Yleensä tuore kumi on pinnalta tahmeempi, ehkä jotain ainetta siinä pinnalla tms. Sama on vaikka ihan autonrenkaissa, alkuun tarttuu kivet. Ja kyllä, renkaan ikääntyminen ja kuluminen alkaa kun se altistuu käytölle..
Onko jollain tietoa koska tuota MM ultra softia saa super trail rungolla?
Schwalbe sen nettisivuillaan jo monta kuukautta sitten julkaisi mutta missään en ole nähnyt myynnissä
Ja nyt jää- ja lumikelien lähestyessä ehdin vääntämään paikalleen. Oma hommansa cush coren kanssa, mutta kun on tullut jo harjoiteltua niin onnistui yhdellä rengasmuovilla ja yhdellä remmillä. Rengas siis MM 29x2.4 Ultrasoft Super Gravity. Leveyttä 61/59 mm kuvio/kylki parissa barissa uutena, eli hyvinkin 2.4". Korkeus 55m vanteen yläreunasta. Kaikki mitat noin 4 mm vähemmän kuin MM 29x2.6 Soft Super Trail, joka siis vähän alle luvatun 2.6".
Onko kokemuksia shwalben uudemmista nobbynic/hansdamp, (wickedwill, ei taida olla vielä saatavilla) kumeista viileällä 0-+6 astetta ja kostealla kelillä? Eli siellä missä maxxiksen 3c alkaa lipsua vähän liikaa. Malleja on nuitakin monenlaisia eikä oikeen osaa hahmottaa mitä lähtisi kokeilemaan..
Pyöränä luomutäpäri niin jonkinlainen rullauskyky pitäisi vielä jäädä.
Nyt pyörii alla 2,35-leveät Forekasterit dual compoundina eli fillarin ensiasennusrenkaat. Hyllyssä pölyttyy 2,6-leveät DHF:t niin ikään dual compoundina. Muuttuuko elämäni paremmaksi jos vaihdan nuo alle? Paikalliset ajomestat on melkoisen monimuotoisia eli löytyy kalliota, kivikkoa, suota, kuraa, mutaa, juurakkoa yms mitä nyt suomalainen metsä osaa tarjota. Kiire mulla ei ole, ehdin ajamaan kahden tunnin lenkin kahdessa tunnissa ihan nopeudesta riippumatta, mutta pito on kiva asia. Etenkin ylämäissä kaipailisi vähän parempaa vetopitoa, nyt helposti kelvottomalla tekniikalla jöksähtää juuriin tai kiviin kun takanen sutaisee. Muuten nuo Forekasteritkin tuntuu monessa tilanteessa jopa yllättävän hyviltä kun vertailukohtaa ei pahemmin ole; etenkin yllättää miten syvässä kuralillusssa niillä pääsee eteenpäin ja miten uhkaavan näköisistä sivulle viettävistä kallio/kivirinteistä niillä pääsee kuolematta.
^ Pari lenkkiä jaksoin ajaa 2.35” Forekasterilla takana, voisi olla aika mainio rengas sopivalla alustalla mutta näissä kuluneissa juurakoissa tuntui liian liukkaalta.
DHF:t on vähän pitävämpi ja ehkä parhaimmillaan maastoissa joissa rengas pääsee puremaan maastoon.
Laitoin eteen Vigilanten Tough / High Grip-versiona (ei löytynyt muuta) ja tuntuisi että on liian jäykät kyljet, edellinen Light / High Grip piti paremmin.
HD ja NN Combo Super trail Softina ollut alla hetken ja tuntuu toimivan ihan hyvin viileämmässäkin. Ihan nollan paikkeille ei lämmöt ole vielä laskeneet, mutta jossain 2-6 asteen paikkeilla ainakin on ajettu.
Ainakin esim. märällä kalliolla on pitänyt ihan hyvin ja rullaa kohtalaisesti.
Se uusi NN on ihan mukava parannus aiempaan ja olis saattanut riittää eteenkin.
Schwalben Superit nousee myös aika keveästi vanteelle ihan perus jalkapumpulla ja rennolla pumppaamisella.
DHF Maxxterra ainakin viime syksynä lähti niin yllättäen alta etten uskaltanut sitä enää käyttää näissä keleissä.
Hans Dampf trail kyljillä ja soft seoksella on eturenkaana mielestäni aika kimpoilevaa sorttia. Jos vähäänkään vinossa ajaa märkää juurta päin niin sen päällee nousemisen sijaan erittäin herkästi ampuu tangentin suuntaan. Veto ja jarrutus pito on ihan jees, kaarrepito jonkunlainen (liian pienet olkanappulat kylläkin), mutta tuosta kimpoilusta iso miinus...
Hanssissa on tosiaan aika paljon ja pieniä nappuloita niin voi hyvinkin olla että juurilla efekti on sama kuin täys sliksillä, eli juuri ei asetu mihinkään vaan lähtee liukumaan.
Toisaalta sitten tasasemmalla alustalla on paljon pinta-alaa ja pito hyvä. Tämä siis ihan mutuilua.
Vähän mietin noita sivunappuloita itsekin, mutta tuli päädyttyä siihen ettei näillä märillä tai jossain vaiheessa lumisilla keleillä tule kuitenkaan mitenkään täysiä ajeltua niin ehkei haittaa. Ihan hyvin näihin ajoihin on toiminut.
Totta tosiaan, ei tuollainen Hanssin kimpoilukaan kuullosta mukavalta, onhan tässä ensi kevääseen aikaa tosin miettiä.
Yksi mikä tulisi lähelle niin Vittorian Martello. Itsellä vain huono kokemus/tuuri Barzoilla kun nappulan juuresta tuli
viilto läpi edestä että takaata liki peräkkäisillä lenkeillä, vaikuttaa tosi huteralta kumi siinä kohdassa.
Martello tosin järeämpi (960g), ja en oikeastaan haluaisi mennä ainakaan yli kilon renkaisiin.
Joka paikassa jaksan nostaa esiin tämän, Michelin Wild Am. Tuo minusta hyvä rengas syksyyn/talveen ja kesätkin olen sillä ajanut![]()
Toimii kylmässä ja kuumassa, pito on joka suuntaan mielestäni erittäin hyvä. Rullaavuudessa ei ainakaan tuolle hanssille häviä. Ainoa miinus on että kuluu varsin nopeasti, kosko kumiseos on pehmeä.
Eile nollan pintaa lämpö, sato vettä/lunta oli märkää lumista jäistä ja vähän kaikkea. Swalpen MM BB softina piti erinomaiseti. Toisaalta vähä tuntu silti, että mikä vaan ois pitäny, tiedä sit![]()
Tilasin magic mary addix soft, 2.6 leveä. Reunanappulat tosi kovat, keskellä kumi selkeästi pehmeämpää. Eiks pitäisi olla toistepäin?
Ulkona vai sisällä kokeilit? Mietin jos samaa ongelmaa kuin 3c Maxxis renkaissa eli, että pehmeämpi kumi kovettuu kylmässä kovempaa seosta enemmän.
Omissa tuntuis olevan samaa, tosin ovat partsilla. Onhan nuo reunanappulat myös paljon tukevammat ja tuhdimmat. Hyvin puree.
Jäykkäperässä on edessä Ground Control T5 ja takana Fast Trak T5. Rullaa mahtavasti mutta kylmällä ja märällä ei pysty käytännössä ajamaan yhtään kalliolla ja juurilla. Kesälläkin etunen lähti märällä juurella vauhdikkaasti alta. Paraneeko tilanne merkittävästi vaihtamalla T7 seokseen?
Välillä kaipaa myös vähän parempaa pitoa alamäkiin niin mietin ainakin kevääksi Maxxis Dissectoria 3C MaxxTerra ja DHRII:sta MaxxGrip seoksella. Tuossa toki varmasti reilusti enemmän pitoa, mutta toimiiko kylmällä MaxxTerra takana riittävän hyvin ja MaxxGrip edessä? Entä miten nuo vertautuu Spessun T7 seokseen kylmällä ja märällä?
Spessun renkaista ei ole mulla kokemusta niin en osaa verrata. Mutta dhrII max grippinä on kieltämättä pitävä takarenkaana alamäissä (hyvä jarrutuspito) mutta raskas vastaavasti polkea. Dissector on rullaavampi. Meinasitko renkaat kummin päin? Maxterra Dissector edessä ja maxgrip dhr takana kuulostais mulle epäsuhtaiselta eli edessä huonompi pito. Toisinpäin siis parempi mutta dhr harvinaisempi eturenkaana. Itse kylläkin tykkäsin dhr+dhr kombosta. Mulla oli molemmat maxterraa mutta maxgrip edessä olis ollut hyvä/parempi myös.
Ja ei ole kylmänkelin renkaita maxgrip ja maxterra. Mutta jos käyttö +5 ja sitä lämpimämmässä niin toimivat.
Ajatuksena oli tosiaan laittaa dhrII eteen ja Dissector taakse. Alunperin ajattelin laittaa myös Dissectorin eteen, mutta ei saa EXOna MaxxGrippiä.
Jos ei Maxxiskaan pidä, niin ehkä yritän selvitä välikauden Stoicin mukana tulleilla Magic Marylla ja Hans Dampfilla. Ostaa sitten lämpimällä joko eteen Ground Control T7 ja laittaa T5 taakse tai kokeilee Dissectoreita eteen ka taakse DC:nä ja 3C:nä. Oma jalka ei kauhean pitkälle riitä noilla alkuperäisillä.
Tai koita Contin Baronia eteen. Hanssi on mun mielestä varsin pätevä takarenkaaksi. Sen voi myös kääntää ympäri puolessa välissä kautta, koska kuvio on identtinen. Eli jos on jarrutellut nappulan reunat pyöreiksi bike parkissa saa "uuden" teräväreunaisen pinnan kääntämällä renkaan toisinpäin.
Hans myös rullaa paremmin kuin dhf,dhr ja assegai. Dissector saattaa olla samalla levelillä mutta Dissectoria en ole itse kokeillut. Kuivalla takarenkaaksi käy myös aggressor joka itsellä oli DD kylkisenä yks kesä. Mutta se ei nyt ainakaan sovi tämän keskustelun otsikon alle.
Oma Dissector fanitukseni loppu muutaman kappaleen jälkeen. Sillä on asennuksen jälkeen odotettavaa ajoaikaa noin kuukausi ja taitaa kulua itsestään ihan silloinkin kun sille vain näytetään maastoa.
Der Baronia tai DHR:a mielummin taakse. Kuivalla Aggressoria kuten Kauris yllä suositteli.
Lieköhän joku saanut käsiinsä Schwalben Wicked Will -renkaita ja testannut niitä otsikon olosuhteissa etenkin viileässä tai pikku pakkasella? Etenkin kokemukset Super Ground casingistä kiinnostelevat. Tässä kun on pyörää odotellessa aikaa speksailla asioita, niin mietin josko vaihtaisi nuo heti alle mukana tulevien Maxxiksen renkaiden sijaan. Ei sitten tartteisi syksyn viiletessä miettiä renkaiden vaihtoa, kun Maxxiksen kumiseos muuttuu liukkaaksi kylmemmässä kelissä.
Miksipä ei vaihtaisi juuri syksyllä tuoretta rengasta alle?
^näin minä tekisin. Kesän aikana renkaasta kuin renkaasta katoaa se terävin kärki metsikköön.
Kirjanmerkit