^nää on niitä arjen kohtaamisia, missä aina jälkeenpäin miettii et oispa ollut se gopro mukana ja päällä.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
^nää on niitä arjen kohtaamisia, missä aina jälkeenpäin miettii et oispa ollut se gopro mukana ja päällä.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Itselle harvemmin mitään isompaa tapahtunut kelveillä, mutta muutamia viikkoja sitten tapahtui niin hämmentävä juttu, että pakko kertoa. Olin ajamassa Vanhan Tuusulantien kelviä pohjoisesta 29km/h, kun Kavaleffintieltä suoraan eteen ajaa kahdenistuttava musta Porsche(tai joku samantyyppinen auto). Joudun vetämään lähes lukkojarrutukset ja ennen kuin olen ehtinyt edes pysähtyä, niin pelkääjän paikan nainen näyttää keskisormea. Ohitan auton takaa ja jään ihmettelemään mitä juuri tapahtui. Nainen huutaa "v*tun idiootti!" tms. johon kuittasin "v*tun valkoroska!"(naisesta välittyi hieman valkoroska/elämänkouluvibat, mitä äkkiä kerkesin näkemään). Tämän jälkeen kuski nousee autosta ja kysyy oliko joku ongelma ja lähtee juoksemaan kimppuun aivan tilteissä. Onneksi sain nopeasti klossin kiinni, ja vittuillakseni huusin vielä että "ota kiinni!" Kaveri yrittää vielä heittää minua helvetin isolla murikalla, kun ei saanut juoksemalla kiinni. Kuski oli arviolta keski-ikäinen, josta välittyi hieman pikku rikollispomo-fiilis jonka kavereita on tyyliin Janne Nacci, Sofia Belorf ja Niko Ranta-Aho. Tämän ihmeellisen tapauksen jälkeen päätin, että seuraava hieman isompi hankinta on GoPro-kamera. Tapahtumapaikka oli tämä https://goo.gl/maps/WiwUTsw5AtPh3Aw38
Lapinmäentie Helsinki, rakennettu (minulle) uudet yksisuuntaiset pyöräkaistat. Oli merkitty pyörän kuvien lisäksi täälläkin kaivatuilla ajosuuntaan osoittavilla nuolilla. Tuosta on aika vaikea enää ajaa vahingossa väärään suuntaan.
Kesästä 2020 alkaen meno on ollut ajoittain alitajuisesti niin järkyttävää, että olen herännyt toistuvasti aamuyön painajaisista hikisenä edellisen päivän tilanteisiin, jossa pihatieltä, kärkikolmion takaa tai STOP-merkin takaa pysähtymättä tuleva ajoneuvo, useimmiten jakeluauto tai muu rahtari, tunkee pysähtymättä kohti ja oma risteyksen ylittäminen ja auton edestä turvaan pääsy tuntuu kestävän iäisyyden. Kevyen ja hitaan liikenteen näkemisongelmia näyttäisi täällä päin olevan erityisesti kukkien ja tuoreen ihmisrehun liikuttajilla.![]()
Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas
Äsken tulin verstaalta kotiin ja ajoin kadulla jalkakäytävän vieressä. Siinä pariskunta ”ulkoilutti” vapaana jotain mastiffia (tms, en jäänyt tekemään rotumääritystä). Koirahan tietysti ampui mun perään ja rinnalle helvetillisellä haukkumisella. Mä en yleensä koiria pelkää, mutta tuossa kävi kyllä mieleen että jos käy kiinni, niin voi tehdä kipeää.
Kuinka vaikea niitä koiria on pitää kiinni kaupungissa?
On mullakin joskus vaikeeta, mutta Kepperillä on s...nan vaiketa aina.
Masokismi ilmeisesti saa ukon sahaamaan samaa paikkaa edestakaisin dramaattisen musiikin soidessa.
Ihan kauheaa! Ei mahdu kohtaamaan (tuolla parin metrin pätkällä)
https://www.youtube.com/watch?v=pSJxIh4uZtw
Ei saatana, kun voi olla vaikeaa. Se on työmaa ja siinä on varoitusmerkit ihan sen takia, että siinä ei mahdu kohtaamaan. Silloin pitää hidastaa. Kepperin kaltaisille jopokommareille ilmeisesti ihan mahdoton tehtävä.
Jokin pakkomielle täytyy olla kaverilla kyseessä. Kuluneen kuukauden aikana reilu 10 videota ladattu, ja kaikesta päätellen käytetty myös aikaa niiden editointiin. Silti katsojia noilla videoilla kuitenkin se kahden käden sormilla laskettava määrä - ketään ei kiinnosta, mutta silti jatkaa tuota Googlen datavaraston täyttämistä. Hohhoijaa.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Tuossa nyt ei kuvaushetkellä ollut oikein mitään. Noissa videoissa yleensä tuodaan esiin että asiat voi tehdä hyvin tai huonosti ja muutaman sekunnin tai vähän ajattelemalla muiden liikkuminen helpottuu.
Tyypillinen esimerkki eiliseltä:
Malmin keskusta, radan itäpuoli, sittarin talo, jaettu kelvi. Huolintaliikkeen paku pysäköity jalankulku puolelle, jalankulkijat siirtyvät pyöräilijöiden puolelle ohittaessaan pakun. Viiden metrin eli parin sekunnin peruuttamisella olisi ollut talon vieressä sopiva kolo missä ei olisi haitannut ketään.
Ei likipitäenkään ensimmäinen kerta - mikä tietysti oli hyvä asia sikäli että kyseisenlaista ajotapaa tiesi odottaa ja varoa:
Suora tie, jonka oikealla puolella kelvi.Vasemmalta tulee kelvi ja suojatie ja sen jatke eli syntyy pyöräilijän kannalta T-risteys.
T-n jalan muodostavalta kelviltä tuleva pyöräilijä on luonnollisesti väistämisvelvollinen ajoradalla kulkeviin nähden, mutta mitä sanoo laki - vai sanooko mitään? - hänen ja ajoradan suuntaista kelviä ajavien kohtaamisesta?
Itse olen noudattanut sellaista tapaa etten aja suojatieltä suoraan kenenkään eteen, en vasemmalta enkä oikealta tulevan. Ajoradan suunnassa olen varautunut niin sanotusti kaikkeen eli siihen että suojatien ylittäjä vetää vauhdilla kelvin oikeaan laitaan, jää vasempaan laitaan kunnes huomaa että sieltä(kin) tulee joku tai ei vain saa pyöräänsä käännettyä hallitusti oikein mihinkään suuntaan.
Nyt eli eilisellä lenkillä suojatien ylittäjä oli naispuolinen tavispyöräilijä jonka käännös vei hänet (kenties hyvästä yrityksestä huolimatta) lähemmäs kelvin oikeaa reunaa. Olin pudottanut vauhtini enkä siis ollut yrittänytkään ehtiä hänen edelleen. Ohitin hänet sitten vasemmalta ja rinnalla ollessani tulin vilkaisseeksi hänen suuntaansa (kuitenkin ilman tarkoitusta kommentoida mitenkään) ja ilmeisesti onnistuin luomaan niin sanotun merkitsevän katseen, sillä ensin hänen naamansa nyrpistyi ja sitten hän valisti minua siitä että suojatieltä tulevana hänellä oli oikeus ajaa kelville eteeni.
En katsonut mielekkääksi ruveta keskustelemaan aiheesta - ja olisinhan saattanut olla väärässäkin
PS Hyvin useinhan nämä pyöräilijät ovat niin keskittyneitä suojatien ylitykseen että heidän huomionsa on kiinnittynyt ainoastaan mahdollisiin autoihin etteivät he ole edes ehtineet havaita kelvillä lähestyviä pyöräilijöitä. Tämänkertainen fillaristi näytti kyllä katsoneen suuntaani eikä kummastakaan suunnasta ollut autoja tulossa lähimaillakaan.
Ite lähtökohtaisesti väistän kelviajossa oikealta tulevia, vaikka ne tulisi pyörätien jatkeelta tai suojatieltä. Ja kun ite tuun pyörätien jatketta, niin väistän molemmista suunnista kelviä tai pyörätietä tulevia, koska oletuksena ne ei kuitenkaan väistä. Aika hyvin pärjännyt tolla.
No toi nyt on ainakin höpöä. Jos ois tullut oikealta, niin sitten olisi saanut(?) ajaa eteen, mutta peruste olisi ollut sittenkin väärä.että suojatieltä tulevana hänellä oli oikeus ajaa kelville eteeni.
Jos kummallakaan ei ollut kärkikolmiota tai stop-merkkiä, niin vasemmalta tulija väistää oikealta tulevaa. Jos paikalla on väistämisvelvollisuuteen vaikuttavia liikennemerkkejä, liikennevalot tai liikenteenohjaaja, niin ne vaikuttavat ajojärjestykseen ja ne pitää ottaa huomioon. Kärkikolmio/stop on aika usein T:n jalan suunnasta tulijoille.
En ihan äkkiä saa päähäni ainoatakaan paikkaa jossa T:n jalan muodostavalle kelville olisi laitettu kolmiota.
Mutta ei minustakaan vaikuta kauhean epäloogiselta että jos olisin ajanut päinvastaiseen suuntaan (eli kelvi olisi silloin ollut ajoradan vasemmalla puolella ja ajorataa ylittävä olisi tullut oikealta) olisin ollut väistämisvelvollinen.
Toisaalta on hivenen koomistakin että vastaavanlaisessa paikassa kun T.n jalan muodostaa tie tai katu, on yleensä katsottu tarvittavan kolmio tai stop-merkki silloin kun tullaan isommalle ja liikennöidymmälle tielle.
Nonni!
Tuo paikka saatiin ilmeisesti parin päivän duunilla oikein hyväksi. Ennen joutui ahtautumaan kapealle pyöräkaistalle molemmista suunnista. Kepperin valituksen perusteella työmaa-ajaksi olisi kai pitänyt tehdä tilapäinen luiska ja tilapäiset maalaukset ja tilapäiset liikennemerkit kun paikkaa laitettiin lopulliseen kuntoonsa. Kuvassa fillaristi ei ole vielä sisäistänyt uutta tilannetta....
![]()
Olet osin oikeassa, osin vääristelet kantaani. Tiläpäinen luiska torin puolelta tullessa ennen työmaata olisi ollut asiallista, sillä työmaan kohta oli liian kapea kahden suunnan liikenteelle. Aiemmassa työmaassa pyöräliikenne ohjattiin ajoradalle ja niin olisi pitänyt tehdä nytkin. Työmaa ei kestänyt "paria päivää", kuten kerrot. Muutos on oikein hyvä, vähä vähältä infra paranee.
Tästä voit katsoa mikä oli ongelmana. https://www.youtube.com/watch?v=pSJxIh4uZtw
Tai tästä. https://www.youtube.com/watch?v=FdcLvzYNjCI
Samasta paikasta löytyy useiden vuosien ajalta useita videoita.
Hylkylistalla: ebike-harrastelija
Kulosaaren pyöräkadusta pääsee antamaan palautetta:
https://new.maptionnaire.com/q/3h7rb6ucp2z9
Aika erikoinen ratkaisu kuitenkin. On ilmeisesti tarkoitus, että länteen päin menevä pyöräijä jää odottamaan autoilijoiden kanssa samoihin liikennevaloihin Pitkänsillan risteyksessä? Vastakkaisesta suunnasta tulevalle valoja ei ole. Aika moni kyllä tuossa kohtaa könyää ennen valoja kanttikiven yli takaisin kelville. Tai koukkaa suojatien puolelta (päin punaisia). Ko. pätkälle olisi kyllä ihan hyvin mahtunut leveämpi pyörätie ja autoilijoille yksi kaista. Ei tuossa niin paljon autoliikennettä ole.
Mielestäni vielä hazardimpi on koko kapea Pitkänsillan pyörätie ja se liikennevalosumppu siinä sillan toisessa päässä. Paljon kevyttä liikennettä ja ahtaaksi käy. Varsinkin valoissa kun on useampi pyöräilijä odottamassa, niin ahdasta on sekä kulkea ja odottaa.
Kaupungin poliisin määrärahat olisivat turvatut pitkäksi aikaa, jos laittaisivat pysyvän valvonnan ja sakkorysän liikennevalojen noudattajille kyseisessä risteyksessä. Hurjaa, kun bussit ja ratikat ihan järjestään kiihdyttävät punaisiin valoihin.
Ajan tuosta siis päivittäin työmatkaa.
^ tekee järkeä.
Pitkänsillan kapeuden huomioon ottaen yksisuuntaisuus on hyvä ratkaisu. Tosin kuten Lauttasaaren sillalla ollaan jo jonkin aikaa todistettu, ei yksisuuntaisuutta juurikaan monet pyöräiljät noudata. Saas nähdä.
Toivottavasti myös liikennevalojen mahdolliset sensorit tunnistavat John Stenbergin rannan valoissa vihreitä odottavan pyöräilijän.
Kävin myös antamassa palautetta Kulosaaren puistotiestä. Paha kohta on mielestäni länsipäässä oleva risteys Lautturinkujan kanssa. Pyörätieltä ei ole mitään näkyvyyttä Lautturinkujalle kummastakaan suunnasta eikä sieltä tulevalla autoilijalla risteävälle pyörätielle. Kuitenkin pyöräilijät ovat väistämisvelvollisia tuossa kohtaa. Kolmiota tai stop-merkkiä ei risteyksessä Lautturinkujan suuntaan ole. Autoilija voisi periaatteessa tulla vauhdilla tuosta yli suoraan sillalle. Pyöräilijöitä lienee kuitenkin satakertainen määrä Lautturinkujalta tuleviin ajoneuvoihin verrattuna. Odotellaan, milloin tuossa rysähtää.
^Todella turvallista ja kätevää!!! Ajan usen Hakaniemenrantaa pitkin, sitten John Stenbergin rantaa Pitkällesillalle ja siitä Siltavuorenrantaan. Tuohon tulee kaksi kadun ylitystä, joita nyt ei ole yhtään. Jää taas yksi reitti pois valikomasta ja reviiri supistuu. Pitää kai sitten venaa sitä uuttaa siltaa, jos sitä pitkin sit pääsis, jos ei ehdi kuolla sitä ennen.
^^mä jätin samasta kohtaa negatiivista palautetta näkyvyyden puutteesta.
https://maps.app.goo.gl/SWF7o56aA8qptHBZ7
Mielenkiintoista. Ennen Maps:n mukaan tuossa on ollut kolmiot.
Vastaan kahdella tapaa. Olen miettinyt usein miten ottaa muut huomioon, mihin jäädä odottamaan valojen vaihtumista. Videosta käynee selväksi, että poikittaiselle liikenteelle on hyvä jättää tila. Kaikki eivät vielä valitettavasti osaa muita liikenteen osapuolia ajatella, mutta esimerkin avulla ja neuvoja antamalla liikennekulttuuri kehittyy eteenpäin.
https://www.youtube.com/watch?v=fhmrGl-7YP0
Hylkylistalla: ebike-harrastelija
Musta maasturi (ehkä sähkö), mustat housut, musta takki, mustat hanskat, mustat kengät, musta kypärä, musta reppu, jossa valkoista tekstiä. Ei valoja eikä heijastimiakaan. Tällainen itsetuhoinen aikuinen pyöräilijä ajaa aamuisin Keski-Espoossa 7.30 aikoihin, bongannut useampana aamuna. Ei voi kuin ihmetellä.
Et ole ilmeisesti kuullut salaliitosta jossa Liikenneturva on heikentänyt liikenneturvaa keksimällä heijastimet. Jos kaikki olisivat näkymättömiä osaisivat autoilijat varoa paremmin. T: Marjut
Tuntomerkit osuu aika lailla minuun, paitsi että sähkäri ei ole musta. Fättitäpäri olisi. Lisäksi en liiku muistaakseni tuohon aikaan Espoossa. Ja mulla olisi kyllä varmaan valot.
Vaan oletteko huomanneet kuinka vaikeata on löytää muita kuin mustia vaatteita? Housuja varsinkin, ei niitä nyt ihan helpolla löydä muina kuin mustina. Jossei nyt aivan erikseen tilaile jostaan. Mutta on tuo normiliikeiden värivalikoima miehille aika rajoittunut.
Vai onko se mies sittenkin enemmän rajoittunut?
Kirjanmerkit