Ainakin Shimanon vakiokammissa on kynnet jotka pitää kiinni akselissa olevasta reiästä.
Ainakin Shimanon vakiokammissa on kynnet jotka pitää kiinni akselissa olevasta reiästä.
Broidin jäykkäperässä on jotkut "no name" kammet, joissa samanlainen kiinnittys systeemi kuin shimanolla. Siitä tuo päätytulppa puuttuu ja kammet tuppaavat säännöllisesti löystyä. En tiedä onko syy se, että ilman tulppaa ei saa kunnolla löysiä pois ennen kammen pulttien kiristystä, vai pitääkö se tulppa myös sivuttaissuunnassa kireyttä yllä...
Benny muokkasi tätä : 24.11.2021 at 20.35
^Jos homma onkin niin, että kummatkin tarvitaan.
Shimanon maantiekammissa muovinen päätytulppa ei irtoa, jos kammen pultit ovat kiristetyt, eli akseli puristuu kasaan hieman.
Ainakin Orbean Risessä on ongelmia kampien kanssa.
https://support.ethirteen.com/hc/en-...nk-tech-update
Tossa juuri tarvitaan molemmat. Kammenpultit ja se päätyholkki.
Solution
- Threadlocker patch:
- Early production preload caps did not incorporate a threadlocker patch to prevent loosening in the case that the cap was not properly tightened upon install. A threadlocker patch is now being used on all preload caps. Customers with caps lacking threadlocker patch can use light/medium strength threadlocker such as Loctite 222 or Loctite 242; or contact e*thirteen support for a replacement cap.
Jep. Mulla jäi ylämäessä Risen kampi roikkumaan klossista. Preload cap oli pudonnut jo aiemmin enkä sitä enää löytänyt. Korjausohjeessa neuvotaan poistamaan prikka kammen sisäpuolelta ja laittamaan loctitea preload capin kierteisiin.
Ostin uuden capin ja toimin ohjeen mukaan. Sen jälkeen on kammet pysyneet kiinni.
Kyllä on Shimanon sähkövehkeet ihan protoja. Alkaa oikeasti vituttaa kun on ihan koko ajan jotain hämminkiä. Nyt uusimpana - jos pyörän menet sammuttamaan niin eipä lähde pakkasella enää käyntiin. Eli sama vika Shimanossa kun aina ennenkin, tuo kytkin ei vaan pelaa. Miten on mahdollista etteivät osaa tätä korjata vaikka ongelma on ollut jo useamman vuoden tiedossa?
Kaduttaa etten ostanut Bosch:n moottorilla olevaa pyörää.
Shimanon päivitetty käyttöohje: Aja vain poutasäällä ja kun lämpötila on selkeästi plussalla. Älä pese, tämä aiheuttaa sähköjärjestelmän vikoja. Älä aja pyörällä pakkasella. Saisko nämä ihan ohjekirjaan?
Canyonin kanssa keskustelin ja tämä sama kytkinongelma on Shimanolla päällä edelleen. Eli uusissakin pyörissä, saa varautua irrottamaan ja lämmittämään sitä kytkintä talvella. Kytkimessä on sisäinen akku joka latautuu vain ja ainoastaan kun pyörää ladataan akku kiinni pyörässä.
Jos / kun on aikaa niin pitää hommata yksi tommonen kytkin ja vilkaista miten ongelman saisi selätettyä.
Onko tuota akullista virtanappia muissakin kuin Canyoneissa? Maxx Huraxdax EP8:ssa on Darfon akku ja virtanappina yksinkertainen painonappi. Ei ole kylmästä piitannut mutta pesun yhteydessä vesi on kahdesti halvaannuttanut napin. Ekalla kerralla akun irroitus palautti ja toisella kertaa piti paineilmalla suhauttaa. Nyt on teippi vedetty yli ja teipin läpi saa painettua virrat päälle , eikä ole oireillut enään.
Novus Ordo Mundi
Darfonissa on eri kytkin.
Eikös tuo akullinen nappi ole shimanon standardikamaa. Olikos se niin, että ep8:ssa on eri nappi, mutta vaatii ne uudet kaapelit.
Commencalissa ainakin on tuo vakionappi:
https://www.commencal-store.co.uk/in...er-c2x30181319
^ Joo, on shimanon std kampetta. EP8:ssa on se uudemman mallin kytkin joka ilmeisesti vaatii uuden kaapelinkin. Mutta ihan samat ongelmat tässä uudessakin kytkimessä on, ei toimi pakkasella. On kyllä hieman kyseenalainen suunnittelun kukkanen laittaa sähköpyörän kytkimeen oma akku kun pääakusta sitä virtaa löytyy kuitenkin. Suomeen ihan täysin soveltumaton ratkaisu.
On perin kummallista ettei Shimano reagoi tähän millään lailla, Canyonkin kiertelee asian ympärillä. Olin kuulemma hommannut vääränlaisen pyöränkin kun Spectral:On on vain harrastekäyttöön - työmatkaa sillä ei pitäisi polkea. Tilalle ehdotettiin sähkögravelia ja muita versioita, näissähän onkin Bosch:n tekniikka.
Kannattaa kahdesti miettiä millä moottorilla olevan pyörän Suomessa hankkii. Muu tekniikka tuntuisi Shimanolla pakkasta kestävän mutta tuo kytkin ei.
Ei 100% toimivia olekaan. Mutta tuossa on Shimanolla ihan selvä suunnitteluvirhe joka aiheuttaa sen ettei pakkasilmastoon sovellu.
Ai siinä on akku. Se selittääkin miksi sen napin valo vilkahtaa painaessa, vaikka pyörän akku olisi irti.
Oma on toiminut tämän vuoden pakkasilla toistaiseksi ihan hyvin.
Eilen aamulla kun saavuin töihin pakkasta oli noin -15, työpaikan pihalla ennen sisälle vientiä kokeilin niin ei lähtenyt käyntiin. Illalla kotimatkalla näreikön kautta pari tuntia ja pakkasta -18 niin sama homma. Ei kestä sammutella pyörää kesken ajojen. Tai sitten kuusiokoloavain mukaan, nappi irti ja lämmitellä se paljain käsin. Ja niinkuin taisin yllä kertoakin, napin akku latautuu vain ja ainoastaan kun pyörän pääakkua lataa pyörän latauspistokkeesta.
Kumma ettei tuota napin virtaa voinut ottaa pääakusta. Olisi varmasti ollut halvempikin toteuttaa.
En ole 1200km aikana ladannut kertaakaan akkua rungon latausliittimen kautta. Koskahan se sitten antautuu?
EDIT:
Tutkin vähän shimanon ohjekirjaa ja siellä on seuraavat maininnat:
"The built-in battery of the satellite power button is charged during (main) battery discharge or when the battery is being charged viathe charging port of the battery mount."
"The LED flashes twice when turning the power ON, if thebuilt-in battery capacity of the satellite power button hasdecreased. The built-in battery will be charged if you leavethe power ON for a little while."
Oho, aika pitkään on kestänyt. Varmaan jos vähänkin pidemmän aikaa pidät pyörää pakkasessa niin ei lähde käyntiin. Oman latasin viimeksi vähän yli pari viikkoa sitten pyörän latauspistokkeesta ja ajelua on ollut pelkästään pakkasessa.
Jahas, eli Canyon vissiin antoi sitten väärää tietoa. Ohjekirjan mukaan siis tuota akkua ladataan myös muulloin. Vissiin se sitten vaan menee kontalleen kun pakkasta on tarpeeksi (-10 astetta lupaavat minimilämpötilaksi).
Ja tässä vielä vianratkaisut kyseiseen asiaan liittyen. Eli ei pitäisi tarvita kytkeä rungon liittimeen.
Onko joku yrittänyt käynnistää pyörää akun painikkeesta? Toki siihen ei välttämättä pääse käsiksi kun akku on paikallaan. Silloin ei ainoo keino taitaa olla kytkeä rungon liittimeen.
Kyseisessä napissa varmaan vaan kolikko mallinen ladattava kenno, joka voi sitten kyykkää pakkasella. Tolla napin akulla shimano on varmaan kiertänyt sen tilanteen, että akun jännitettä pitäisi kierrättää napin kautta. Nyt se vaan lähettää pulssin akulle, että annappa virtaa.
Ok. Ei tuo mulla auttanut kun eilenkin poljin ilman avustusta, tuo kytkimen akku olisi pitänyt latautua koko ajan. Eli se kytkimen elektroniikka ja akku ei vaan kestä pakkasta. Katoin tuota EP8 manuaalia ja sielläkin sanotaan että alin käyttölämpötila on -10C.
Pitää tässä itsekkin testaa jokupäivä miten oma laite käyttäytyy kunhan pakkaset painuvat alle -10C. Saa työpäivän ajan olla kylmettymässä. Onneksi ilman avustusta ei tarvi ku kolmisen kilometriä ajaa takaisin.
Meridassa on kumitutin takana reikä, mistä pääsee painamaan akun virtanappia vaikka sillä kuusiokololla. Ja se kuusiokoloavainhan löytyy Meridalta takakiekon linkusta (kun sillä otetaan se akkukin irti).
Nopeasti kokeiltuna, kun tuo akku on tuossa vieressä pöydällä, niin ei mene päälle irti pyörästä.
Tuollainen tuli vastaan facebookissa koskien tuota nappulan vikaa. Aivan naurettavaa toimintaa kyllä.
"Ja olinkin tuoreeltaan Canyonin aspaan yhteydessä hyytymismurheessa. Ystävällinen asiakaspalvelu kertoi, että tiesinhän, että Shimano ei suosittele ajamaan ko. moottorilla alle -10 asteessa. En tiennyt. Lisäksi hän kertoi, että ei kannata pysähtyä yli 8 minuutiksi pakkasella mihinkään. Kerroin käyväni välillä esim. kaupassa ajon aikana, jolloin laite menee tilttiin. Asiakaspalvelu korostikin tässäkohtaa, että heidän pyöränsä ovat maastopyöriä ja tavallinen kaupassakäynti ei ole laitteelle ”luonteenomaista käyttöä”. Kieltämättä minulle tuli olo, että soitinko piilokameraan??? Kerroin maastossa pysähtyväni välillä vaikka laavulle ja värkki pimenee, eikä olla edes marketin pihalla. Kysyin, onko kohtuullista, että tuhansia euroja maksava maastopyörä ei toimi Suomessa, jos on talvi (talvi on tullut tähänsaakka joka vuosi)? Tähän aspalla ei ollut vastausta. Pyysivät laittamaan asian kirjallisena uudelleen. Muistutin casen jääneen justiinsa samaan asentoon viimetalvella."
Jos speksit on tuommoset, niin eihän noita saisi edes myydä maihin, jossa on talviolosuhteita. On vähän samaa sarjaa, kuin autojen öljynkulutusongelmat, litra tonnilla on ok.
Just noilla sanoilla minullekin puhuivat Canyonilla ja ilmoittivat että olen väärän pyörän ostanut kun kyseessä on harrasteväline. Ja Shimanon vehkeillä ei auta pysähdellä laavuille jos haluaa virrat päällä pitää. Mutta uskomatonta on että näitä peräpohjolaan markkinoidaan ja syytetään kuluttajaa Shimanon tekemästä suunnitteluvirheestä. Häikäilemätöntä hommaa....
"Asiakaspalvelu korostikin tässäkohtaa, että heidän pyöränsä ovat maastopyöriä ja tavallinen kaupassakäynti ei ole laitteelle ”luonteenomaista käyttöä”."
Kuolen nauruun![]()
Onhan tuo kyllä aika perseestä, tosin onneksi itsellä tuskin tulee pahemmin pyöräiltyä alle -10 lämpötiloissa.
Mutta jos sattuu pienelläkään pakkasella lähdettyä pyöräilemään niin täytyy varmaan ottaa näitä aina mukaan, josko noilla sais nappulan nopsaan lämpimäksi, jos sattuu käymään niin että ei suostukaan käynnistymään.
Jos nyt jollakin on liikaa aikaa ja energiaa, niin tuota Canyonin (ja Shimanon) näkemystä voisi haastaa kuluttaja-asiamiehen kanssa. Kyllä ulkokäyttöön tehty ympärivuotinen harrastusväline täytyy toimia ihan normaaleissa suomalaisissa olosuhteissa. Tosin onhan kameroissakin toiminta-alue rajattu usein plus-asteisiin.
Ja puhelimissa. Painaisin nyt vähän jarrua ja toteaisin, että eihän tässä kukaan ole markkinoinut että kyseessä olisi arktisiin ilmastoihin ympärivuotiseen käyttöön suunniteltu laite? Pyörävalmistajien ohjekirjoissa on yleensä lause tyyliin "noudata komponenttivalmistajien oheita käytöstä ja huollosta".
Kirjanmerkit