Mua tuli aamulla vastaan heppu joka oli laittanu kaksi vilkkuvaa valoa stongaan. Ei ollut saanut kyllä synkkaan niitä, vilkkuivat epätahtiin. Yllättävää oli se, että kaikilla pyöräilijöilla oli jonkinlaiset valot fillarissaan. Oma valoni ei saanut vastaan tulevan miehen heijastinta välkkymään. Heijastin oli hänellä rinnan korkeudella.
Jatketaan aiheesta, itsellä tuli edellisellä lenkillä vastaan koiranulkoiluttaja, joka laittoi otsavalon päälle hyvissä ajoin kun lähestyin tyyppiä. Välimatkan lyhetessä kaveri alkoi katsoa kohti ja jatkoi tuijottamista valonsa kanssa - mikä juttu aloin vähän kelailemaan, mutta kaveri tosiaan käänsi päätä kohti koko ajan eli halusi siis ihan tarkoituksella häikäistä pikku lampullaan - opinpahan taas olemaan ;-) No, rinnalla otin sitten kohteliaasti 'katsekontaktin' (kypärävalo) ja johan alkoi ukon silmät pyörimän päässä - mutta jatkoi silti sohimista omalla tuikullansa valoa kohti.
Hetken jo kelasin että pitäiskö tehdä ukarit ja ottaa turnajaiset uudestaan valot 'päällä' , mutta jätin sitten väliin :-)
Oli muuten satanut "gravelit" Espoon pyöräteille eilisen aikana, huomasin liian myöhään eli jatkoin lenkkiä ja skeduloin viikolopulle talvirenkaiden vaihdon. Kymmenen kilometrin jälkeen tien ylityksen jälkeen tiukassa käännöksessä meinasi lähteä pyörä sitten alta, ihan kun olisi ajanut jäisen polanteen yli, ei pakkasta eli wtf? No, takarenkaasta ilmat melkein pihalla, ja niin oli muuten eturenkaasta myös - ensimmäiset tuplat omalle kohdealle. GP5000 ja tupolinot alla, ei vastusta hiekoitushiekalle noista :-(
Tuossa on ollut semmoinen vastaantulijoiden valoihin kyllästynyt, mutta normaalia vähän kusipäisempi kaveri.
Mutta toisaalta sillä oli pointti. Kuinka moni on testannut puskemansa valomäärän tuollaisissa tapauksissa?
Tankovalon häikäisyn ja suuntauksen olen joskus tarkistanut kävelemällä pyörän eteen, mutta kypärävalon toimintaa en ole hoksannut kokeilla, eli paljonko sitä päätä tarvitsee oikeasti kääntää ettei häiritse toista? Yksin vähän hankalaa mutta kaverin kanssa onnistuisi.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Kypäräkameroissa on se huono puoli, että moni pyöräilijä katsoo vastaantulijaa, suurin osa varmaan ei ilkeyttään vaan sen kummin asiaa ajettelematta ja häikäisee hänet.
Kypärävaloilijat ovat ihan vihoviimeisiä liikenteessä. Jostain syystä valoteho on aina liian suuri, ja sitten vielä toljotellaan vastaantulijaa suoraan päin. Pitäkää ne valot tangossa, kun tiellä ajatte.
Kelviharmitusta valojen suhteen helpottaisi paljon kun jengi ymmärtäisi käyttää stVZO-valoja.
Ne voisi oikeastaan määrätä pakollisiksi, kun ei vaan mene ymmärrykseen valojen järkevä käyttö siellä missä liikkuu muitakin.
Ja kypärävalot pois kelveiltä.
^StVZO-valotkaan ei auta, jollei niitä ole suunnattu oikein. Mutta on se suunta oikeaan päin. En usko, että StVZO-pakkoa meille tulee kovin nopeasti jos koskaan.
Kypärävalo tosiaan pois kelviltä, pl. joku tuikku, joka ei valaise vaan on lähinnä huomiovalona.
Miten voi pyöräily olla näin vaikeaa siellä kevyenliikenteenväylällä. Kauhea stressihän tuossa tulee ja vanhenee ennenaikojaan. Perse- ja reisilihakset kunnossa mutta pumppu pettää. Ongelmaa milloin mistäkin, on vääränvääriset vaatteet vastaantulijalla sun muuta. Pitäisikö ottaa rennommin, mennä ajamaan ajoradalle tai vaihtaa kokonaan liikkumismuotoa?
^ ihan normaalia, joillain ihmistyypeillä nyt vaan on sisäinen pakonomainen tarve valittaa kaikesta ja tuoda se etenkin somessa esiin.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Oman kokemuksen heikko tankovalo täyttää vain lain kirjaimen valosta, ja toimii jonkinlaisena merkinantovälineenä vastaantuleville pyöräilijöille ja jalankulkijoille, mutta ei tuo paljoa turvaa pyöräirijälle itsellensä. Ts. tulen jatkossakin käyttämään kyprävaloa kelvillä (mahdollisuuksien mukaan sammuttaen vastaantulijoiden huomioimiseksi), mutta kyllä se oma turvallisuus menee kuitenkin sen vastaantulijan mielensäpahoittamisen edelle. Ei ne motoristikaan kesällä huvikseen pitkät päällä ajele, vaikka tieliikennelain näkökulmasta laitonta onkin. Näin pimeällä pysäyttänyt auton useaan otteeseen risteyksessä ajamasta eteen, kun osoittanut kypärävalolla ohjaamoon - tankovalolla ihan turha yrittää mitään vastaavaa. Itsellä siis tankovalo + kypärävalo, tai pelkkä kypärävalo tien päällä, ja valokeila osoittaa aina sinne mihin katsekkin, eli normaalisti kymmenisen metriä pyörän eteen. Hajavalosta herneen nenäänsä vetävät saavat tehdä puolestani niin jatkossakin.
Kypärävalo on siitä mainio, että se näyttää sinnepäin minne kasvot ja silmätkin. Tankolamppu heiluu sinne, minne etunen mennä vipattaa.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Tuossa koiran ulkoiluttajan tapauksessa koira ja sen palvelija seisoivat koko tapahtuman ajan paikallaan kelvin sivussa, mikä ei omalla kohdallani trigannut tarvetta sammuttaa valoa. Jos haluaa agitoida itseään katselemalla suoraan valoon niin oma valinta tietty, noissa "isä opettaa"-leikeissä roolit voi kääntyä aika nopeasti toisin päin..
Näin muuten on. Palailin muutama vuosi sitten takaisin pk-seudulle työmatkapyöräilijäksi ja huomasin aika nopeasti että pimeän aikaan pelkkä tankovalo tarkoittaa sitä että lähes joka päivä jostain risteyksestä meinasi tulla auto kolmion takaa päälle. Kypärävalo vähensi näiden tapausten määrän jotenkin siedettävälle tasolle. No sehän tarkoittaa että se kypärävalo on oltava päällä kelvilläkin, ei sitä käytännössä voi räpsäyttää päälle vain risteyksiä varten.Toki valaistulla kelvillä sekä tanko- että kypärävalon voi suunnata hyvin alas niin että tarpeeton häikäisy jää varsin vaatimattomaksi, varsinkin verrattuna vieressä kulkevan ajoradan autojen valoihin.
Riittävän tehokas stVZO -tankotuikku "pitkät"-ominaisuudella on kyllä riittänyt meikälle. Emmää kypärävaloa käytä kuin metsässä ja senkin väännän huomiovaloksi, jos joku tulee vastaan.
En tosin tiedä kuinka monessa stVZO lampussa on pitkät, mutta saman efektin saanee aikaiseksi toisella ylös suunnatulla tarpeen mukaan käytettävällä lampulla. Enpä ole toisaalta tänä syksynä vielä pitkiä tarvinnut.
^ Naulan kantaan.
Tällainen valo kypärässä on ok:
![]()
Tänään illan suussa Epilässä tuli vastaan valopää(llikkö). Mitään muuta en nähnyt kuin auringon, mutta kun mestari oli mennyt ohi, niin huomasi olevan harrastaja, kun vapari lauloi kivasti. Tästä päästään siihen, etten tajunnut morjestaa kollegaa, kun en nähnyt mitään.
Aamulla vastaan tuli sähköpotkulauta punaisilla rinkula etuvaloilla. Tuli vielä mäkeä ylöspäin sen verta vauhdilla ettei kerennyt kuin yhden veellä alkavan sanan sanoa
^Mikä siinä #78n viestissä tuntui vaikealta ymmärtää? Toki sen voisi kirjoittaa suur-aakkosin ja tavutettuna.
^Muistaakseni Bulgakovin mainiossa romaanissa "Saatana saapuu Moskovaan" kerrottiin, että Neuvostoliitossa jää tuhansia ihmisiä autojen alle kävellessään punaisia päin, sillä Neuvostoliitossa punainen on eteenpäin menemisen väri. Että ehkä se oli joku tavaritsh joka sinua tuli vastaan.
Joo, se voi hyvinkin olla![]()
Olen ja olen lukenut myös kirjan siitä kirjasta - Suomessa kielletty kirjallisuus on aina kiehtonut.
Ensimmäisissä liikennevaloissa asennettiin Neuvostoliitossa Leningradissa (nykyisin Pietari), joka tapahtui tammikuussa 1930. Moskovassa oli liikennevalot lopussa päivänä samana vuonna 1930 kulmassa Kuznetsky Most ja Petrovka.
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Häh? Tai höh? Kysymys jonka ylläoleva kommentti synnytti oli joko "Milloin muka eli minä vuosina Bulgakovin romaani oli Suomessa kielletty? tai "Taisit kirjoittaa tarkoituksella niin että lukemansa voi ymmärtää kahdella eri tavalla?"
PS Pikaisella haulla en englanninkielisestä käännöksestä kohtaa löytänyt, liikennevaloja kylläkin.
Kirjanmerkit