Sähkösukilla siis mun mielestä tärkeää, että pitää tehon pienenä, ettei jalka kastu liikaa. Tunti menee hyvin ilman lämpöä.
Sähkösukilla siis mun mielestä tärkeää, että pitää tehon pienenä, ettei jalka kastu liikaa. Tunti menee hyvin ilman lämpöä.
Näille suositus
https://www.lenzfinland.fi/tuote/lam...etti-1200-rcb/
Ja tuota kauppaa uskallan suositella myös! Nopea palvelu, reklamaatio hoidettiin tyylikkäästi ja erittäin nopeasti!
Lähetetty minun IN2013 laitteesta Tapatalkilla
Heitin vanhat NW:n Celsiukset roskiin kun kerran jo liimatut pohjat alkoi taas irtoilla ja koko kengän runko oli vääntynyt.
Tilalle Shimanon MW701:t jotka on parin lenkin perusteella pohjasta pitävät ja tilavat lestiltään. Kovin jäykät eivät ole, vedenpitävyys loppuu jalkapöydän päälle ja eristystä ei taida olla ollenkaan. Näillä pärjään ehkä muutaman asteen pakkasille hyvällä sukalla ja kylmemmällä tuskin tulee ajettua.
Lake 146:set oli muuten hyvän tuntuiset ja paljon lämpimämmät välikauden(?) kengiksi mutta jäykän oloista nilkkaa vierastin ja varpaille ei ollut ihan niin paljon tilaa Wide-lestissäkään.
Spessun Defrostereita etsiskelin mutta netissä ei tullut vastaan minun koossa ja pari kotimaista liikettä soittelin mutta ei ollut enää hyllyssä. Malli on kuulemma lopetettu.
Jees, kiitti sukkavinkeistä, yritän pyytää joulupukilta.
Nythän minulla kävi varmaankin taas amatöörimäinen moka, eli päällä oli liian vähän vaatetta. 7h 20 min elapsed time, kyllä siinä retkeilyvauhdissa ehtii vilu tulla. Joka talvi sama opettelu, vaikka kengät olivat jo täysiveriset talvimonot. Sulattelutauolta lähtiessä vasta tajusin, että laukussa on varalle vielä Castelli Perfetto liivi ja kaulurikin. Ne kun vetäisin päälle, niin oli ihan hyvä ajella kotiin. Ensi kerralla vielä pitkät kalsarit ajohousujen alle, jos on lähempänä 10 pakkasta![]()
Pyöräily on kivaa!
Minä olen ostanut jo kahdetkin kengät NW celcius articien tilalle ja palannut aina noihin vanhoihin. Ei kai noista pohja voi millään irrota?
Nuo vaan istuvat niin hyvin jalkaan ja ovat pohjiltaan oikeasti jäykät. Vetonarukiinnitys on nopea kiristää ja avautuu laakista riittävän isoksi poisottoa varten.
Ei mitään turhia nappuloita tai solkia, jotka hankaloittavat päälisukkien tai suojien käyttöä.
Kaikki uudemmat NW kengät ovat olleet monta luokkaa halvemman oloisia näihän vanhoihin nähden. Ulkokuori on liian löysä ja boa kopion narun tuntee nilkassa.
Ei ole jämäkkä jalassa.
Muuten ihan samoja fiiliksiä marcon kanssa. Nilkka ei saisi olla jäykkä ja pikkuvarpaan kohdalla pitäisi olla riittävästi tilaa. Aikun olisi joitain isoja fillariliikkeitä, luokkaa bike24, jossa pääsisi sovittamaan ja hipelöimään kenkiä.
Onko sukka parempi kuin pohjallinen?
Pesun takia vaan pohjallisia haaveilin. Siis sähkö.
Ainakin itselläni pohjalliset eivät mahtuneet olemassa oleviin kenkiin ja jäivät tuon vuoksi kaappiin turhina. Sukkien kanssa ei myöskään tarvitse leikkiä johtojen kanssa. Akut vaan nepparilla kiinni sukanvarteen.
Niin ja itse olen kyllä noita sukkiakin pessyt ihan pyykinpesukoneessa, mutta teen kyllä paljon muutakin typerää...
Jos sähköpohjallisia haaveilee niin aika varovainen pitää olla semmoisen kanssa jossa akku on siellä pohjallisen sisällä, suottaa olla aika paksu...
I väntan på ännu dåligare tidet
Juu, tuollaiset ne omat ensimmäiset olivat. Eivät mahtuneet.
En kuitenkaan uskonut kerrasta, vaan ostin myös irtoakulla olevat mallit. Jäivät nekin käyttämättä.
Olivat suorat läpyskät, josta leikeltiin sopivat. Tasan sellaisilta ne sitten jalassa tuntuivatkin... Suorilta läpysköiltä.
Nyt kun katselen, niin therma-ic uusin pohjallinen näyttää olevan jo muotoiltu, jota leikataan vain kärjestä. On varmaan parempi, mutta siltikin pidän sukkia helpompana vaihtoehtona.
Nyt on Shimanon XM900:lla eka lenkki ajettu noin -8C pakkasessa pari tuntia maastossa. Ei tullut kylmä. Sukkana oli Sealskins Cold weather malli.
Polkimina Mallet-E:t ja toimi hyvin kyseisten polkimien kanssa. Käveleminenkin ihan OK tuntuisa ja pohjissakin oli pitoa kylmällä säällä.
Kengät kiristyvät helposti vain nauhojen päistä vetämällä, ei tarvitse erikseen jokasita nyöriä kiristää. Nauhanpäät saa pidettyä paikallaan läpässä olevan joustavan nauhan alla.
Vähän maastossa oli aluksi tottumista uuteen kenkään mutta ei ollut mitää negatiivista fiilistä alkutotuttelun jälkeen.
Mun NW Celsiukset oli ekaa mallia ja se pohjan irtoaminen alkoi kenkien sisäsivuilta pohjan ja päällisen irrotessa toisistaan. Ihan klossin aukkoon saakka eivät irronneet mutta tekihän se jo aikaisemmin klossien irtoamisesta arpapeliä. Sain jollain järeällä liimalla kertaalleeen liimattua kun kengän päälle saa riittävästi painoa.
Onko kukaan tehnyt havaintoja 45nrth Wolfgar saatavuudesta? Tuo on joka paikasta loppu ja näköjään tullut uusi versio. https://45nrth.com/products/wolfgar
Alkaa olla viimeisiä oljenkorsia viluvarpaille kenkien osalta (Lake MXZ400 testaamatta).
Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.
Sähkösukat on seuraava askel. Minä sen viime talvena jo otinkin.
EDIT: lauantaina aamulla herätessä laitoin akut lataukseen. Luulin että olisivat suunnilleen täynnä kesän jäljiltä, mutta vielä paloi latausvalo kun piti jo lähteä. En viitsinyt odotella vaan laitoin kenkien päälle Sportfiren teddykarhusuojat. Lämpimät nekin on.
Juu, mutta tulee se halvemmaksi kokeilla kaikki mahdolliset kengät ensin. Eiku...
Voitaisiinkin lopettaa koko ketju ja vaihtaa juttelu sähkösukkiin.
Mun tekisi mieli ostaa bluetooth akut. Jokohan noihin löytyy garminin apsi, jolla lämpöjä voi säätää suoraan edgestä?
Siksi sanoinkin kenkien osaltaHarkinnassa on nuo sähkösukat, mutta kun niistäkään ei ole oikein kokemuksia lähipiirissä, eikä nuokaan 200e hinnalla ole ilmaisia plus kulutustavaraa toisin kuin kengät. Lisäksi ainakin omien NW Celcius GTX Arctic kenkien eristys klossien osalta niin olematon, ettei erilaisista pohjallisista ole ollut apua tähän asti, joten ei tekisi pahaa nuo uudet kengätkään. Tähän asti pärjätty talvet NW+Sportfiret+kemialliset lämmittimet isovarpaiden alla.
Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.
https://foxcomp.fi/45nrth-wolfgar-boa-new
Mulla on wölvhammer boat, alpenheatin neopreenisuojilla (kengät pystyy laittamaan jalkaan ja ottamaan pois niin että suojiin ei tarvitse koskea). Niilläkin tarjennut sinne -20 joka mun kipuraja.
Terveisiä täältä epätoivon partaalta. Onneksi tilasin viime talveksi lämpösukat.
https://www.therm-ic.com/en/socks/39...-1400b-v2.html
Koska olen kyborgisuuteen taipuvainen, arvostan suuresti sitä että voin lisätä lämpöä (myös vähentää!) Apple watchilla kyseisille sukille. Garminilla ei tiettävästi vielä onnistu. Mainostamieni sukkien saatavuus taitaa olla huonoa, hinta hirvittää ja vaikka tuo appi toimii, niin ilmankin pärjää. Mutta nämä sukat on kyllä hyvät ja aika huomamattomat käytössä. Ja jos sukka menee rikki, niin uusia saapi tilattua. Tarkistin juuri, että ovat nekin kyllä h-n kalliit,huh.
Missä kohdissa noissa Therm-ic sukissa on ne lämpövastukset?
Lenzin sukissa ne ovat vain varpaiden alueella. Akut on ihan samannäköiset.
Lähetetty minun IN2013 laitteesta Tapatalkilla
Mun mielestä koko pohjan alueella. Se noiden kanssa kannattaa kuitenkin muistaa, ettei ne lämmitä nilkkoja. Eli jos ajaa ohuemmilla kengillä, niin päälle paksua kengänsuojaa/säärystintä.
Itse kuitenkin käytän mieluusti kengänsuojia ohuiden välikelin kenkien kanssa. Ero paksuihin mammutteihin on kuitenkin iso.
Nyt tekisikin mieli ostaa esimerkiksi fizikin articat ihan spd-sl klossilla testiin.
Kiitos, jotenkin vain päädyin Foxcompin sivuilla https://foxcomp.fi/45nrth-wolfgar-boa tänne vanhojen kenkien kohdalle.
Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.
En nyt jaksanut selailla löytyykö sähkösukkaketjusta mainintaa näistä, mutta flättipolkijoillehan löytyy nykyään talveksi Five Ten Freerider EPS -varsikengät.
Ainakin noin kympin pakkasessa tuntuneet lämpimiltä ja tuo Stealth-pohjahan pitää polkimissa ihan hiton hyvin.
https://www.adidas.fi/five-ten-freer...es/FY9304.html
Hommasin samat kengät. Minusta kengät eivät ole itsessään ollenkaan lämpimät, se lämpö saadaan sitten sukilla ja kenkien pitäisi olla tarpeeksi isot, että sisälle mahtuu paksua ja lämmintä sukkaa. Muuten kyllä mukava, että lesti on ihan normaalin kengän tapainen eikä niin älyttömän kapea kuin Shimanon normikengissä. Ja itseäni kyllä miellyttää, että kengässä on perinteiset nauhat eikä mitään hajoavia pikasysteemejä.
Kävellessähän en itse kyllä pahemmin erota näitä normikengistä eikä klossit pohjassa ota yhtään kiinni lattiiaan. Vaikuttavat kyllä päältäpäin tosi kestäviltä, olettaisi että näillä mennään monta vuotta.
On nää siinä mielessä lämpimät ku vertaa kesäkenkiin, mistä viima puhaltaa läpi.
Talvipakkasilla nauhat ovat kyllä paikallaan, kun joku muoviratchet voi haurastua ja murtua pakkasella, esim omat hiihtomonot (ois luullu, että hiihtomono toimis pakkasella) kärsi juuri tästä, että muutaman vuoden jälkeen pakkasella murtu nilkan kiristin.
Sellainen pikavetonauha on ihan yliveto talvikengissä. En nää mitään syytä maksaa boasta kallista lisähintaa.
Lämpösukista muuten. Taitaa nuo therma-ic sukatkin lämmetä vain kärjistä. Ja testaillessa huomasin, ettei toinen sukka lämmennyt ollenkaan. Ei kannata ehkä pestä koneessa, ainakaan 1000rpm lingollaNo, scandinavian outdooista sai takuuseen sukat pikana.
Mulla on ilmeisesti verenkierto parantuntut jalkoihin. Ihan ok tarkeni 3,5h lenkin ilman sähköjäkin. Välikelinkenkä ja lämmin softshellsuoja.
^ rikoit sukat hutiloimalla ja takuusta uudet?
Itselle ruli tänään olo, ettei oikean jalan sukka lämpiä. Pitääpä testailla tarkemmin ja ottaa yhteyttä skandinaaveihin jos on tarve. Itse olen sentään noudattanut pesuohjeita.
Arktisessa erkoisjoukkokoulutuksessa on käytetty metodia, jolla parannetaan ääreisverenkiertoa huijaamalla kehoa. Menetelmässä kämmenet ja jalkaterät pidetään lämpimässä hauteessa ja muu kroppa altistetaan kylmyydelle. Periaatteessa siinä rikotaan kropan oma suojamekanismi jolla lämmön riittävyys elintärkeille elimistön osille varmistetaan. Ehkä nuo sun sähkösukat ovat vaikuttaneet samalla tavalla.
-13c ja reilu tunti ajoa, sellanen mukava lämmin tunne jaloissa kokoajan. Ei nyt kuuma mutta melkein.
Fläteillä vaan pito vois olla parempi.
Mut mukava ja lämmin kenkä. Ja kevyt.
Jos veis ens viikolla suutarille ja 5.10 mattoa osalle pohjaa.
![]()
Kirjanmerkit