GiantFillariElectrobikeHepha
Sivu 351 / 371 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 251 301 341 349 350 351 352 353 361 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 10.501 - 10.530 / 11127

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

nakamura10 Guest
    Onko JJ 4" hyvä ensiasennusrengas yleisajoon? Miten kannattaisi päivittää seuraavaksi? Pahoissa juurakoissa enkä jäätiköillä ajele. Pyörä on sinkulan korvaaja ympärivuotiseen joka kelin ajoon.

JJ on hyvä yleisrengas. Isompi on mielestäni aina parempi, eli jos mahtuu niin sitten 4.4" tai 4.8".

^ what he said
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

Lumipöpperössä JJ ei pidä kovin hyvin, mutta jos tarkoitus on ajaa ympäri vuoden, on se hyvä valinta. Kesällä ei tarvitse sen rouheampaa kuviota ja talvellakin sillä pärjää. Suurin ongelma itselleni on eturenkaan vetely kovalla alustalla matalilla paineilla. Mielestäni Budissa ei ollut samaa ominaisuutta yhtä pahana.

^Ei tuohon ole lisättävää, juuri noin se on. Lisään nyt kuitenkin että JJ voi pomppia jos painetta on yhtään liikaa, ja jos on yhtään vähän liian vähän se muuttuu itseohjautuvaksi ja menettää rullattavuutensa. Bud on vähemmän herkkä sille ja ohjautuu nätisti pienillä paineilla eikä pompi kivistä ja juurista vaikka painetta on vähän liikaa.

Paineen säätely alustan ja kelin mukaan kuuluu kuitenkin lajiin, ja JJ on edelleen hyvä yleisrengas eikä moni kaipaa muuta.

Onkos muuten kuinka yleistä että Veetiren Snowshoe XL:stä lähtee nastat irti? Lauantaina ajelin vähän rankempaa kivikkopolkua 25km ja takarenkaasta reunanappuloiden viereiset pikkunappulat on joka toinen taittuneet rikki ja nastat tietysti irti? Viime talvena ajelin samoilla renkailla vaikka kuinka mutta nyt meni kertalenkillä ihan muussiksi takarengas.

Oma rajallinen kokemus oli, että mustat vanhana kovettuessaan tahtoo lohkeilla... Veetiren valkoinen seos taas oli niin pehmeää, että takarenkaassa ei ainakaan nastat tahtoneet pysyä ollenkaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    ... JJ on edelleen hyvä yleisrengas eikä moni kaipaa muuta.
    Täällä yksi monista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Ei varmaan mikään, jollei sitten joku itse-"nastoitettu" tuuman puuruuveilla. Leveä rengas nousee sen pöperölumen päälle, jolloin nastat ei ota kiinni mihinkään.

Ralliautosta voi katsoa mallia, että millaiset on renkaat hankirallissa ja jossain asfalttirallissa.
    Eihän ne nasta otakaan kiinni pöperössä mutta Dillinger on surkeaakin surkeampi pöperössä. Nastat pitää olla paljaita jäitä varten.

Onhan esimerkiksi Dillinger 5 ja Veetire 2XL välillä vähän eroakin;

En muistanutkaan miten alimittainen Dillinger 5 on. Molemmat melkein samaa nimelliskokoa 26x4.8" (nykyään vissiin 26x4.6") ja 26x5.05". Edit, kuvassa ilmeisesti Dillinger 4 vs 2XL.

Tässä tästä foorumista kuva;

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...04#post2443904

Moro,

Ajelen Farley 9.6:lla, jossa siis vakiorenkaana 27.5x4.5'' Barbegazi. No sama rengas minulla oli aikoinaan jo Farley 5:ssa 26x4.7''. Nykyään uudemmissa Farley 5:issa on Gnarwhal 27.5x4.5'', paitsi S-koon rungoissa takana Barbi. Vaihdoin kuitenkin Farley 5:ssa Barbin Jumbo Jimiin ja muistan sen syynkin hyvin, eli Barbissa oli olematon sivupito ja hankikantokaan ei riittänyt. Jumbo oli huomattavasti parempi sivupidossa ja rullauskin vei voiton! Kaiholla muistelut Jumbo Jim aikaa ja pakko myöntää, että aika kullannut muistoja. No tuumasta toimeen ja ostin DT BR2250 rengas setin, sekä Addix Speedgrip Jumbot 26x4.8''. Litkutukseen tuli hirvisäkkiä ja pultti jarrulevyt tuli centerlock adapterilla kiinni. Mahtavan tekniset ja hienot ALU vanteet, kertakaikkiaan upeat! No sitten yllätystä, lue eteenpäin! Minullahan on ykkösrenkaana edelleen Barbegazi, joka on istutettu Nextien Black Eagle II vanteelle 27.5x4.5'', 65mm, sekä I9:n super navoilla (Mcarbon kasannut vanteet). Ohessa painoja (Jumbo vs. Barbi): etunen j2780g vs. b2760g, takana j3315g vs. b3355g. Hetkonen sentään, nuohan ovat käytännössä saman painoiset! No ajon perusteella ei uusi BR2250 setti pääse samaan kepeyteen, kuin hiilari, mutta on kevyttä! Jotenkin alumiinissa on sellainen kuminauha efekti, jota en osaa paremmin selittää. Varsinkin polkiessa ALU vanne ei vaan tuu samalla lailla kepeästi. Onko se ALU vaan niin löysää, vai mikä lie. JJ:ssä on edessä se perinteinen vetely, jota ei Barbissa ole, varsinkaan 65mm vanteella. Tässä on kuitenkin se syy, miksi minulla ei Barbi oikein toimi talvella, eli 65mm vanne! Se pyöristää renkaan profiilia ja rengas alkaa hakeen pehmeässä siihen reitin keskelle painunutta "uraa". Kesällä Barbi on ihan huikea rengas, mutta kapeammalla vanteella aika turhauttava lumella/pehmeällä. No Jumbossa riittää leveys, eikä leveämmällä kevyellä vanteella ole mitään ongelmaa talvireitillä. Nyt seuraava ylläri Alkuperäiset Mulefut 80mm vanteet ovat minulla nastarenkaille, eli Terrene Cake Eater 27.5x4.5''. Nämä upeat CE monsteri renkaat ovat yhtä leveät kuin 4.8'' Jumbot! Tämä on tosiaankin yllättävä mittaus tulos ja ilmavuus tuntuu olevan Terenellä jopa parempi. Toisaalta JJ leveää ajan kanssa jonkin verran. Uskomatonta tosiaankin ja ohjaus Terrenellä on huomattavasti parempi, eikä vetelyä. Rullauksessa JJ vie mennen tullen, mutta edessä CE ja taka JJ. Tässä vois olla onelma setti! Olen ajellut vastaavalla aikoinaan ja Farlissa perästä tulee hurjan ketterä ja loiventunut keulakulma tekee trail fiilistä. Seuraavalle lenkille tulee tämä seka setti, joten paan kommenttia kunhan kokemusta tulee lisää. Eli käytännössä mä meen Barbeilla kesä/syksy ja alkutalven vähäinen lumi. Sitten jää keleille Terreneä vähintään keulaan, tai sitten koko settiä. JJ tulee normaaliin talvi ajeluun, mutta jäätyneille pinnoille taas Terrene eteen. Terene setin painot edessä 3405g ja takana 4025g. Terren on paras rengas keskinapitukseltaan, mitä tiedän, mutta rullaus jää Barbille. Rullaus CE:llä on kuitenkin ihan eri planeetalta kuin esim. Gnarwhal renkaalla. Terrene CE mahtaa olla edelleenkin isoin 27.5 mitä pyöräänsä voi laittaa.
    Laitan kuvia ja ehkä videotakin hiukan myöhemmin...

Farley 9.6 ei ole minulla viilattu painon kannalta alhaiseksi, mutta JJ ALU setillä painoa on vaan 12kg. On painavat jarrut, rungon suojateippiä, pulloteline, lisäkahvat ohjauksessa ja lokarikin. Silti noinkin kevyt!

Löytyi vanha kuva Terrene setillä...

Kesällä....

Ohessa kesä setin unelma rullausta...

Terrene setillä ajelua...

Ajelin eilen seka setillä, eli takana DT:n BR2250 ja 26x4.8'' Jumbo Jim. Edessä oli Mulefut 27.5x4.5'' Terrene Cake Eater. Kaveri ajoi Mulefut ja Barbegazi yhdistelmällä 27.5x4.5''. Rullaus oli nihkeää keliä pakkasen myötä, mutta alamäkeen oma pyörä repi eroa kaverin pyörään. Testailtiin siis polkematta rullausta ja annettiin vaan mennä loivaan alamäkeen. Sinänsä yllätys, kun Terrene on selkeästi huonompi rullaamaan. Oma ajopaino on myös 10kg kevyempi kuin kaverilla. Muuten samat pyörät. Kaveri toisaalta tuumi, että oli tosi helppo peesata reitillä, joten Barbin rullaus oli röykkyisällä reitillä parempaa. Tässä epäilen, että Barbi toimii pakkasessa hiukan paremmin. Tuo uusi JJ Addix Speedgrip on aika "tarra" kumi! Pakkasella -10C kokeilin tosiaan nahkahanskalla renkaan kyljestä ja älytön tarra, kun Terrene tuntui liukkaalta. Barbia en huomannut tosin kokeilla. Reitillä, jossa röykkyä, niin Barbi tosiaan myötäilee maastoa helpommin. Minulla tuntui molemmat renkaat vähän tönköltä ja edestä tiputinkin ilmaa. Veikkaan, että oli vaan jotain 0.4bar tai jopa alle etusessa. Takana oisko ollut jotain 0.5bar. Toivotaan, että JJ pehmeää hiukan käytössä. Jotkut mitanneet jopa 119mm leveyttä reilummin ajetulla Jumbolla, kun itse mittasin noin 113mm vähän ajetulla.
    jcool muokkasi tätä : 20.12.2021 at 08.08

Onhan esimerkiksi Dillinger 5 ja Veetire 2XL välillä vähän eroakin;

En muistanutkaan miten alimittainen Dillinger 5 on. Molemmat melkein samaa nimelliskokoa 26x4.8" (nykyään vissiin 26x4.6") ja 26x5.05". Edit, kuvassa ilmeisesti Dillinger 4 vs 2XL.

Tässä tästä foorumista kuva;

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...04#post2443904
    Onkohan tuossa ylemmässä kuvassa se 2XL:n prototyyppiversio, joka oli oikeasti 5.6"? Vaikuttaa niin törkeän isolta. Alempi kuva vastaa mielestäni enemmän totuutta.

Nyt olen ajellut pari viikkoa aktiivisemmin metsässä mustilla 2XL-renkailla. Kotipaikkakunnallani lähintä polkua eivät tunnu käyttävän muut kuin jänikset ja pari satunnaista kävelijää, joten olen saanut toimia lumiaurana melkein kaikki lenkit. Paineet ovat olleet noin 0.25 edessä ja 0.3 takana. Tuntuu, että pehmeällä lumella pyörä haluaa nousta lumen päälle ja silloin ajamisesta tulee melko hankalaa. Epätasaisilla pinnoilla nämä menevät kyllä oikein hyvin. Riittää, että yksi kävelijä on mennyt edeltä ja näillä voi ajaa helposti uran kävelijän jälkeä pitkin.

Voi hyvin pitää paikkansa, minun olisi pitänyt hakea enemmän infoa siitä löytämästäni kuvasta.

nakamura10 Guest
    Kuinka herkästi läskien renkaat puhkeaa kelveillä esim 4" JJ?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jcool Katso viesti
    Ajelin eilen seka setillä, eli takana DT:n BR2250 ja 26x4.8'' Jumbo Jim. Edessä oli Mulefut 27.5x4.5'' Terrene Cake Eater. Kaveri ajoi Mulefut ja Barbegazi yhdistelmällä 27.5x4.5''. Rullaus oli nihkeää keliä pakkasen myötä, mutta alamäkeen oma pyörä repi eroa kaverin pyörään. Testailtiin siis polkematta rullausta ja annettiin vaan mennä loivaan alamäkeen. Sinänsä yllätys, kun Terrene on selkeästi huonompi rullaamaan. Oma ajopaino on myös 10kg kevyempi kuin kaverilla. Muuten samat pyörät. Kaveri toisaalta tuumi, että oli tosi helppo peesata reitillä, joten Barbin rullaus oli röykkyisällä reitillä parempaa. Tässä epäilen, että Barbi toimii pakkasessa hiukan paremmin. Tuo uusi JJ Addix Speedgrip on aika "tarra" kumi! Pakkasella -10C kokeilin tosiaan nahkahanskalla renkaan kyljestä ja älytön tarra, kun Terrene tuntui liukkaalta. Barbia en huomannut tosin kokeilla. Reitillä, jossa röykkyä, niin Barbi tosiaan myötäilee maastoa helpommin. Minulla tuntui molemmat renkaat vähän tönköltä ja edestä tiputinkin ilmaa. Veikkaan, että oli vaan jotain 0.4bar tai jopa alle etusessa. Takana oisko ollut jotain 0.5bar. Toivotaan, että JJ pehmeää hiukan käytössä. Jotkut mitanneet jopa 119mm leveyttä reilummin ajetulla Jumbolla, kun itse mittasin noin 113mm vähän ajetulla.
    Huonoa on tuon sinisen Addixin rullaus pakkasella. Vanha Evo seos oli paljon parempi talvella. Näin tuumaili myös paljon Jumboilla ajanut kaveri.

Nyt tullu ajeltua 27.5 nasta Cake eater takana ja Best gripeillä nastoitettu Bud edessä, niin yllättävän hyvin Cake Eater rullaa kovilla poluilla. Jumbojimin vaihdan aina taakse, kun ei ole jäätä(nyt joutunu ajamaan Addixilla). Lumella Cake tuntuu jarraavan selkeästi EVO JJ.tä enemmän Addixiin ero tasottuu.

Poisulla mun vaki taka talvi kumi eli vanha EVO JJ joka itse nastoitettu, muuten ajasin tällä, mutta kun pojan Cubee, ei mahdu Cake eater taakse.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nakamura10 Katso viesti
    Kuinka herkästi läskien renkaat puhkeaa kelveillä esim 4" JJ?
    Litkuilla ainakaan luulisi moista ongelmaa olevan.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Riippuu myös ajopaineista. Alhaisilla paineilla riski lienee aika pieni. En uskalla sanoa että läskirengas ei ole ikinä puhjennut minulla.

Maxxis Colossus on vainaa. Toissa lenkillä reikä jonka tukin kahdella kamelinpaskalla, ei pidä kunnolla. Ja viime lenkillä toinen vekki. Molemmat Sipoonkorvessa, ei lasia tai sepeliä lähettyvillä. Colossus ei oikein vakuuttanut. Mitä taakse tilalle. Louta eikä Johnny5 ei löydy, mitä muuta talvikäyttöön, toiv lumille

Jumbo Jim?

Schwalbe ei oikein nappais. Jäi yhdestä takuukeissistä p:n maku. Vee Tire on vähän nounou myös hajoamisen takia.

Jotkut ajaa Budilla takana.

Bud on hyvä takanakin ainakin lumettomaan aikaan. Talvella ei ole tullut testattua. Saatavuus vaan aika huono siinäkin tällä hetkellä.

Taitaa olla niin että mikään mun mielirenkaista ole saatavana tällä hetkellä.

Nämä lupaavat parin viikona toimitusaikaa; https://www.bike24.com/p2374090.html

Vee Tire sanoo tekevänsä lisää 2 Xl renkaita syyskuussa 2022.

Aika paha on tilanne läskipyöräilijällä, etenkin jos ei ole omaa varastoa.

Pahoittelen että tule tähän ketjuun mutta pakko kysyä mihin etujoustosähköläskiin mahtuu 2XL? Nuo kuvat yllä sai aikaan lampun syttymisen ja katse vimmatusti alkoi etsiä ostohousuja

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Pahoittelen että tule tähän ketjuun mutta pakko kysyä mihin etujoustosähköläskiin mahtuu 2XL? Nuo kuvat yllä sai aikaan lampun syttymisen ja katse vimmatusti alkoi etsiä ostohousuja
    Semmoseen missä on keulana ext mastodontti.

Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
    Kona kikapu deluxe 2004

Tai sellainen mihin Mastodonin saa asennettua. Minulla on Tunturi eMax, ja siihen asennettu Mastodon. Mahtuu 2XL sekä eteen että taakse. Onkohan edes toista sähköläskiä mihin 2XL mahtuisi taakse?

^ siis tähän mahtuu taakse vai (https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...-musta-oranssi) ?

F. Kotlerburg Guest
    Ei omasta mielestä toimi. Menee pehmeässä jarrutukset pulkkana.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •