Turussa on ollut mahdollista vertailla talvikunnossapidon eri tapoja: aiemmin harja-aura-hiekoitettu kelvi mitä ilmeisemmin suolattiin kelien lauhtuessa, sillä sulaminen alkoi ja väylä vaihtui loskaksi, vaikka ei ollut vielä edes suojasää.
Työmatkalle on osunut suolattua, kohtuullisen hyvin aurattua ja kevytsepelöityä, sekä hyvin aurattua ja kevytsepelöityä kelviä. Suolatusta jää katosi nopeimmin ja kohtuullisesti aurattu muuttui muutamaksi päiväksi jäiseksi luistinradaksi. Hyvin aurattu oli hetken liukas.
Työmatkapyörä kaipasi jo eilen pesua ja voitelua, sillä kitkaista kitinää oli ilmaantunut ja voimansiirto tuntui jo jaloissakin kankealta.
Jos saisin itse päättää, talven kelikierron vaikutukset huomioiden, valitsisin riittävän isolla kalustolla hyvin auratun ja kevyesti sepelöidyn: lauhtumisesta seuraava liukkaus hoituu nastoilla ja muutoin vallitsee normaali talvinen ajokeli, eikä kevätkään tuo upottavaa loskaa.
Kirjanmerkit