Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcf Katso viesti
Löysä suksi pelaa hyvin pehmeällä alustalla.

Mutta mistä sitte johtuu "takaliukas" suksi?
Eli just päinvastanen efekti tolle kärjen tökkäämiselle?
Minusta löysä ei pelaa pehmeässäkään hyvin, mutta menee makuasiaksi. Lähinnä kai kärkilöysä voisi pelata pehmeässä, mutta liian löysä ei kyllä pelaa missään.

Minusta "takaliukas" on se sama asia mistä itse puhun pyörimisenä. Eli kanta ikäänkuin luiskahtelee/pyörähtelee alta. Veikkaan, että puhumne samasta asiasta ja siinä on kyse suksen painealuiden jakaumasta ja miten ne reagoivat hiihtäjän ollessa sukselle liian raskas.

Minun termistössä takaliukas liittyy pitoon, eli suksen saa pitämään vain viemällä potkun tarpeeksi eteen. Se on minun termistössä "takaliukas" ja minusta sinä puhut nyt samasta kuin minä puhun kantapään hujakoilla pyörimisenä.

Painealueet:
https://www.youtube.com/watch?v=-nwmL5QZkS0

Siis minusta pyöriminen ja tökkäääminen liitttyy tähän. Siis siihen miltä kohtaa suksen päällä oleva paino jakautuu maata vasten ja jos suksi on liian löysä se luiskahtaa/pyörähtaa sen kantapään takana olevan painepisteen ympärillä. Hommaa voi tutkia noin puristimilla kotikonstein, mutta se pro ratkaisu, johon en ole itse vielä päässyt on se, että puristimiin saisi liitettyä painemittarin, siis monellako kilolla suksia puristetaan yhteen. Se on se sama laite, jolla asiantuntevissa liikkeissä suksia valitaan ja vielä en ole löytänyt aiheesta kuluttajahintaista ratkaisua, eli niistä puristimista mittarilla pyydetään tolkuttomia summia.