Olikos näiden Mara Winterien nastojen läpitulo ihan normaalia? Pari talvea ajettu pienillä ajomäärillä ja sisurit ei tykkää.
![]()
Joo tollasia ne on.
Joo, tyyppivika tai -ominaisuus.
Jep. Plus-version muistaisin olevan tuossa suhteessa kestävä.
Piikkisika tuntuu olevan huikea myös lumella polkukaahailussa. Ilmeisen toimiva kuvio.
Onhan käyttäjät panneet merkille että taakse on eri pyörimissuunta?
Mihin suunta on merkitty?
Nastojen pullistelua kudokseen on hitusen vähentänyt susitusta matalammat paineet, tietenkin kuskin paino ja voimavarat vaikuttavat, noin 3,5 tienoilla on vielä jaksanut painaa sohjossa.
Niimpä olikin ihan selkee merkki. Olin unohtanu koko merkin.
Hyvät tosiaan lumellakin, tänään tuli nautittua lumesta ja auringosta. Taisin vetää molemmat renkaat samoin päin. Joutuuko rengashommiin?
Tunnustan kuuluvani niihin jotka olivat kyllä huomanneet <Front Rear> (tai <Speed Traction> merkit, muistaneet asian renkaita vaihtaessaan, mutta silti huomanneet jälkeenpäin että ainakin toinen olikin mennyt väärinpäin.
Ja heti perään joudun tunnustamaan etten siistissä setämiesajossa eli cyclo- tai gravel- vaan ei maastopyöräilyssä en ole huomannut että eturengas rullaisi huonommin tai takarengas lipsuisi enemmän jos pyörimissuunta on mennyt väärin.
PS Hämärästi muistan että joskus oli erään koulukunnan mukaan tärkeää pitää ihan tavallisen maantierenkaankin pyörimissuunta samana eli jos otti renkaan vanteelta, piti huolehtia siitä että laittoi sen takaisin niin päin kuin se oli ollut. En tosin muista miksi tämä oli tärkeää tai mitä haluttiin välttää...
Olin huomannut Piikkisian pyörimissuuntamerkin mutta en tajunnut sitäIhan hyvä ollut näin molemmat ns. eteenpäin. Tuollahan haetaan vaan taakse enemmän pitoa polkemiseen. Maastossa enemmän merkitystä, ei juuri meikäläisen ”grävel”-ajoissa.
Noin se vissiin on ajateltu, että edessä olisi jarrutuspitoa ja takana vetopitoa. Mutta mikä merkitys sillä sitten käytännössä on? Itse olen joskus laittanut molemmat tuohon ”eturengas- asentoon” kun olen miettinyt että se takarenkaankin jarrutuspito on minulle tärkeämpi juttu. En voi kyllä silti raportoida merkittävistä muutoksista.![]()
Onkos joku tubelisoinut Griswoldeja viime aikoina? Onkohan nykyiset yhtään vanhoja tiukempia..? Tuli talutuskeikka Kepusta kotiin taas tänään, kun blurppasi ilmat ja litkut pihalle ja renkaan vanteelta. Kotona yritin vielä saada paikoilleen tubeleksena, mutta ihan turha toivo, kun on venynyt niin väljäksi.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^taisivat olla juuri Terrenet, jotka vajaa vuosi sitten räjäytin sisätiloissa kera litkujen. Harmi, että ovat löysiä, sillä nyt alla olevat tubeless-gravdalit ovat kankeat.
^kai ne on 60tpi, kun ovat tubeless-versiot. Edelliset gravdalit olivat ne ohuet, joista pidin, mutta jotka alkoivat antautua kyljistä. Mutta niillä Terreneillä en päässyt ajamiseen asti, mosahtivat jo asentaessa.
Haluisiko joku kokemusperäisesti kuvailla fat freddien ja Piikkisian (29x2.6) eroja täpärin kanssa niin poluilla kuin kelvillä?
Mille sellainen kombo kuulostaa, että edessä sika ja takana freddie?
Tampereelle avattu uusi liike, Seven bikes ja sieltä hiukan heräteostoksena nappasin 2.6” Piikkisian SL mallia.
Nyt 2 bar paineella 58 mm leveyttä. Ja on muuten ihan viivasuora rengas.
Tuosta kombosta taisivat ainakin nämä norjalaiset tykätä, kun FF hieman paremmin kantaa lumella ja tuo sitä myöten taakse vähän lisää varmuutta poluilla pysymiseen: https://www.youtube.com/watch?v=2R_tNuiX_1U
42mm Routa, asensin tubelessina, ajoin vajaa 40 km ja takarenkaassa patti kyljessä. Laitoin viestiä Lieksaan, katsotaan mitä tapahtuu.
Näinhän siinä kävi.
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Soittelin tuonne valmistajalle ja olivat kiinnostuneita ko. tapauksesta. Oli heillekin uusi juttu noin kapea rengas.
Itsellä alla piikkisiat koossa 29x2.6 ja ongelmana ollut, että takarenkaasta lähtee nastat, vaikka pyrin ajamaan nätisti erityisesti kohdissa, joissa ei ole paljoa lunta ja jäätä. Sähkötäpäri alla. Muilla vastaavia kokemuksia?
Itse ilmoittelin asiasta Suomi-tyresille ja sieltä ihan kivasti laittoivat paketin nastoja ja työkalun tulemaan postissa.
Kirjanmerkit