Vaihdoin eilen Piikkisiat FF-renkaisiin ja kävin pikaisesti ajamassa niillä iltapuhteella. FF toimii kyllä lumipöpperössä paremmin kuin Piikkisika. Luikertaa vähemmin ja takapyöräkään ei lipsahtele niin helposti kuin Piikkisialla. Pari vuotta vanha FF on 45 mm vanteella noin sentin leveämpi kuin tämän vuoden 2.6 sika 30 mm vanteella. Kunhan jääkelit taas tulevat niin pitää sitten vaihtaa siat takaisin. Nyt vaan näyttäisi tuota pöpperökeliä olevan luvassa pari viikkoa.
Jos tarttis Griswoldien lisäksi toiset nastat, niin olisko se tlr-Gravdal varmempi tubelisoimisen kanntalta? Griswoldissa on parempi pito, mutta en luota enää niihin tubeleksena ellei jollain ole todistettavaa näyttöä siitä, että reunat on tehty tiukemmin istuviksi.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Itselle riittää piikkisian lumiominaisuudet. Vertailukohtana tosin vain kaverin pyörän ispit, joilla suti paljon, paljon enemmän. En jaksaisi itse kaksia talvirenkaita harrastaa edestakaisin.
Mulla lähti ekana talvena 4 nastaa takaa ja 1 edestä. Neljästä kolme on aika lähekkäin eli varmaan samaan kiveen olen ne raapinut. Saakohan noita nastoja ostaa jostain, ja käyköhän ne Schwalbeihin? Ostin juniorille marawinterit niin olisi kätevää jos kävisi kaikkiin samat. Vaimon hybridiin mietin conteja tai routia, mutta eipä se pyörä ole nyt talvella liikkunut...
Nyt on meikeläisen 2.6" Piikkisika SL tasan 60 mm. Riittää minulle hienosti, mahtuu vielä lokareiden sisään.
Saakohan noita nastoja ostaa jostain, ja käyköhän ne Schwalbeihin @M A
Mcarbon myy. Ota liimaa myös, on vaan Loctite Mcarbonilla lopussa.
I väntan på ännu dåligare tidet
Esim täältä https://www.bike24.com/p239567.html
Oletteko saanut Piikkisikaa toimimaan tubelessina? Itse en saanut. Uusi on tulossa takuuna, niin mietin tuossa että kannattaako vielä yrittää vai laittaa suosiolla sisuri? Kyljet siis vuotaa ihan suhisten. Litku toki paikkaa, mutta kohta taas vuotaa jostain muualta. Alkuun kesti sisäänajot (80 kilsaa maantietä) mainiosti ja sen jälkeen alko kyljet vuotamaan.
Oma vaijerisika 29x2,6" toimii DT swissin 30id vanteella stanin litkuilla ihan riittävän hyvin, eli parin viikon välein saa laittaa ilmaa. Takana ISP DD 27,5x2,6" toimii vielä paremmin, ei oo tarvinnu ilmaa lisätä kuin yhden kerran parin kuukauden aikana.
Joo. Itellä kanssa tuo sama ISP takana ja on kyllä rakenteeltaan ihan eri maailmasta kun tuo sika. Melkoisen punnertamisen takana oli saada väännettyä tuolle SpectralOn’n vakiovanteelle. Ei todellakaan vuoda.
Alkuvaikeuksien jälkeen on toistaiseksi pitänyt. Eikä siinä mitään vaikeaa ollut, otti vain vähän aikaa että litku tiivisti reunat. Caffelatex käytössä nyt ekaa kertaa. Muutama piste tuli ekan vuorokauden aikana kylkeen. Viimevuotinen SL versio itsellä ajossa. Takarenkaan litkutus on edessä jahka kiekkosetti saapuu.
Mulla eturengas piti (ja pitää edelleen) ilmat laakista, mutta takana on jotain ihmeellisiä tyhjentymisiä silloin tällöin - ei tosin lenkillä, vaan yön / päivän aikana.
Kyljet noissa piikkisioissa tuntuvat imevän aika paljon litkua. Laitoin ensi alkuun litkua maltillisesti, minkä jälkeen jouduin pariin otteeseen lisäämään, jotta tiivistyivät kunnolla.
Selviää kohta saanko pitämään vai en. Kävin sunnuntaina ajamassa ekan kerran tubelleksena ja ainakin eilen aamulla oli renkaissa ilmaa. Toisin kun neljänä edellisenä päivänä asennuksen jälkeen kun piti käydä pumppaamassa aamun ja illoin. Mullahan oli ekoissa renkaissa molemmissa reiät ja ajelin sisureilla niillä, näissä uusissa ei ollut kun toisessa.Ensimmäisiä en olisi edes viitsinyt ilman reikiäkään kokeilla tubelleksena kun toinen ei pysynyt millään vanteella. Vaikka alkoi sekin pysymään kun kävi vaan ajamassa. Nämä pysyi paremmin mutta ei hyvin ja katotaan nyt miten alkaa ilma pysymään. Sen verran lötköt renkaat että laitoin instertit sisään. Yleisesti ottaen sääli että Suomessa tehdyt renkaat on näin paskalaatuisia, laitoin just samaan aikaan toisille vanteille Eddy Currentit ja laatu on ihan toista luokkaa, pysyy ilmat ilman litkujakin ja ennen kaikkea renkaat pysyy vanteella kun ne kerran sinne töräyttää. Mutta toisaalta ei ole kokemusta muista 29x2.6 maastonastarenkaista. Jotenkin kun on nyt tottunut elämään ilman sisureita, niin ei millään haluaisi niitä laittaa.
Mikähän nastarengas ois tukevin/kestävin ja laatu muutenkin hyvä? Jotenkin kun lukee juttuja nastarenkaista niin tuntuu, että hinnat ei ihan korreloi laatuun. Onko mikään nastarengas suunniteltu agressiivisempaan ajoon?
Uusi Schwalben ISP DD ainakin vaikutti rungoltaan entisiä pierunkuoria huomattavasti jämerämmältä. Ajanut en ole.
Ja kyllä toi vaijeri Piikkisika on toiminu ihan hyvin vauhdikkaammassa menossa sähköllä. Ei tosin ole yhtä jämyt kyljet kuin Schwalben DD:ssä.
Schwalbe vetänee laadussa pidemmän korren tällä hetkellä, Suomi Tyresillä harmillisia ongelmia laadun kanssa. En tiedä onko selätetty jo.
Onkohan nastarenkaissa tubelessista niin paljon hyötyä? Vauhdit talvella kuitenkin maltillisemmat ja nastarengas rullaa anyways huonommin. Lumi pyöristää myös maastonmuotoja kivasti eli voi muutenkin ajaa matalammilla paineilla ilman pelkoa, että kolauttelee vanteelle. Millaisia etuja jengi kokee talvirenkaiden litkuttamisesta?
No just niitä, että voi ajaa halutessaan alle kilon paineilla jäistä reittiä.
Tuossahan ei ole kyse niinkään painonsäästöstä vaan kitkasta,tai oikeammin sen poistamisesta.Sopivalla paineella rengas myötäilee alustaa pyöriessään jolloin renkaan muoto ei olekaan enää pyöreä siinä kosketusalan kohdalla.Kosketusalan etureunassa jossa pyöreys alkaa muuttua,on sisä- ja ulkorenkaan välillä kitkaa,joka vastustaa tuota muodon muuttumista.Tuo kitka tällöin vaikuttaa rullaukseen häiritsevästi.Tuota joskus aikanaan talkilla koitettiin vähentää (kitkaa).
Oliskohan riittävän epäselvästi toi edeltävä . . .
Toki. Nastarengas rullaa jo lähtökohtaisesti huonommin, niin mietin kuinkahan iso ero aidosti on sisuri vs. tubeless? En siis itse edes omista nastarenkaita, mutta jos hommais toiset kiekot talviajoa varten, niin menisin tod. näk. sisureilla. Ajoa kertyy kuitenkin vähemmän talvella, niin olis vaan vähemmän säätöä. Ja vauhti anyways talvella vähän maltillisempi, niin olisiko sillä niin väliä, jos rullais vähän huonommin? Polkee sit vähän kovempaa ja saa paremman treenin?
Sisurilla mä menen. Myös siksi että Piikkisiat vuotaa kyljistä.
Ja siksi että renkaat on kesän kiekoilla, ei tartte litkuja poistella jne.
En ole huomannut mitään suurempaa negatiivista, vaikka kesät siis normaalisti olen tubeleksella mennyt jo vuosia.
Tuo kitka ja renkaan muodon muuttuminen alustan mukaan on taas vähän niin ja näin nastan kanssa; jos nastalla haluaa pitoa paineet on kuitenkin suht korkeat?
Mutta joo, jos noi Piikkisiat olisi vähemmän ongelmalliset, ehkä mä tubeleksena kuitenkin menisin. Jo rengasrikkojen vuoksikin.
Jos nastalla haluaa pitoa niin paineet korkeat?
Perustuuko tämä johonkin E-bike juttuun mitä en taas käsitä?
Omat nastat alkaa pitää oikeasti kunnolla kun paineet lasketaan matalaksi. Kosketuspinta maahan kasvaa isoksi.
Kyllä se pitoero on julma, kun paineita laskee. Tuon huomaa ihan jo uraisella kelvilläkin. Nastoja on maassa paljon ja ne seuraavat pinnanmuotoja kunnolla.
Oikeasti ajattelin, että kilowatin teholla sutiva takarengas estää paineiden laskemisen. Tuollainen varmaan vaatii ne jäykät sivut renkaisiin.
Ja tosiaan sisurilla voi ilman muuta ajaa talvella, varsinkin jos on jäykemmät renkaat alla ja paineet kovemmat. Itse nään vaan isoja etuja tubeleksesta vanhojen ispien kanssa.
Ok. Mä olen sitten ajanu väärin. Taas.
Ja joo, on tubeless omasta mielestäkin ylivoimainen verrattuna sisuriin.
Mutta nastoilla olen pärjänny ihan hyvin sisurillakin.
Jos Piikkisiat pitäis ilmat niin kyllä ne varmaan tubeleksena olis alla kuitenkin.
Niin, toi pintapaine varmaan liiittyy just enemmän siihen kilowatin tehoon ja sutivaan takarenkaaseen. Noinhan se on jäällä prätkissäkin isoja piikkejä tosi harvassa.
Eli oikeasti näissä foorumijutuissakin kandee muistaa erot e-bikejn ja pyörien välillä.
Kirjanmerkit