Hermannin rantatien rakentaminen aiheuttaa muutoksia myös pyöräliikenteelle. Itse olen yleensä ajanut tuota Kyläsaarenkatua, mutta ilmeisesti pitää alkaa kiertämään rannan kautta.
https://www.kalasatamastapasilaan.fi...1-2022-alkaen/
Hermannin rantatien rakentaminen aiheuttaa muutoksia myös pyöräliikenteelle. Itse olen yleensä ajanut tuota Kyläsaarenkatua, mutta ilmeisesti pitää alkaa kiertämään rannan kautta.
https://www.kalasatamastapasilaan.fi...1-2022-alkaen/
^suosittelen, se rantareitti on hauska. Ellet maantiepyörällä ajele.
^Juu, sieltäkin on tullut ajeltua, mutta välillä sekin on ollut aika huonossa kunnossa. Ja jos vähänkään merivesi on korkealla, se nousee sinne tielle.
Pari vuotta sitten ajoin tuosta kun vesi oli ollut korkealla ja jäätynyt. Hauskaa riitti kunnes alkoi ritisemään ja tajusin pimeässä etten välttämättä tiedä kuin syvää siinä kohtaa oli. Olinko ehkä ojan päällä tai edes maan päällä? Hyvin siinä meni, mutta en mene enää tuollaiselle alueelle ainakaan pimeässä.
No, mä ajoin kerran, kun oli merivesi korkealla. Olin läskillä liikkeellä ja sehän näytti varsin matalalta lätäköltä. Oli syksy ja pimeää. Poljin hetken ja vesi nousi koko ajan pikkuhiljaa, mutta odottelin, että kohta se alkaa madaltumaan. Ei alkanut. Siinä vaiheessa kun vettä oli melkein keskiöön oli pakko kääntyä takaisin. Jalat oli aika raikkaan tuntuiset loppulenkin ajan.
Jäi itselläkin ajamatta melkein päivälleen 2 vuotta sitten kun oli vesi sinne veneiden talvisäilytykseen saakka. Nostopaikan laiturista ei näkynyt pätkääkään. Jäästä ei silloin ollut tietoakaan.
Aiheeseen:
Aivan kauheeta suolapaskaa kaupungin pyörätiet. Keskuspuiston reitit ja polut ihan mintissä, keskustaan päin tullessa alkaa suolahelvetti Laakson jälkeen.
Mikä toi fiksaatio suolaan on, aamulla ei aurauksesta tietoakaan, mutta suolaa oli jostain saatu kaivettua. Huomenna autolla.
Marraskuussa lenkillä uudella reitillä, sama paikka. Sehän on tie, eli ei alkuun hälyttänyt kun oli "vähän isompi lätäkkö". Ei tarttenu montaa metriä rullata kun poljin olisi jo uponnut. Sitten loppui rohkeus, mutta ei sillä vauhdilla olisi ympäri päässyt. Ajoin siihen pusikkoon ja jäin puusta kiinni pitäen miettimään oliko lenkki tässä, vai vieläkö selviäisi kuivin kengin pois? Silloin vasta tajusin että se on tulvivaa merivettä, eli ilmankos sitä oli paljon.
Toinen jalka oksanhankaan, fillarin kääntö vaakaputkesta nostaen 180 astetta ja lopulta jollain bunnyhopin ja minipolkaisujen yhdistelmällä ulos. Kaksi tuntia myöhemmin kotona sitten pyörän pesu makealla vedellä, tulipahan kokeiltua![]()
Mikähän mahtaa olla kuvio Pitkäkosken majan ja Haltialan välisen pätkän suhteen? Ainakin tämän Hesarin jutun mukaan toistaiseksi hiihtolatuna talvisin palvellut Kuninkaantammentie on ollut tarkoitus muuttaa talvisin kunnossa pidettäväksi pyöräily- ja kävelyreitiksi. Tänään työmatkan aamuhämärissä olin havaitsevinani Pitkäkosken päässä ensimmäisenä ladun ja hiihtäjän, joten käännyin vaihtoehtoisille reiteille. Joko erehdyin luulemaan kunnossa pidettyä pyörätietä hiihtoladuksi, tai sitten joku kaupungilla ei tätä memoa ole saanut.. Ja kyllähän tuo myös latutilannekartoissa latuna tuntuisi näkyvän.
Hankkeen toteutustapa on vasta suunnittelupöydällä, "päätöstä ei ole tehty". Hankkella kova vastustus, koska puita pitäisi kaataa. Hankeessa "otettu aikalisä". Kaikki ladut ja kelviyhteydet on tietääkseni ennallaan.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008230855.html
https://www.facebook.com/keskuspuist...37348676598716
Luultavasti jotain jossain vaiheessa tehdään, mutta aika näyttää mitä, miten, missä ja minä vuonna.
^Toi on kyllä käsittämätöntä, että pitää tehdä joku baana taas tätäkin varten. Eikö nyt ole mitään mahdollisuutta rakentaa yhteisväylää? Jostain syystä muualla Suomessa se onnistuu. Toki pääkaupunkiseutu on oma biotooppinsa ja Homo Pääkaupunkiseutuis oma lajinsa. Irtautunut paviaanista viikko sitten.
Mun mielestä toimiva väliaikaisratkaisu olisi, että väylän toinen reuna (pertsa)hiihtelijöille ja toinen muille kulkijoille. Tietenkin se edellyttäisi jalankulkijoilta ja koiranpalvelijoilta aivan poikkeuksellista -ja siksi ehkä mahdotonta- toisten huomioon ottamista. Huitojahiitäjät voisivat temmeltää sitten jossain kaukana muista omilla reiteillään.
Sunnuntaina kun pyöräilin Laajasalossa ja Herttoniemessä hämmästyin ja ihastelin kuinka toimivaa oli kun hiihtäjät olivat hiihdelleet ihan noille perusulkoilureiteille toisen reunan laduksi ja rinnakkaiselo sujui silminnähden mainiosti.
En minäkään oikein usko onnistumiseen. Täällä etelämpänä keskuspuistossa ei oikein pääse ladulle, kun eka kilometri pitäisi ilmeisesti kulkea ojassa. Ja lähilatukin tuntuu olevan hyvä lenkkeily- ja koirinaulkoilutuspaikka. Ulkoilijoilla ei ole sen vertaa kunnioitusta laduille. Täytynee jatkossa kulkea autolla Paloheinään, niin ilmastokin tykkää.
Yhteisväylä pääkaupunkiseudulla tarkoittaa sitä että aurataan käytännössä koko leveydelta ja jätetään latua varten mitättömän kapea kaistale joka sitten saa osansa hiekoituksesta. Toinen vaihtoehto on että latu on merkitty karttaan mutta luonnossa se on vain penkan päällä tai näreikössä tien sivussa kulkeva hiihtäjien tekemä latu.
Tähän ei ole näkyvissä ratkaisua niin kauan kuin Stara katsoo voivansa toimia omalla tontillaan niin kuin huvittaa ja esimerkiksi selittää ettei käytössä olevalla kalustolla voida muutoin toimia - ja niin kauan kuin Liikuntavirastolla ei ole kuin täysleveä laduntekomalli (eli pertsalatu+skeittipeti tai pertsalatu kumpaankiin suuntaan).
Tuo näyttää siltä, että Jyrängöntielle ei oikein pääse Hermannin rantatien eteläosasta? Vai miten tulkitsette MRe:n ansiokkaasti linkkaamaa ilmoitusta?
Noinhan se käytännössä parhaimmillaan toimii esimerkiksi Kivikossa jossa ympäristön asukkailla on vaihtoehtoja tasan kaksi jos haluavat niin sanotusti nauttia metsän rauhasta: (1) tallata polut hankeen tai (2) kävellä latu-uralla. Kuten luonnollista onkin, ihmiset ja tietysti heidän koiransakin jatkavat mahdollisuuksien mukaan siellä missä ovat kulkeneet ennen lumentuloa - ja ihan hyvinhän se toimii.
Paitsi jos haluaisi harrastaa luisteluhiihtoa. Jonkin verran ja joillain keleillä skeittipeti kestää kävelijöitä, muttei silloinkaan kovin pitkään. Käsketäänkö siis luisteluhiihtäjien pysyä poissa ja mennä Hakunilaan tai Herttoniemeen harrastamaan jos pertsa ei maistu?
Laajasaloon ei vielä ole taidettu latuja ajaa https://ulkoliikunta.fi/fi/ mutta kyllä sinnekin jonkinlainen roti saadaan.Sunnuntaina kun pyöräilin Laajasalossa ja Herttoniemessä hämmästyin ja ihastelin kuinka toimivaa oli kun hiihtäjät olivat hiihdelleet ihan noille perusulkoilureiteille toisen reunan laduksi ja rinnakkaiselo sujui silminnähden mainiosti.
Herttoniemessä ajettu latu alkaa Kivinokan puoleisesta päästä, mutta Fastholman lumenkaatopaikasta itäänpäin tulee täystyrmäys Staran talvikunnossapidettävän ulkoilutien kanssa. En ole ihan varma mikä funktio ulkoilutiellä on, mutta onhan se myönnettävä että jos sellaisen on koetilan suunnasta tultava ja vietävä jonnekin, ei sille oikein muutakaan reittivaihtoehtoa ole, koska urheilupuiston ns. kisaladut vievät muut mahdolliset väylät.
Minunkin puolestani ne muutamat skeittireinot voisivat tosiaan investoida pertsavälineisiin jos haluavat lähiladuillakin hiihtää. Mutta isommassa kuvassa on kai kyse siitä että hiihdon harrastus lasten ja nuorten keskuudessa vähenisi entisestään jos luistelutyylillä - jonka ilmeisesti uskotaan olevan nuorten mieleen - ei voisi hiihtää kuin tietyillä laduilla.
Tosin en muista milloin viimeksi olisin omilla lähiladuillani sattunut näkemään ei-aikuisen luistelijan. Jos lapsi tai nuori harrastaa hiihtoa, taustalla on miltei aina harrastusta perheessäkin - ja harrastukseen kuuluu silloin siirtyminen autolla jonnekin hiihtämään.
Kuninkaantammentien yhteiskäytön suurin ongelma on se jyrkkä mäki. Siinä pertsaa mennään ylöspäin haarakäyntiä ja alaspäin aurataan. Kohdatessa leveys on turhan kapea jo nyt. Leventää ei voi, koska suojeltu tie ja puita pitäisi kaataa. "Kapea osuus reunasta pertsan hiihtäjille" -ajatus ei mahdollista jarruttamista eikä haarakäyntiä, eikä varsinkaan haarakävelijäpertsaajan ja aurajarruttavan kohtaamista mäessä. Vauhdikkaammat luisteluhiihtäjät tuosta selviäisivät paremmin (keskimäärin tasapainoisempina ja tottuneempina tasatyöntämään hetkellisesti kohtaustilanteessa kapeasti ylämäkeen), mutta pertsaavat lapset ja vanhukset ei mitenkään kykene lipsuvine suksineen. Epäilen, että oikeasti ainoa "yhteiskäyttö" mikä voisi toimia on hiekoittaa koko mäki ettei siinä kukaan edes yritä hiihtää, eli se osuus käveltäisiin sukset kädessä. Se taas tarkoittaisi että hiihtoyhteys parkkiselta pellolle katkeaa, samaten katkeaa Paloheinän "ympyrälenkki" sekä yhteys poiketa pellolta munkille.
Tiedä sitten olisiko pidemmän päälle paras ratkaisu lopulta Vantaan kanssa yhteistyössä suunnitella silta Niskalasta joen yli ja sieltä Ylästöön ja Kartanonkoskelle. Muodostuisi suora kelviyhteys Torpparinmäestä Ylästöön, Kartanonkoskelta suora yhteys Niskalaan, aurattu talviyhteys Pitkäkoskelle voisikin mennä Vantaan puolella ja tuo suojeltu museotie pysyisi ennallaan ja talvisin latuna eikä sitä sorkitatisi levennyskillä eikä suojeltua maisemaa rikottaisi viereen rakennettavalla rinnakaisella kelvillä. Jotain siltasuunnitelmia on kai ollut suunnittelupöydällä. https://kerrokantasi.hel.fi/haltialaniskalahks
Ei jumalauta, nyt jotain rajaa! Haltialan peltopolusta kivituhkainen ulkoilureitti???!!! Ei kaikkialle missä ihmiset kulkee tarvii "rakentaa"!
Kohta 7 tuolla linkissä.
Luultavasti ennen pitkäkosken etenemistä saadaan valmiiksi se Paloheinän täyttömäelle suunnitteilla oleva fisbeegolfrata. Se ei toisin taida haitata kelvejä, koska se tulee kai sinne missä nyt on vain jotain epämääräisiä omatekoisia epävirallisia alamäkirännejä eikä mitään oikaa kunnollista rakennettua infraa...
https://oulunkylainen.fi/2020/08/21/...sbeegolfrataa/
Koskien Hermannin rantatietä, vastaan omaan kysymykseeni:
Kun sitä karttaa oikein tihrusti, niin pyöräliikenneyhteys Jyrängöntielle (ja sieltä Käpylään ja eteenpäin) säilyy. Tosin merkitty yhteiseksi jalan-pyöräväyläksi. Tulee siitä kyllä uhkaavasti Jokerin työmaat mieleen.
Ja minustakin olisi järkevää, että Helsinki ja Vantaa tekisivät yhteistyötä tuossa Pitkäkoski-Haltiala yhteyden suunnittelussa.
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta missä se Kuninkaantammentien jyrkkä mäki oikein sijaitsee tai siis mitä mäkeä tarkoitetaan?
^samaa ihmettelin. Olisko tästä itään, 150 metrin matkalla peräti 10 metriä laskua?
Joo, lienee täysin kaupungin (vastaavien virkamiesten) käsityskyvyn ulkopuolella sellainen mahdollisuus, että olisi olemassa "talviulkoilureitti", jota ei hiekotettaisi, ei suolattaisi, ei asfaltoitaisi. Vaan aurattaisiin ja reunalla/reunoilla pertsalatu. Luistella voisi, jos tila, kunto ja hermot antaisivat periksi.
Sen lisäksi olisi rajattu määrä vain hiihtoon tarkoitettuja väyliä, joissa kävely ja muu ei suksilla tapahtuva liikkuminen olisi kielletty. Näitä voisi sitten olla Mustavuoressa, Hertsikassa, Paloheinässä, Hakunilassa ja HKP:ssa. Toki muuallakin. Mutta niissäkin vain osa väylistä. Viime talvena Meltsissä ja Länsärissä joka ainut ulkoiluväylä oli vedetty latukoneella. Koska kuitenkin maastopyöräilijät ja koirankusettajat haluavat myös liikkua muualla kuin harjasuolatulla kelvillä, liikkuminen valui laduille. Ja kun kerran ladulla kävellään, niin kävellään sitten joka ladulla, kun ne ovat samanarvoisia.
Mutta kuten toteatkin, niin kauan tähän ei tule muutosta, kun virkamiehet puskevat omaa virkaansa täysin rinnoin ja pitävät omasta tontistaan kiinni.
Kirjanmerkit