GiantHephaGarminElectrobike
Sivu 61 / 96 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11 51 59 60 61 62 63 71 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.801 - 1.830 / 2876

Aihe: Zwift.com

  1. #1801
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.398
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ei pidä paikkaansa. Paino näkyy itseasiassa eniten ylämäissä ja kovaa ajettavalla tasamaalla. Paino nimittäin korreloi yllättävän suoraan ilmanvastukseen.
    Näin on. Zwift jopa demonstroi tuota ohjelmassaan avatarin koon kanssa. Mitä enemmän kokoa kuskilla niin sitä isompi avatar kun sillä on oikeasti merkitystä.

  2. #1802
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Tämä onkin mielenkiintoinen asia. W/kg samalla nopeudella ei pitäisi noin yhtäkkiä ajatellen olla vakio tasamaalla eripainoisilla kuskeilla. Karkeasti ottaen kun kuskin massa kaksinkertaistuu, niin hänen poikkipinta-alansa 1,6-kertaistuu. Koska tarvittava teho on suoraan verrannollinen poikkipinta-alaan, niin painavamman kuskin pitäisi päästä samalla nopeudella pienemmällä W/kg arvolla. Tässä oletetaan, että suhteellinen ajoasento (ilmanvastuskerroin) pysyy samana, vierintävastusta ja voimansiirron häviöitä ei oteta huomioon, eikä pyörän osuutta myöskään. Koska kuitenkin ilmanvastus on erityisesti suuremmilla nopeuksilla dominoiva tekijä, voi suuntaa-antavasti näin olettaa.

    Kaikki painavat ajajat eivät ole lihavia ja pääsevät hyvään aeroasentoon. 1,5 m pituinen 40 kg kuski on suhteessa yhtä hoikka kuin kaksimetrinen 95 kg kuski.

    Zwiftissä on epäilemättä ajokokemuksen vuoksi päätetty toimia niin kuin toimitaan. Reaalimaailmassa tasamaalla 200 hengen porukan peesissä tarvitsisi aivan naurettavan pienen tehon peesissä pysymiseen. Siinä ei oikein olisi Zwift-maailmassa järkeä.

  3. #1803
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Joo, mutta pituus korreloi monasti myös painon kanssa. Ja pituus lisää myöskim vastusta.

    Tuskin noita noin tarkkaan kannattaa laskeskella, koska asento vaikuttaa reaalimaailmassa eniten. Mutta noin karkeasti se paino tosiaan vaikuttaa paljon kun mennään kovaa.

  4. #1804
    Liittynyt
    07/2012
    Viestit
    39
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen Katso viesti
    ^Jos keventäisin virtuaalisesti 20 kg niin pysyisin helposti mukana, nyt joutuisi keskeyttämään puolen tunnin jälkeen. Ehkä ensi vuonna sitten.
    Ihan mielenkiinnosta osallistuin tuohon mutta ajelin kyllä paljon Lance-porukan perässä pk1-sykkeillä. Oli siellä 1500+ tyyppiä mukana, ja LA ilmeisesti juttelemassa Discordissa. Herra A meni n. 250w tehoilla 3wkg eli ei hirveästi ole tainnut tulla painoa lisää pro-ajoista, jos paino oli rehellisesti ilmoitettu. Sykettä ei näkynyt ollenkaan.

  5. #1805
    Liittynyt
    10/2021
    Viestit
    154
    Noita asioita tutkineet on tullu siihen tulokseen että painon vaikutus nopeuteen hyväkuntoisilla kuskeilla tasaisella on luokkaa W/kg^0.3. Noin siis keskimäärin ilmanvastusta vastaan. Painovoimaa vastaan suhde on lineaarinen W/kg.
    Zwift näyttää vähän liiottelevan painon vaikutusta tasaisella, vaikkei se ihan lineaarinen suhde taida olla sielläkään.

  6. #1806
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zoned Katso viesti
    Ihan mielenkiinnosta osallistuin tuohon mutta ajelin kyllä paljon Lance-porukan perässä pk1-sykkeillä. Oli siellä 1500+ tyyppiä mukana, ja LA ilmeisesti juttelemassa Discordissa. Herra A meni n. 250w tehoilla 3wkg eli ei hirveästi ole tainnut tulla painoa lisää pro-ajoista, jos paino oli rehellisesti ilmoitettu. Sykettä ei näkynyt ollenkaan.
    83kg? Ei tuossa nyt varmaan sen suurempaa vilunkia ole.

  7. #1807
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qps Katso viesti
    Noita asioita tutkineet on tullu siihen tulokseen että painon vaikutus nopeuteen hyväkuntoisilla kuskeilla tasaisella on luokkaa W/kg^0.3. Noin siis keskimäärin ilmanvastusta vastaan.
    Tuo on niin monitulkintaisesti sanottu, että en oikein saa siitä kiinni. kg^0.3 on melkein massan kuutiojuuri, jolla päästään käsiksi ajajan poikkipinta-alaan. Kiinnostaisi lukea asiasta lisää. Onko tiedossa linkkiä, josta voisi katsoa tarkemmin?

  8. #1808
    Liittynyt
    07/2012
    Viestit
    39
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    83kg? Ei tuossa nyt varmaan sen suurempaa vilunkia ole.
    Joo, ei ollut tarkoitus semmoista epäilystä välittää. Syke olisi sinänsä ollut ihan mielenkiintoinen lisätieto. Toisaalta aika monellahan sitä ei Zwiftissa muutenkaan ole näkyvissä.

  9. #1809
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.398
    Kilpailutapahtumat taitaa olla ainoat Zwiftissä jossa pitää olla sykevyö käytössä, kaiketi?.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  10. #1810
    Porukan vetäjillä taitaa olla trainer difficult asennossa min? Luultavasti muuten ei niin tasatehoinen ajo onnistu... Mulla on asetus keskivaiheilla jolla saa napsutella vaihteita jo kiitettävästi.
    30T

  11. #1811
    Liittynyt
    10/2021
    Viestit
    154
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Tuo on niin monitulkintaisesti sanottu, että en oikein saa siitä kiinni. kg^0.3 on melkein massan kuutiojuuri, jolla päästään käsiksi ajajan poikkipinta-alaan. Kiinnostaisi lukea asiasta lisää. Onko tiedossa linkkiä, josta voisi katsoa tarkemmin?
    Kuutiojuuri joo. En muista tarkkaa exponenttia, mutta kolmannesta lähellä se oli. Ei oli linkkiä tallessa.
    Siinä olis spekuloitu myös samaa että painolla sinänsä ei ole merkitystä muutenkun aerodynamiikan kautta kun painavammat tuppaa olemaan isompia. Yksilötasolla siis painosta ei suoraan voi vedellä juuri johtopäätöksiä kun ajoasennolla on niin määräävä merkitys. Ehkä sitten kun kaikki on hyviä kuskeja ja asennot kunnossa niin painosta voi jotain arvailla.
    Ammattilasten osalta painavemmat näyttää olevan nopeempia tasasella ja kevyemmät mäissä. Mun ymmärtääkseni mäkimiehillä on paremmat w/kg luvut kun klassikkokuskeilla.
    Niinkuin totesin kyllä tuo näyttää zwiftissäkin tuohon suuntaan menevän. Suhteet voi olla vähän eri vaan. Mitenköhän Ganna pärjäis zwiftissä?

  12. #1812
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen Katso viesti
    Porukan vetäjillä taitaa olla trainer difficult asennossa min? Luultavasti muuten ei niin tasatehoinen ajo onnistu... Mulla on asetus keskivaiheilla jolla saa napsutella vaihteita jo kiitettävästi.
    Vaihteiden vaihtamistarpeeseen vaikuttaa tietysti maasto, C-Cadensen peesissä ei tarvitse vaihteita vaihtaa kai ollenkaan jos niin haluaa. Minulla tämän perässä tulee vaan hiki, 250 w pitää olla koko ajan lasissa ja syke nousee 170 pintaan, anaerobinen kynnyssyke on Garminin mukaan 166.

    lis. 14 päivä tulee Sarikselle vuosi ikää, silloin en pysynyt mitenkään D-dieselin peesissä (1,5w/kg) nyt jos saa tasasen lähdön liittymiseen pyystyy ajamaan pitkän pätkän pk:lla. Vaikka kesällä oli harrastus katkolla niin on sillein hyvin pullat uunissa.
    Jos haluaa nousta esim B-hen ei saa olla mitään muuta harrastusta, siis joka ei liity liikuntaan kilpailemassa ajasta. Tänne en kyllä edes tähtää vaan C-hen ja siellä pysymiseen.
    30T

  13. #1813
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.398
    Satunnaisesti tulee Zwiftissä porukkalenkeillä ajettua vaihtelun vuoksi mutta muuten mieluiten yksin ajoa jotain suunnitelmaa toteuttaen. Zwiftissä olen muutaman kerran pace partner porukoissa ajanut mutta en oikein ole innostunut niistä, liian monotonista meikäläiselle, mieluiten teen vetoja omassa soolo treenissä. Liian helposti tulee porukoissa ajeltua korkean aerobisen alueella ja matala aerobinen ja anaerobinen jää vähemmälle huomiolle, sen takia mieluiten omaa treeniä ilman että provosoituu muut pääsee vaikuttamaan omaan treeniin.

  14. #1814
    Kun en mitään harjoittelusta ymmärrä niin olen ottanut avuksi Garminin kuormitus kohdat, eli ne kolme palkkia. Nyt on anaerobinen vähän matalalla eli tartteekin tänään lasketella taas urku auki. Olen malttanut nykyään ajella myös matalasykkeisiä, esim. halloveenin dinopukuharjoitus oli mainio siksi että se pakotti ajamaan hitaasti. Nämä ikävä kyllä poistuivat.
    30T

  15. #1815
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.398
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen Katso viesti
    Kun en mitään harjoittelusta ymmärrä niin olen ottanut avuksi Garminin kuormitus kohdat, eli ne kolme palkkia. Nyt on anaerobinen vähän matalalla eli tartteekin tänään lasketella taas urku auki. Olen malttanut nykyään ajella myös matalasykkeisiä.
    Samat kuormitukset on minullakin käytössä. Pitkään oli matala aerobinen optialueen ulkopuolella. Nyt on matala aerobinen ja anerobinen optimialueen puolessa välissä kun taas korkea aerobinen on lipsahtanut optimaalisen alueen ulkopuolelle. Tuota aluetta yritän nyt ajaa alaspäin.

  16. #1816
    Liittynyt
    07/2012
    Viestit
    39
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 30 hampainen Katso viesti
    Vaihteiden vaihtamistarpeeseen vaikuttaa tietysti maasto, C-Cadensen peesissä ei tarvitse vaihteita vaihtaa kai ollenkaan jos niin haluaa. Minulla tämän perässä tulee vaan hiki, 250 w pitää olla koko ajan lasissa ja syke nousee 170 pintaan, anaerobinen kynnyssyke on Garminin mukaan 166.

    lis. 14 päivä tulee Sarikselle vuosi ikää, silloin en pysynyt mitenkään D-dieselin peesissä (1,5w/kg) nyt jos saa tasasen lähdön liittymiseen pyystyy ajamaan pitkän pätkän pk:lla. Vaikka kesällä oli harrastus katkolla niin on sillein hyvin pullat uunissa.
    Jos haluaa nousta esim B-hen ei saa olla mitään muuta harrastusta, siis joka ei liity liikuntaan kilpailemassa ajasta. Tänne en kyllä edes tähtää vaan C-hen ja siellä pysymiseen.
    Hienosti tullut kehitystä, hatunnosto siitä! Samalla tavalla siinä Cara Cadencen kyydissäkin pikkuhiljaa alkaa pysyä.

  17. #1817
    ^ Kiitos kannustuksesta. Painon tiputtamisen kautta voi onnistua. Viime talvena ylitin tehotavoitteen, mutta painotavoitteen kanssa epäonnistuin, se olikin epärealistinen.(-18kg) Nyt 90kg on paljon lähempänä ja jos saa pienen parannuksen viime kevään ftp:hen niin sitten pitäisi vauhdin riittää.
    30T

  18. #1818
    Liittynyt
    12/2016
    Viestit
    50
    Mitä pitää tehdä, jotta käyttämäni Garmin Edge 510 ja Zwift toimisivat yhteen, nyt muuten kaikki arvot samoja paitsi ajettu matka ja nopeus ? Heitto on useita km / km/h ja aina niin
    että Garmin Edge 510:n matkamittarissa km puuttuu, samoin nopeusarvot ovat alakanttiin verrattuna Zwiftissä oleviin. Tehot, sykkeet, kadenssit ym. ovat lähes aina täsmälleen samat.
    Onko tehtävä jokin kalibrointi trainerin ja Garmin Edge 510:n välillä ?

  19. #1819
    ^ Kaikki on kuten kuuluukin. Matka ja nopeus on aina eri Garminin ja Zwiftin kesken. Garminilla ei ole mitään tietoa siitä missä ohjelmassa ajetaan.
    30T

  20. #1820
    Liittynyt
    12/2016
    Viestit
    50
    ^ Kaikki on kuten kuuluukin. Matka ja nopeus on aina eri Garminin ja Zwiftin kesken. Garminilla ei ole mitään tietoa siitä missä ohjelmassa ajetaan."

    Edellisen trainerini, Tacx Genius Smart, kanssa kyllä sama Garminin laite 510 pelasi ihan hyvin yhteen, tosin käyttämäni ohjelmat olivat aina Taxcin omia. En Zwiftiä tuolloin käyttänyt lainkaan.
    Täytyy testata jotakin Tacxin reittiä ja vertailla onko erot kuten Zwiftin kanssa. Traineri on nyt Tacx Flux2 Smart.

  21. #1821
    ^Voi olla sattumaa että oli samat? Sisäkäytössä matkaa ja nopeutta ei kannata pitää Garminin näytöllä ollenkaan kun ajaa Zwiftissä, mun mielestä.
    30T

  22. #1822
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.398

    Zwift.com

    Zwift alamäet vaikuttaa siihen että eroja tulee matkassa ja nopeudessa, Garmin kun ei tiedä noista mitään, Garmin kun laskee vaan laskennallisen kiekon ympärysmitan mukaan joka on trainerille asetettu Garminissa. Peesissä ajaminen vaikuttaa myös nopeuseroihin samalla tapaa kuin alamäessä tuleva ero. Bkoolissa olen huomannut että erot olisivat maltillisempia mutta eroja siinäkin tulee, Zwiftissä laskentakaavat taitaa jonkin verran liioitella ulkona ajamiseen verrattuna. Itselläni matkat ja nopeudet eivät ole treeneissä tärkeitä vaan treenaamiseen käytetty aika ja se miten tehoalueita käytän treenaamisessa.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  23. #1823
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.033
    Tuohon pari viestiä aiempaan painon vaikutuksesta ilmanvastukseen on ohessa Gogganin blogi vuodelta 2011. Arvoitu pituuden ja painon vaikutus Cda:han. Asento TT

    Tuossa on muutama kaava, joista yksi on

    frontal area m2= 0,0293 x pituus metreinä x massa kiloina ^0,425+0,0604

    tuon lopputulos kerrotaan Cd:llä 0,666-0,7 ( joka ei ainakaan ilmeisesti ole painoriippuvainen),niin saadaan arvio Cda:sta.



    http://www.trainingandracingwithapow...opometric.html


    lisätään, että jos oikein tuota tulkitsen niin 10 kg olisi noin 0,01 cda:ssa 80-90 kiloisella kaverilla
    Jotain samansuuntaista kreuzotterin laskurikin antaa
    JKO17 muokkasi tätä : 07.11.2021 at 13.01

  24. #1824
    Liittynyt
    12/2016
    Viestit
    50
    Ok, en muuten tästä välittäisi enkä garminia tuijota ajaessa, mutta vähän se "ärsyttää", kun sitten siirtää garmin expressiin tiedot, niin joutuu siellä editoimaan lähinnä kilometrit kohdilleen.
    No, pieniä ovat ongelmat, muuten tykkään uudesta trainerista ja zwiftissä ajosta.

  25. #1825
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.398
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KJM Katso viesti
    Ok, en muuten tästä välittäisi enkä garminia tuijota ajaessa, mutta vähän se "ärsyttää", kun sitten siirtää garmin expressiin tiedot, niin joutuu siellä editoimaan lähinnä kilometrit kohdilleen.
    No, pieniä ovat ongelmat, muuten tykkään uudesta trainerista ja zwiftissä ajosta.
    Itse olen tehnyt sisätreenissä sellaisen tasajaon että Zwiftin ajot tallentuu Stravaan mutta ei Garminin Connectiin ja Garmin Edgen tiedot Garminin Connectiin. Itse en Garminin sisäkilometrejä korjaa koska minulle ne on toissijaiset. Aikoinaan itsekin harmittelin noita eroavaisuuksia mutta pian hyväksyin ja sisäistin sen että sisätreenin voi eritellä ulkona ajamisesta ilman että tietyt eroavaisuudet häiritsee.

  26. #1826
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KJM Katso viesti
    Ok, en muuten tästä välittäisi enkä garminia tuijota ajaessa, mutta vähän se "ärsyttää", kun sitten siirtää garmin expressiin tiedot, niin joutuu siellä editoimaan lähinnä kilometrit kohdilleen.
    No, pieniä ovat ongelmat, muuten tykkään uudesta trainerista ja zwiftissä ajosta.
    Mikä tuon Garmin Edgen funktio on trainerin kanssa? Itsellä Zwiftistä menee tiedot suoraan Stravaan ja Garmin Connectiin.

  27. #1827
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dieselman Katso viesti
    Mikä tuon Garmin Edgen funktio on trainerin kanssa? Itsellä Zwiftistä menee tiedot suoraan Stravaan ja Garmin Connectiin.
    Ilman edgeä ei saa garminin kuormituksia mukaan. Mutta tuota nopeuden/matkan tsekkailua garminin kautta en kyllä tajua itsekkään.

  28. #1828
    Liittynyt
    01/2011
    Viestit
    378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dieselman Katso viesti
    Mikä tuon Garmin Edgen funktio on trainerin kanssa? Itsellä Zwiftistä menee tiedot suoraan Stravaan ja Garmin Connectiin.
    Itsellä ainakin se että jos ajan vaikka kaksi tunnin kestävää pk-lenkki grouprideä niin tulee connectiin vain yksi treeni. Tai jos esim ennen jotain kovempaa kisaa lämmittelee niin se menee sen kisan kanssa samaan treeniin.
    Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.

  29. #1829
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    649
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ilman edgeä ei saa garminin kuormituksia mukaan. Mutta tuota nopeuden/matkan tsekkailua garminin kautta en kyllä tajua itsekkään.
    Eikös tuo tullut joskus kesällä päivityksen yhteydessä. Eli Zwift ajot päivittyy nykyään myös Garminin palautumisaikoihin yms. kunhan Edgen synkkaa Zwift ajon jälkeen.

  30. #1830
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti duris Katso viesti
    Eikös tuo tullut joskus kesällä päivityksen yhteydessä. Eli Zwift ajot päivittyy nykyään myös Garminin palautumisaikoihin yms. kunhan Edgen synkkaa Zwift ajon jälkeen.
    Oho, no sittenhän ei ole mitään tarvetta käyttää enää edgeä.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •