Lainaus Alkujaan tämän lähetti moukari Katso viesti
Kiitos hyvistä vinkeistä! Extralight Rene Herse kuulostaa aika rajulta valinnalta tuonne. Paljonko sinun oma paino on? Itse olen tällä hetkellä n. 87 kg, joten en voi aivan ohuimmilla renkailla ajaa. Ykköskiekkoina on 22 mm sisäleveät aerokiekot 50 mm profiililla. Otan ehkä mukaan varalle maantiepyörän 19,5 mm sisämittaiset 50 mm profiiliset kiekot.
Oma elopaino vaihtelee 83-93kg välillä. Extralight-renkailla olen tänä vuonna ajanut 4500km ilman ongelmia tai rengasrikkoja, mutta toki ajoni on pääasiassa maanteitä, sorateitä ja sen sellaista. Matalat paineet leveillä pehmeillä renkailla eivät vain tuota sellaista painetta mikä saisi puskettua teräviäkään kiviä kulutuspinnasta läpi.

Aerodynaamiset hyödyt vanteista tosiaan käsittääkseni hiipuvat, jos vanne on rengasta kapeampi. Varmaksi en osaa sanoa, mutta mutuilisin että esim. 50mm+ leveillä renkailla parempia tuloksia saa kun syvän vanteen sijasta laittaa mahdollisimman kevyen vanteen.

1. Olen kokeillut, mutta en oikein ole löytänyt sopivaa aerotankoa. Pitäisi olla aika paljon korotuspaloja, jotta saisin pääni riittävän lähelle käsivarsia. Saan pyörän päällä melkein yhtä aerodynaamisen asennon kääntämällä vaihtajat sisäänpäin ja painamalla kyynärvarret vaakatasoon. Unbound Gravelin kärkikaksikkokin taisi ajaa ilman aerotankoja. Tuntuu, että lisätangot ovat nousuissa tiellä. Periaatteestakaan en oikein haluaisi ajella aerotangoilla.
Minulla on omassa pyörässä Profile Designin Subsonic-tanko, jossa jatkeet tulevat samaan tasoon ohjaustangon kanssa. https://profile-design.com/products/subsonic-race-35a

Olen nämä kääntänyt varsin jyrkkään kulmaan sojottamaan ylöspäin, niin että ajoasennossa selkäni on mahdollisimman vaakasuorana ja käteni nousevat kasvojeni tasolle. Matalana ajaessani siis katson ikäänkuin peukaloideni yli eteenpäin. Tämä siksi että käteni ja käsivarteni sulkevat sylini tuulelta, eikä siihen muodostu sellaista purjetta. Lisäksi tämän ansiosta saan kyynärpääni niin lähelle toisiaan kuin se näillä tangoilla onnistuu, sekä rentouttaa yläkroppani lihakset, eli asento on mukava ja yllättävän tukeva rikkonaisemmassakin maastossa.

Oletko kokeillut tällaista "rukoilijasirkka"-asentoa? Ero vauhdissa on itselläni tosi merkittävä, saa naksauttaa pari pykälää kovemman vaihteen silmään aerotangoille noustessa.

Olen myös kokeillut Ritcheyn Venturemax-ohjaustankoa 38mm leveänä, niin että kahvat on käännetty sisäänpäin, niin että saa aerotankoja muistuttavan asennon, jossa käsivarret ovat vaakasuorina ja kyynärpäät vähän harteita kapeampana. Tangon rankan flaren ansiosta dropeissa on edelleen tarpeeksi leveyttä kovempaa maastoajoa varten. Sekin oli paljon perinteistä tankoa nopeampi (saa naksauttaa pykälän kovemman vaihteen), muttei pärjää aerotangoille. Kuitenkin jos maaston tai ryhmässä ajamisen takia aerotankojen käyttö ei ole mahdollista, niin tuo kahvoista kapea ohjaustanko on minusta se paras vaihtoehto.

Unboundissa käsittääkseni voittajatkin käytännössä ajoivat pienryhmässä lähes koko reissun, eli aerotankoja ei olisi ollut mahdollistakaan käyttää. Tätä merkittävämmäksi itse koen kuitenkin sen, että nämä konkarit ovat ikänsä ajaneet perinteisellä tangolla, joten varsinkaan mitaleista kisatessa ei lähdetä kikkailemaan uusilla ideoilla.

2. Tarkoitus pysyä joukon mukana niin kauan kuin mahdollista, eli kuoppia ja kiveniskuja varmasti tulee. Reitti on kuitenkin sellainen, että pääjoukko varmasti hajoaa heti kisan alkupuolella, koska siellä tulee noin puolisen tuntia pitkä nousu. Nuo kestävämmät rungot kuitenkin hidastavat rengasta jonkun verran, ainakin Gravelking SK+ on aika huono rullaamaan. Rikki sitä ei kuitenkaan kovin helpolla saa.
Minulla ei noista järeämmistä renkaista ole kokemusta, mutta ei toisaalta rajummista poluista ryhmäajossakaan. Mitä olen netistä lukenut, niin Ted King ajaa Rene Hersen renkailla, ja suosii kisoissa niitä Endurance-runkoisia kumeja hyvällä menestyksellä.

3. Näinhän se on. Keskinopeus on kärjellä ollut Islannissa noin 30 km/h (ja kuskeina Tour-tason ajajia), joten tuskin aerodynamiikkaa tarvitsee itse kovin paljoa miettiä. Eli uskon meneväni vierintävastus ja ajomukavuus edellä. Tuo kisa on kuitenkin enemmän offroad-gravelia kuin ns. "maantiegravelia". Pitää pystyä ajamaan aerobisen kynnyksen tuntumassa koko päivä ja nousut sweetspottina.

4. Pitäisi oikein kokeilla isompaa takarengasta, mun runkoon menee kyllä ainakin max. 50 mm taakse, joten esim 40/45 mm suhdetta voisi pohtia jossain vaiheessa. Toisaalta muutama milli lisää renkaan leveyttä tuskin haittaa aerodynamiikassa niin paljoa, että sillä olisi lopuksi mitään merkitystä. Ehkä parempi lopputulos tulee oma suoritus optimoimalla, ts. etsii renkaan, jolla pystyy ajamaan koko kisan läpi ilman rengasrikkoja ja niin, että ajo(epä)mukavuus ei vaikuta suoritukseen.

5. Ehkä jyrkimmissä paikoissa takarenkaan pitoa voisi tarvita, mutta eiköhän ne ajamalla mene painopistettä siirtämällä.
Siinä tapauksessa sanoisin, että kannattaa laittaa niin leveää rengasta kuin suinkin pyörään mahtuu! Selkeästi näissä vauhdeissa vierintävastuksen minimoimisella on paljon enemmän voitettavaa, kuin aerodynamiikkaa hifistelemällä. Omat 650b 48mm leveät Extralight RH:t ovat 23mm vanteillani tubelessina lähes 50mm leveät. Continentalin Speed King II Racesport -renkaat olisivat myös hyvä (ja edullinen) vaihtoehto, jos 54mm leveä rengas pyörääsi olisi sopinut.