GarminGiantHephaElectrobike
Sivu 2 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 198

Aihe: Irwin-katsaus suomalaisten veronmaksuun!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti spaceman Katso viesti
    Ja niille jotka ajattelevat maksaneensa eläkkeensä täytyy korjata. Palkansaajat maksavat niiden eläkkeitä jotka ovat nyt eläkkeellä. Meidän lastemme tehtävä on maksaa meidän eläkkeemme. Mitään todellista eläkekertymää ei siis ole vaan se on vain eläkeyhtiön lupaus perustuen siihen että lapsemme ovat tuottavia yksilöitä. Tosin osa rahastoidaan mutta sillä ei pitkälle pötkitä. Koko homma juontaa juurensa siitä että eläkejärjestelmää luotaessa lähdettiin nollasta ja alettiin maksaa eläkeläisille rahaa ilman alkupääomaa. Varmaankin ajateltiin että maksajien joukko vain kasvaa. Mutta nyt kun se pienenee ja eläkeläisten kasvaa...
    Tämä on toki tiedossa. Alunperin homma lähti vinoon, kun Suomessa otettiin suoritusperustainen eläkejärjestelmä maksuperusteisen sijasta. Asiaa on kärjistänyt edelleen se, että alussa järjestelmä oli varsin avokätinen, kun oli mistä nostaa. Esimerkiksi jenkeissä on maksuperusteinen: saat eläkettä sen mitä olet itse maksanut + mitä sijoitukset tuottaa. Sitten kun rahat on juotu, ne on juotu.

Ja edelleen Suomessa esimerkiksi maataloustuottajien eläkkeet tulevat suurelta osin verovaroista, kun ei maajusseilla ole varaa maksella eläkemaksuja riittävästi.

F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Näin se pitkälti on ja siksi ihan vakavissani harkinnut siirtymistä kolmipäiväiseen työviikkoon. Käteen jäävä osuus pienenisi hieman ja vapaa-aika tuplaantuisi. Lomiakin olisi hullun lailla, kun lomakertymä säilyisi, mutta lomaviikon pituus laskettaisiin sitten 4pv mukaan (nyt 6 pv). Vuosilomaa olisi 7,5 vko vs. 5 vko.
    No se on näin. Nämä kommunistit jotka huutelee, että kyllä hyvin tienaavat joutaakin maksaa puolet tuloistaan veroa eivät tajua, että tuo on ihan järkyttävä kannustinloukku, kun ei vaan kannata tehdä turhan päiten töitä, kun siitä ei itselle jää mitään.

^kyllähän sitä mitään jää käteen, mutta onhan se tuotto-panos -suhde aika huono. Etenkin jos vielä painaa korvauksetta illat ja viikonloput. Sitäkin tuli aikanaan tyhmyyksissään tehtyä, mutta ei kyllä enää.

F. Kotlerburg Guest
    No sanotaanko näin että ei mitään sellaista joka missään näkyisi.

Irwin-katsaus suomalaisten veronmaksuun!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    No se on näin. Nämä kommunistit jotka huutelee, että kyllä hyvin tienaavat joutaakin maksaa puolet tuloistaan veroa eivät tajua, että tuo on ihan järkyttävä kannustinloukku, kun ei vaan kannata tehdä turhan päiten töitä, kun siitä ei itselle jää mitään.
    Ei jää mitään? Jos 100keur jää käteen vuodessa niin eiköhän toi riitä?
    Jos ei riitä niin kannattaa kaivaa peili esiin.

Mikä on muuten se työ, mistä yrityksen on kannattavaa maksaa henkilölle vaikkapa 500keur/vuosi?
    Pitää tehdä tulosta aikalailla?
    Ihmekö jos meillä kaikki maksaa.

Mä siirryin 4-päiväiseen. Ihan reilusti alle 3keur kuukausituloilla.
    En ole vielä kuollu nälkään.
    Ja asuntovelkaa on edelleen. Ja kaksi alaikäistä muksua.

Ja täällä joku itkee jos jää vain 300 000€ vuodessa näppiin?
    Saanko nauraa?

^Frey-ketju kisaa kyllä aika tasoissa. Tosin ehkä sen pitäisi kisata huumorisarjassa?
    Se oli vitsi ja tämän ketjun aloittaja on vaan spede.

Kyllä mä ainakin valitan omasta veroprosentistani. Toki korkeampi veroprosentti tarkoittaa (yleensä) korkeampia tuloja, mutta onhan tuo progressio aika jäätävä jo paljon ennen miljonääriluokkaa. Jotka sitten maksaakin veroja yksinumeroisella prosentilla, jos lainkaan.

Mitä tulee eläkkeisiin, niin kyllä me niitäkin maksetaan omiksi ja muiden tarpeiksi.

Viikolla julkaistiin se tulotilasto, jossa alimman ja toiseksi korkeimman desiilin käteen jäävässä osuudessa oli 1 500 euron ero. Alimmasta desiilistä en tiedä, mutta 9. korkeimmassa tuskin enää saa mitään tukia ja esimerkiksi päivähoitomaksut on ylimmässä luokassa, yms.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/...0-6b060eec055c
    Päivähoitomaksut on ylimmässä luokassa jo melko perustuloilla, eikä se siitä enään nouse, vaan saman maksun maksaa sekä 8k€/kk tienaava pariskunta kun vaikka 30k€/kk tienaava. Ainakin meidän kylällä

F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Ei jää mitään? Jos 100keur jää käteen vuodessa niin eiköhän toi riitä?
    Jos ei riitä niin kannattaa kaivaa peili esiin.

Mikä on muuten se työ, mistä yrityksen on kannattavaa maksaa henkilölle vaikkapa 500keur/vuosi?

Mä siirryin 4-päiväiseen. Ihan reilusti alle 3keur kuukausituloilla.
    En ole vielä kuollu nälkään.
    Ja asuntovelkaa on edelleen. Ja kaksi alaikäistä muksua.

Ja täällä joku itkee jos jää vain 300 000€ vuodessa näppiin?
    Saanko nauraa?
    Huoh.

Huoh.
    Huoh itelles, pöljä.

F. Kotlerburg Guest
    No niin, että sellaista sitten.

No niin, että sellaista sitten.
    Kyllä. Sitä saa mitä tilaa.

oo, no mä lasken veroprosenttiin kaikki veroluonteiset maksut, ml. ne eläkemaksut. Ja ei, ei ole mulla 800ke vuosituloja.

Mulle on ihan sama millä nimikkeellä rahat viedään, jos siitä ei itse voi päättää.tuo 56% sisälsi kaikki kyseiset asiat.
    • valtion tulovero
    • kunnallisvero (keskimääräisellä kunnallisveroprosentilla 19,97)
    • kirkollisvero (keskimääräisellä kirkollisveroprosentilla 1,39)
    • yleisradiovero
    • sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksu 0,68 ja päivärahamaksu 1,18 prosenttia
    • palkansaajan TyEL-maksu 7,15 prosenttia (17–52 v. tai 63–67 v.*)
    • työttömyysvakuutusmaksu 1,25 prosenttia
    • vain verottajan viran puolesta automaattisesti tekemät vähennykset

Itse valitsin tänä vuonna nousevan palkan ja vapaa-ajan väliltä vapaa-ajan. Itse asiassa peruutin palkassa melkoisesti mutta kiitos progression nettovaikutus oli vain vajaa puolet palkan tiputuksesta. Karkeasti viisi päiväisen työviikon vaihto kolmepäiväiseen tiputtaa palkan 60 prosenttiin mutta kiitos verottajan lompakkoon sujahtaakin 80 prosenttia vanhasta rahasummasta.

Suosittelen lämpimästi kaikille verottajan progression hyödyntämistä itselle mieluiseen suuntaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti viimeinenlenkki Katso viesti
    oo, no mä lasken veroprosenttiin kaikki veroluonteiset maksut, ml. ne eläkemaksut. Ja ei, ei ole mulla 800ke vuosituloja.

Mulle on ihan sama millä nimikkeellä rahat viedään, jos siitä ei itse voi päättää.tuo 56% sisälsi kaikki kyseiset asiat.
    • valtion tulovero
    • yleisradiovero
    Sama juttu. Kirkollisverostahan pääsee eroon eroamalla kirkosta, mutta muista ei taida oikein palkansaaja päästä mitenkään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Niin kauan kun puhutaan yrityksistä, eikä julkisen sektorin hommista, niin eiköhän se yritys ole miettinyt, että ko. henkilö on palkkansa ansainnut. Johtajasopimuksella olevista pääsee Suomessa eroon aika kivuttomasti ja työntekijöistäkin yt:den avulla, joten harvassa paikassa yksityisellä puolella enää noita tyhjäntoimittajia oleilee.

Jos joku hoitaa himaan vaikka 100 milj. kaupan, niin paljonko siitä on sopiva korvaus?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Itse valitsin tänä vuonna nousevan palkan ja vapaa-ajan väliltä vapaa-ajan. Itse asiassa peruutin palkassa melkoisesti mutta kiitos progression nettovaikutus oli vain vajaa puolet palkan tiputuksesta. Karkeasti viisi päiväisen työviikon vaihto kolmepäiväiseen tiputtaa palkan 60 prosenttiin mutta kiitos verottajan lompakkoon sujahtaakin 80 prosenttia vanhasta rahasummasta.

Suosittelen lämpimästi kaikille verottajan progression hyödyntämistä itselle mieluiseen suuntaan.
    Joo, meillä on lähinnä kyse siitä, suostuuko työnantaja. Lyhennetty työviikko ei ole mikään subjektiivinen oikeus.

• valtion tulovero
    • yleisradiovero
    Hetkinen, et ole minusta ihan oikein nyt laskenut. Käytännössähän kunnallisvero on leivottu tuloveroprosenttiin jo sisään. Kuntaveroon vaikuttaa niin moni vähennys että siksi kunnallisvero eli kuntiin menevä rahamäärä harvemmin normituloisella on täysi määrä (se noin 20%). Saat vähentää sen 20% tuosta sun laskelmasta eli oikeampi prosentti on 36 luokkaa?

lista on mitä kyseinen veroprosentti (56%)sisältää lukien myös kunnallisveron

Näin. Ei se muuksi muutu vaikka nimi olisi "veron" sijaan "maksu".

Sent from my SM-G991B using Tapatalk
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Päivähoitomaksut on ylimmässä luokassa jo melko perustuloilla, eikä se siitä enään nouse, vaan saman maksun maksaa sekä 8k€/kk tienaava pariskunta kun vaikka 30k€/kk tienaava. Ainakin meidän kylällä
    Näin meilläkin. Katto tulee vastaan aika äkkiä ja hyvin toimeentulevilla perheillä parisataa euroa kuussa ei tunnu missään.

Minusta on ihan hyvä että valtio ohjaa vähän terveellisempään elämään. Eikö jossain vaiheessa työnteko hullun lailla mene vaan ahneuden puolelle? Mites ne vaikutukset mielenterveyteen pitkällä aikavälillä? Eikö olisi paras jättää muillekin niitä töitä jotta saadaan vaikka nuorille kokemusta? Verottaja sinulle omalla tavallaan hienovaraisesti vihjaa että itsensä piiskaaminen ei ole suotavaa, yhteiskunnan sekä sinun itsesikin kannalta. Valtio kärsii taloudellisesti eniten silloin kun jengi palaa loppuun nelikymppisenä, tulee avioero, katkeroidutaan ja päädytään työkyvyttömyyseläkkeelle.

lista on mitä kyseinen veroprosentti (56%)sisältää lukien myös kunnallisveron
    Kyllä mutta jos sulla ei ole 800k vuositulot ei sinun veroprosentti käsittääkseni voi mitenkään olla noin paljon. Kunnallisverossa tulee normaalituloilla vähennykset voimaan.

tuon prosentin mainitsi laroute,ja vaatii tuon 800000 euron tulot

Aivan aivan, nyt ymmärrän, sori sekaannuksesta!

Joo, meillä on lähinnä kyse siitä, suostuuko työnantaja. Lyhennetty työviikko ei ole mikään subjektiivinen oikeus.
    Hyviä syitä toimia yrittäjä statuksella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti helicomatic Katso viesti
    Kyllä mutta jos sulla ei ole 800k vuositulot ei sinun veroprosentti käsittääkseni voi mitenkään olla noin paljon. Kunnallisverossa tulee normaalituloilla vähennykset voimaan.
    56 prosentin veroprosenttiin pääsee jo reilun satkun tuloilla. Ainakin velkaisessa korkean kunnallisveron kunnassa. Ai mistäkö tiedän....

Hauskaahan tässä on että Sanna Marin on liputtanut työajan lyhentämisen nimiin. Se mitä hän ei ole ottanut huomioon on että lyhennyksen tekee hyväpalkkaiset henkilöt koska progressio suosii nimenomaan tällaisia tapauksia. Mitä tämä tarkoittaa Suomen elinkeinoelämän ja verotulojen kehittymiselle. Niinpä...

Ne pienituloiset kaupankassat ja sairaanhoitajat saavat varmasti jatkossakin vääntää niska limassa töitä ja verotulojen vähentyessä ei työaika (ja -taakka) ainakaan pienentymään päin ole.

F. Kotlerburg Guest
    Hauskaahan tässä on että Sanna Marin on liputtanut työajan lyhentämisen nimiin. Se mitä hän ei ole ottanut huomioon on että lyhennyksen tekee hyväpalkkaiset henkilöt koska progressio suosii nimenomaan tällaisia tapauksia. Mitä tämä tarkoittaa Suomen elinkeinoelämän ja verotulojen kehittymiselle. Niinpä...

Ne pienituloiset kaupankassat ja sairaanhoitajat saavat varmasti jatkossakin vääntää niska limassa töitä ja verotulojen vähentyessä ei työaika (ja -taakka) ainakaan pienentymään päin ole.
    Niinpä. Tätä ei katkeruuden ja kateuden sokaistamat ymmärrä.

Eikä niitä alle 3k töitäkään pitkään Suomessa piisaa, jos korkeakoulutettuja kuristetaan ja kiristetään koko ajan vain lisää. Niitä palvelualan työntekijöiden palkkojen maksajia, kun on entistä vähemmän, kun hyvätuloisten verotus on niin kireää, että he ennemmin tekevät vähemmän töitä kuin että tienaisivat enemmän ja ostaisivat vaikka palveluitakin sitä myöten enemmän.

Mutta minähän olen pöljä niin ei se voi näin olla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti helicomatic Katso viesti
    Näin meilläkin. Katto tulee vastaan aika äkkiä ja hyvin toimeentulevilla perheillä parisataa euroa kuussa ei tunnu missään.

Minusta on ihan hyvä että valtio ohjaa vähän terveellisempään elämään. Eikö jossain vaiheessa työnteko hullun lailla mene vaan ahneuden puolelle? Mites ne vaikutukset mielenterveyteen pitkällä aikavälillä? Eikö olisi paras jättää muillekin niitä töitä jotta saadaan vaikka nuorille kokemusta? Verottaja sinulle omalla tavallaan hienovaraisesti vihjaa että itsensä piiskaaminen ei ole suotavaa, yhteiskunnan sekä sinun itsesikin kannalta. Valtio kärsii taloudellisesti eniten silloin kun jengi palaa loppuun nelikymppisenä, tulee avioero, katkeroidutaan ja päädytään työkyvyttömyyseläkkeelle.

Aika idealistiselta kuulostaa. Ainakin oman alani hommat ovat aina olleet sellaisia että niitä joko tehdään 100 lasissa tai kohta ei tehdä ollenkaan. Motivoituneempi tekijä kyllä varmasti löytyy. Ylipäätään saa olla todella korvaamatonta osaamista että yksityisen puolen hommissa voi esim. vuosia olla työntekijän aloitteesta vajaalla viikolla ilman että tulee sanomista.

Yrittäjänä tietysti voi tehdä hommia sen verran kuin on varaa. Mutta harvinaista se on sielläkin. Suurin osa yrittäjistä taitaa tienata erittäin maltillisesti ja osa-aikaisuus on tosi kaukainen haave.

56 prosentin veroprosenttiin pääsee jo reilun satkun tuloilla. Ainakin velkaisessa korkean kunnallisveron kunnassa. Ai mistäkö tiedän....
    En epäile omakohtaista kokemusta mutta auta uteliasta ymmärtämään kun en saa laskurilla 100k tuloilla kun 43%.

Niinpä. Tätä ei katkeruuden ja kateuden sokaistamat ymmärrä.

Eikä niitä alle 3k töitäkään pitkään Suomessa piisaa, jos korkeakoulutettuja kuristetaan ja kiristetään koko ajan vain lisää. Niitä palvelualan työntekijöiden palkkojen maksajia, kun on entistä vähemmän, kun hyvätuloisten verotus on niin kireää, että he ennemmin tekevät vähemmän töitä kuin että tienaisivat enemmän ja ostaisivat vaikka palveluitakin sitä myöten enemmän.

Mutta minähän olen pöljä niin ei se voi näin olla.
    Mutta kumpi yhteiskunta me halutaan: sellainen jossa köyhät palvelee eliittiä säälittävän pientä korvausta vastaan vai sellainen jossa olisi korkean verotuksen avulla perustoimeentulo kaikilla taattu ja ihminen tekisi työtä vasta silloin kun se on hänelle järkevää? Eikö ole vähän elitististä odottaa että sinulla on pienen verotuksen avulla varaa maksaa toiselle ihmiselle onneton korvaus siitä että hän palvelee sinua ja kiillottaa kenkäsi vain koska tämä kaikki sitten edistää Suomen palvelualaa (jossa palvellaan maan sisällä eikä edes harjoiteta vientiä) ?

Eikö olisi inhimillistä lopettaa esimerkiksi kunnollisen perustulon avulla sellaiset palvelutyöpaikat joissa palkat on poljettu niin alas ettei niillä tule toimeen? Miksi haluatte elää maassa jossa on kahden kerroksen väkeä?

Mutta minähän olen katkera ja kateudesta sokaistunut.

Samanlaisia aiheita

1. Suomalaisten päivän kunto.
    By J.Kottenberg in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 78
    Viimeinen viesti: 10.02.2021, 14.18

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •