Ihmisen immuunijärjestelmän voi karkeasti jakaa kahteen osaan eli soluvälitteinen immuniteetti ja sitten ns. liukoinen immuniteetti. Soluvälitteinen immuniteetti tarkoittaa erityyppisiä tuhoajasoluja kuten T-lymfosyytit, luonnolliset tappajasolut ja syöjäsolut jotka tuhoavat taudinaiheuttajia.
Liukoinen immuniteetti sitten tarkoittaa veressä kiertäviä tai limakalvojen nesteissä olevia vasta-aineita jotka auttavat soluja tappamaan tunkeutujan.
Rokotteet vaikuttaa liukoisen immuniteetin kautta (T-lymfosyyttien tuottamat vasta-aineet) mutta ne ei anna pysyvämpää immuniteettia jonka taudin sairastaminen yleensä tuottaa. Sen takia rokotteet on määräaikaisia eli niillä on etukäteen määritelty aika jolloin ne antavan toivotun vasteen jonka jälkeen rokotus pitää uusia.
Meikäläinen ei esim. nykyään tarvitse influenssarokotteita koska mulla on kehittynyt vahva, luonnollinen immuniteetti niitä vastaan kun niitä 20-30v sitten sairasteli muutaman. Kymmeniin vuosiin ei ole ollut influenssaa enkä ole tarvinnut rokotetta. Joskus olen miettinyt sitä että onko lapsena sairastettu vakava keuhkokuume antanut mulle elinikäisen suojan sitä vastaan. Kuolemakin kävi kuulemma likellä. Jääkimpaleilla ja kylmillä pyyhkeillä saatiin kehon lämmönnousua pidettyä kurissa ennenkuin pääsin sairaalaan mutta selvisin jopa niin hyvin että ei jäänyt mitään pysyviä vaurioita.
PS. Yo. kirjoituksella en halua vaikuttaa kehenkään olla ottamatta mitä tahansa rokotteita. Itsekin olen joskus ottanut jonkun rokotteen kun olen nähnyt sen tarpeelliseksi ja arvioinut että saan siitä hyötyä. Mulla on myös se etu että ei ole mitään perussairauksia. Tilanne olisi toinen jos olisin alkoholisti, ylipainoinen, sydän ja verisuonitautinen, diabeetikko, pari askia tupakkia päivässä kuluttava, liikuntaa harrastamaton henkilö.

Kirjanmerkit