GiantElectrobikeFillariHepha
Sivu 440 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 340 390 430 438 439 440 441 442 450 490 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 13.171 - 13.200 / 15295

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #13171
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.633
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    PS Talosaareen vievällä tiellä ajoi kerran vastaan mustalla sähköfatilla tummiin pukeutunut fillaristi jolla oli niin pahannäköinen silmänluonti että spontaanisti ajattelin että tuon täytyy olla MRe.
    Muuten meni oikein, mutta mulla ei ole sähköfättiä. Luomufätti on musta oransseilla dekaaleilla ja vaihdevaijerien kuorilla. Täysjoustofätti on niinikään musta kullanvärisillä dekaaleilla. 99% mun ajokamoista on kyllä mustia.

  2. #13172
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nixuu Katso viesti
    Fillari tuo on (L1e-A, eli 1000w @ 25km/h ja liikennevakuutus) kuten hyvin tiedätkin, saivartelua pitää vain näemmä harrastaa.
    Kotlerburg on tunnettu trolli tällä foorumilla, ei kannata välittää

    Itselläkin L1e-A alla, ja miettinyt toisinaan on/off-kytkimen asentamista ettei koko aikaa palaisi. Mut säännöt ja lait on mitä on, niiden mukaan pitää mennä...

    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

  3. #13173
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Mua tuli aamulla vastaan heppu joka oli laittanu kaksi vilkkuvaa valoa stongaan. Ei ollut saanut kyllä synkkaan niitä, vilkkuivat epätahtiin. Yllättävää oli se, että kaikilla pyöräilijöilla oli jonkinlaiset valot fillarissaan. Oma valoni ei saanut vastaan tulevan miehen heijastinta välkkymään. Heijastin oli hänellä rinnan korkeudella.

  4. #13174
    Liittynyt
    07/2016
    Viestit
    98
    Jatketaan aiheesta, itsellä tuli edellisellä lenkillä vastaan koiranulkoiluttaja, joka laittoi otsavalon päälle hyvissä ajoin kun lähestyin tyyppiä. Välimatkan lyhetessä kaveri alkoi katsoa kohti ja jatkoi tuijottamista valonsa kanssa - mikä juttu aloin vähän kelailemaan, mutta kaveri tosiaan käänsi päätä kohti koko ajan eli halusi siis ihan tarkoituksella häikäistä pikku lampullaan - opinpahan taas olemaan ;-) No, rinnalla otin sitten kohteliaasti 'katsekontaktin' (kypärävalo) ja johan alkoi ukon silmät pyörimän päässä - mutta jatkoi silti sohimista omalla tuikullansa valoa kohti.

    Hetken jo kelasin että pitäiskö tehdä ukarit ja ottaa turnajaiset uudestaan valot 'päällä' , mutta jätin sitten väliin :-)

  5. #13175
    Liittynyt
    07/2016
    Viestit
    98
    Oli muuten satanut "gravelit" Espoon pyöräteille eilisen aikana, huomasin liian myöhään eli jatkoin lenkkiä ja skeduloin viikolopulle talvirenkaiden vaihdon. Kymmenen kilometrin jälkeen tien ylityksen jälkeen tiukassa käännöksessä meinasi lähteä pyörä sitten alta, ihan kun olisi ajanut jäisen polanteen yli, ei pakkasta eli wtf? No, takarenkaasta ilmat melkein pihalla, ja niin oli muuten eturenkaasta myös - ensimmäiset tuplat omalle kohdealle. GP5000 ja tupolinot alla, ei vastusta hiekoitushiekalle noista :-(

  6. #13176
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.297
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti das_rad Katso viesti
    Jatketaan aiheesta, itsellä tuli edellisellä lenkillä vastaan koiranulkoiluttaja, joka laittoi otsavalon päälle hyvissä ajoin kun lähestyin tyyppiä. Välimatkan lyhetessä kaveri alkoi katsoa kohti ja jatkoi tuijottamista valonsa kanssa - mikä juttu aloin vähän kelailemaan, mutta kaveri tosiaan käänsi päätä kohti koko ajan eli halusi siis ihan tarkoituksella häikäistä pikku lampullaan - opinpahan taas olemaan ;-) No, rinnalla otin sitten kohteliaasti 'katsekontaktin' (kypärävalo) ja johan alkoi ukon silmät pyörimän päässä - mutta jatkoi silti sohimista omalla tuikullansa valoa kohti.

    Hetken jo kelasin että pitäiskö tehdä ukarit ja ottaa turnajaiset uudestaan valot 'päällä' , mutta jätin sitten väliin :-)
    Tuossa on ollut semmoinen vastaantulijoiden valoihin kyllästynyt, mutta normaalia vähän kusipäisempi kaveri.

    Mutta toisaalta sillä oli pointti. Kuinka moni on testannut puskemansa valomäärän tuollaisissa tapauksissa?

    Tankovalon häikäisyn ja suuntauksen olen joskus tarkistanut kävelemällä pyörän eteen, mutta kypärävalon toimintaa en ole hoksannut kokeilla, eli paljonko sitä päätä tarvitsee oikeasti kääntää ettei häiritse toista? Yksin vähän hankalaa mutta kaverin kanssa onnistuisi.

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

  7. #13177
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Kypäräkameroissa on se huono puoli, että moni pyöräilijä katsoo vastaantulijaa, suurin osa varmaan ei ilkeyttään vaan sen kummin asiaa ajettelematta ja häikäisee hänet.

  8. #13178
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.920
    Kypärävaloilijat ovat ihan vihoviimeisiä liikenteessä. Jostain syystä valoteho on aina liian suuri, ja sitten vielä toljotellaan vastaantulijaa suoraan päin. Pitäkää ne valot tangossa, kun tiellä ajatte.

  9. #13179
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Kelviharmitusta valojen suhteen helpottaisi paljon kun jengi ymmärtäisi käyttää stVZO-valoja.
    Ne voisi oikeastaan määrätä pakollisiksi, kun ei vaan mene ymmärrykseen valojen järkevä käyttö siellä missä liikkuu muitakin.

    Ja kypärävalot pois kelveiltä.

  10. #13180
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.633
    ^StVZO-valotkaan ei auta, jollei niitä ole suunnattu oikein. Mutta on se suunta oikeaan päin. En usko, että StVZO-pakkoa meille tulee kovin nopeasti jos koskaan.

    Kypärävalo tosiaan pois kelviltä, pl. joku tuikku, joka ei valaise vaan on lähinnä huomiovalona.

  11. #13181
    Miten voi pyöräily olla näin vaikeaa siellä kevyenliikenteenväylällä. Kauhea stressihän tuossa tulee ja vanhenee ennenaikojaan. Perse- ja reisilihakset kunnossa mutta pumppu pettää. Ongelmaa milloin mistäkin, on vääränvääriset vaatteet vastaantulijalla sun muuta. Pitäisikö ottaa rennommin, mennä ajamaan ajoradalle tai vaihtaa kokonaan liikkumismuotoa?

  12. #13182
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    ^ ihan normaalia, joillain ihmistyypeillä nyt vaan on sisäinen pakonomainen tarve valittaa kaikesta ja tuoda se etenkin somessa esiin.

    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

  13. #13183
    Liittynyt
    07/2016
    Viestit
    98
    Oman kokemuksen heikko tankovalo täyttää vain lain kirjaimen valosta, ja toimii jonkinlaisena merkinantovälineenä vastaantuleville pyöräilijöille ja jalankulkijoille, mutta ei tuo paljoa turvaa pyöräirijälle itsellensä. Ts. tulen jatkossakin käyttämään kyprävaloa kelvillä (mahdollisuuksien mukaan sammuttaen vastaantulijoiden huomioimiseksi), mutta kyllä se oma turvallisuus menee kuitenkin sen vastaantulijan mielensäpahoittamisen edelle. Ei ne motoristikaan kesällä huvikseen pitkät päällä ajele, vaikka tieliikennelain näkökulmasta laitonta onkin. Näin pimeällä pysäyttänyt auton useaan otteeseen risteyksessä ajamasta eteen, kun osoittanut kypärävalolla ohjaamoon - tankovalolla ihan turha yrittää mitään vastaavaa. Itsellä siis tankovalo + kypärävalo, tai pelkkä kypärävalo tien päällä, ja valokeila osoittaa aina sinne mihin katsekkin, eli normaalisti kymmenisen metriä pyörän eteen. Hajavalosta herneen nenäänsä vetävät saavat tehdä puolestani niin jatkossakin.

  14. #13184
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Kypärävalo on siitä mainio, että se näyttää sinnepäin minne kasvot ja silmätkin. Tankolamppu heiluu sinne, minne etunen mennä vipattaa.

    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

  15. #13185
    Liittynyt
    07/2016
    Viestit
    98
    Tuossa koiran ulkoiluttajan tapauksessa koira ja sen palvelija seisoivat koko tapahtuman ajan paikallaan kelvin sivussa, mikä ei omalla kohdallani trigannut tarvetta sammuttaa valoa. Jos haluaa agitoida itseään katselemalla suoraan valoon niin oma valinta tietty, noissa "isä opettaa"-leikeissä roolit voi kääntyä aika nopeasti toisin päin..

  16. #13186
    Liittynyt
    12/2010
    Viestit
    232
    Näin muuten on. Palailin muutama vuosi sitten takaisin pk-seudulle työmatkapyöräilijäksi ja huomasin aika nopeasti että pimeän aikaan pelkkä tankovalo tarkoittaa sitä että lähes joka päivä jostain risteyksestä meinasi tulla auto kolmion takaa päälle. Kypärävalo vähensi näiden tapausten määrän jotenkin siedettävälle tasolle. No sehän tarkoittaa että se kypärävalo on oltava päällä kelvilläkin, ei sitä käytännössä voi räpsäyttää päälle vain risteyksiä varten.Toki valaistulla kelvillä sekä tanko- että kypärävalon voi suunnata hyvin alas niin että tarpeeton häikäisy jää varsin vaatimattomaksi, varsinkin verrattuna vieressä kulkevan ajoradan autojen valoihin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti das_rad Katso viesti
    Oman kokemuksen heikko tankovalo täyttää vain lain kirjaimen valosta, ja toimii jonkinlaisena merkinantovälineenä vastaantuleville pyöräilijöille ja jalankulkijoille, mutta ei tuo paljoa turvaa pyöräirijälle itsellensä. Ts. tulen jatkossakin käyttämään kyprävaloa kelvillä (mahdollisuuksien mukaan sammuttaen vastaantulijoiden huomioimiseksi), mutta kyllä se oma turvallisuus menee kuitenkin sen vastaantulijan mielensäpahoittamisen edelle. Ei ne motoristikaan kesällä huvikseen pitkät päällä ajele, vaikka tieliikennelain näkökulmasta laitonta onkin. Näin pimeällä pysäyttänyt auton useaan otteeseen risteyksessä ajamasta eteen, kun osoittanut kypärävalolla ohjaamoon - tankovalolla ihan turha yrittää mitään vastaavaa. Itsellä siis tankovalo + kypärävalo, tai pelkkä kypärävalo tien päällä, ja valokeila osoittaa aina sinne mihin katsekkin, eli normaalisti kymmenisen metriä pyörän eteen. Hajavalosta herneen nenäänsä vetävät saavat tehdä puolestani niin jatkossakin.

  17. #13187
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Riittävän tehokas stVZO -tankotuikku "pitkät"-ominaisuudella on kyllä riittänyt meikälle. Emmää kypärävaloa käytä kuin metsässä ja senkin väännän huomiovaloksi, jos joku tulee vastaan.

    En tosin tiedä kuinka monessa stVZO lampussa on pitkät, mutta saman efektin saanee aikaiseksi toisella ylös suunnatulla tarpeen mukaan käytettävällä lampulla. Enpä ole toisaalta tänä syksynä vielä pitkiä tarvinnut.

  18. #13188
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.920
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti das_rad Katso viesti
    Oman kokemuksen heikko tankovalo täyttää vain lain kirjaimen valosta, ja toimii jonkinlaisena merkinantovälineenä vastaantuleville pyöräilijöille ja jalankulkijoille, mutta ei tuo paljoa turvaa pyöräirijälle itsellensä. Ts. tulen jatkossakin käyttämään kyprävaloa kelvillä (mahdollisuuksien mukaan sammuttaen vastaantulijoiden huomioimiseksi), mutta kyllä se oma turvallisuus menee kuitenkin sen vastaantulijan mielensäpahoittamisen edelle. Ei ne motoristikaan kesällä huvikseen pitkät päällä ajele, vaikka tieliikennelain näkökulmasta laitonta onkin. Näin pimeällä pysäyttänyt auton useaan otteeseen risteyksessä ajamasta eteen, kun osoittanut kypärävalolla ohjaamoon - tankovalolla ihan turha yrittää mitään vastaavaa. Itsellä siis tankovalo + kypärävalo, tai pelkkä kypärävalo tien päällä, ja valokeila osoittaa aina sinne mihin katsekkin, eli normaalisti kymmenisen metriä pyörän eteen. Hajavalosta herneen nenäänsä vetävät saavat tehdä puolestani niin jatkossakin.
    Valitettavasti vastaantulijaa ei saa häikäistä omaan turvallisuuteensa vedoten. Tänäänkin vastaan tuli valaistulla pyörätiellä joku valopää valonheitin kypärässään, ja vaikka kuinka yritti sivuun katsoa niin ei nähnyt mitään eteensä.

  19. #13189
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.257
    ^ Naulan kantaan.

    Tällainen valo kypärässä on ok:


  20. #13190
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826
    Tänään illan suussa Epilässä tuli vastaan valopää(llikkö). Mitään muuta en nähnyt kuin auringon, mutta kun mestari oli mennyt ohi, niin huomasi olevan harrastaja, kun vapari lauloi kivasti. Tästä päästään siihen, etten tajunnut morjestaa kollegaa, kun en nähnyt mitään.

  21. #13191
    Aamulla vastaan tuli sähköpotkulauta punaisilla rinkula etuvaloilla. Tuli vielä mäkeä ylöspäin sen verta vauhdilla ettei kerennyt kuin yhden veellä alkavan sanan sanoa

  22. #13192
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    223
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti #78 Katso viesti
    Aamulla vastaan tuli sähköpotkulauta punaisilla rinkula etuvaloilla. Tuli vielä mäkeä ylöspäin sen verta vauhdilla ettei kerennyt kuin yhden veellä alkavan sanan sanoa
    Oliko valoa liian vähän vai liian paljon? Väärän vai oikean väristä? Mikä oli ongelma? Sähköpotkulauta tuli vastaan aamulla?

  23. #13193
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.633
    ^Mikä siinä #78n viestissä tuntui vaikealta ymmärtää? Toki sen voisi kirjoittaa suur-aakkosin ja tavutettuna.

  24. #13194
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Votkins Katso viesti
    Oliko valoa liian vähän vai liian paljon? Väärän vai oikean väristä? Mikä oli ongelma? Sähköpotkulauta tuli vastaan aamulla?
    Mulle punaiset etuvalot oli pelottavat pimeässä, kun oletuksena menosuunta on väärä. En tosin tiedä miten teillä päin valojen värit menee.

  25. #13195
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.633
    ^Muistaakseni Bulgakovin mainiossa romaanissa "Saatana saapuu Moskovaan" kerrottiin, että Neuvostoliitossa jää tuhansia ihmisiä autojen alle kävellessään punaisia päin, sillä Neuvostoliitossa punainen on eteenpäin menemisen väri. Että ehkä se oli joku tavaritsh joka sinua tuli vastaan.

  26. #13196
    Joo, se voi hyvinkin olla

  27. #13197
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Muistaakseni Bulgakovin mainiossa romaanissa "Saatana saapuu Moskovaan" kerrottiin, että Neuvostoliitossa jää tuhansia ihmisiä autojen alle kävellessään punaisia päin, sillä Neuvostoliitossa punainen on eteenpäin menemisen väri. Että ehkä se oli joku tavaritsh joka sinua tuli vastaan.
    Hyvä, että Neuvostoliitossa oli liikennevaloja riittävästi jo 1920-1930-luvuilla.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  28. #13198
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.633
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Hyvä, että Neuvostoliitossa oli liikennevaloja riittävästi jo 1920-1930-luvuilla.
    Oletko lukenut ko. kirjaa?

  29. #13199
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Oletko lukenut ko. kirjaa?
    Olen ja olen lukenut myös kirjan siitä kirjasta - Suomessa kielletty kirjallisuus on aina kiehtonut.
    Ensimmäisissä liikennevaloissa asennettiin Neuvostoliitossa Leningradissa (nykyisin Pietari), joka tapahtui tammikuussa 1930. Moskovassa oli liikennevalot lopussa päivänä samana vuonna 1930 kulmassa Kuznetsky Most ja Petrovka.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  30. #13200
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Häh? Tai höh? Kysymys jonka ylläoleva kommentti synnytti oli joko "Milloin muka eli minä vuosina Bulgakovin romaani oli Suomessa kielletty? tai "Taisit kirjoittaa tarkoituksella niin että lukemansa voi ymmärtää kahdella eri tavalla?"

    PS Pikaisella haulla en englanninkielisestä käännöksestä kohtaa löytänyt, liikennevaloja kylläkin.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •