GiantHephaGarminElectrobike
Sivu 21 / 46 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11 19 20 21 22 23 31 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 601 - 630 / 1352

Aihe: Gravel Grinding ja Gravel Racing

  1. #601
    Kiitos linkeistä. Kiinnostavaa.

    Itsekin olen miettinyt sopivaa gravel-kisaa. Onkohan näitä Suomessa suunnitteilla? Tai sitten Ruotsissa tai Eestissä? Tarkoitan siis kisaa ajanotolla, en nordic gravel series henkistä kilpailuhenkistä yhteislenkkiä.

    Fiskars trail centressä oli syyskussa ohjelmassa jonkinlainen erikoiskoehenkinen kisa. Tämä voisi kiinnostaa, mutta ensisijaisesti tähtäimessä olisi kisa perinteisellä ajanotolla. Plussaa siitä, jos reitti ei sisällä (liikaa liian) teknisiä osuuksia.

    Olisiko jollain tietoa asiasta?

  2. #602
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.069
    Eipä taida Suomessa olla. Luulisi pikku hiljaa tilausta olevan moiselle. Tuollaiset kisat kiinnostaisi itseänikin.

  3. #603
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    ^^ Fiskars Gravel Grinder viime vuonna oli ihan kisa numeroilla ja ajanotolla. Mun käsityksen mukaan oli myös tänä vuonna, mutta en ollut tänä vuonna ajamassa, niin en osaa sanoa varmasti.

    Pitkien ajanotollisten ja virallisten kisojen ongelmana on tienkäyttöluvat ja turvallisuuskysymykset, kun muun liikenteen seassa on käytännössä pakko ajaa. PK-seudulla on ajettu monta vuotta syksyisin Tuomas Turusen organisoima Hiekkatieralli.

    Epävirallisia ”kisoja” on ajettu parina vuotena yksivaihteen puolella. Tänä vuonna ei tainnut olla.

    Tänä vuonna käytännössä kaikki kisat Euroopassa peruuntui koronan takia. Tyhjä on Gravel Fondon kalenteri ensi vuodellekin vielä toistaiseksi.

    http://www.granfondoguide.com/Events...bsubregion=All

    Mä poljin joskus kymmenisen vuotta sitten Black Forest Ultra MTB maratonin ja siitä reissusta jäi sellainen muistijälki, että Schwarzwaldin maastoissa gg-pyöräily voisi olla todella hienoa, koska ton maran reittikin oli enemmän gravel-pyöräilyä kuin maastopyöräilyä suomalaisen mittapuun mukaan.

    https://www.gravel-rallye.com/
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  4. #604
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Kuinka pitkiä tai lyhyitä lenkkejä te ajelette? Meikeläisen aikataulut kun antaa myöten noin 1.5 tunnin ajeluihin, niin olen todennut että perinteisestä maastolenkistä saa paremmin irti tuossa ajassa.

    Vaikkakin gravelointi kiinnostaa kovasti, mutta vaatiiko se aina parin kolmen tunnin rykäsyn että tulee hyvä mieli.

  5. #605
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Maastolenkki on kivaa ja vaihetelvaa höntsää useimmiten. Paljon erillaista ärsykettä koko kropalle.

    Gravellilla taas voi ajaa ihan kunnollista treeniäkin, eli saa juurikin enemmän kuormaa lyhyessä ajassa.

  6. #606
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Kyllä lenkki usein yli kahden tunnin vierähtää. Ja mitä pidempi, sitä parempi. Matkat ovat muutamasta kympistä noin pariin sataan kilometriin. Kyllä tietysti iltalenkkinä voi ajaa lyhyemmänkin.

    “Ride as much or as little, as long or as short as you feel. But ride” – Eddy Merckx

  7. #607
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    ...
    Vaikkakin gravelointi kiinnostaa kovasti, mutta vaatiiko se aina parin kolmen tunnin rykäsyn että tulee hyvä mieli.
    Itse en varsinaisesti saa sitä hyvää mieltä missään tietyssä ajassa tai ajamisen mitassa. Lyhyt ja kovavauhtisempi voi hyvinkin tuoda hyvän mielen, mutta pidemmällä rupeamalla vastaan tulevan mahdollinen monimuotoisuus lisää tyydytyksen mahdollisuutta. Samoin kova ja pitkä ajo on jälkikäteen syvemmän hyvän mielen tuoja, kuin lyhyt ja kevyempi.

    Mieli on levollinen, kun keho on kipeä ja väsynyt.

  8. #608
    Liittynyt
    03/2014
    Viestit
    2.118
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Kuinka pitkiä tai lyhyitä lenkkejä te ajelette? Meikeläisen aikataulut kun antaa myöten noin 1.5 tunnin ajeluihin, niin olen todennut että perinteisestä maastolenkistä saa paremmin irti tuossa ajassa.

    Vaikkakin gravelointi kiinnostaa kovasti, mutta vaatiiko se aina parin kolmen tunnin rykäsyn että tulee hyvä mieli.
    Omasta mielestäni grävelin kenties paras puoli on se, että lenkille pääsee liki kotiovelta ja siten lyhyemmänkin ajan voi käyttää täysimääräisesti hyödykseen. Tässä on iso ero vertailuna esim. maantieajoon, jossa helposti kuluu puoli tuntia suuntaansa päästä sinne maantielle, jolloin kahden tunnin lenkin "hyötysuhde" on huono. Grävelin eduksi voi lukea myös sen, että lenkille sopii pukeutua vapaammin ja pyörä saa olla likaisempi, jolloin alkuvalmistelut ja loppuhuolto vievät vähemmän aikaa.

  9. #609
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Minulla tyypillinen lenkki on pääosin asfalttia, mutta välillä mennään sorallakin. Matkaa 40-70 km ja keskari n. 20-25. Jos pitää lyhentää aikaa, voi tietysti hakea sopivia polkuja, jotka ei ole gravelille liian vaikeita.

  10. #610
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.542
    Äsken tuli tyypillinen kuvarastiretki, rantaraittia ja muita hiekkaulkoilureittejä ja jokunen oikopolku 1.5h vajaa 30 km. Paluumatkalla vahingossa enempi asvalttiakin kun harhauduin ajatuksissa ja alkoi jäätymään vähissä vaatteissa niin piti kiiruhtaa pois. Maasturilla saatan ajaa lähikmetsän läpi kauppaan ja takaisin, aikaa ei mene kauaan mutta tulee maastoajelu-luontokokemus. Ja ruokaostokset.

  11. #611
    On ollu mielessä järkätä 2021 pidempi gravel-kisa Suomessa, jossa olis yöpymistä mukana. N. 600 km Helsinki - Turku - Tampere - Helsinki hiekkateitä pitkin. Reitti vielä säädössä ja testiä luvassa kesällä

    Muuten, näkikö porukka Pässilä Murskan läpikäynnin? Ei parin kilon runko ja haarukka tuntunu painavalta kun geometria rakennettu sen mukasesti.

    https://youtu.be/ZyBHelZ4GAQ

  12. #612
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.069
    Semmosta. UCI sekaantui nyt graveliinkin.

    https://www.velonews.com/news/gravel...ested-in-2022/

  13. #613
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti misopa Katso viesti
    Semmosta. UCI sekaantui nyt graveliinkin.

    https://www.velonews.com/news/gravel...ested-in-2022/
    Tosi komeaa. Kohta nähdään wout ja poel kisaamassa gravellissa.

  14. #614
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tosi komeaa. Kohta nähdään wout ja poel kisaamassa gravellissa.
    Kunhan UCI jättää pyöriin vähän pelivaraa...

  15. #615
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Kunhan UCI jättää pyöriin vähän pelivaraa...
    No aerotangot nyt kielletään heti kärkeen, mikä ei varmastikkaan ole ollenkaan huono idea.

  16. #616
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    Jännityksellä jäädään odottamaan, mikä on maksimi rengasleveys…
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  17. #617
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Reiteistähän tuo tulee pitkälti riippumaan.

    https://cyclingtips.com/2021/09/gall...erp-port-epic/

    Mä niin odotan kunnon gravell klassikoita syksyisin.


  18. #618
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    Joo vitsinomaisesti meinasin, että mihin UCI laittaa rajan renkaille. 700c ja 38 mm?? Droppitankopakko ja maks. tangon leveys 60 cm. Ja miten määritellään gg-kisareitti.

    Mikähän tulee olemaan konsepti. Maantiekisoja soralla joukkuetaktiiikoineen ja huoltoautokolonnoineen vai jotain muuta, edes vähän seikkailullisempaa? Vaikuttaa aika paljon reitteihin se, että pitääkö autosaattueen pystyä ajamaan perässä. Täysin self-supported tuskin tulee kuitenkaan olemaan, vaikka niin sen mun mielestä pitäisi olla. Toinen mielenkiintoinen kysymys on, että ajaako miehet ja naiset erikseen vai samaan aikaan, kuten tähän asti on ollut pääsääntäisesti lajin tapa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  19. #619
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Samaa mietin. Tuo huoltoauto juttu on aika iso päätös ja vaikuttaa paljon.

  20. #620
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Pilalle menee jokatap.


  21. #621
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Pilalle menee jokatap.
    Luultavasti.

  22. #622
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957

    Gravel Grinding ja Gravel Racing

    ^ Ihan sama, ei muuta mun ajamista mitenkään.

    Elämäntapa-harrastajat itki kun lumilautailun piti mennä pilalle FIS:n ja Olympialaisten takia – eipä mennytkään. Sama juttu skeittauksenkin kanssa.


  23. #623
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Niin se on. Tulee oikeita kisoja ja oikeita pyöriä myyntiin tuota käyttöä varten. Partasuisia elämäntapaintiaaneja voi meno harmittaa.

  24. #624
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    ^ Ihan sama, ei muuta mun ajamista mitenkään...
    No tämä on vähän sellainen asenne juttu. Että puntaroiko asioita yleensä siitä oman navan läheltä vai laajemmassa mittakaavassa.

  25. #625
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin se on. Tulee oikeita kisoja ja oikeita pyöriä myyntiin tuota käyttöä varten. Partasuisia elämäntapaintiaaneja voi meno harmittaa.
    No siihen partasuun ja jalkakarvoja ajelevan sukkistelijan väliin mahtuu vielä muutama muukin. Se vaan on niin että jos uci kauheesti säätelee minkälainen pyörä saa olla, niin kyllä se aika pitkälle vaikuttaa myytäviin pyöriin

    Edit. Ja siis itse kisahomma on hyvä juttu, kunhan jättävät pelivaraa kalustolle. Olis meinaan kiva nähdä mihin suuntaan ne muuttuisi jos säännöt jäis tosiaan kippuratankoon ja sen leveyteen

  26. #626
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Pilalle menee jokatap.
    Gravel, pilalla, pelkkää … tilalla.

    Kai elämää on UCIn ulkopuolella jatkossakin, ja onhan jo muutenkin aika keksiä uusi nimike seikkailuhenkiselle asfaltin ulkopuolella-ajelulle.

    Osa jengistä varmaan näkee toisin, ja hyvä niin, mutta omaan elämään ei ole suuremmin vaikuttanut tähänkään asti.

  27. #627
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    No siihen partasuun ja jalkakarvoja ajelevan sukkistelijan väliin mahtuu vielä muutama muukin. Se vaan on niin että jos uci kauheesti säätelee minkälainen pyörä saa olla, niin kyllä se aika pitkälle vaikuttaa myytäviin pyöriin

    Edit. Ja siis itse kisahomma on hyvä juttu, kunhan jättävät pelivaraa kalustolle. Olis meinaan kiva nähdä mihin suuntaan ne muuttuisi jos säännöt jäis tosiaan kippuratankoon ja sen leveyteen
    Tästä täytyy kyllä olla ihan samaa mieltä

    Ja vielä edit: jos markkkinoita on UCI sääntöjen ulkopuolelle jääville pyörille, niin eiköhän sinne tule täytettä. Kuten vaikka gravelit tuli eri kilpailusäännöistä huolimatta.

  28. #628
    F. Kotlerburg Guest
    Lopetan gravelin välittömästi ja työnnän gravellipyörän lähimpään järveen.

  29. #629
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    No siihen partasuun ja jalkakarvoja ajelevan sukkistelijan väliin mahtuu vielä muutama muukin. Se vaan on niin että jos uci kauheesti säätelee minkälainen pyörä saa olla, niin kyllä se aika pitkälle vaikuttaa myytäviin pyöriin

    Edit. Ja siis itse kisahomma on hyvä juttu, kunhan jättävät pelivaraa kalustolle. Olis meinaan kiva nähdä mihin suuntaan ne muuttuisi jos säännöt jäis tosiaan kippuratankoon ja sen leveyteen
    Ei niitä oikasti säädellä tarvitse. Oikeastihhan poelit ja kumppanit ajaa roadilla ja kapeilla renkailla kaikki normaalit hiekat. Mitään urs:n tapaista pyörää on noista kinkereistä aivan turha etsiä.

    Se minkä tämä saa takuulla aikaan, on kisamaisten gravelleiden yleistyminen ja tuo on itselleni ainakin pelkästään plussaa.

  30. #630
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    ....kisamaisten gravelleiden ....
    Minkälaisia ne sitten ovat?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •