Magic Milk vihjaa, että omana itsenään toimisi -20 asteeseen saakka.
Magic Milk vihjaa, että omana itsenään toimisi -20 asteeseen saakka.
Ei mulla ole epäilystä muiden litkujen pakkasenkestosta mutta tuo OKO vain on halpaa kuin saippua ja lantrattuna se toimii hyvin mutta vedellä sitä ei voi talvella jatkaa.
--
Murphy elää!
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
^Valmistajan mukaan -20 - +50 'C
Ei ole ollut ongelmia talvikäytössä, enimmillään on ollut tuo parikymmentä pakkasta.
Tosin noin kylmillä keleillä ei ole ollut havaintoa reijistä että miten olisi käytännössä toiminut. Kelien vähän lämmettyä on kyllä sama litku paikannut jonkun pienen vuodon jäljistä päätellen, eikä paineiden tippumista ole ollut.
Harvakseltaan jaksanut ajella noin kylmässä.
On kyllä taas niin raskasta, kuin vain olla ja voi. Ikuinen murheenkryyni: Schwalbe ISP EVO Liteskin. Eturengas pitää ihan ok, joten sille ei tarvitse tehdä mitään. Takakiekkoa olen makuuttanut kyljellään ämpärin päällä useamman päivän molempia puolia, ajanut pyörällä pari lenkkiä jne. Aluksi piti ihan ok ilmoja. Ekan lenkin jälkeen ei pitänyt. Laitoin kylkiasentoon pariksi päiväksi. Rupesi pitämään. Laitoin kiinni pyörään ja taas tyhjenee. Pumppailin, pyörittelin, tanssin sadetansseja ja lauloin karaokea, mutta ei alkanut pitämään ilmoja. Otin eilen taas kylkiasentoon ämpärin päälle ja ilmat pysyy. Onpa taas hämmentävää, mutta toki ihan itse aiheutettua, kun on vastaavien renkaiden kanssa tapeltu useampana talvena ja mitään ei ikinä opita.
Se kylki vaan ratkeilee. Koeta effetolla. Jos ei pidä lenkin aikaa, niin sisuria tai uutta rengasta.
Kylki ei vielä hikoile mistään, kun on niin vähän ajettu, että ei ole kerennyt painumaan kasaan. Renkaassa on vajaa desi stanin litkua ja missään ei näy vuotokohtia(kuivat kyljet kauttaaltaan). Ihmetyttää siis tässä tapauksessa vuodon aiheuttaja, kun se kylkimakuulla paikoillaan pitää ilmat, mutta ei jos laitan vanteen pyörään kiinni jolloin vanne on pystyssä. Tämä on hyvin outoa ja uutta minulle.
Katso veden alla. Stani ei kupli niistä pienistä reistä välttämättä. Paikkautuu kyljillään maatessa, mutta ratkeaa heti kun käy ajamassa.
Pumppailin kuukauden ajan viime talvena tubelekseksi asennettuja ISP:tä aamuisin kotona ja iltapäivällä työpaikan pyöräkellarissa, litkua oli renkaissa ja mistään ei muka vuotanut. Tänä syksynä luovutin ja kaivelin suosiolla sisurit käyttöön.
Itsellä on loppukesästä ostetut Ice Spikerit, tosin snakeskin kyljellä. Renkaat oli aika tiukat kiskoa vanteille mutta sen jälkeen oli vaivatonta. Paineet pysyi ilman litkujakin ja litkujen lisäämisen jälkeen seuraavana päivänä sisäänajo 2,25bar paineilla ja tuosta viikon päästä paineet tippuneet 2bariin. On ilmoja pidellyt. Olleet alla ehkä kuukauden ja todella ongelmattomat. Mutta ajoa noin 100km vasta alla.
Mulla oli kesällä sama ongelma (ei tosin isp:n kanssa). Otin nakit pois vanteilta, käänsin ympäri ja putsasin sisäpinnan bräkleenillä. Tämän jälkeen sudin caffelateksia pintaan (aiemman stanin sijaan), annoin kuivua ja käänsin uudelleen vanteelle. Sitten sopiva määrä litkua ja ilma pysyi oikealla puolella.
Aika perseestä koko operaatio, enkä vieläkää tiedä, mikä ongelma noissa oli alkujaan. Saattaa olla, että renkaassa on jotain liukastetta muotista irroittamista varten, mikä estää litkun tiivistämisen kunnolla. Pitää siis ilmat kyljellään ollessaan, mutta ajossa ne litkun kokkareet lähtevät vithuun ja kylki alkaa taas vuotaa ilmaa.
^ Tuolla minun kiekolla riittää pystyyn nostaminen, niin alkaa ilmat hävitä. Ei ole nyt ajettu hetkeen. Kyljellään ilmat pysyy, mutta sitten laittaa kiekon pyörään kiinni, niin ilmat häviää yön yli ja välissä ei ole ajoa.
Stani ei oikeasti toimi noiden haperokylkisten renkaiden kanssa. Ei ne kyljet varmaan vuoda, jos rengasta makuuttaa sivuttain ja litku on kokoajan siinnä haperon päällä. Ne reiät ovat varmaan niin törkeän pieniä, ettei stanin paikkauskokkareet tartu noihin. Olen koettanut tätä useammalla renkaalla. Vuodon näkee vasta veden alla, tai pyörää pesuaineella pestessä.
Jos sotanorsu otat sen kiekon kylpyyn kaveriksi. Levittelet vielä pikkuisen kylpyvaahtoa kylkiin ja katsot millaisen vaahdon saat ammeeseen![]()
Jos laittais alle, nostaisi ajopaineet+ ja kävisi pyörähtämässä pumppu takataskussa. Ja lisäisi litkua siten, että sitä on vähän reilusti.
Mulla oli pientä painia edellisenä talvena Gravdalien kanssa: kyljet vuosi (Magic Milk HF) ja litkua sai lisäillä ja ajaessa kyljet vuosi. Ehdin ajamaan alle 700 km, kun tulikin kevät. Syystä vapautin kiekot toiseen käyttöön ja putsasin renkaat varastoon. Hiljan laitoin ne taas vanteille ja kyljet olivat täysin tiiviit, myös ajaessa.
Tätä on kokeiltu jo pari kertaa. Litkukin hölskyy siellä iloisesti, joten sitä on varmasti tarpeeksi. Ehkä vaan annan sen nyt huilata useamman päivän tuolla kyljellään ja katsotaan sitten mitä jaksan tehdä. Onneksi nyt pääsee hiihtämään pk-seudulla, niin ei tarvitse ajaa pyörällä.
Mulla ISP ja Stan toimii ihan hyvin.
Onko norsu testannut vesiastiassa... Mistä. Rengas. Vuotaa? Vuotaako kyljistä, oletko varma? Ongelmien ratkaisu lähtee syyn selvittämisestä. Ettei vaan vuotaisi esim venttiilistä tai venttiilin juuresta?
Itsellä oli taannoin mystinen hitaasti vuotava rengas ja joskus lenkillä sitten testasin syvässä lätäkössä (oli tuulinen päivä, oli tekemistä löytää tyyni lätäkkö!) mistä kiikastaa... ja kuinka ollakaan, aivan pienenpientä kuplaa pukkasi venttiilistä. Sielun vaihdettuani ongelma katosi.
Pumppailu ja sadetanssit ovat kuitenkin hauskoja.
Orange on tiivistänyt noita tihkuvia minulla, mutta en ole kokeillut miten hyvin orangen pakkasta kestävä toimii.
Mulla kyljistä vuotavat isp:t on kyljistä täynnä pikkukuplia. Stanit sisällä neljättä vuotta, vuotaa kuplista huolimatta niin vähän että ilmaa pitää lisätä vain n. kerran kuussa. Litkujen lisäystä ei tarvi tehdä kuin kauden alussa.
Jos ei näy kuplia ja rengas tyhjenee niin etsisin vuotoa kans muualta kuten Jack ehdottaa.
Aikansa kutakin.
Takakiekko oli nyt 6 päivää kyljellään tuolla ämpärin päällä välillä kylkeä kääntäen ja ilmat pysyi. Eilen illalla laitoin kiekon takaisin pyörään kiinni ja tänään aamulla taas melkein tyhjä rengas odotti. Ei havaittavia vuotoja, venttiilit kireällä ja pyörällä ei ole ajettu. No ei se auta kuin ottaa hattu käteen ja caffelatexia tilaukseen. Kokeileen sillä vielä tiivistää ja sitten muuta litkua perään, jos tiivistyy. Tuo effeton litku kun on niin lyhytikäistä, että tuollaisessa hyvin hengittävässä ulkokumissa litkut kuivuu alle kuukaudessa ja tämän takia aikanani lopetin tuon käytön kokonaan. Muiden renkaiden kanssa ei ole ollut ongelmia stanin kanssa, mutta isp liteskin on aina vähän kysymysmerkki. Viime talvena ajelin 27.5"/2.6" isp liteskineillä mitkä hikoilivat kyljistä todella reilusti, mutta pitivät paineet todella hyvin stanilla. Nämä eivät hikoile mistään, mutta takakiekosta häviää ilmat.
No katsoitko mistä se vuotaa?
En, mutta 100% varmuudella kyljissä on jotain ihan mikrokokoisia aukkoja mistä sitten karkaa kun rengas nousee pystyyn. Ei ole sopivaa astiaa ja en jaksa pienessä kylppärissä nyt ruiskuttelemaan fairyvesiä. Kokeilen nyt tuolla caffelatexilla ja jos ei sillä muutu, niin sitten tutkin tarkemmin. Nyt haluan vain hiihtää, niin ei pyörähommat kiinnosta oikein muutenkaan.
Otin oranssista kaupasta vähän muutakin, mutta en huomannut katsoa oliko siellä taikamaitoa. Caffelatexia oli, niin otin nyt sitä, jos sillä saisi nuo kyljet tiiviiksi. Siitä ainakin on hyviä kokemuksia tiivistymisen suhteen, mutta joka kuukausi lisäillä litkua, jos tuolta haluaa myös tienpäällä tapahtuvaa paikkausta.
Kirjanmerkit