FillariHephaGiantElectrobike
Sivu 126 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 26 76 116 124 125 126 127 128 136 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.751 - 3.780 / 4161

Aihe: Kengät talveksi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Kyllä mulla ainakin kunnon varusteet on madaltaneet sitä lähtökynnystä.
    Tää. Hyvillä varusteilla sitä lenkille lähtöä ei tarvitse vatvoa. Jos on päätetty, että lenkki ajetaan ulkona, niin ulos tulee lähdettyä (melkein) säästä riippumatta. Tehot yleensä sisällä ja pk:t ulkona.

Enemmän näissä talvivermeissä minua ihmetyttää tai mietityttää, että kuinka paljon niistä toisten kokemuksista on apua. Paitsi toki keston, tms. suhteen. Kylmyydenkesto on niin yksilöllistä, että toiselle kelvottomat kengät on toiselle liian kuumat.

Mulla on (maantiepyöräilyä SM-tasolla ajanut) kaveri, joka laittaa talvikengät ja foliot +5 asteen lämpötiloissa, kun minä vasta alan siirtelemään kesäkenkiä hyllylle. Plus viidessä mulla menee vielä Sidin Dragon 5:t. Kesällä niillä ei voi ajaa. Viime talvena Laken MZX 304:t säärystimillä riitti 3 tunnin jäätikköajeluun ja juuri sen pidempiä lenkkejä en aja talvella. Eli vehkeet omien tarpeiden mukaan.

Ei sitten yhtään. Tänään -5 pakkasta. Jalassa laket 303 ja niiden päällä kuori. Kyllä vaan kylmä tulee läpi

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Ei pyöräilyssä muutenkaan lähestytä asioita tarpeen ja hinnan kautta niin miksi sitten kengissä.
    Harrastan pyöräilyä ja jos haluan jotain siihen liittyvää yleensä laitan parasta mitä perse kestää. Sama käytänkö vähän vai paljon.
    Vähän nyt karkaa kenkä-otsikosta, mutta meikeläiselle 400 olisi täysin järjetön summa pyöräilykengistä. Vaikka olisikin varaa se niihin sijoittaa, niin onhan se ihan posketon hinta. Maksaakohan mun kaikki pyöräilyvaatteet edes yhteensä 400 euroa?

Siis mun arvomaailmassa, mutta tietysti kukin tekee tyylillään.

Ps. Kyllä minä puntaroin kaikissa fillari-hankinnoissa hintaa ja tarvetta.

400 € on mulle käsittämätön hinta kengistä, vaan ei pyöräilykengistä. Sama koskee muitakin asusteita. Maksan silmää räpäyttämättä pari sataa pyöräilytakista, mutta ulkoilutakista ehkä viisikymppiä.

Mulla on sitten yksi kaveri, jolla on parin tonnin kenkiä ja ranteessa aina eri rolle. Kuka mitäkin, kunhan omillaan ostaa.

Pitkän kokemuksen kautta tietäisi nyt mitä fillarivaatteita pitäisi ostaa, että ne kattaa kaikki kelit. Niitä ei niin hirveästi tarvitsisi, kunhan ne olisi fiksusti valittu. Harrastuksen alussa ei ollut käsitystä. Tein duunikaverille listan ja sen kanssa kun meni kauppaan, niin kommentti oli, että taitaa olla kokeneemman tekemä lista. Esim housut. Mielummin hyvä talvihousu ilman säämiskää, alle normi tai syksy sortsit ja niin monta kerrosta välihousua, irtolahjetta kuin keli vaatii. Näillä vaatteilla ilman sortseja voi sitten myös kävellä, hiihtää tai juosta. No oon mä hiihtänyt Shimanon säämiskähousuillakin. ihan hyvin futaa ja pysyy persu lämpimänä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Vähän nyt karkaa kenkä-otsikosta, mutta meikeläiselle 400 olisi täysin järjetön summa pyöräilykengistä. Vaikka olisikin varaa se niihin sijoittaa, niin onhan se ihan posketon hinta. Maksaakohan mun kaikki pyöräilyvaatteet edes yhteensä 400 euroa?

Siis mun arvomaailmassa, mutta tietysti kukin tekee tyylillään.

Ps. Kyllä minä puntaroin kaikissa fillari-hankinnoissa hintaa ja tarvetta.
    Karkaa taas vähän kenkäosiosta, mutta just tänään tuli lenkillä vähän ynnäiltyä kaikkea päälläolevaa varustusta, ja jos laskee kaikki kuteet, kypärän, valot, repun ja muut varusteet, niin tonni ei kyllä taida riittää...
    Ja tuossa siis vain lenkillä ollut kattaus. Jos tuohon lisää mitä kaikkea muuta löytyy ja siihen nupiksi vielä dh-käyttöön hommattua varustetta, niin aika helposti täyttyy toinenkin tonni. Mut harrastukset maksaa ja onneksi kaikkea saa kuitenkin rahalla.

Sähkösukat toimivat muuten oivallisesti myös märkien jalkojen kanssa. Eli enää ei tarvitse pelätä sitä loskaa, joka kastelee jalat aivan saletisti jossain kohtaa lenkkiä. Jalka pysyy kuitenkin lämpimänä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti EnduroSenior Katso viesti
    Karkaa taas vähän kenkäosiosta, mutta just tänään tuli lenkillä vähän ynnäiltyä kaikkea päälläolevaa varustusta, ja jos laskee kaikki kuteet, kypärän, valot, repun ja muut varusteet, niin tonni ei kyllä taida riittää...
    Ja tuossa siis vain lenkillä ollut kattaus. Jos tuohon lisää mitä kaikkea muuta löytyy ja siihen nupiksi vielä dh-käyttöön hommattua varustetta, niin aika helposti täyttyy toinenkin tonni. Mut harrastukset maksaa ja onneksi kaikkea saa kuitenkin rahalla.
    Joo, kaikki on suhteellista, mutta saa tonnilla sentään vastustajan neutraloimiseen kehitetyn sadetakin https://www.tacwrk.com/en/p/arcteryx...multicam-29148

Jos ittensä on pimeeseen pakkaseen tungettava polkemaan niin kenkien hinta pitäis olla murheista pienin. Siis ainakin jos kyseessä on vapaa-ajan harrastus johon ihmisen muutenkin tarkotus laittaa kaikki raha ja aika.
    Itseä enemmän haittaa kun noita ei pääse kunnolla sovittaan isosta valikoimasta. Kokoelma puolisopivia tulee kalliiks.

Oliko jollain sattumalta käytännön kokemusta Lake 304 vs Shimano MW7?
    Onko Lake merkittävästi lämpimämpi? Haen tässä että Shimanolla ja paksulla suojalla minä pärjään mainiosti ainakin pari tuntia -10C maastossa. Tuonne kun työntää varvaslämmittimen niin menee -15C samalla lailla. Jos sen päällisen sais Lakella hyvin todennäköisesti pois, niin melkein kannattaisi.
    Shimanon 46 istuu jalkaan mainiosti jättäen ainakin ohuelle villasukalle tilaa, ja tuota kokoa ne muutkin kengät ollut. Onko Lake samaa kokoa ja vastaako normaali leveys Shimanoa vaiko wide malli?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oulunjulli Katso viesti
    Oliko jollain sattumalta käytännön kokemusta Lake 304 vs Shimano MW7?
    Onko Lake merkittävästi lämpimämpi? Haen tässä että Shimanolla ja paksulla suojalla minä pärjään mainiosti ainakin pari tuntia -10C maastossa. Tuonne kun työntää varvaslämmittimen niin menee -15C samalla lailla. Jos sen päällisen sais Lakella hyvin todennäköisesti pois, niin melkein kannattaisi.
    Shimanon 46 istuu jalkaan mainiosti jättäen ainakin ohuelle villasukalle tilaa, ja tuota kokoa ne muutkin kengät ollut. Onko Lake samaa kokoa ja vastaako normaali leveys Shimanoa vaiko wide malli?
    Molemmat kengät löytynee kaapista, mutta ovat vielä käyttämättöminä jonossa odottamassa vuoroaan. (Laket vielä kotikotona) Mw7:t tulee olemaan itselläni plussakelin kengät, lake 304:t taas talvikengät. 304:ssa tuntuu olevan enemmän toppausta (kuten 303:ssa jotka nyt käytössä versus Mw7).

Sattuisko olemaan myös kokemusta/tietoa mw7 vs mw5 käytännön eroista, esim lämpöisyys? Specsit kyllä tiedän ja niiden valossa en ole valmis maksamaan tuota hintaeroa.

MW7:ssa ei minusta tunnu olevan minkäänlaista eristystä (puolenkymmentä lenkkiä ajanut) mutta otin sen kokoiset että mahtuu paksummat sukat. Ei tarvinnut valita 5:sten välillä kun ostaessa hyllyssä oli vaan nuo sopivina.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    MW7:ssa ei minusta tunnu olevan minkäänlaista eristystä (puolenkymmentä lenkkiä ajanut)
    Kai siinä nyt jotain on kun talvikenkänä myy

Lainaus Alkujaan tämän lähetti järtsy Katso viesti
    Espanjan talvi on suht lämmin.

Mutta edelleen mä toitotan noita sähkösukkia. On oikeasti mahtavaa, kun voi ajaa ohuilla kengillä läpi talven.
    Olen alkanut miettimään uusiksi kengiksi vieläkin ohuempia. Lähes kesäkenkämäinen rakenne, mutta hieman korkeampi, nilkkaa suojaava varsi voisi olla ok.
    Täytyisi päästä jossain hypistelemään malleja. Pohjan jäykkyys ja jalkaan istuvuus olisi tärkeimpiä juttuja.

Olen myös miettinyt, tarvitseeko kunnon talvella olla spd kenkiä? Se muovinen spd-sl johtaisi vähemmän kylmää jalkaankin. Lisäksi ainakin itse ajan pääasiassa kelvejä, tai maantietä. Eli se perinteinen gravell rypeminen kyllä jää talvella pois.

Fizik r5 voisi olla yksi vaihtoehto.

https://www.bike24.com/p2249313.html

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Espanjan talvi on suht lämmin.

/.../
    Olen myös miettinyt, tarvitseeko kunnon talvella olla spd kenkiä? Se muovinen spd-sl johtaisi vähemmän kylmää jalkaankin. Lisäksi ainakin itse ajan pääasiassa kelvejä, tai maantietä. Eli se perinteinen gravell rypeminen kyllä jää talvella pois.
    /.../
    Eilen lopetin kaksi kuukautta kestäneen flättipoljin-kokeilun kun lumessa ajo oli pelottava, varsinkin putkelta ajo koska pompuisella tiellä kenkä ei meinannut pysyä polkimella. Siis kaikki nousut tuli otettua istuen koska ajoin ns. miestenpyörällä mikä ei jätä kostamatta kun jalka lipsuu polkimelta. Tänään ajoin lukkopolkimilla suu messingillä, noustut putkelta ja työmatka taittui 5 min nopeammin kun eilen: 1:00 vs 1:05.

Mä repäisin ja tilasin Lake MXZ400:t. On ne isot, mutta haluan vielä talvella ajaa muutaman 8-10 tunnin lenkin joko gravelilla tai läskipyörällä säästä riippumatta.

Ehkä vähäsen hymähdin. Shimanon MW7 ja "talvikenkä" samassa lauseessa....

Mutta on kyllä hienoa, jos jollain riittää ääreisverenkierto siihen, että nämä oikeasti piisaisivat jollekin pakkasella. Ilman akkusukkia.

Torilla ostin käytetyt flätit ja nyt Tokmannista talvikengät 29.95€. Koko on mallia Reilu.

Saas nähdä kuinka pelaa ja paleleeko nyt.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HeZaH Katso viesti

Mutta on kyllä hienoa, jos jollain riittää ääreisverenkierto siihen, että nämä oikeasti piisaisivat jollekin pakkasella. Ilman akkusukkia.
    Mulla on nämä päällä https://www.hibike.com/zwoilfender-c...2b89ced68ae48a
    Ovat minusta päällisiksi varsin lämpimät ja muutenkin parhaat mitä olen nähnyt, mutta tunkatessahan niiden kanssa menee hermo kun alkavat nousemaan varpaiden alta ylös pellemoodiin.
    Sähkösukat on varmasti hyvä ratkaisu, mutta kun kyrsii jo nyt huolehtia etulampun, ottalampun, takavalon ja sykemittarin varauksista. Onhan ne lisäksi kovin kalliit eikä voi kovin pitkäikäisiksi olettaa.
    ...bike24 näemmä poisti jo tuon 304 tarjouksen, ensi viikolla taas lauhtuu niin joko tämä meni taas ohi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oulunjulli Katso viesti
    Mulla on nämä päällä https://www.hibike.com/zwoilfender-c...2b89ced68ae48a
    Ovat minusta päällisiksi varsin lämpimät ja muutenkin parhaat mitä olen nähnyt, mutta tunkatessahan niiden kanssa menee hermo kun alkavat nousemaan varpaiden alta ylös pellemoodiin.
    Sähkösukat on varmasti hyvä ratkaisu, mutta kun kyrsii jo nyt huolehtia etulampun, ottalampun, takavalon ja sykemittarin varauksista. Onhan ne lisäksi kovin kalliit eikä voi kovin pitkäikäisiksi olettaa.
    ...bike24 näemmä poisti jo tuon 304 tarjouksen, ensi viikolla taas lauhtuu niin joko tämä meni taas ohi.
    Päällisiä on yritetty paria mallia käyttää. Tunkatessa vaan tosiaan alkavat nousta pois sijoiltaan.

Sähkösukat ovat kyllä arvokkaita. Varpaissa on kuitenkin olemattoman huono verenkierto, niin vaihtoehdot ovat itsellä loppuneet lyhyeen. Jos ei halua siis käyttää jotain ultrapaksuja ja "liian" isoja talvikenkiä, jotka muuten ovat kömpelöt. Ennen sähkösukkia tullut haettua reseptillä lääkkeitä, jotka parantavat pintaverenkiertoa. Tämä taas ei ole pitkässä juoksussa terveellinen vaihtoehto. Mutta, jos varpaat palelevat, niin sähkösukille todella iso plussa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HeZaH Katso viesti
    Lähinnä sitä ajoin takaa että jos tähän saakka on menny kesäkengillä jollain kengänsuojilla jotka ainoastaan pitää tuulta ja lumi ei sula kengänpäälle kastelemaan sukkia niin voisi olettaa Shimanonkin talvikengän olevan parannus tilanteeseen

Tärkeintähän talvi kengässä tai suojassa on tuulenpitävyys. Ainakin omissa nopeahkoissa ajoreiteissä. Hitaissa paikoissa pärjää melkeil millä hyvänsä, mutta kun saa vauhtia ,niin alkaa tulemaan kylmä jos tuuli pääsee jäähdyttämään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti metusala Katso viesti
    Eilen lopetin kaksi kuukautta kestäneen flättipoljin-kokeilun kun lumessa ajo oli pelottava, varsinkin putkelta ajo koska pompuisella tiellä kenkä ei meinannut pysyä polkimella. Siis kaikki nousut tuli otettua istuen koska ajoin ns. miestenpyörällä mikä ei jätä kostamatta kun jalka lipsuu polkimelta. Tänään ajoin lukkopolkimilla suu messingillä, noustut putkelta ja työmatka taittui 5 min nopeammin kun eilen: 1:00 vs 1:05.
    Varmasti näin jos ajaa sopimattomalla poljin/kenkäyhdistelmällä. En ole moisiin ongelmiin törmännyt itse.
    Omat kylmän kelin Salomon Toundrat omaa vähän huonon pidon flätillä, ei silti mitään ongelmaa ajaa metsässä/putkelta.
    Tosin noita käytän vain kun lämpötila laskee alle -10c

Kannattaa kokeilla erilaisia kenkiä ja polkimia niin varmasti löytyy itseä tyydyttävä kombo.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Tärkeintähän talvi kengässä tai suojassa on tuulenpitävyys. Ainakin omissa nopeahkoissa ajoreiteissä. Hitaissa paikoissa pärjää melkeil millä hyvänsä, mutta kun saa vauhtia ,niin alkaa tulemaan kylmä jos tuuli pääsee jäähdyttämään.
    No en tiedä onko se tärkein ominaisuus ainakaan maastossa mitä itse ajan, muutenhan noilla kesäkengillä pitäis pärjätä varsin hyvin pelkillä kengän suojilla.

Lähinnä sitä ajoin takaa että jos tähän saakka on menny kesäkengillä jollain kengänsuojilla jotka ainoastaan pitää tuulta ja lumi ei sula kengänpäälle kastelemaan sukkia niin voisi olettaa Shimanonkin talvikengän olevan parannus tilanteeseen
    Voisi olettaa mutta käytäntö on toista. Se ”lämpövuori” on kai ainoastaan se gorekalvon suojana oleva kangas joten ei se juuri lämmitä. Kenkä on kuitenkin aika tilava niin sitä voi käyttää ”kuorikenkänä” ja laittaa alle parit sukat. Pelkkä kenkä on näissä kylmempi kuin muinaiset MW100set ja NE Celsiukset.
    Itse valitsin nämä ihan tarkoituksella, talviajot oikeasti kylmällä on jäänyt väliin jo parin vuoden ajan ja haussa oli kengät välikausille.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Voisi olettaa mutta käytäntö on toista. Se ”lämpövuori” on kai ainoastaan se gorekalvon suojana oleva kangas joten ei se juuri lämmitä. Kenkä on kuitenkin aika tilava niin sitä voi käyttää ”kuorikenkänä” ja laittaa alle parit sukat. Pelkkä kenkä on näissä kylmempi kuin muinaiset MW100set ja NE Celsiukset.
    Itse valitsin nämä ihan tarkoituksella, talviajot oikeasti kylmällä on jäänyt väliin jo parin vuoden ajan ja haussa oli kengät välikausille.
    Okay, no kohtahan se selviää kun tilasin halvennuksesta mw5 kengät jotka oli reilun satkun niin voipi testaa. En mäkään juuri -10 kylmemmillä aja ja otin numeroa suuremmat jotta mahtuu sukkaa/MCarbonilta hommatut Therm-ic pohjalliset jos tarve vaatii. Pääseepähän noista saatanan kengänsuojista eroon mitkä on ihan perseestä viritellä päälle ja silti kun astuu hankeen nousee kärjestä helposti pois.

Perus kesäkenkään on kyllä parannus lämmön suhteen. Vähän parempi eristävyys ja goretex tekee jo tämän.

Kesäkengällä ajelut loppuu jossain elo-syyskuun tietämissä ja sitten otetaan Shimpan talvikenkä välikausi käyttöön.

Joskus vuosia vuosia sitten naureskeltiin Italo-merkkien talvimallistoille. Ne vastasi Suomalaisen juhannuslenkin säävaatimuksia. Eli noin +5 ja vähän räntää ilmassa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •