Mulla omien kirjoittelujen taustalla on halu testata ajatuksia ja ehkä herättää keskustelua. Samalla kun mittaa ja pohtii ja tutkii omia tapojaan toimia, voi löytää kipinän muutokseen, joka rikastuttaa omaa harrastusta. Tästä seuraa ainakin itsellä asiaan perehtymistä, niin lukemalla, kuin tekemälläkin.
^kuitenkaan ei oikein ole muuta seurattavissa olevaa, kuin kilometrit. Tietenkin jos jokaisella ajokerralla olisi wattimittari ja laskisi kumulatiiviset watit?
Mutta sitten on se kura ja hiekka, sitä ei oikein voi muuten mitata, kuin mutulla.
Kilometrimäärä on ihan hyvä mittari eri ketjujen kestävyyden vertailuun, mikäli vertailu perustuu vakioituun testaustapaan. Kuten saksalaisen BIKE:n äskettäin olleessa maastokaluston voimansiirron vertailututkimuksessa.
Yksilötasollakin voi verrata: kukin voi tehdä havaintoja siitä miten mikäkin ketju, milläkin tavalla hoidettuna, kestää omaa ajotapaansa (mikäli ajotapa, ajo-olosuhteet ja ketjujen ylläpito ovat edes viitteellisesti keskimäärin samanlaiset koko ajan). Kovin hääppöistä vertailua ei tietenkään synny, mikäli vertaillaan miten eri kuskeilla eri ketjut kestävät. Siinä voi olla jo vaikka minkälaisia muuttujia.
Sen takia muiden kilometreihin vertaileminen on täysin turhaa jos tätä harrastaa.
En tosin jaksa laskea edes omien ketjujen tarkkaa käyttöikää, kun en ymmärrä mitä sillä tiedolla varsinaisesti tekisin. Ihan sama muunkin voimansiirron kanssa. Pitää puhtaana, vaihtaa sit kun on tarvetta ja ostaa paremman pään tavaraa tilalle.
Ja tietenkin yksilölliset toiveet vaihtelevat sen osalta, mitä ketjujen kestävyydeltä edellyttää. Minä olen oikein tyytyväinen, jos pääsen edes lähelle 2500 km 30 euron Ultegra-ketjulla, omalla melko rennolla suhtautumisellani ketjujen ylläpitoon ja hoitamiseen. Jos 500 lisäkilsan edestä täytyisi nähdä kovasti paljon lisävaivaa ketjujen huollon eteen, ei se tunnu enää vaivansa arvoiselta.
Sitten taas jos ajaa paljon, niin tuo 2500km on tosi vähän. On mullakin kestänyt duran ketju nyt tosi kauan. Taitaa mennä se 5tkm gravellissakin. Vahan kanssa hiekka ei vaan kerry ketjuun ja rattaisiin
Vaimo kun ajeli pyörällä työmatkat ympäri vuoden Turun hiekka/suola väyliä pitkin, niin siinä näki mitä kuluminen on. Luulisin että watteja oli vähemmän kuin minulla, mutta kyllä ketjuja ja pakkoja kului.![]()
Mutta se öljy.
Kelit kun viileni niin Muc-Off Dry vaihtui Wet laatuun. Mutta ei jestas sentään millainen sottaaja se on. Eli palasin takaisin kuivaan.
Ja ongelma on siis se, kun minusta tuntuu että voimansiirto ei pelaa dry-öljyllä kunnolla kun sää kylmenee. Tuntuu että maastossa alamäkien jälkeen ketju naksahtelee rumasti kun se hakee paikkaansa eturattaalta. Onko muilla vastaavia ongelmia? Tuntuuko siltä että dry-öljyt jäykistää ketjuja?
Hmmm, taidankin kokeilla Dura-Acen ketjua trainerifillarissani. Trainerointi kun ei muuten ole vaativa voitelun suhteen, pääasia on että on voidellut ja mieluiten suht puhtaat. Mutta voimansiirto tuntuisi joutuvan sisätreenissä kovemmalle kuin ulkona, tämä on vaan tällainen fiiliksen perusteella tehty olettamus joka perustuu siihen ajatukseeni kun ulkona ajaa niin takakiekko kallistelee luonnollisesti fillarin rungon kanssa kun taas trainerissa runkoon kohdistuu erilainen stressi kun traineri pysyy paikoillaan fillarin rungossa keskiö elää jonkin verran enemmän kuin ulkona ajaessa. Tuo mielestäni tuo hieman epätarkkuutta vaihteiden toimintaan ja saattaa kuluttaa ketjua varsinkin sivusuunnassa. En tiedä voiko olla näin, lähinnä tuollainen fiilis on jäänyt. Ajattelin että tuolla perusteella voisi Dura-Acen ketjua kokeilla mitenkä kestää sisätreenin rasitukset.
Luulen, ettei vaihto ole enää niin tarkkaa.
Voimansiirron äänekkyys voi ehkä myös lisääntyä jos paljon sivuttaisväljyyttä.
Joskus Sramin 10sp systeemissä ihmettelin voimansiirron runsasta melua ja vaikka ketju ei ollut venymisen puolesta vaihtokunnossa niin uusi selvästi jämäkämpi ketju toimi jo siedettävällä Sramin melutasolla. Saatto olla, että uusi ketju vaan sopi paremmin yhteen sen hetken pakan ja eturattaiden kulumisen kanssa, mutta en täysin sulkisi sivuttaisväljyyttä osasyyllisenä. Ketjuvalmistajakin saatto välissä vaihtua.
11 ja 12 sp ketjut ovat tosin näistä ajoista kaventuneet ja ne voi olla jo vaihtamisen puolesta enemmän ronkeleita kaikenlaiselle kulumiselle.
Näköjään ketjun sivuttaisella kulumisella on nimikin: chain slop. Oli minulle uusi termi. Vaihtamisen epämääräisyys voi olla oire tästä.
Bikeradarin ketjun kulumisesta kertovassa artikkelissa kappaleessa "What about that chain ‘slop’ mentioned earlier?" on tästä enemmän:
https://www.bikeradar.com/features/h...bicycle-chain/
Tuon sivuttaiskulumanhan näkee kun vaihtaa ketjuja. Siis vääntyykö ketju mutkalle esim 50cm matkalta. Uuteen kai tuotakin voisi verrata.
Tein empiirisen pikavahaus testin xt 12s ketjulle. Ketjulla ajettu noin 1000km ja uuteen ketjuun ei verrattuna ei juurikaan venymää.
Liotin ja pesin ketjut liuotinpesuaineella. Tämän jälkeen puhdistin vielä brakecleanerilla. Laitoin kuivatut ketjut tyhjään muoviseen jäätelörasiaan ja kaadoin päälleen startin pikaluistovoiteen (-5 -20). Lämmittelin ketjua hieman kuumailmapuhaltimella jotta voide menisi paremmin rullien väliin.
Seuraavaksi asensin ketjut paikoilleen ja pyyhin rattaan piikin nostamat töhnät pois. Ketjun pintaan oli jäänyt ohut vahamainen kerros. Seuraavaksi täytyy kokeilla miten ketju kestää ajoa, mutta ainakin asennettaessa ketjut tuntui erittäin jouhevalta.
Pikavoiteessa on joku liuotin joka tekee siitä kohtuu juoksevaa ja se haihtuu varsin nopeasti . Ajattelin että juoksuttaisiko liuotin sen paremmin rullien sisään? Jospa nää vahat toimisi paremmin ketjun vahauksessa kuin suksen pohjassa josta se häipyy varsin nopeasti.
Täytyy raportoida oliko idea susi jo syntyessään.
Ei se liuotinpesuaine lähde breikkarilla pois ketjun sisältä, eli vahakaan ei tuonne tartu.
Siis jos käytössä oli spraypullo, eikö iso pönttö, josssa uitit ketjua.
https://www.puuilo.fi/polaric-liuotinpesu-10l-nox-wax
Tässä kylvetin pariin otteeseen. Hyvin bensiinimäinen aine. Seuraavaksi suihkutin astiassa brakecleeneriä päälle reilusti, jolla koitin huuhtoa loput. Voihan se olla että jäämiä jäi.
Ei tosiaan lähde noin. Huomaa hyvin siitä, ettei ketju muutu jäykäksi vahauksen jälkeen.
Asetoni tms pullossa on parempi. Breikkariakin saa isossa astiassa, mutta taitaa olla selvästi kalliimpaa.
Millaista tuo shimanon perus chain oil -spray on, onko kokemuksia?
10s xtr ketjun venymä oli 0,6-0,75% alle 500 kilometrillä… liekö huonoa hoitoa. Aikaisemmin käyttänyt wd-40 wet lubea. Nyt menee seuraavaksi shimanon öljy testiin.
Kirjanmerkit