Minä luin että kissamaisten….![]()
Minä luin että kissamaisten….![]()
Nopeita ja tooosi lähellä nykyisiä maantiepyöriä.
Mutta joo. Jännä nähdä millaisia reittejä on suunnitteilla. Strade bianchen tapaisia kovia hiekkateitä, vai sisällytetäänkö näihin teihin muutamat single trackit? Nythän monissa maantiekisoissa on soraa mukana.
Enkä ole ollenkaan varma, että olisiko tarkka sääntökirja huono juttu?
Miettikää tuota tiimin kannalta. Jos joutuu speksaamaan reitin mukaan pyörää ja renkaita, niin karavaani paisuu tolkuttoman suureksi ja homma tulee kalliiksi.
Noniin, eli luvassa myös sinlgetrackeja. Tuosta tulee hauskaa ja samalla rajautuu automaattisesti pois 30mm renkaat.
^ Vielä, kun kielletään ulkopuolisen huoltoavun saaminen kisan aikana, niin aletaan puhua asiaa.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
No en tiedä. Minusta tuo menee tuossa kohtaa vähän liikaa retkeilyn puolelle. Mutta toisaalta tuo voi olla se järkevin vaihtoehto. Kaikille tasapuolista huoltoa on varmasti aika mahdotonta tuolla antaa.
Voisi myös tosiaan kehittää normi gravellistien kamoja paremmiksi. Ne oikeasti nopeat ja riittävällä suojauksella olevat renkaat. Kunnolliset paikkauskamat. Siis ihan kaikki.
Mieleniintoista nähdä mitä päätetään.
Tubeless pakolliseksi. Alkaa tulla kehitystä kiekkoihin, renkaisiin, insertteihin ja paikkausvälineisiin.
Tosin jossain singletrackilla huoltaminen on suht mahdotonta, eli tuubeja ei varmasti nähtäisi tuonkaan vuoksi. Ovathan ne kadonneet jo XC kisoistakin.
Mielenkiintoista on myös nähdä yritetäänkö kisoja saada johonkin tarkempaan ja yhtenäisempään matka/aika-formaattiin. Naiset ja miehet ainakin kilpasarjojen osalta lähdöt erikseen ja tarkat säännöt peesille ja huollolle mies-nais-kilpasarjojen välillä. Viimeisin ja vireillä oleva "gravelgate" taitaa olla sellainen, että saman tallin miesjoukkueen jäseniä toimi sekä vetäjinä että huoltajina voittavalle naisajajalle.
Kaluston osalta en usko että kovinkaan suuria rajoitteita tai muutoksia tulee. Muutenkin tuon UCI:n mukaantulo aiheuttaa aika ristiriitaisia tunnelmia ja minusta olisi väärä liike jos nykyistä tilannetta lähdettäisiin kovinkin paljoa muuttamaan ainakaan nopeasti.
Jotenkin sellaista pitäisi saada aikaiseksi, että kisaamisessa selkeät säännöt, eli ei epämääräisiä kirjoittamattomia "sääntöjä" ja samalla sen suuren massan pitää päästä radalle ilman sen kummempaa miettimistä mikä on sallittua tai ei
Bonussekunteja toki voisi ansaita ns. IPA-pisteissä missä tarjolla toinen toistaan humalaisempia pienpanimotuotteita.
Nopeatempoisemmat kisat voisi ajaa vaikka rallicross-radoilla.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
IPAn juontia sisältäviä tapahtumia pitäisi olla.
”The UCI has more to gain from gravel than gravel has to gain from the UCI.”
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Specialized Crux 2022 on nyt sitten gravel. 47mm rengastilaa ja UCI-tarra. Tosin saattaa olla vielä CX-tarra mutta kai tuossa on nyt se uusi virallisen gravelkisapyörän speksi aika lähellä?
https://www.youtube.com/watch?v=zjbb...nnel=BikeRadar
Ihan hyvä kirjoitus ja pitkälti samaa mieltä.
https://www.ridinggravel.com/editori...championships/
Mielenkiintoista kyllä nähdä säännöt aikanaan. Varmaan nykyiset World Tour- tiimit osallistuvat laajemmin noihin kisoihin. Varsinkin Jenkeissä, missä suurin osa tapahtumista ajetaan, niin näkyvyyttä on tarjolla nykyisen - yhä vain kasvavan - gravelbuumin myötä kosolti.
Ensimmmäinen vain ammattilaisille tarkoitettu gravelkisa käyty, kolme kierrosta yht. 132 km eli aika lyhyt kisa nykynormeihin.
https://cyclingtips.com/2021/10/alex...y-gravel-race/
Menee hyöty kaikista hienoista aeroinnovaatioista, jos uci-kisat ajetaan numerolappu tangossa
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Juu. Ja muutenkin vähän arveluttava kokoonpano kun ajetaan Wilierin maantieversiolla,dura-ace di2:lla, maantiecleatseilla ja vittoria terrano zero 35:lla, joilla renkaillakin annetaan tasoitusta rullaavuudessa parikymmentä wattia noissa nopeuksissa
- ja maantiekengillä, ainakin nuo minusta näyttää sellaisilta
Jos nuo UCI:n alla ajettavat kisat ovat puhtaasti sorateitä ilman polkuja/mutarännejä, niin uskon että valtaosa pro-kuskeista ajaa maantiekengillä. Jotain on yleensä mennyt pahasti pieleen jos he joutuvat talutushommiin. Saapa nähä tuleeko paljon noita ultramatkoja tyyliin Unbound Gravel, vai ovatko kisat yleensä 100-200km väliin jääviä ja vielä siten, että kierretään jotain tiettyä lenkkkä.
Ja sitten kalustosta, esim. pitääkö pyörässä olla UCI:n leima, vai kelpaako ilman? Painoraja(pyörälle)?
Uci ei ole käsittääkseni vielä julkaissut sääntöjä näihin gravelkisoihin, kalenteria, reittien pituuksia tms. Varmaankin lähiaikoina sellaiset pitäisi tulla kun vuosikin alkaa olla loppupuolella.
Jonkinlainen gravel-sarja, josta kvalifikoituu mm-kisoihin ainakin tulossa. Uci ilmoittanut että nuo reitit on yhdistelmä hiekkatietä, metsäpolkuja, mukulaviä jne..
Ja se on ilmoitettu että nuo kisat on "massatapahtumia"
No ei niitä maantiemiehiä voi heti heittää syvään päätyyn. Etukäteen tampattuja hiekkateitä ettei tule yllätyksiä.
Vähän juttua ko. kisasta ja kalustosta. Ei ollut osallistujien määrällä pilattu.
https://www.cyclingnews.com/features...avel-pro-race/
^ 34 osallistujaa oli tällä kertaa. No, jostain on lähdettävä liikkeelle.
Toivottavasti täällä on - joistain kommenteista huolimatta - laajemminkin ymmärretty ettei tällä kisalla ollut mitään tekemistä UCI:n tulevan UCI Gravel World Seriesin kanssa? Ja ettei se ollut minkäänlainen kokeilu jotain tulevaa pro-kuskeille tarkoitettua gravel-sarjaa silmälläpitäen?
Tämä kisa oli yksinkertaisesti eräänlainen jippo, jolla haluttiin saada huomiota Pippo Pozzaton Veneton maakunnassa järjestämälle isommalle tapahtumalle, johon kuuluu kaksi normaalia maantiekilpailua (uudestaan henkiinherätetty Giro di Veneto ja nimestään huolimatta uusi Veneto Classic) ja Gran Fondo eli kuntoajo ajanotolla.
UCI:n gravel-sarja on osa sen Cycling for All -toimintaa, johon ennestään kuuluu UCI Gran Fondo World Series MM-kisoineen. Siis se amatööreille suunnattu juttu, jonka yksi kisa piti tänä vuonna ajaa Lahdessa.
Sellainen mielikuva jäänyt, että nuo gravelkisat olisi enemmän sellaisia että erottautuminen tapahtuu useisiin eri ryhmiin eikä pääjoukko -irtiottoon. Johtuuko siitä, että kisan ja ratojen luonne, kapeus yms. on sellainen että pääjoukosta ei saa samaa hyötyä kuin maantiepuolella.
Olen myös toiseen ketjuun linkannut oheisen Dylan Johnsson kisaraportin Belgian Wafflr Ridesta jossa hyvä kuvaus po. kisasta, taktiikoista ja myös wateista kisan eri vaiheessa.
Dylan oli kisassa kuudes jääden voittajasta Ian Boswellistä 3 minuuttia. Mainittakoon että Boswell on entinen Sky:n ja Katusha-Alpecinin ajaja, ja hän on hallinnut noita major-gravelkisoja tänä vuonna. Ratkaisu tuossa linkin kisassa tapahtui loppupuolen nousussa jossa Boswell tinttasi 7-8 minuuttia 451 watin teholla, kun Dylan ja muutama muu jäi vaatimattomaan 350 wattiin tjsp. Kaverit painaa jotain 70 kg ja takana 4 tuntia kiivasvauhtista gravelointia. Erot ainakin tuossa kisassa oli suuret, tuo kärkikuusikko oli 3 minuutin sisällä, kisan kymmenes hävisi n. 10 minuuttia ja 20. noin 25 minuuttia voittajalle. lisäys: voittajan aika oli 4 h 43 min ja matka 104 mailia
Ihan mielenkiitoista nähdä miten gravelkisat tulevat muuttumaan seuraavina vuosina ja ketä sinne osallistuu noista ammattitalleista. Maantiepyöräilyn kisakalenteri alkaa olla sellainen, että tuskin puhtailla roadmiehillä alkuun kovinkaan paljoa kiinnostusta, halua, mahdollisuutta alkaa gravelöimään. Lajin kilpailulliselta kannalta olisi kyllä mainiota jos mm. Wout van Aert, Pidcock, van der Poel saataisiin samaan kisaan mittelöimään.
https://www.youtube.com/watch?v=n2CLy0yB2ek&t=609s
lisäys: tarkennan tuon FF:n viestiin liittyen että tarkoitan nyt tulevia UCI alaisia kisoja, koska näkemykseni mukaan se on oikea tie kilpailullisesta näkökulmasta kehittää gravelia, mm. yhtenäisine sääntöineen, mahdollisuutena että "parhaat" osallistuvat kisoihin ja dopingkontrolleineen
^^Kyllä. Tässä jutussa taustoitettu vähän enemmän tuota kyseistä tapahtumaa.
https://www.velonews.com/news/gravel...me-new-format/
Remcokin ajaa gravelia.
https://www.cyclingnews.com/news/eve...ide-in-kansas/
Kirjanmerkit