Noh, totutellaan nyt kuitenkin noihin Eddyihin kun kerran hankittu.
Vaikee vaan asennoitua siihen että paineet 1,0/1,2bar voi olla liikaa.![]()
Noh, totutellaan nyt kuitenkin noihin Eddyihin kun kerran hankittu.
Vaikee vaan asennoitua siihen että paineet 1,0/1,2bar voi olla liikaa.![]()
Olikos sulla insertit jo edellisten renkaiden kanssa?
Mullakin tuo schwalbe näyttäisi nyt insertin kanssa vaativan melko alhaiset paineet verratuna mitä e-wildit aikaisemmin ilman inserttiä. Viimeinen lenkki meni 1,3/1,4 paineilla MM ja BB yhdistelmällä ja vieläkin tuo tuntui melko kovalta, 1,5/1,7 olikin jo ihan kvireki. Ilman inserttiä e-wildit meni 1,7/1,5 paineilla ja meinasi välillä jo lyödä läpi. Mielessä kyllä kävi jo että makaako koko viritys jo pelkän insertin varassa... Korvaisikohan jäykempirunkoinen rengas insertin viran ainakin osittain?
Vai vähentääköhän tuo insertti ilmatilaa renkaasta jolloin siitä tulee entistä progressiivisempi(paine kohoaa nopeammin renkaan puristuessa kasaan)?
^Oli insertit jo aiemmin.
Näinhän se juuri tekee. Insertti on vähän sama kuin iskarin volume spacer, sillä saa lisättyä progressiota renkaan puristumiseen. Mutta koska se pienentää ilmatilaa, matka jonka rengas voi puristua kasaan on pienempi kuin ilman inserttiä. Itse suhtaudun aika skeptisesti insertteihin. Kevyet insertit tuskin ihan hirveästi auttavat kovemmissa iskuissa. Tuhdimmat taas syövät koko renkaan ilmatilan, jolloin käytännössä lillutaan koko ajan insertin varassa. Itse otan mielummin ilman inserttiä mahdollisimman ison ilmatilan ja paine sellaiseksi, että läpilyönneiltä vältytään.
Jos tarvitsee myös pitoa, tuo on ehkä mahdoton toteuttaa. Jos siis ajaa vähäänkään ronskimmalla kädellä.
Ainakin jälkien perusteella ihan se perus Huck Norris säästi mun takakiekon/renkaan 3 kertaa tänä kesänä.
Toki toi Schwalben Super Gravity Eddy Current kyllä vaikuttaa siltä että saattais mennä jopa ilman inserttiä. Mutta en aio riskeerata kokeilemalla.![]()
Noista inserttiin tulevista jäljistä nyt ei voi mitään kauhean suuria johtopäätöksiä tehdä. Tuollaiseen vaahtomuovikäikäleeseen jälkiä tulee aika pienistäkin iskuista. Se olisiko nuo iskut rikkoneet vanteen ilman inserttiä on tietysti arvailua. Toisaalta ilman inserttiä renkaalla olisi ollut mahdollisuus puristua kasaan vielä lisää insertin paksuuden verran. Olisiko se riittänyt estämään iskun vanteelle asti? Kaikki on tietysti pelkkää arvailua jälkikäteen. Jos insertti tuo mielenrauhaa, niin toki kannattaa käyttää, mutta itse en ihan hirveästi luottaisi ainakaan tuollaiseen ohutversioon.
^Kyllä suunitelmissa on ainakin taakse Hamburger-versio tilata.
Tässä Eddy Currentin äsken mitatut mitat i30-kiekolla:
Etu:
-kyljestä kylkeen 62,25mm
-nappulasta nappulaan 64,85mm
Taka:
-kyljestä kylkeen 62,58mm
-nappulasta nappulaan 65,14mm
Ovat kiekoilla nyt kai neljättä päivää.
Suhtaudun vähän skeptisesti väitteeseen että insertin kanssa renkaan "ilmajousi" käyttäytyisi merkittävästi progressiivisemmin. Renkaasta litistyy kuitenkin erittäin pieni osa. Onko se "puoliksi lytyssä" oleva osuu sitten 5% vai 10%, ei se mikään suunnaton ero ole. Oikeassa ilmajousessa kuitenkin tilavuus pohjauksen lähellä tippuu murto-osaan sägin tilavuudesta.
Joo, paha sanoa että miten tuo käyttäytyy. Itse materiaali näyttää umpisoluiselle mutta kaipa tuonne sisään muodostuu lopulta sama paine kuin muuallakin renkaassa? Vai muodostuuko? Mitä telttapatjalle tapahtuu paineessa? Jos ei niin paine mene tuonne sisälle painuuko tuo sitten paineessa kasaan? Jokatapauksessa itseäkin kiinostaisi että missä vaiheessa ollaan pääsääntöisesti pelkän insertin varasssa ajamassa. Sekään ei liene varmaa se tavoilteltu juttu ja luulisi että tällöin rullavuus alkaa kärsimään. Asennettaessa tuntui että tuo täyttää miltei koko renkaan.
![]()
Fraatti muokkasi tätä : 31.08.2021 at 21.53
Pepin nuudeleiden kanssa en oikein päässyt selville minkälaista painetta olisi pitänyt käyttää. Niiden kanssa huomasi selvästi tuon ilmatilan pienenemisen. Huck Norrikset on sen verran littanat ja vielä reikäsetkin että niiden kanssa ei ainakaan 2.6 kokoisten renkaiden kanssa ole tarvinnut muutella rengaspaineita. Nuudelit on nyt laatikon pohjalla odottamassa pahaa päivää![]()
Niin kauan kuin renkaan pinta on insertin yläpuolella eroa tuskin on. Tarkoitin progressiolla sitä, kun renkaan pinta alkaa ottamaan kiinni inserttiin. Tästä pisteestä eteenpäin puristetaan kasaan ilman lisäksi myös inserttiä, mikä kaiketi vaatii enemmän voimaa kuin pelkän ilman puristaminen kasaan, muutenhan insertistä ei kaiketi olisi mitään hyötyä. Varsinkin noiden tuhdimpien inserttien kohdalla törmätään inserttiin jo varsin nopeasti. Se on sitten tietysti makukysymys, tykkääkö tuosta vai ei. Toinen asia mikä insertin kanssa muuttuu on se, kuinka nopeasti iskun jälkeen rengas palautuu takaisin alkuperäiseen muotoonsa.
Näinhän se epäilemättä on, insertin painaminen kasaan vie enemmän energiaa kuin ilman. Ehkä tässä on vain kyse terminologiasta - kun puhutaan ilmatilan progression lisääntymisestä, tarkoitetaan sitä alkuperäistä tilaa josta insertti vie osan ja siten lisää progressiota.
Kyllähän nuo kasaan menee sitä mukaa kun paine renkaassa nousee.
Kerran oli insertti (vittorian), vatun vaikea saada kumi päälle, puhkesi rengas pururadan alamäessä ,päätin laskea mäen alas hissukseen, vanne vääntyi jo siinä. Se riitti. Polkuajoon aika turha.
Tekisi mieli nykyisten 29x2.35 Forekaster Dual Compoundien tilalle jotain pulleampaa. Ennen kuin suistun ostamaan samanlaiset 2,6-leveinä, saa myös ehdottaa/suositella/tarjota jotain muuta. Dual Compound siksi, että rullaa paremmin kuin 3C eikä järkyty kylmästä. Aika iso osa vuodesta on kuitenkin Suomessa kylmää enkä jaksaisi välpätä renkaita edestakaisin.
Hakusessa on sekalaiseen rauhalliseen polkuajeluun rengasta, jolla pärjäisi mielellään ympäri vuoden mahdollisimman hyvin. Ajot nyt kuitenkin painottuvat vahvasti sulalle vuodenajalle. En aja kauhean kovaa enkä kauhean aggressiivisesti enkä alamäkeä, joten en usko tarvitsevani mitään kauhean raskasta rengasta. Nykyiset rullaavat mukavasti, mutta edellisen 27,5+ fillarin jälkeen tuo 2,35 leveä tuntuu aika kovalta ja uskoisin tykkääväni sekä ekstrapidosta että ekstrapehmityksestä kun jäykkäperällä ajan. Runkoon menisi ainakin 2,8-leveät, mutta i27-vanteet ehkä eivät ole parhaimmillaan valtavan leveillä, joten ehkä noihin kunnon plussarenkaisiin lähden vasta jos/kun joskus tulee hankittua leveämmät vanteet. Olen myös Nobby Niciä katsellut, varmaan senkin kanssa voisi toimeen tulla.
Tuli ostettua Bontragerin XR4:set kokeiluun seuraavaksi, XR5 jäi hyvät kokemukset aikoinaan. Pitivät kohtuullisen hyvin ja rullasivat sopivasti.
Ja kyllä.. Elämä palasi ihmiseen kun sai Bontit alle. Baronit eivät olleet itselle se optimaalisin vaihtoehto joten kiertoon lähti, täytyy sanoa että on renkaissa eroja. Contin painavahko ja kulmikas rengas oli hieman kaksijakoinen vaikkakaan ei huono. Täytyy silti jatkaa seikkailua kumien maassa; ehkä Teravail tai Onza seuraavaksi varastoon.
Joulunalussurffailuja...No, siinähän kävi niin että jouten tulin guukletelleeksi Wolpackin renkaita ja yhtäkkiä päätin tilata ensi kevääksi Tallboyhin 2 kpl CROSS TLR 2.6×29 -mallia. Kaikkine kuluineen hintaa parille tuli 84,97 € valmistajalta Saksasta tilattuna. Mielenkiintoista nähdä minkälaista gumia sieltä tulee ja kuinka sujuvasti. Koeajot sitten keväämmällä. Pitäähän sitä tuollaisia 2.6 -koon renkaita kokeilla.
https://wolfpack-tires.com/produkt/cross/?lang=en
https://www.bikeperfect.com/reviews/...ke-tire-review
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Mikähän olisi kevyin ja rullaavin 2.6” rengas gravel-tyyppiseen ajeluun?
Täältähän löytyi vähän pohdintaa tuosta insertin vaikutuksesta ilmatilaan jota olen pienessä päässäni pyöritellyt. Huck minulla on ollut takana tämän puoli kesää ja se on riittänyt, mutta jäi viime renkaan vaihdossa roikkumaan tuonne pihlajaan… ensi kesäksi saisin pepiksen nuudelin jos innostuu. Ajan kyllä aika sukkasillaan, taustaa siihen varmaan tuo 26” jäykkäperät sisurilla varustettuna, voi elämä sitä paiikauksen määrää
Wolfpackiä olen itsekkin tänään kyttäilyt, mutta trail mallia. Sopivasti loppu nyt 2,6”. Enduro näyttää vähän liian rouhealta.
Trailin olisin ehkä ottanut eturenkaaksi jos olisi ollut saatavilla mutta katsotaan nyt miltä Cross näyttää kun saapuu.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Toinen vaihtoehto olisi Maxxis Ikon. Painoa on tosin jo 800g. Toki Mezcalilla vielä enemmän, 870g.
Wolfpackin Crossit tuli tänään Saksasta. Strategisia mittoja: Paino 880 g (molemmat saman verran) halvalla kalavaa’alla punnittuna. Eli 10 g painavampi kuin valmistaja spekseissä. Leveys levitettynä 160 mm. Nappulat kohtuullisen reilut mutta yllätys että ovat aika tiuhassa.
Cross vasemmalla (ei vanteella), oikealla Bontrager XR4 2.4 Team Issue. Bontyn nappulat hiukka isommat ja harvemmassa. Saas nähdä, perinteisesti harvanappulaiset olleet mieluisampia itselle noin yleensä ottaen. Asennetaan nämä sitten keväämmällä kunhan talvi saadaan lusittua.
Aika livakasti renkaat saapuivat, tilaus 21.12. illalla ja tänään 29.12. R-kioskilla noudettavissa. Välissä Postin joulukiireet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Ainakin omissa Maxxiksen 3C MaxxTerra-nakeissa (DHF & DHR II) sivunappulat menevät kivikoviksi jossain vaiheessa alle -10*C:ssä. Toistaiseksi en ole saanut niihin repeymiä (kaveri kyllä on saanut johonkin 3c:hen), mutta eipä niillä oikein pitoakaan ole edes pikkupakkasilla kun ne alkavat jo silloin osoittaa kovettumisen merkkejä. Keskinappulat taas pysyvät kohtuullisen pehmeinä pakkasella.
Itse olen ajellut i40 vanteella DHF 2.5":n kanssa (27.5" tosin) ja tykkäsin ajotuntumasta varsinkin bike parkissa. Nuo "2.6" leveät renkaat ovat aikamoinen läppä: Oma 29x2.4" Maxxis DHR II on millin tarkkuudella yhtä leveä i30 vanteella kuin "2.6" Butcher (~60mm). 27.5x2.6" Hillbillyn pakkauksessa vielä lukikin ne "oikeat" rengasleveydet eri levysillä vanteilla, ja vasta oliko se 35 vai 40 mm kohdalla se rengas oli edes sen 2.55". Maxxiksen renkaat taas ovat epäjohdonmukaisia: 2.6x27.5" DHF ja 2.4x29" DHR II olivat aika lähellä oikeaa mittaa kun taas 2.5x27.5" DHR II ja DHF sekä 2.6" Rekon ovat oikeasti lähempänä 2.35" renkaita...
Kirjanmerkit