joo, viime talvena testailin valoja hitonmoisessa pyryssä. Ei nähnyt pottavalolla mitään ja wilma stongassakin oli aika sokaiseva, ja SL pitkillä oli vähän turhan kirkas, mutta pikkasen kun suuntasi alaspäin niin hyvin sillä ajeli.
joo, viime talvena testailin valoja hitonmoisessa pyryssä. Ei nähnyt pottavalolla mitään ja wilma stongassakin oli aika sokaiseva, ja SL pitkillä oli vähän turhan kirkas, mutta pikkasen kun suuntasi alaspäin niin hyvin sillä ajeli.
Näissä tulee sankalla lumisaateella vähän sama kun autolla, että pitkillä näkee huonommin kun lyhyillä. Pitkät vaan valaisee ne lumihiutaleet ja peittää tausta täysin.
^ kenties se suuren hajavalon tarjoava valaisin on toimivin ratkaisu ?
Sellaista sateessa toimivaa suuren hajavalon antavaa valaisinta kutsutaan sumuvaloksi. Valo on tultava suht alhaalta ja hajavaloa ei saa tulla yhtään valaisimen korkeuden yläpuolelle.
Ja muuten se, että tehokkaalla valolla nenän edessä on kirkas läntti ei mitenkään tarkoita sitä, että sitä valoa ei olisi runsaasti tarjolla myös kauempana. Siellä kauempana ei vaan ole mitään muotoa sellaisessa kulmassa, että valo heijastuisi takaisin silmän havaittavaksi. Auton sumuvalotkin oikein suunnattuna levittävät valoa paljon pidemmälle kuin se "kirkas" läntti siinä auton edessä. Kun siellä kauempana valokeilaan osuu se peura, josta valo heijastuu takaisin niin silmä havaitsee sen peuran oikein hyvin. Sumuvalon käyttämättä jättäminen siksi, että se kirkas läntti auton edessä heikentäisi kykyä nähdä kauemmaksi on täysin älyvapaa ajatus. Ainut syy miksi käyttöä kannattaa rajoittaa on vastaantulijoiden häikäisy.
Juu, no ehkä kannattaa käydä sitten oikaisemassa väärä tieto tuonne: https://fi.wikipedia.org/wiki/Sumuvalo
Magicshine monteer 8000:sta
Tästä nyt on ollut esimerkkejä ja keskustelua muutenkin, mutta tässä vielä yksi näkemys:
https://youtu.be/W22JuqtM5rs
Videolla vaihtelee siis kypärässä oleva Magicshine MJ-902 ja tuo monteer 8000 tangossa, jonka hain aleviikonloppuna xäxäxällästä. Molemmat täydellä teholla.
Kokeilin säätää manuaalilla kuva-asetukset kohtuullisen lähelle sitä, miltä silmään näytti.
Kyllä tuolla Monteerilla näkee ja parin lenkin perusteella tuolla voisi melkein pärjätä yksinään. Tykkään kuitenkin kypärävalosta, kun seuraa katsetta.
Tuon videon kuvasin muuten lenkin lopuksi, jonka ajoin monteer matalimmalla asetuksella ja mj-902 puolivälissä.
Ja Autoliittoa vois kans samalla oikaista https://ajokoulu.autoliitto.fi/paran...usein%20harhaa
Oli näköjään jäänyt ajastus päälle, vaikka asetukset oli ihan oikein... Nyt pitäisi näkyä: https://youtu.be/W22JuqtM5rs
Kypärävalon ongelma lumisateella on kai sama, kuin autolla kovassa lumipyryssä. Lyhyillä valoilla näkee sentään jotain, pitkät tekevät vain valkoisen seinämän nokan eteen. Lupinen yläosasta leikattu keila on varmaan tosi hyvä lumipyryssä. Hankin itsellenikin SL AX:n mutta lumipyryyn en sen kanssa ole vielä joutunut. Tosi hyvältä vaikuttava valo muutaman lenkin kokemuksella ja jo ECO-asetuksilla valon teho riittää meikäläisen tarpeisiin vallan mainiosti. Lyhyillä pärjää kevareilla ihan hyvin eikä häikäise vastaantulijoita. Pimeällä tiellä, kun muita liikkujia ei ole, pitkät tarjoavat mahtavan valotehon markettilamppuihn verrattuna. No tietysti Lupinen hinnalla pitää jo valoa ollakin tarjolla.
Kävin kokeilee Eb2000 valoa. Liikennemerkill n.80m matkaa
Pienin teho, 200 lumen
Keski teho, 800 lumen
Suurin teho, 2000 lumen. Puhelin ei oikein saa valokeilan leveyttä ja pituutta "vangittua". Pituutta saisi lisää, jos kääntää valoa ylemmäs, mutta silloin häikäisisi vastaantulijat todella tehokkaasti.
![]()
Tuosta videosta kyllä aika mukavasti näkee Monteerin tehon. Itse ajellut monilla eri valoilla vuosia metsäpolkuja läpi vuoden. Käytännössä täällä Oulun korkeudella arki-iltoina lenkit pitää ajaa säkkipimeässä syyskuusta- helmikuuhun. Eli, paljon on tullut pelkällä valolla ajettua polkuja ja kun ikää karttuu alkaa pimeänäkökyky kärsiä. Tänä syksynä piti keksiä joku ratkaisu asiaan ja Monteer 8000 oli sellainen. Itselle riittää 2/4 kirkkaus (kaikki ledit päällä)poluilla hyvin ja akku kestää 5-6h ja 1 pykälä sittenkin akkua jäljellä. Valokeilan pituus riittää itselle erittäin hyvin, pitempää ei osaa polkuajoon kaivatakkaan. Mielestäni keilan pituus on kyllä selkeästi enempi kuin 30m. Kaikkinensa olen erittäin tyytyväinen hankintaan. Taas on suorastaan mukavaa lähteä säkkipimeään metsään vesisateessa työpäivän jälkeen tunniksi veivaamaan![]()
Kumpi kannattaa ottaa Fenix BC25R vai Fenix BC30R V2? Onko toi BC30R aivan ylimitoitettu työmatkapyöräilyyn? Saattaa jotain ajoa olla myös katuvalottomassa ympäristössäkin.
Miten vastaantulijoiden häikäisy (cut-off) näissä?
Itse ostin https://www.valostore.fi/fi/tuote/py..._nitecore_br35 Black Friday hintaan näemmä vieläkin. Kaukosäädin kätevä. Saa ns. Pitkät ja lyhyet valot napin painalluksesta.
https://youtu.be/YmY9ihLWhSY![]()
Ainakin BC30 ja BC30 v2 ei käytännössä ole häikäisyn estoa. Vähän ylälaidan valoa ohjataan renkaan eteen ja aivan puun latvat blokattu, mutta ei se auta muita tien kulkijoita kohtaan ellei valoa suuntaa aika alas. Valaistulla kadulla siis pärjää, mutta pimeällä taipaleella joko näet ja häikäiset, tai et näe riittävän kauas.
25R on yläraja kuin veitsellä leikattu, 30R häikii Finnairin ohjaamoon asti. Itsellä ajo/lähivalona 25R, sitten maasturissa 30R lisävalona kun tykittelee metsässä ja soittokellona kun ohittelee napit päässä kulkevia lenkkeilijöitä keskuspuistossa. 25R riittää; varsinkin jos ei ole katuvaloja ja jaksaa ehkä vielä kääntää valoa tangossa aavistuksen ylöspäin.
Itsellä pahin tilanne on se kun ajelee katuvalojen yms. sekamelskassa märällä ja pitäisi bongata mustat flexit ja asvaltinrailot häikäisemättä vastaantulijoita. Silloin käytössä tupla25R.
![]()
Edessä Fenix BC25R, BC30R, HL60R, takana Blackburn Central 20
BC30R pienimmällä teholla toimii mielestäni juuri sopivana huomiovalona normiliikenteessä missä katuvalot hoitaa suurimman osan valaistuksesta. Häikäisystä ei tällä teholla ole kauheasti kokemuksia mutta ei kukaan vastaantulijoista ole koskaan reagoinut mitäänPilkkopimeässä täydellä teholla metsäajelussa taas tuo 1800 lm on mielestäni ihan minimi. Tätä ollut täydentämässä kypärävalona HM65.
"Lumihiutaleita kaikkialla. Ei ketaan kiinnosta mita sina ostat tai teet. Tai jatat ostamatta tai tekematta." -chrisekh, io-tech BBS
BC35R ei ole enää mallistossa, jälleenmyyjillä tietysti vielä varastoa jäljellä. En vaan sitä mallia itse tajua. Hälytin on aivan turha, siitähän nyysitään ekana sitten valo tangosta. Toisaalta 35R:n hinnalla saa tupla-25R:t tai käytännössä jo 25R+BC30R V2.0, joka on etäkytkimen kanssa todella toimiva lähivalo+kaukovalo-kombo.
https://www.fenixvalaisimet.fi/pyoranvalo_fenix_bc35r
^No niinpä. Mulla on BC30R 2.0 ja BC35R. Ihan tyytyväinen molempiin. BC30 metsään ja BC35 kun lähtee ajelemaan kelvejä.
Laitoin työmatka ajoon E8000 shimanon perään light5 eb2000 valon joka kyllä tosi kompaktin kokoinen. Valostoren mukaan jää vähän tuosta luvatusta 2000lm tehosta mutta aivan hyvin tuntuu näkevän metsässäkin (toinen kuva)
Lisäksi kypärästä löytyy lumonite air2 jota ei voi muutaku kehua! Pesee kyllä mennen tullen tuon kiinteän valon reilulla 2200lm tehollaan
Viimisessä kuvassa mitä nyt tuommosella vajaa 4000 lumenilla pimeällä metsäpolulla näkee
Lähetetty minun SM-A526B laitteesta Tapatalkilla
Sain aika hyvin valot esille videoon :-) Monteer 8000 siinä toiseksi isoimmalla ja sitte Air 2 mini valo kypärässä.
Ostin luomuun tuon Nitecore BR35:n, poluille en ole vielä päässyt mutta mitä nyt aamulla pimeällä kelvillä testasin niin ihan kelpo valo.
Varsinkin hintaansa nähden.
Eihän toi valokeila kaikkein tasaisin ole, mutta hinta/laatu on oikein hyvä. Ja plussana toi "kelvivalo", ei tarvitse sokaista kanssaihmisiä.
Rakenne on jopa "vakuuttava" ja toiminta-ajan näyttö+kaukosäädin varsin kiva lisä.
Kypärävalon kera varmasti varsin oiva valo polkuajoonkin.
![]()
^kun ekan kerran ajoin niin että valoa tuli tangosta ja potasta, en ole kertaakaan metsään lähtenyt vain jommalla kummalla valolla.
Pottavalon kanssa hahmottaa paljon paremmin missä ollaan ja tankovalo pitää huolen että eteenpäin jatkuvasti valoa vaikka välillä pälyilisi ympärille.
Nitecore täydellä teholla:
![]()
^entäs se "lähivalo"?
^Se on päällä myös tuossa Trail-valinnassa.
Erikseen ei ole kuvaa.
Mutta jos valon pitää siinä kulmassa että maastossa kaukovalo näyttää riittävän etäälle(riippuu tietty mikä on riittävän etäälle?) niin lähivalo kyllä häikäisee vastaantulijaa.
Aamulla tuota kokeilin kun kävin valoa tuijottelemassa itse edestä.
Eli valoa pitää aina viitsiä kääntää alaspäin kun kelville siirtyy jotta ei häikäise. Tai tyydyttävä maastossa lyhyempään keilaan.
Kun valon suuntaa riittävän alas niin lähivalo rajautuu sieltä yläreunasta kyllä.
Että edelleen se StVZO-normin mukainen valo on se oikea valo kelville.
Samat kokemukset tosta valosta maastossa, että jos haluaa isomman valon keilan tarpeeksi pitkälle, niin silloin tuo alemman valon rajaus on riittämätön kadulle.
Kirjanmerkit