GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 66 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 16 56 64 65 66 67 68 76 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.951 - 1.980 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

  1. #1951
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.129
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Enemmän surettaa se, että mihin ne käytetyt ketjut laittaa...
    Metallinkeräysastiaan.

    Mut mitä ihmettä tekisi kasalle pikalinkkuja? Ei raaskis laittaa keräykseenkään. Oliskohan jollain kierrätyskeskuksen fillariverstaalla niille käyttöä?


  2. #1952
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Oma veikkaus on ettei ne watit käytännössä kauheasti vaikuta, eihän kukaan niillä omilla maksimeilla koko ajan ajele.
    Sprintit ja ylämäkiin runttailu maksimiwateilla pitäisi venyttää enemmän kuin tasainen kevyt työ. Siinä mielessä maksimiwatit ja kuskin paino vaikuttaakkin jos ajotyyli on tälläistä agressiivista vs. brevettejä tasasella kuormalla.

  3. #1953
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Ei kai näillä ketjujen kestämisillä ole kuin viihteellistä arvoa. Jokaisella ketjut kestää mitä kestää. Kuten aiemmin kirjoitettu, muuttujia on niin paljon, ettei yhden tuloksista voi oikein vetää mitään johtopäätöksiä. Toki jos kerää kaikkien kirjoittamat jutut yhteen, saattaa saada jotain tilastollista korrelaatiota.

    Pääasia, että mittaa niitä venymisiä, jos rattaiden kulumiset huolettaa. Jos ei huoleta, niin ajaa niin kauan kun vaihteet toimii. Voitelee omantunnon mukaan. Sama juttu noissa mittauksissa: turha niistä on mitään tiedettä tehdä, kunhan mittaa joka kerta samalla mittarilla. Mittaa ensin uuden ketjun venymän ja sen jälkeen seuraa miten se muuttuu.
    ...
    Mulla omien kirjoittelujen taustalla on halu testata ajatuksia ja ehkä herättää keskustelua. Samalla kun mittaa ja pohtii ja tutkii omia tapojaan toimia, voi löytää kipinän muutokseen, joka rikastuttaa omaa harrastusta. Tästä seuraa ainakin itsellä asiaan perehtymistä, niin lukemalla, kuin tekemälläkin.

  4. #1954
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.250
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Sprintit ja ylämäkiin runttailu maksimiwateilla pitäisi venyttää enemmän kuin tasainen kevyt työ. Siinä mielessä maksimiwatit ja kuskin paino vaikuttaakkin jos ajotyyli on tälläistä agressiivista vs. brevettejä tasasella kuormalla.
    No just näin. Voisi mieluummin ajatella, että kilometrit ovat tosi huono mittari ketjun kulumaan.

  5. #1955
    K.Kuronen Guest
    ^kuitenkaan ei oikein ole muuta seurattavissa olevaa, kuin kilometrit. Tietenkin jos jokaisella ajokerralla olisi wattimittari ja laskisi kumulatiiviset watit?

    Mutta sitten on se kura ja hiekka, sitä ei oikein voi muuten mitata, kuin mutulla.

  6. #1956
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No just näin. Voisi mieluummin ajatella, että kilometrit ovat tosi huono mittari ketjun kulumaan.
    Kilometrimäärä on ihan hyvä mittari eri ketjujen kestävyyden vertailuun, mikäli vertailu perustuu vakioituun testaustapaan. Kuten saksalaisen BIKE:n äskettäin olleessa maastokaluston voimansiirron vertailututkimuksessa.

    Yksilötasollakin voi verrata: kukin voi tehdä havaintoja siitä miten mikäkin ketju, milläkin tavalla hoidettuna, kestää omaa ajotapaansa (mikäli ajotapa, ajo-olosuhteet ja ketjujen ylläpito ovat edes viitteellisesti keskimäärin samanlaiset koko ajan). Kovin hääppöistä vertailua ei tietenkään synny, mikäli vertaillaan miten eri kuskeilla eri ketjut kestävät. Siinä voi olla jo vaikka minkälaisia muuttujia.

  7. #1957
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    ^kuitenkaan ei oikein ole muuta seurattavissa olevaa, kuin kilometrit. Tietenkin jos jokaisella ajokerralla olisi wattimittari ja laskisi kumulatiiviset watit?

    Mutta sitten on se kura ja hiekka, sitä ei oikein voi muuten mitata, kuin mutulla.
    Sen takia muiden kilometreihin vertaileminen on täysin turhaa jos tätä harrastaa.

    En tosin jaksa laskea edes omien ketjujen tarkkaa käyttöikää, kun en ymmärrä mitä sillä tiedolla varsinaisesti tekisin. Ihan sama muunkin voimansiirron kanssa. Pitää puhtaana, vaihtaa sit kun on tarvetta ja ostaa paremman pään tavaraa tilalle.

  8. #1958
    Ja tietenkin yksilölliset toiveet vaihtelevat sen osalta, mitä ketjujen kestävyydeltä edellyttää. Minä olen oikein tyytyväinen, jos pääsen edes lähelle 2500 km 30 euron Ultegra-ketjulla, omalla melko rennolla suhtautumisellani ketjujen ylläpitoon ja hoitamiseen. Jos 500 lisäkilsan edestä täytyisi nähdä kovasti paljon lisävaivaa ketjujen huollon eteen, ei se tunnu enää vaivansa arvoiselta.

  9. #1959
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.250
    Sitten taas jos ajaa paljon, niin tuo 2500km on tosi vähän. On mullakin kestänyt duran ketju nyt tosi kauan. Taitaa mennä se 5tkm gravellissakin. Vahan kanssa hiekka ei vaan kerry ketjuun ja rattaisiin

  10. #1960
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Sen takia muiden kilometreihin vertaileminen on täysin turhaa jos tätä harrastaa.

    En tosin jaksa laskea edes omien ketjujen tarkkaa käyttöikää, kun en ymmärrä mitä sillä tiedolla varsinaisesti tekisin. Ihan sama muunkin voimansiirron kanssa. Pitää puhtaana, vaihtaa sit kun on tarvetta ja ostaa paremman pään tavaraa tilalle.
    Kenenkään toisen kilometreihin vertaaminen on todellakin turhaa, mutta omien ajettujen seuraaminen ei mielestäni ole: kulumisesta seuraavat ongelmat eivät ilmaannu yhtäkkiä ja aina selvästi tietystä syystä. Kannatan huolto-ohjelman laatimista itselle.

  11. #1961
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.129
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Sen takia muiden kilometreihin vertaileminen on täysin turhaa jos tätä harrastaa.

    En tosin jaksa laskea edes omien ketjujen tarkkaa käyttöikää, kun en ymmärrä mitä sillä tiedolla varsinaisesti tekisin. Ihan sama muunkin voimansiirron kanssa. Pitää puhtaana, vaihtaa sit kun on tarvetta ja ostaa paremman pään tavaraa tilalle.
    Erittäin hyvin sanottu sieltä Turusta!

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kollinjoki Katso viesti
    Ja tietenkin yksilölliset toiveet vaihtelevat sen osalta, mitä ketjujen kestävyydeltä edellyttää. Minä olen oikein tyytyväinen, jos pääsen edes lähelle 2500 km 30 euron Ultegra-ketjulla, omalla melko rennolla suhtautumisellani ketjujen ylläpitoon ja hoitamiseen. Jos 500 lisäkilsan edestä täytyisi nähdä kovasti paljon lisävaivaa ketjujen huollon eteen, ei se tunnu enää vaivansa arvoiselta.
    Samoin.


  12. #1962
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kollinjoki Katso viesti
    Ja tietenkin yksilölliset toiveet vaihtelevat sen osalta, mitä ketjujen kestävyydeltä edellyttää. Minä olen oikein tyytyväinen, jos pääsen edes lähelle 2500 km 30 euron Ultegra-ketjulla, omalla melko rennolla suhtautumisellani ketjujen ylläpitoon ja hoitamiseen. Jos 500 lisäkilsan edestä täytyisi nähdä kovasti paljon lisävaivaa ketjujen huollon eteen, ei se tunnu enää vaivansa arvoiselta.
    Omissa ajoissani Ultegran ketjuilla vaihtoväli gravelissa oli 2500 km. Mitattu venyminen ei vielä tuossa vaiheessa ollut syy vaihtoon, vaan ketjun sivuttaisen väljyyden lisääntyminen.

  13. #1963
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mut mitä ihmettä tekisi kasalle pikalinkkuja? Ei raaskis laittaa keräykseenkään. Oliskohan jollain kierrätyskeskuksen fillariverstaalla niille käyttöä?
    On

  14. #1964
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.250
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Omissa ajoissani Ultegran ketjuilla vaihtoväli gravelissa oli 2500 km. Mitattu venyminen ei vielä tuossa vaiheessa ollut syy vaihtoon, vaan ketjun sivuttaisen väljyyden lisääntyminen.
    Pitää vielä testailla lisää, mutta mielestäni just toi on ero duran ja ultegran ketjun välillä.

  15. #1965
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Vaimo kun ajeli pyörällä työmatkat ympäri vuoden Turun hiekka/suola väyliä pitkin, niin siinä näki mitä kuluminen on. Luulisin että watteja oli vähemmän kuin minulla, mutta kyllä ketjuja ja pakkoja kului.

  16. #1966
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Mutta se öljy.

    Kelit kun viileni niin Muc-Off Dry vaihtui Wet laatuun. Mutta ei jestas sentään millainen sottaaja se on. Eli palasin takaisin kuivaan.

    Ja ongelma on siis se, kun minusta tuntuu että voimansiirto ei pelaa dry-öljyllä kunnolla kun sää kylmenee. Tuntuu että maastossa alamäkien jälkeen ketju naksahtelee rumasti kun se hakee paikkaansa eturattaalta. Onko muilla vastaavia ongelmia? Tuntuuko siltä että dry-öljyt jäykistää ketjuja?

  17. #1967
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.393
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Pitää vielä testailla lisää, mutta mielestäni just toi on ero duran ja ultegran ketjun välillä.
    Hmmm, taidankin kokeilla Dura-Acen ketjua trainerifillarissani. Trainerointi kun ei muuten ole vaativa voitelun suhteen, pääasia on että on voidellut ja mieluiten suht puhtaat. Mutta voimansiirto tuntuisi joutuvan sisätreenissä kovemmalle kuin ulkona, tämä on vaan tällainen fiiliksen perusteella tehty olettamus joka perustuu siihen ajatukseeni kun ulkona ajaa niin takakiekko kallistelee luonnollisesti fillarin rungon kanssa kun taas trainerissa runkoon kohdistuu erilainen stressi kun traineri pysyy paikoillaan fillarin rungossa keskiö elää jonkin verran enemmän kuin ulkona ajaessa. Tuo mielestäni tuo hieman epätarkkuutta vaihteiden toimintaan ja saattaa kuluttaa ketjua varsinkin sivusuunnassa. En tiedä voiko olla näin, lähinnä tuollainen fiilis on jäänyt. Ajattelin että tuolla perusteella voisi Dura-Acen ketjua kokeilla mitenkä kestää sisätreenin rasitukset.

  18. #1968
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.653
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Mulla omien kirjoittelujen taustalla on halu testata ajatuksia ja ehkä herättää keskustelua. Samalla kun mittaa ja pohtii ja tutkii omia tapojaan toimia, voi löytää kipinän muutokseen, joka rikastuttaa omaa harrastusta. Tästä seuraa ainakin itsellä asiaan perehtymistä, niin lukemalla, kuin tekemälläkin.
    Joo, onhan tuossa pointtia varsinkin jos omien ketjujen kestävyys on erityisen huono verrattuna muiden kokemuksiin. Sinänsä itse en jaksa ketjuja niin harrastaa muuta kuin sen verran, että vaihdan uuteen, kun vanhoissa menee tulkki läpi.

  19. #1969
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.689
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Mitattu venyminen ei vielä tuossa vaiheessa ollut syy vaihtoon, vaan ketjun sivuttaisen väljyyden lisääntyminen.
    Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mihin sivuttaisväljyys vaikuttaa? Ei ole tullut mieleen, että sitä kannattaisi pitää silmällä enkä muista, että ketjutesteissäkään tästä olisi erityisesti mainittu. Eri asia tietenkin, jos joku linkki alkaa selvästi hajota.

  20. #1970
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.250
    Luulen, ettei vaihto ole enää niin tarkkaa.

  21. #1971
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Voimansiirron äänekkyys voi ehkä myös lisääntyä jos paljon sivuttaisväljyyttä.

    Joskus Sramin 10sp systeemissä ihmettelin voimansiirron runsasta melua ja vaikka ketju ei ollut venymisen puolesta vaihtokunnossa niin uusi selvästi jämäkämpi ketju toimi jo siedettävällä Sramin melutasolla. Saatto olla, että uusi ketju vaan sopi paremmin yhteen sen hetken pakan ja eturattaiden kulumisen kanssa, mutta en täysin sulkisi sivuttaisväljyyttä osasyyllisenä. Ketjuvalmistajakin saatto välissä vaihtua.

    11 ja 12 sp ketjut ovat tosin näistä ajoista kaventuneet ja ne voi olla jo vaihtamisen puolesta enemmän ronkeleita kaikenlaiselle kulumiselle.

  22. #1972
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.689
    Näköjään ketjun sivuttaisella kulumisella on nimikin: chain slop. Oli minulle uusi termi. Vaihtamisen epämääräisyys voi olla oire tästä.

    Bikeradarin ketjun kulumisesta kertovassa artikkelissa kappaleessa "What about that chain ‘slop’ mentioned earlier?" on tästä enemmän:
    https://www.bikeradar.com/features/h...bicycle-chain/

  23. #1973
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Metallinkeräysastiaan.

    Mut mitä ihmettä tekisi kasalle pikalinkkuja? Ei raaskis laittaa keräykseenkään. Oliskohan jollain kierrätyskeskuksen fillariverstaalla niille käyttöä?
    Mä voin ottaa parit parit

  24. #1974
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.250
    Tuon sivuttaiskulumanhan näkee kun vaihtaa ketjuja. Siis vääntyykö ketju mutkalle esim 50cm matkalta. Uuteen kai tuotakin voisi verrata.

  25. #1975
    Tein empiirisen pikavahaus testin xt 12s ketjulle. Ketjulla ajettu noin 1000km ja uuteen ketjuun ei verrattuna ei juurikaan venymää.
    Liotin ja pesin ketjut liuotinpesuaineella. Tämän jälkeen puhdistin vielä brakecleanerilla. Laitoin kuivatut ketjut tyhjään muoviseen jäätelörasiaan ja kaadoin päälleen startin pikaluistovoiteen (-5 -20). Lämmittelin ketjua hieman kuumailmapuhaltimella jotta voide menisi paremmin rullien väliin.
    Seuraavaksi asensin ketjut paikoilleen ja pyyhin rattaan piikin nostamat töhnät pois. Ketjun pintaan oli jäänyt ohut vahamainen kerros. Seuraavaksi täytyy kokeilla miten ketju kestää ajoa, mutta ainakin asennettaessa ketjut tuntui erittäin jouhevalta.
    Pikavoiteessa on joku liuotin joka tekee siitä kohtuu juoksevaa ja se haihtuu varsin nopeasti . Ajattelin että juoksuttaisiko liuotin sen paremmin rullien sisään? Jospa nää vahat toimisi paremmin ketjun vahauksessa kuin suksen pohjassa josta se häipyy varsin nopeasti.
    Täytyy raportoida oliko idea susi jo syntyessään.

  26. #1976
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.250
    Ei se liuotinpesuaine lähde breikkarilla pois ketjun sisältä, eli vahakaan ei tuonne tartu.

    Siis jos käytössä oli spraypullo, eikö iso pönttö, josssa uitit ketjua.

  27. #1977
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ei se liuotinpesuaine lähde breikkarilla pois ketjun sisältä, eli vahakaan ei tuonne tartu.

    Siis jos käytössä oli spraypullo, eikö iso pönttö, josssa uitit ketjua.
    https://www.puuilo.fi/polaric-liuotinpesu-10l-nox-wax
    Tässä kylvetin pariin otteeseen. Hyvin bensiinimäinen aine. Seuraavaksi suihkutin astiassa brakecleeneriä päälle reilusti, jolla koitin huuhtoa loput. Voihan se olla että jäämiä jäi.

  28. #1978
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.250
    Ei tosiaan lähde noin. Huomaa hyvin siitä, ettei ketju muutu jäykäksi vahauksen jälkeen.

    Asetoni tms pullossa on parempi. Breikkariakin saa isossa astiassa, mutta taitaa olla selvästi kalliimpaa.

  29. #1979
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.611
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Metallinkeräysastiaan.

    Mut mitä ihmettä tekisi kasalle pikalinkkuja? Ei raaskis laittaa keräykseenkään. Oliskohan jollain kierrätyskeskuksen fillariverstaalla niille käyttöä?
    Jos on hyviä internal cam -linkkuja, niin voit pikalinkkukeijuna käydä vaihtamassa ihmisten pyöriin paskojen tilalle.

  30. #1980
    Liittynyt
    03/2020
    Viestit
    45
    Millaista tuo shimanon perus chain oil -spray on, onko kokemuksia?

    10s xtr ketjun venymä oli 0,6-0,75% alle 500 kilometrillä… liekö huonoa hoitoa. Aikaisemmin käyttänyt wd-40 wet lubea. Nyt menee seuraavaksi shimanon öljy testiin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •