Pientä Stigmata-raporttia kyseistä pyörää mahdollisesti harkitseville: 40mm Power Gravelit mahtuvat hienosti SKS Bluemels 53:n kanssa, vaikka Santa Cruzin mukaan lokarien kanssa menee max 700x35.
![]()
Pientä Stigmata-raporttia kyseistä pyörää mahdollisesti harkitseville: 40mm Power Gravelit mahtuvat hienosti SKS Bluemels 53:n kanssa, vaikka Santa Cruzin mukaan lokarien kanssa menee max 700x35.
![]()
Taitaa olla aika lähellä sitä British racing greeniä? Hieno, mutta vaativa väri. Toimii kyllä oikein hyvin tuossa fillarissa.
PS Ruotsissa lokarinjatkeet ovat takana kompislapp ja edessä tietenkin egolapp. Etulokarin jatke on toki hyödyllinen suojellessaan ajajan kenkiä ja lahkeita ja fillarin voimansiirtoa, mutta melkein jo tyylisyistäkin pyörä kaipaa minusta samanlaista jatketta takalokariinkin (vaikkei paikallinen porukkalenkkisäännöstö sitä vaatisikaan)...
^ Edessä läppä on välttämätön, mutta se kuitenkin lisää painoa tukipisteiden eli aisojen ulkopuolelle, ja lisää lokarin heiluntaa ja räminää. Siksi jätin takaa pois. Bluemelsien etuaisat ovat harmillisesti vielä aika löysät turvamekanismista johtuen. Tein läpän reilun paksuisesta kumista niin se kestää kivien ja keppien hyökkäykset mutta ei lepata tuulessa.
Hyvän näköiset alu-mallit. Miksi kaikki on kahdella eturattaalla? Mutta hinnat ihan OK.
https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...king/grizl/al/
Miksi 1 eturatas ennemmin ku 2? Kysyy noviisi. Nytkun tuo haaveilemani Trekin graveli menis yli vuoden päähän, ni tää grizl ollu mietinnäs. Mut oon 190cm / 89cm, ni ohje sanoo XL, mut L on lähellä. Onko suositusta kumpaan kantsis päätyä vai onko tämä ihan käyttäjästä kiinni kumpi parempi kenellekkin.
Kaks on aivan hyvä graveliin.
^^^Mielummin hieman pieni kuin liian suuri, IMO... Tuo Grizliä markkinoidaan bikepacking pyöränä joten kaksikaan ei ole paha mutta yhdelläkin pärjää, eturatas/rattaat on vain yksi osa voimansiirrosta ja absoluuttista totuutta ei ole.
Onko meillä muuten ollut sellaista ketjua jossa olisi onnistuttu esiintuomaan niin 1X- kuin 2X-systeemin plussat ja miinukset gravel-käytössä? Siis sen tavanomaisemman minä olen puolesta/vastaan ja muut ovat väärässä/vanhoihin käsityksiinsä juuttuneita/kaiken uuden markkinahömpän perässäjuoksijoita/tjms sijaan.
Tai osaako joku suositella jostain muualta löytyvää hyvää johdatusta aiheeseen? Kenties jopa tyyliin jos olet tällainen ajaja joka ajaa etupäässä tällaista ajoa tällaisilla teillä, valitse tämä?
Olin aiemmin 2x:n kannalla ja siksi vaihdoin graveliin 1x:n, että tulisi käytännössä todistettua 2x:n paremmuus omassa ajossa. Nyt on takana noin 7 tonnia yhdellä eturattaalla ja olen pitänyt ratkaisua sopivana omaan vaihtelevaan ajotyyliini, vaikka ajonopeuksien ylärekisteri on siirtymän jälkeen ollut ohuempi.
Ajan yksin, joten pakkoa mihinkään ajonopeuteen ei ole.
Toisaalta tiesin kahdella eturattaalla ajetulla kerätyn datan perusteella omaan ajotyyliini sopivat välitykset, niin siirtyminen oli kivuton -edessä on 42 ja takana 11-40.
Yksi eturatas vaikuttaisi olevan vähän vähemmän herkkä kuran vaikutuksille.
Jos jaksaa tyhmiä videoita katsella, niin: https://www.youtube.com/results?sear...=why+1x+gravel
(itse asiassa CGN:n videot ovat ihan viihdyttäviä ja jotkut heistä puhuvat kivaa brittienglantia)
On täällä foorumillakin ollut keskustelua, mutta hajaantunut moneen topicciin, mm. tähän käsillä olevaan.
Kyllä tuo on käyttäjästä kiinni. Yleinen suositus on mitä nurekin jo sanoi, että rajalla se pienempi. Itse olen 187 ja inseam 86 ja satula n. 75,5 keskiöstä.
Kuvassa minun grizl koossa M kaikilla spacereilla. Oletuksena että sinulla penkki on 2-3 cm korkeammalla kuin minulla, niin L:n kokoinen Grizl näyttäisi suunnilleen samalta kaikilla spacereilla, eli molemmat penkki ja ohjaustanko sen kolmisen senttiä korkeammalla kuin kuvassa (ja runko +stemmi vähän pidemmät). Jos haluat korkeamman etupään niin sitten xl.
![]()
Kiitos kaikille. Hyvää vinkkiä tällee gravelia aloittelevalle. Hybridillä menty vuosia eli pystympi asento on tuttua kyl, mutta pitää nyt tutustua noihin geometriataulukoihin paremmin ja tehdä (toivottavasti) oikea päätös.
Ainakin seuraavia voi pohtia kun miettii 1x/2x/3x-vaihtoehtoja.
Vaihteiden määrä (pienin/suurin välitys ja miten lähellä välitykset ovat toisiaan)
Hinta (koko systeemi ja kuluvat osat. Miten nopeasti kuluvat?)
Paino
Vaihteiston toiminnan luotettavuus (putoaako ketju helposti, kiilautuuko ketju rungon ja rattaan väliin, chainsuck-herkkyys)
Ulkonäkö
Ketjulinja
Omien mieltymyksien ja tarpeiden mukaan sitten valinta.
^^ Kannattaa tutkia ja selvittää, myös omaa ajoasentoa ja "geometriaa". Valmistajien suositukset vähän vaihtelevat, tuo Grizl taitaisi jo lähtökohtaisesti olla aika paljon pienempi kuin Trekin sinulle suosittelema Checkpoint.
Itellä on 1x ja 40 eturieska 10-42 pakan kans. Välitykset riittää kaikkeen, mutta 90-95% ajasta vaihtajan häkki osoittaa suoraan taakse. Ei kovin tehokasta ja näyttääkin tymältä.
Plr, modernilta NW rattaalta aika vaikea saada ketjua tippumaan...
Lisäisin vielä voimansiirron hukkaamat watit tuohon. Clutchillisissa systeemeissä on enemmän kitkaa. Sillä on (IMO) enemmän merkitystä kuin esim. fleksaavalla tai -mattomalla rungolla. Eron huomaa erityisen hyvin, kun ajaa välillä yksivaihteisella, jossa voimansiirron kitkaa ei juuri ole ja välillä 1x Sramilla.
GRX:n julkistamisen jälkeen 2x:t on yleistyneet graveleissa merkittävästi pre-GRX-aikaan verrattuna ja jopa pro-kuskien cyclokrossareissa on ollut havaittavissa jonkinasteista siirtymää 2x:ään päin. Niissä tosin näkyy pääasiassa sähköistä DA:ta niillä pro only 46/39-eturattailla.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Noin muuten mulla ei ole preferenssiä suuntaan tai toiseen, kummallakin systeemillä ajelee ihan hyvin ja jos toimintavarmuus on tärkein kriteeri, on yksivaihteinen joka tapauksessa paras![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Plr, esim. Garbarukin rattaissa hampaat nousee yli millin ketjuun verraten. Ei ole maantiellä eikä täysjäykässä milloinkaan tipahtanut. Jos takaa tippuu niin sitten säätäjässä vika.
Ainoat kerrat kun on pyörästä ketju tippunut, on kyseessä ollut 2X systeemi. 1X ei ikinä tippunut ketju! On Garbarukkia, Sramia, Praxista , Absolute Blackia ja kaikki on 100% varmoja ollut. Tällä hetkellä TT, Road, Gravel ja työmatka varustettu 1X systeemillä ja ikinä en tule 2X palaamaan.
Osittain siltä se vaikuttas että olis pienempi.
Onkos näihin jotain sivua mitä kautta sais omien mittojen mukaan vertailtua pyörien istuvuutta. Kun ei oo ajoasennoista ja muista kokemusta viel sen kummemmin ni sekasinhan tässä menee ku yrittää puhtaalta pöydältä lähtee vertailua tekemään.
Mä tykkään 1x systeemistä koska se on yksinkertaisempi ja on vähemmän vaijereita/(sähkömoottoreita/)rattaita vaihdettavaksi. Lisäksi näyttää paremmalta. 2x voisi olla joissain tilanteissa parempi, mutta olkoon.
En silti oikein ymmärrä ehdottomuutta suuntaan tai toiseen.
Ärsyttää kun uuden rungon toimitusaika pompsahti kuukaudella eteenpäin, eli juuri black fridayn kohdille. Voi mennä jonkin aikaa että ehtii meikäläisen hyppysiin. Jos ennen joulua saapuu niin olen tyytyväinen.
Kirjanmerkit