ElectrobikeHephaGarminGiant
Sivu 270 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 170 220 260 268 269 270 271 272 280 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.071 - 8.100 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

  1. #8071
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Luitteko te koko TM juttua ollenkaan? Kyseessä on pyöräreittilana moottorikelkan perään.

    Ja minä ihmettelin lanan tarvetta, eikö pelkkä moottorikelkka riitä? Jos siis ajaa reitin läpi kelkalla pari-kolme kertaa, niin eikö se jo pakkaa riittävästi.
    Ei riitä, kun lunta on paljon. Lisäksi kelkalla ees takasin ajelu ei ole kovin järkevää muutenkaan. Varsinkaan pakkaslumi ei pakkaannu kelkan alla riittävästi.. Pari kolme kertaa ajettu kelkan jälki ei kanna kunnolla pyörää. Kelkkahan ei kovinkaan pakkaa lunta vaan jauhaa pinnan rikki telallaan.

    Toki se kelkkareitti keväällä tuntuu siltä kun siitä on koko talvi ajettu kymmenillä kelkoilla päivittäin ja lämpötila on käynyt plussalla ja yöpakkaset kovettaneet.

  2. #8072
    Liittynyt
    07/2021
    Paikkakunta
    Karkkila
    Viestit
    182
    ja sit mä painoin ”keskeytä” nappia. Koko wall of text, gone. prkl.

  3. #8073
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Sillä reittilanalla saadaan yksinkertaisesti parempi pohja polulle, mitä muuta siinä tarvitaan perusteluiksi?
    Okei, miten sen tekee? Tuohan näyttää kuitenkin aika kevyeltä laitteelta? Vai kasataanko siihen massaa päälle?

  4. #8074
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.339

    Talvipyöräily

    Se ei ole tamppari vaan lana, lunta ei siis ole tarkoitus kasata siihen reitille enempää pohjien päälle vaan lanata ylimääräiset pois.

  5. #8075
    tempokisu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Tasainen työmatka olisi talvella kiva. Jäisten paikkojen ohje "älä tee mitään" ei oikein päde, kun alamäen juurella kolmion takaa tunkee eteen milloin mitäkin, jarrukahvaa on pakko puristaa. Alkuviikosta oli aineksia vaikeaankin keliin, mutta ei onneksi muuttunut sellaiseksi.
    No kyllä oli vaikee keli, liukasta! ja mä pelkään ja jännitän...jarrut kovalla koetuksella samoin kuin kengänsuojan pohja. Oikean käden peukalohanka on tulehtunut renkaanvaihtojen seurauksena, ei pääse paranemaan kun pitää jarrua painaa ( takajarru ei pidä tarpeeksi ). Liukkaissa kohdissa annan rullailla, tai sitten potkuttelen ( ja sitten kenkä lipee...)
    Lievästi sanottuna vihaan talvipyöräilyä ##

  6. #8076
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Se ei ole tamppari vaan lana, lunta ei siis ole tarkoitus kasata siihen reitille enempää pohjien päälle vaan lanata ylimääräiset pois.
    No niin. Eli se varsinainen lumen tiivistäminen / pakkaaminen tehdään muilla härveleillä.

  7. #8077
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.300
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Juu, kyllä minäkin metsässä ajelen. Mutta miksi tuo lana, eikö muutama kerta pelkällä moottorikelkalla riitä?
    No luitko sinä tuota juttua ollenkaan? Tai katsoitko kuvia? Jos ajetaan kelkalla, niin tuosta jää suksien urat ja kapea railo telan kohdalle. Nythän tuossa oon takan tasaista moottoritietä.


  8. #8078
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.300
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    No niin. Eli se varsinainen lumen tiivistäminen / pakkaaminen tehdään muilla härveleillä.
    Kyllä tuo minun mielestä myös pakkaa lumen tiukkaan, eli ei tarvita enää muita härveleitä.

  9. #8079
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.300
    Tuollaista baanaa olisi oikeasti aika huikea päästä ajamaan kovaa. Pehmeää puuteria reunoilla ja tajuton pito reitillä.
    Kypärän käyttö ehkä aika suositeltavaa. Voi nousta vauhti aika rajuksi.

  10. #8080
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.210
    Todellakin! Viime talvena oli meillä koereitit. Todellinen talvihuvipuisto oli Raahessa. Meillä kun rannikolla lämpötilat välillä vaihtelee niin pohjasta tulee magee ränni mitä päästellä. Talvella pääsee metsässä kovempaa kuin kesällä
    Tänä talvena tulee uus moottorireki käyttöön ja tehdään ihan virallinen merkattu reitistö kaiken kansan käyttöön.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  11. #8081
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    No niin. Eli se varsinainen lumen tiivistäminen / pakkaaminen tehdään muilla härveleillä.
    Ei tehdä.

  12. #8082
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.300
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TheMiklu Katso viesti
    Todellakin! Viime talvena oli meillä koereitit. Todellinen talvihuvipuisto oli Raahessa. Meillä kun rannikolla lämpötilat välillä vaihtelee niin pohjasta tulee magee ränni mitä päästellä. Talvella pääsee metsässä kovempaa kuin kesällä
    Tänä talvena tulee uus moottorireki käyttöön ja tehdään ihan virallinen merkattu reitistö kaiken kansan käyttöön.
    Ehdin jo miettimään, että tuollaisen baanan olisi pakko olla kaksi-kaistainen ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Mutta tietystikkin pelkkä pakollinen kiertosuunta riittää.

    Vaikka ajan suht vähän maastoa, niin tuollainen kovapohjaisen talvipolun ajaminen on ehkä makeinta touhua mitä fillarilla voi tehdä.
    Vaudin tuntu siellä puiden välissä on huikeaa. Naama näkkärillä siihen asti kunnes eturengas lipeää ja sitten nauretaan toivottavasti pehemessä puuterissa.

  13. #8083
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.210
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Vaikka ajan suht vähän maastoa, niin tuollainen kovapohjaisen talvipolun ajaminen on ehkä makeinta touhua mitä fillarilla voi tehdä.
    Se on! Vähän sama kuin 99% MTB videoista on alamäkeä ja/tai rakennettua parkkia nii tää on niinku sen vastine. Läskipyörä tuntuu overkilliltä mutta oikeesti se on just oikea kampe. Sitten keväämmällä kantaa kapeampaakin. Suomi on pitkä maa niin paikalliset erot talvireiteissä on suuria vaihdellen jäisestä rännistä aina hiukan pehmeään tampattuun puuteriin.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  14. #8084
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No luitko sinä tuota juttua ollenkaan? Tai katsoitko kuvia?
    Luin kyllä ja onhan tuo hyvän näköistä.
    Latuja on tullut aikoinaan tehtyä ja kyllähän siitäkin nättiä tulee, mutta pehmoistahan se on heti uutena. Siis kun neitseelliseen hankeen sen ajaa. Kyllä se tietysti ajan kanssa ja käytössä siitä kovettuu ja alkaa kantaa. Mutta ihan uusi kertaalleen ajettu korpilatu on aika pehmoista. Vaikka onkin nätin näköinen

  15. #8085
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.300
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Luin kyllä ja onhan tuo hyvän näköistä.
    Latuja on tullut aikoinaan tehtyä ja kyllähän siitäkin nättiä tulee, mutta pehmoistahan se on heti uutena. Siis kun neitseelliseen hankeen sen ajaa. Kyllä se tietysti ajan kanssa ja käytössä siitä kovettuu ja alkaa kantaa. Mutta ihan uusi kertaalleen ajettu korpilatu on aika pehmoista. Vaikka onkin nätin näköinen
    Tottakai se vaatii aikaa kovettuakseen. Mutta kysyit miten se eroaa pelkästä kelkalla ajettusta reitistä. Yksikään kelkka ei tuollaista jälkeä tee taaksensa.

  16. #8086
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.691
    Ja ettei tule väärinkäsityksiä niin tuollaisen baanan ajaminen läskillä on siis ihan parasta.

  17. #8087
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.300
    Läskillä ajelu on epäilyttävää.

    Hesan keskuspuistot olivat viime keväänä lyhyen aikaa niin kovassa kunnossa, että noita ajeltiin krossarillakin tajutonta vauhtia. Nippanappa pysyin 29" jäykkäperällä taitavan krossarikuskin perässä.

    Nuo polut olivat vain hieman liiankin kapeita. Kun vauhti nousi, niin suht pienestäkin virheestä rankaistiin heti lekalla. Mutta ne pölähdykset olivat kyllä makean näköiseä katsella POW! Tuonne meni yksi kisaaja reitiltä...

  18. #8088
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.440
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    No kyllä oli vaikee keli, liukasta! ja mä pelkään ja jännitän...jarrut kovalla koetuksella samoin kuin kengänsuojan pohja. Oikean käden peukalohanka on tulehtunut renkaanvaihtojen seurauksena, ei pääse paranemaan kun pitää jarrua painaa ( takajarru ei pidä tarpeeksi ). Liukkaissa kohdissa annan rullailla, tai sitten potkuttelen ( ja sitten kenkä lipee...)
    Lievästi sanottuna vihaan talvipyöräilyä ##
    Poluilla ja kevyen liikenteen väylillä oli iljanteita. Nastat (Piikkisika ja FatFreddie) alla talvipyöräilystä pystyi nauttimaan ilman stressiä.

  19. #8089
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.304
    Kas, nyt kun luki jutun niin tajusin sekoittaneeni tuon moottoritielanan siihen ihmisvoimin vedettävään polkulanaan mistä viime talvena oli juttua.

    Varmaan aika hyvä laite jos ns. aakeempaa laakeeta, omat lähipolut enemmän pientä pyöritystä koirankusettajien seassa.

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

  20. #8090
    Liittynyt
    02/2021
    Paikkakunta
    Pohjoinen
    Viestit
    289
    Tuntus että turhaa tampata lunta mihinkään paras on poistaa se polulta niin kaikki helpottuu mutta tämäkin ois lie väärin tehty...
    “It never gets easier, you just go faster” – Greg LeMond
    -J.Kani

  21. #8091
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    223
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Joni Kani Katso viesti
    Tuntus että turhaa tampata lunta mihinkään paras on poistaa se polulta niin kaikki helpottuu mutta tämäkin ois lie väärin tehty...
    Miksi näin negatiivinen asenne?

  22. #8092
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.691
    Onhan se väärin. Monessa paikassa lumi tasoittaa pahat kivikot ja juurakot nopeiksi ja mukaviksi ränneiksi joita on kiva päästellä menemään. Paikat joita ei kesällä tahdo päästä ajamalla läpi, ovatkin talvella helppoja.

  23. #8093
    Liittynyt
    02/2021
    Paikkakunta
    Pohjoinen
    Viestit
    289
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Votkins Katso viesti
    Miksi näin negatiivinen asenne?
    Ei se ole negatiivinen asenne vaan ihmettely että eikö parempi olisi yrittää aurata tai lingota se polku kun tampata. Lana on jo hyvä alku jos esim. heittää sotä lunta sivuun.
    “It never gets easier, you just go faster” – Greg LeMond
    -J.Kani

  24. #8094
    Liittynyt
    07/2021
    Paikkakunta
    Karkkila
    Viestit
    182
    Huomenna tulee takapakka, levyadapterit,ja ruuvit niihin. Sitten pääsen laittamaan talvivanteet kuntoon, niin että vaihtaa vaan pikalinkut kesärenkaista ja kädenkäänteessä valmista. Hihi. Voi kelin mukaan päättää renkaat.

  25. #8095
    K.Kuronen Guest
    Ainakin Itä-Turussa näyttää olevan meneillään joillakin pyöräteillä talvikunnossapitoon liittyvä kokeilu. Mitään mainintaa en kuitenkaan missään ole nähnyt, mutta menetelmä näyttää uudelta: harjaus ja hiekoitus melko hienolla, pyöreällä ja tasakokoisella hiekalla. Aluksi harjatut väylät olivat täysin kuivat ja odotin suolauksen alkamista. Suolausta ei ole näkynyt, mutta jälkiä on sekä harjauksesta, perinteisestä aurauksesta, että hiekoituksesta.

    Työmatkalle sattuu myös perinteisemmin aurattua ja kevyesti sepelöityä väylää: hetken jäinen liukkaus hallitsi, mutta uusi lumi kiinnittyi aika nopeasti ja tilanne normalisoitui. (Auraamalla ja) harjaamalla ja hiekoittamalla hoidettu osuus sen sijaan on uraisen ja kuhmuraisen jään peittämä ja yllätyksellinen ajettava.

    Lisäksi työmatkalle sattuu kolmas tapa toimia: riittävän järeällä koneella ylimääräinen jäätynyt karppa pois ja kevyt sepelöinti: yleensä aina ajokunnossa, eikä talven vaihtelut luo jäistä perunapeltoa pidemmäksi aikaa.

    Sinällään mielenkiintoinen kokeilu, mutta uskoisin, että mikäli harjataan, niin on harjattava aina, kun pyörätiellä jotakin harjattavaa on: loskaa tai lunta, ei eroa.

  26. #8096
    K.Kuronen Guest
    Turussa on ollut mahdollista vertailla talvikunnossapidon eri tapoja: aiemmin harja-aura-hiekoitettu kelvi mitä ilmeisemmin suolattiin kelien lauhtuessa, sillä sulaminen alkoi ja väylä vaihtui loskaksi, vaikka ei ollut vielä edes suojasää.

    Työmatkalle on osunut suolattua, kohtuullisen hyvin aurattua ja kevytsepelöityä, sekä hyvin aurattua ja kevytsepelöityä kelviä. Suolatusta jää katosi nopeimmin ja kohtuullisesti aurattu muuttui muutamaksi päiväksi jäiseksi luistinradaksi. Hyvin aurattu oli hetken liukas.

    Työmatkapyörä kaipasi jo eilen pesua ja voitelua, sillä kitkaista kitinää oli ilmaantunut ja voimansiirto tuntui jo jaloissakin kankealta.

    Jos saisin itse päättää, talven kelikierron vaikutukset huomioiden, valitsisin riittävän isolla kalustolla hyvin auratun ja kevyesti sepelöidyn: lauhtumisesta seuraava liukkaus hoituu nastoilla ja muutoin vallitsee normaali talvinen ajokeli, eikä kevätkään tuo upottavaa loskaa.

  27. #8097
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    587
    Petollinen ajokeli, täydelliseltä talviselta ajoalustalta näyttävä kauniin valkoinen pinta on paikoin täysin irti alla olevasta peilijäästä. Lumipatjan läpi nastatkaan eivät saa otetta.

  28. #8098
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792
    Kahdet pannut eilen työmatkalla. Kolmannet oli hiuskarvan päässä.
    Juurikin ohut lumikerros ja jäätä alla.
    Marraskuun alussa vedin kunnolla nurin kelvillä kun pariskunta vaihtoi kelvin puolta kävellen ja yllättäen , eivät edes katsoneet taaksepäin että ohittaako joku juuri heitä.
    Kyynärpää otti osumaa kunnolla ja ei ole vieläkään kunnossa, eiliset kaatumiset ihmekyllä eivät pahentaneet sanottavasti kyynärpään tilaa.
    jone1 muokkasi tätä : 20.01.2022 at 08.17

  29. #8099
    Liittynyt
    07/2021
    Paikkakunta
    Karkkila
    Viestit
    182
    Viikon olen jättänyt pyörän nyt kotiin, juuri yllämainituista syistä. Ei huvita pannuttaa tahallaan.

  30. #8100
    Liittynyt
    01/2022
    Viestit
    76
    Tämän takia soitan aina kelloa kun ohitan ihmisiä takaata päin

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •