HephaElectrobikeFillariGiant
Sivu 438 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 338 388 428 436 437 438 439 440 448 488 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 13.111 - 13.140 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

^Minä oon huomannu, kerran kysyin myyjältä, oisko muuta väriä kuin mustaa, niin vastas, että musta on muotia. Minä siihen: eikös muodin kuuluis vaihtua, viimeiset kymmen vuotta tai enemmänkin ovat olleet mustia.

Tuleekohan mustien vaatteiden värjäys halvemmaksi tai joitain. Todellakin jos jostain löytää jonkun puvun missä on hyvän värinen rotsi niin byysit ovat aina mustat.

Tänään tuli vastaan kaksi nuorta pyörillä. Toisella ei lainkaan valoja menopelissä. Toisella tangossa kiinni eteenpäin osoittamassa vasemmalla punainen valo ja oikealla valkoinen valo. Hmm..
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JanneKii Katso viesti
    Vaan oletteko huomanneet kuinka vaikeata on löytää muita kuin mustia vaatteita? Housuja varsinkin, ei niitä nyt ihan helpolla löydä muina kuin mustina. Jossei nyt aivan erikseen tilaile jostaan. Mutta on tuo normiliikeiden värivalikoima miehille aika rajoittunut.
    Olen kyllä huomannut ja tätä tulee usein harmiteltua oikeastaan kaikkien muidenkin kuin pyöräilyvaatteiden kohdalla. Tai sitten miehille on mustan lisäksi tarjolla jotain melkein mustaa tummansinistä ja samaan aikaan naisten versiossa samasta vaatteesta on värivalikoimaa vaikka kuinka (tai ainakin omaan silmään paremmin)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti madias Katso viesti
    Olen kyllä huomannut ja tätä tulee usein harmiteltua oikeastaan kaikkien muidenkin kuin pyöräilyvaatteiden kohdalla. Tai sitten miehille on mustan lisäksi tarjolla jotain melkein mustaa tummansinistä ja samaan aikaan naisten versiossa samasta vaatteesta on värivalikoimaa vaikka kuinka (tai ainakin omaan silmään paremmin)

Eiköhän tuossa ole kyseessä ihan markkinatalous. Sisäänostajat tilaa sitä mitä menee kaupaksi eikä jää hyllyihin alennusmyyntejä odottamaan. Palautetta vaan kaupan ostopuolelle niin ehkä se ajan kuluessa muuttuu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    Tänään tuli vastaan kaksi nuorta pyörillä. Toisella ei lainkaan valoja menopelissä. Toisella tangossa kiinni eteenpäin osoittamassa vasemmalla punainen valo ja oikealla valkoinen valo. Hmm..
    Valobingoon tänään saatu rasti kohtaan "vihreä valo edessä".

Kävin tänään Helsingissä polkupyörällä vain sillä ehdolla, että pääsen sieltä myös pois (koska Helsingissä on parasta se, että sieltä pääsee pois).
    Pohjoisbaanalla useita massiivisia läjiä hevosenpaskaa (ilmeisesti poliisihevonen?). Samaa paskaa Ravintola Töölönrannan ja Finlandiatalon välissä useita läjiä. Harmillista mutta väistin.
    Kaipa tuota joku lokasuojia käyttämätön hipsteri saa kotiinsa tuliaiseksi villapaidassaan. Varsinkin näin märällä kelillä kun se liukenee liejuksi veteen laajalle alueelle. Onnea vaan heille.

Edit: Nykyään tuntuu olevan muuten varsinkin nuoremmille pyöräilijöillä muodissa olla käyttämättä lokasuojia. Täytyy sanoa, että en itse jälkikasvun anna ajella ilman lokareita mitään koulumatkoja ja siirtymiä (maastolenkit erikseen) niin pitkään kun minä pesen heidän pyykit ja maksan uudet vaatteet.
    Ihan älyvapaa idea. Kiva myös saada sitä koiranpaskasumua suuhun joka lenkillä kun on vähänkin märkää.

^No, Helsingissä on ratsupoliiseja ja hiljattain oli jalkapallo-ottelu, joissa noita käytetään. Hevosen lanta ei ole mitään verrattuna juurikin tuohon koiranpaskaan, joten en siitä jaksaisi olla niin huolissani.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti _ava_ Katso viesti
    Valobingoon tänään saatu rasti kohtaan "vihreä valo edessä".
    Oranssi, keltainen ja vihreä eri sävyossä on varastossa mutta viime talvena oli sellainen monivärinen ledikoristenauha joka on kyllä toistaiseksi voittaja tässä sarjassa.

Kaksi pyöräilijää vierekkäin noin fillarin pituisella välillä punaisella ja valkoisella valolla on kyllä toistaiseksi edelleen suurin WTF kun melkein loppuun asti luulin että siinä oli yksi fillari poikittain

Täällä keskustelua Pitkäsillan muutoksesta:
    https://www.facebook.com/groups/5807...3790544310442/

Eräs väistämisvelvollisuusasia jäi mietityttämään tässä ratkaisussa. Nimittäin jos molemmat sekä pyöräilijä ja autoilija ovat John Stenbergin rannan valoissa ja molemmat haluvat kääntyä vasemmalle. Pyöräilijähän ohjataan ennen valoja ajoradan vasempaan reunaan. Hänen tulee kuitenkin siirtyä Pitkäsillalle kääntyessä oikeaan reunaan. Eli tässä tapauksessa autoilijan ja pyöräilijän ajolinjat risteävät vasemmalle kääntyessä. Kumpi väistää vai fiksumpi antaa tietä?

Allekirjoitan myös nimimerkki xubun tuskan tilanteessa, jossa sillalta haluaisikin kääntyä Siltavuoren rantaan. Itse ajan aina keskustaan, niin tämä uusi järjestely on ihan ok. Molempiin suuntiin.

Sattuuko joku tietämään, oliko päättäjillä ollut mietintämyssyssä kevyen liikenteen sillan rakentamista Pitkäsillan viereen? Se ratkaisisi kaikki tähän pullonkaulaan liittyvät ongelmat. Jos hakemalla hakee jotain negatiivista, niin se lienee tuo hinta. Silta yli tuosta noin: https://goo.gl/maps/SUsra9r8sqZ7q4oq6

Iäisyysaihe, mutta ne koiranulkoiluttajat, heidän puhelimensa, heidän koiransa ja niiden fleksihihnat...

Tapauksia sattui kaksi samalla lenkillä. Ensin keskuspuistossa, ei ehkä millään sen pääväylistä, mutta kuitenkin ulkoilutiellä jolla on syytä odottaa kohtaavansa muita liikkujia. Naispuolinen henkilö
    on pysähtynyt T-risteykseen ja seisoo oikeassa laidassa selkä tielle päin. En näe mitään erikoista enkä hahmota vaaraa, joten suuntaan metrin verran hänen taakseen
    kääntyäkseni vasemmalle.

#$@&%*! Metsässä vasemmalla puolella on jotenkin kätkeytynyt keskikokoista isompi koira - jonka kaulapannasta tietenkin lähtee pitkä hihna jonka toinen pää on emännän kädessä. Ei muuta kuin jarrutus ja pieni raivonhillitsemisharjoitus. Emäntä havahtuu ja siirtyy editseni koiransa luo samalla ainakin muodollisesti anteeksipyytäen.

Toinen tapaus sattui tavallisella erotetulla kelvillä, mutta se olikin sitten huomattavasti epämiellyttävämpi. Aurinko oli kai jo laskenut, oli jo hämärää mutta katuvalot eivät olleet syttyneet. Minulla oli neonkeltainen tuulitakki ja tietenkin huomiovalot päällä. Näin koiranulkoiluttajan oikealla eli kerrankin jalankulkijoiden puolella ja hänen isohkon koiransa kelvin oikealla puolella nurmikaistaleella. Koska emäntä seisoi naama koiran suuntaan, katsoin että tilanne on turvallinen kun ajan aivan vasemmassa laidassa.

#$@&%*! Kun lähestyn, emäntä tekee päätään kääntämättä liikkeen jonka tajuan hihnan nykäykseksi - ja samassa huomaan että kelvin vasemmalla puolella vihervyöhykkeellä on toinenkin koira, sellainen pieni terrierin tapainen. Tajuan etten mitenkään ehdi pysähtyä, huudan jotain (joka saattoi olla "Älä!"), näen ja kuulen miten pikkupiski lähtee haukkuen ryntäämään emäntänsä luo tai ehkä oikeammin minua kohti.

Jos olisin jotain ehtinyt siinä tilanteessa odottaa, olisin odottanut lievällä kauhulla sitä kuinka osun hihnaan ja mitä siitä kenties seuraa, Onneksi emännällä oli ollut sen verran järkeä ja nopeat reaktiot että hän oli päästänyt hihnan putoamaan kädestään. En kuullut huutoa enkä kiljuntaa takaani, joten sikäli kaikki hyvin.

Mitä tästä opimme? Joku sanoisi tilannenopeus, tilannenopeus, tilannenopeus. Ensimmäisessä tapauksessa tilannenopeuteni ei varmasti ollut liian suuri sillä ehdin hyvin pysähtymään. Toisessa tapauksessa kyseessä oli suora leveä kelvi jolla vauhtia oli se minkä alamäki antoi ja ehkä se oli liikaa; pitäisi aina hidastaa kun kelvillä seisoo joku koiranulkoiluttajan näköinen...

PS Kevennyksenä oppikirjatapaus ulkoilualueelta: neljän kuskin porukka ajoi siistissä jonossa, edessä sauvakäveli eläkeläispariskunta rinnan ulkoilutien koko leveydellä. Kelloa soitettiin ring ring vähän etäämpää ja ring RING vähän lähempää. Oikeassa laidassa kävellyt rouva väisti reilummin, mies niukemmin, mutta hyvin mahduttiin kun ajettiin aivan vasemmassa laidassa. Sitten se pakollinen kommentti: "Aina sitä kisavauhtia! (tai jotain sinnepäin). Vauhti ei loivassa ylämäessä paljoa päälle 20 km/h voinut olla eikä ohittaessa ollut kuin puolet siitä...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Mitä tästä opimme?
    Äänimerkin käytön suuri merkitys.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

^Jos kohde sattuu olemaan kuulolla. Yleensä sitten aiheuttaa sen koiran silmittömän repimisen, kun se on siellä 10 metrin fleksin päässä. Mä olen alkanut pikkuhiljaa välttelemään näitä pahimpia ulkoilutusreittejä juurikin tuon takia.

tempokisu Guest
    Eikä tajuu antaa äänimerkkiä kun ei tiedä että tuolla on joku, ei niitä mustiin pukeutuneita kävelijöitä tai pyöräilijöitä vaan erota kuin ihan läheltä jos ja kun ei ole minkäänlaista valoa ja ehkä joku pieni neliösenttimetrin kokoinen heijastinkangaspala hihansuussa. Ihmeen paljon tänään oli näitä valottomia heijastimettomia tänään aamulla.

Tarvisi viritellä uusi soittokello, edellisestä pidike katkesi. Olen huudellut "pyörä takana" tänään siirryin sivutiellä ajotielle, liian paljon koiria kelvillä.

Iso osa kävelijöistä ei joko reagoi kellon soittoon mitenkään (kuulokkeet päässä tms.), tai sitten tekevät juuri sitä mitä ei pitäisi tehdä eli alkavat hyppimään sivusuunnassa tiellä. Koirankusettajien kanssa jaksaa aina hämmästyttää se, että ovat aidosti yllättyneitä että ovat elukkansa kanssa kulkureitillä jossa on myös muita (nopeampia) kulkijoita, eivätkä koirapuistossa telmimässä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Äänimerkin käytön suuri merkitys.
    En väitä vastaan. Totean vain saman kuin muutkin eli aina ei reaktio äänimerkkiin ole toivotunlainen tai siitä ei ole mitään hyötyä koska sitä ei kuulla.

Ja puolustelen itseäni sen verran että mun vapaarattaasta lähtee tätä nykyä sellainen Mavic death scream etten suinkaan tullut kumpaankaan tilanteeseen täysin äänettömästi. Mutta ei tietenkään voi jalankulkijoilta tai muilta liikkujilta vaatia että he tunnistaisivat äänen lähteen. Vilkaista äänen suuntaan toki voisi...

Joka tapauksessa perusvirheeni oli unohtaa että talutushihna-ansan virittäminen ulkoilutien tai kelvin poikki on monille koiranulkoilijoille ihan normitoimintaa. Ja kun vaaratilanne on syntynyt, heistä monet näkevät sen ainoaksi syyksi miljoonaa ajavat pyöräilijät jotka katsovat omistavansa kaikki tiet.

^Osa porukkaa ei kuule vaikka tulen läskillä ja vapaarattaana on i9 Hydra, mikä soittaa mukavat 700 naksua per kierros. Ja tosiaan minua jaksaa hämmästyttää se, kuinka tietämättömiä suuri(-n?) osa koirankusettajista on siitä, missä musti kulloisenakin ajanhetkenä luuhailee.

F. Kotlerburg Guest
    Ylipäätään ärsyttää ihmiset, jotka kulkee kelveillä koko väylän tukkien. Sitten närkästytään, kun pyytää tilaa.

Se on tosiaan merkillistä miten jopa vain kaksi ihmistä voi täyttää kokonaisen kelvin leveyssuunnassa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    En väitä vastaan. Totean vain saman kuin muutkin eli aina ei reaktio äänimerkkiin ole toivotunlainen tai siitä ei ole mitään hyötyä koska sitä ei kuulla.
    Tuolla perustelulla liikennesääntöjä ei kannata noudattaa koska niitä ei muut nnoudata tai tiedä niiden sisällöstä.
    Äänimerkillä tekee sen, mitä tilanne vaatii, mutta se on kuin nopeusrajoitus, valvontakamera tai punaiset valot, kohtaaja päättää reagoinnistaan.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Jos suinkin saisin määrätä, niin taajama-alueella julkisilla kulkuväylillä koiranlieka saisi olla vain metrin pitkä. Sen verran on vuosien varrella koiranomistajat tarjonneet sydämen tykytyksiä.

F. Kotlerburg Guest
    Joo tuo on ihan käsittämätöntä, että flexillä saatetaan sulkea vilkaskin väylä ja ei edes tajuta sitä. Itse olen kerran hypännyt tuollaisen flexiansan yli. Luojan kiitos olin maasturilla liikenteessä ja se oli kohtalaisen matalalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Se on tosiaan merkillistä miten jopa vain kaksi ihmistä voi täyttää kokonaisen kelvin leveyssuunnassa.
    Mä oon nykyisin ajatellu, että syynä on korona, ne varmaan kumminkin sitten nukkuu samassa sängyssä lähekkäin, ehkä jopa pussaavat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Jos suinkin saisin määrätä, niin taajama-alueella julkisilla kulkuväylillä koiranlieka saisi olla vain metrin pitkä.
    Kaverini alkoi seurustelemaan henkilön kanssa joka on koko aikuisikänsä ollut tekemisissä koirien kanssa, kouluttanut omat koirat ja myös vieraiden koiria, agilityä ym ym. Tuli puhetta kerran flekseistä. Kirosi alimpaan helvettiin ja olisi kanssa kieltänyt ne kaupunkialueilla. Olimme samaa mieltä. Ja ko henkilö ei ole pyöräilijä!

Olen ajanut joskus tollaiseen flexiansaan. Näitä aikoja juuri, helvetin pimeää ja stongassa valo, vedän mettäreittiä, oikotietä kotia kohden. Sataa vettä. Joku akka seisoo kuusen alla, puudeli toisella puolella hiihtoladun pohjaa. Koiraa enkä flexiä en huomannut ennekuin kuin instapöivitys valaisi naisen kasvot kuusen alla ja just ennen törmäyshetkeä. Flexin naruhan nousi rengasta myöten stongan asti mutta onneksi talutin irtosi helposti kädestä. Koira tuskin noteerasi koko episodia, akka sen sijaan sai hepulit. No siinä käytiin puolen ja tosin huutokilpailua jolloin puudelinomistaja jatkoi niskojaan nakellen instapäivitystensä tekemistä. Ja kunnes pysähtyi. No siinä tulee himojuoksija takaa ja koiran perkele taas pusikossa ja akka toisella puolen. Maratoonaripa veti rähmälleen kun ei se jalka kerennyt nousta ennekuin hoksasi että siinäpä menee naru tien poikki. Ja taas helvetinmoista huutoa.

Täytyy sanoa, että yksi ärsyttävimpiä asioita tuolla liikenteessä ovat nämä koirankusettajat. Ei nähdä eikä kuulla mitään puhumattakaan siitä, että seurattaisiin vähän liikkuuko siellä muita. Sitten pari-kolme puudelia säntäilee kevarin puolelta toiselle 10 metrin taluttimissa. Näillä ei ole minkäänlaista ymmärrystä siitä, että kevyen liikenteen väylä on liikenneväylä eikä mikään koirapuisto. Aika monta äkkijarrutusta on näiden takia pitänyt tehdä ja kerran olen ajanut flexin yli. Sinnehän jäi koiranulkoiluttaja huutamaan. Ei kai tälle mitään voi. Eikös sitä sanota, että jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla ottaa eli näiden älyllinen kapasiteetti lienee aika vaatimattomalla tasolla. Jos kulkisivat ajoradan reunaa ja puudelit säntäilisivät tien yli, niin tuskin rekkamiehet viitsisivät moisten takia jarruttaa. Kuitenkin oletetaan että kevarilla pyöräilijät jarruttelevat.

^On läheltä piti tilanteita ollut.
    Sitten kun huomauttaa ettei se ohut fleksinsiima näy hämärässä ja pimeässä, niin palaute ei mene perille.
    Sen olen miettinyt valmiiksi, että jos joskus osuu ja tulee syyttelyä, niin ansan virittäminen väylälle ja eläinrääkkäys ovat vasta-argumenttini.

Inhottavimpia minä-minä -tyyppejä ovat nämä V-tyylillä piskejään ulkoiluttavat. Kävellään fleksit kourissa keskellä kelviä, koirien ollessa molemmilla puolin kelvinreunaa.

Eilisen työmatkan perusteella alkaa olla aika kiinnittää tankoon viime talvena alilta tilattu ledilamppu, joka oikeastaan tuli hankittua pimeitä metsäpolkuja varten. Mutta siinä on ihan kelpo lähivalon ja pitkien lisäksi bonuksena aivan järkyttävä epilepsiastrobo-moodi jolla lupaan, iloisen hymyn ja kädenheilutuksen lisäksi, tervehtiä kaikkia vilkkuvaloilla kelviä valaisevia kanssapyöräilijöitä. Moooiii!

Lähetetty minun Nokia 5.3 laitteesta Tapatalkilla

^ Valaisisivatkin edes sitä kelviä, mutta kun ne vilkut (ja vilkkumattomatkin) sojottaa useammin suoraan vastaantulevan silmiin.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Ei niiden valojen tarvitse edes olla suunnattu vastaantulijan silmiin. Vaikka lamppu on käännetty alaspäin siihen pyörän eteen, niin hajavaloa ja häikäisyä tulee vastaantulijan silmille kun pyörävaloissa ei mitään kunnollista valokuviota ole. Poikkeuksena joku Lupine tai vastaava StVZO-hyväksytty lamppu.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •