Erämaahan eksyin kerran…
![]()
Onpas puhdas laite, tai sit vaan näytttää siltä kuvassa, taitaa olla vielä lenkin alkupuolelta tämä kuva?
Vai onko pakkaset sielläpäin jo kuivattanu maat?
^ihan kuivaa oli.
Ei tietenkään sen paremmin. Missä mä niin annoin ymmärtää?
Mä huomaan kyllä eron Shimanon ja Sramin välillä.
Jo pelkkä triggeri on Sramissa "työkalu" kun taas Shimanossa lähinnä lelu. Niin tuntumaltaan kuin ulkoiselta olemukseltaankin.
Ja Sram pysyy säädöissään.
Ja vaihtaminen on Shimanoa täsmällisempää.
Ja eihän se tartte kuin katsoa takavaihtajan vaijerin kulkua Sram GX vs SLX niin näkeehän sen kummassa on ajatusta mukana.
Mutta mielipide seikkoja. Mun mielipide nyt vaan pitää Shimanoja leluina.
Ite nyt omistanu kahden vuoden sisällä yhen GX/NX sekotuksen (GX vaihtaja, NX pakka ja vivut) ja yhen SLX/XT sekotuksen (SLX pakka, XT vipu ja vaihtaja)
Omasta mielestä ihan verrannollisia on mitä tulee itse ketjun liikkumisen täsmällisyyteen ylös tai alas pakkaa. Tuo XT vipu ainakin todella jämäkän olonen, vipujen naksut todella selkeitä ja teräviä eikä vahingossa sohasemalla vaihda vaan pitää määrätietosesti painaa/vetää.
SRAM:n vaihtaja on jossain määrin mielestäni parempi, lähinnä tuon vaijerin reititksen ja sen huoltolukon takia. Shimano taas saa vaihtajan puolesta plussaa yleisestä jämäkkyydestä.
Ok, no mulla on kokemusta vain kahdesta SRAMin voimansiirrosta: gravelin Rivalista ja fättitäpärin XX1:stä. Shimanoa on sitten XTR:ää ja XT:tä (mekaanisena ja Di2:na). Mun puukäsi ei tee eroa noiden välillä. Toki gravelissa sen eron kyllä huomaa, kun vaihtajan toimintalogiikka on eri, mutta yhtä täsmällisesti se vaihtaa kuin edellisen cyclon shimano. Nyt tuo saa gravelissa mennä ja tilalle tulee GRX, koska en jaksa pelailla DOT-nesteiden kanssa.
Mä en ole asentamisten jälkeen joutunut missään pyörässä koskemaan vaihtajan säätöihin, jollei ole ollut jotain huoltoja, missä vaijeri on irti.
Spectralissa pelaa hienosti toi shimanon voimansiirto (SLX shifteri ja XT deore vaihtaja), en huomaa yhtään eroa Farleyssä olevaan Sramin X1 voimansiirtoon. Tuo jatkuva säätäminen Shimanossa on kyllä puppua, en ole minkään ikinä joutunut säätämään asentamisen jälkeen kumpaakaan vaihteistoa muuta kuin vaijerin irrottamisen jälkeen. Ainoa selkeä etu Sramissa on tuo vaihtajan lukitus huoltohommissa, Shimano saisi kyllä laittaa omiinsa vastaavan. Ja tykkään kovasti tuosta Shimanosta siinä että vaihdetta voi isommalle pykältää etusormella, Sramissa on selvästi kömpelömpää kun vaan peukalolla hoidetaan vaihteita.
Kumma homma. Itsellä pelaa erittäin hyvin. Tuo peukalojumppa on tietysti maku- ja tottumisasia, tosin Shimanossahan vaihteita voi vaihtaa pelkällä peukullakin ylös ja alas. Yksi lisämiinus Sramin takavaihtajissa on ettei sen kytkintä voi huoltaa (ainakaan valmistajan toimesta ohjeita ei ole ja sen avaamista ei suositella), Shimanossa se on purettavissa ja huollettavissa. Omassa X1:ssä kytkin on jo löysä. Tuo kytkin vähentää ketjun heiluntaa ylös-alassuunnassa kun rymyyttelee juurakoissa.
Mutta ah, tuo Sramin huoltopinni on mahtava. Siihen kun oli tottunut Sramissa niin Shimano tuntuu todella paskalle keksinnölle. Pitänee joku pulikka tehä tuohon väliin jotta saa vaihtajan pysymään liki suorana huoltohommissa.
^Huolsin yli 3000 km ajetun XT-vaihtajan, eikä siinä ollut kytkimessä(kään) mitään kulumaa. Rissoissakin vielä ihan kirkkaat vaseliinit. Fillarissa vielä ovaali eturatas, joten kytkin saa kyllä jumppaa.
Huoltoasentoa en ole osannut kaivata, enkä itse asiassa SRAMissa edes käyttää...
Ei sramin kytkimen purkamisessa mitään ihmettä ole. Kasaa vaan oikein perin takaisin ja virittää jousen takaisin kuten olikin. Molemmat sram ja Shimano pysyy kyllä säädöissä. Kovassa käytössä mikään ei toimi ikuisesti ilman asiallista huoltoa.
Kävin EKP:ssa.
Tuon jälkeen vietiinkin sit pyörä sulamaan pesuhuoneeseen, kun puuterilumi jäätyi erinäisiin paikkoihin.![]()
Kyllähän siellä pyörä aika mutaiseksi tuli vieläkin. Mutakuopissa oli ohut jääkerros päällä, mutta eivät kestäneet pyörän ja kuskin painoa. Muuten oli kyllä kaikki jäässä, joten sen puolesta ihan jees. Mutta tuskin kovin kauaa menee et maa jäätyy muutaman kymmenen sentin syvyydeltä ja tänään varmaan jo parempi tilanne kun eilen.
Mun fiilistelyt. Ei tarvinnu lähtee minnekkään.
![]()
Pitihän se itekki käydä vähän tarkastammssa EKP:tä. Oli jo aika hyvin jäätyny kiinteeks. Pari paikkaa vaan missä petti alta. Kohtuu puhtaana pysy.
Kasamäellä yhteensä kolmet pannut. Oli tosiaan nastat alla ja se kostautu noilla kuivilla kallioilla. Toisaalta oli kyllä paikoitellen ihan peilijäässä polut, missä vesi on päässyt seisomaan. Niillä sai päästellä rauhassa nastoilla.
Mutta siellä missä pitoa eniten tarvii, eli alamäissä joissa ei jäätä juuri ollut, ois varmaan kokonaisuutena ollut parempi ajaa ilman nastoja.
Vähä houkutteli mennä ruopimaan, mutta sitten muistin hyytävän pikkukakkosen ja jätin väliin.
![]()
Rampajalka jäitä tutkimassa sähkömopolla
![]()
Itsenäisyyspäivän ajot, aijai ku maistu hyvin. Oneup v2 dropperi kyllä hidastuu pakkasella ikävästi, vaikka valmistaja toisin väittää. Laitoin nyt enemmän painetta patruunaan jos seuraavalla kellalla vähän paremmin nousisi.
![]()
Hollola.![]()
Telkimine keelatud…
![]()
Talvireiteillä. Kyltti ei kieltänyt pyörällä laskemista. Edit. En silti laskenut![]()
JarskiAi muokkasi tätä : 18.12.2021 at 13.51
^Jälleen kerran: Suomi on iso (pitkä) maa...
^^ Hieno on kuva, ihan mielenkiinnosta kysyn laskitko? Yleisesti ottaen kun pyörällä ei ole asiaa rinteeseen vaikka sitä ei olisi kyltissä kielletty.
Kirjanmerkit