopivat nakit. Siksi myös hakusessa juurikin about 22-25 mm sisäleveä kehä.

    Jokin muu fiksu vaihtoehto jäänyt huomioimatta? Tällä hetkellä vaaka kallistumassa Newmenin kehiin..

  21. #10521
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    En kyllä usko että….
    No just sen takia olisi kiva, että joku innostuisi tärinäwattitesteistä, niin renkaiden, kiekkojen kuin runkojen ja etuhaarukoidenkin, jotta ei tarvitsisi pelkän uskon varassa tehdä kulutuspäätöksiä. Toi sveitsiläisten testi antoi aika hyvää osviittaa noista aerojutuista (myös renkaiden) ja sen perusteella pystyy vähän arvottamaan niiden asioiden tärkeyttä omiin ajoihinsa suhteutettuna.

    Renkaiden jousto on hyvin progressiivinen, koska ilma käyttäytyy niin. Pienen röpön tasoittamisessa renkaat toimii tehokkaasti, mutta mitä isommasta möykystä on kyse, sitä suuremmaksi muodostuu muiden joustavien elementtien merkitys. Pienistä puroista jne..

    Se kannattaa muistaa, että ne pyörää - ja kuskia - yläalasuunnassa liikuttavat watit ei synny tyhjästä, vaan jokainen tärinäliike on suoraan pois eteenpäin vievästä energiasta. Siksi mä uskon, että ainakin harrastajavauhdeilla tärinäwattien minimoimisella on isompi merkitys kuin rungon tai kiekkojen aeroudella tai mahdollisimman ”polkemistehokkaalla” rungolla tms. asioilla, joihin markkinointijargon vielä toistaiseksi näyttää kuitenkin pääasiassa keskittyvän.

    E: Toki vaikuttaa myös, että missä ja millasilla alustoilla ajelee.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  22. #10522
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    Hinta on kiinakuidulla vähän yli tuplat, mutta pysyy edelleen budjetissa. Nyt haetaan nimenomaan matalaprofiilisia kehiä. 35mm Hollowgramit löytyy jo. Laitan näille tuleville kiekoille leveämmät renkaat ja Hollowgrameille kapeammat maantiepainotteiseen ajeluun sopivat nakit. Siksi myös hakusessa juurikin about 22-25 mm sisäleveä kehä.

    Jokin muu fiksu vaihtoehto jäänyt huomioimatta? Tällä hetkellä vaaka kallistumassa Newmenin kehiin..
    Fiksusta tiedä, kun tietäjien mukaan keveiden alukehien ei pitäisi gravel-käytössä kestää mitään, mutta mulla on ollut pari kesää Stanin Crest MK3:t ja hyvin pelaa. Näyttää tulleen MK4-versio, joka on pikkasen leveämpi kuin tuo MK3. Vähän myös kevyempi kuin Newmen, mutta varmaan loppuviimein melko sama kummat ottaa.

  23. #10523
    Tiedä sitten onko ihan suoraan verrannollinen, mutta tämä teksti tulee kyllä heti mieleen: https://silca.cc/blogs/silca/road-to-roubaix

  24. #10524
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Fiksusta tiedä, kun tietäjien mukaan keveiden alukehien ei pitäisi gravel-käytössä kestää mitään, mutta mulla on ollut pari kesää Stanin Crest MK3:t ja hyvin pelaa. Näyttää tulleen MK4-versio, joka on pikkasen leveämpi kuin tuo MK3. Vähän myös kevyempi kuin Newmen, mutta varmaan loppuviimein melko sama kummat ottaa.
    Mä olen myös ajanut pitkään jo vanhoilla dt 1501 kiekoilla. Kapeat ja kepeät. Hitaathan ne on, mutta kestäneet ihmeen hyvin vanteellekkin paukkumista.

  25. #10525
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuplaO Katso viesti
    Tiedä sitten onko ihan suoraan verrannollinen, mutta tämä teksti tulee kyllä heti mieleen: https://silca.cc/blogs/silca/road-to-roubaix
    Joo noi Zippin kiekot on ainakin keskenään vertailukelpoisia, kun ovat materiaaleiltaan ja rakenteeltaan oletettavasti suunnilleen samanlaisia. Kiekoksi kasattuna 58 mm korkea vanne näyttää olevan yli 25% jäykempi kuin 32 mm korkea, vaikka 58-millisessä on pinnoja vähemmän. Tohon vertailuun olis kiva saada se XPLR vielä mukaan. Tosin toi jäykkyysero pelkästään ei kerro mitään siitä, että paljonko se vaikuttaa tärinään hukkuviin watteihin erilaisilla nopeuksilla.



    Nyt tuolla Hesalan ulkoilureiteillä on kyllä ihanneolosuhteet testata sitä, että kuinka tärinä syö vauhdin ja voimat
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  26. #10526
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Nyt tuolla Hesalan ulkoilureiteillä on kyllä ihanneolosuhteet testata sitä, että kuinka tärinä syö vauhdin ja voimat
    No jep, työmatkat ovat saaneet "pari-rupee" -mausteen. Ranskalaiset mukulakivet ovat silkkiä jäisen perunapellon rinnalla

  27. #10527
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Fiksusta tiedä, kun tietäjien mukaan keveiden alukehien ei pitäisi gravel-käytössä kestää mitään, mutta mulla on ollut pari kesää Stanin Crest MK3:t ja hyvin pelaa. Näyttää tulleen MK4-versio, joka on pikkasen leveämpi kuin tuo MK3. Vähän myös kevyempi kuin Newmen, mutta varmaan loppuviimein melko sama kummat ottaa.
    No mutta tämähän on yksi hyvä vaihtoehto. Kiitos.

  28. #10528
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Saiskohan Stigmataan mahtumaan 27,5” x 2,25” Ice Spikerit jollain ei niin hirveen leveällä vanteella..? Ei kellään sattuisi olemaan tarkkaa leveyttä tiedossa tollasille?
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  29. #10529
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.250
    Paljonkohan mitat poikkeaa 29tuuman versiosta? Niitähän varmaan porukalla alla...

  30. #10530
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    No just sen takia olisi kiva, että joku innostuisi tärinäwattitesteistä, niin renkaiden, kiekkojen kuin runkojen ja etuhaarukoidenkin, jotta ei tarvitsisi pelkän uskon varassa tehdä kulutuspäätöksiä. Toi sveitsiläisten testi antoi aika hyvää osviittaa noista aerojutuista (myös renkaiden) ja sen perusteella pystyy vähän arvottamaan niiden asioiden tärkeyttä omiin ajoihinsa suhteutettuna.

    Renkaiden jousto on hyvin progressiivinen, koska ilma käyttäytyy niin. Pienen röpön tasoittamisessa renkaat toimii tehokkaasti, mutta mitä isommasta möykystä on kyse, sitä suuremmaksi muodostuu muiden joustavien elementtien merkitys. Pienistä puroista jne..

    Se kannattaa muistaa, että ne pyörää - ja kuskia - yläalasuunnassa liikuttavat watit ei synny tyhjästä, vaan jokainen tärinäliike on suoraan pois eteenpäin vievästä energiasta. Siksi mä uskon, että ainakin harrastajavauhdeilla tärinäwattien minimoimisella on isompi merkitys kuin rungon tai kiekkojen aeroudella tai mahdollisimman ”polkemistehokkaalla” rungolla tms. asioilla, joihin markkinointijargon vielä toistaiseksi näyttää kuitenkin pääasiassa keskittyvän.

    E: Toki vaikuttaa myös, että missä ja millasilla alustoilla ajelee.
    Tiedä noista setämiesvauhdeista, mutta jos noin 25kmh keskareilla ajelee gräveliä niin kyllähän sellasella lenkillä mennään kovin usein tuota +30kmh matkavauhtia.





    Lähetetty minun 21081111RG laitteesta Tapatalkilla

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •