MPMessutGiantElectrobikeGarmin
Sivu 324 / 517 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 224 274 314 322 323 324 325 326 334 374 424 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.691 - 9.720 / 15507

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #9691
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Joku halusi jatkaa keskustelua aiheesta ja siitähän nousee täällä nopeasti väittely. Ihmisillä on kova tarve perustella itselleen tehtyjä päätöksiä ja siihen liittyy helposti vahva vasta-argumentointi. Tärkeää ei ole toisenlaisen mielipiteen hyväksyminen vaan sen ampuminen alas.

    Minäkin voisin ottaa sähkövaihteet maantiemenijääni, jolla ajelen lyhyitä <600 km lenkkejä, mutta tuohon long hauleriini, joka tyyppinsä takia kuuluu tähän topiciin, en haluaisi koska en halua joutua sellaisiin teknisiin ongelmiin, joihin ei keskellä metsää tai lapin kairaa löydy hyvää ratkaisua.
    No itse otit taas kovin foorumille tyypillisesti asenteen, että sähkövaihteet on kaikkialle sopivat ja hyökkäsit niitä vastaan.

  2. #9692
    K.Kuronen Guest
    Shimanon mekaanisissa on toisinaan poluilla ajaessani jarrukahvan liike sisäänpäin häirinnyt ja aiheuttanut hapuilua. Varsinaisesti teillä, soraa tai ei, en muista yllätyksiä tulleen. Ja tielle tuo kahvojen käyttöliittymä on suunniteltu. Jos poluille poikkeaa, niin jarrukahva saisi olla mieluiten sellainen, että vähemmänkin optimaalisella otteella painaminen onnistuu.

  3. #9693
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti StevieRayVehkakoski Katso viesti
    Eipä päivityssetillä mitään tee kun ei ole kahvoja eikä jarruja ym. Aika railakkaan hintaista leikkiä on jos tonnin maksaa koko roska halvimmillaan:

    https://r2-bike.com/SRAM-Rival-XPLR-...-1x12-46-Teeth
    https://r2-bike.com/SRAM-Force-XPLR-...-1x12-46-Teeth
    Joo, halvemmalla pääsee kun ostaa ne pyörässä kiinni.

  4. #9694
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.420
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti duris Katso viesti
    ^onko toi GX:n langaton setti sellaiseen flatbar graveliin eli hybiridiin vai miksi GG-ketjussa speksataan MTB-osia?
    Aina voi rakentaa sähkövaihteisen hybridin. Vaihtaa vain suoraa tankoa ja laittaa 4seasonia alle.

  5. #9695
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.475
    Paaton, kun ei ole muutakaan tekemistä... Ja eikös ole jo todettu että gravel on 80luvun retkipyörän ja maastopyörän risteytys?
    En myöskään ymmärrä että miksi maasto/maantie osia ei voi sotkea keskenään, esim. XX1:n vaihdevivunkin saa suht luonnikkaasti maantietankoon...

  6. #9696
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    651
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Paaton, kun ei ole muutakaan tekemistä... Ja eikös ole jo todettu että gravel on 80luvun retkipyörän ja maastopyörän risteytys?
    En myöskään ymmärrä että miksi maasto/maantie osia ei voi sotkea keskenään, esim. XX1:n vaihdevivunkin saa suht luonnikkaasti maantietankoon...
    Saisikohan kiinnitettyä vinoputkeen isommalla pannalla. Olisi sitten samassa paikassa kun niissä 80-luvun retkipyörissä

  7. #9697
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    No itse otit taas kovin foorumille tyypillisesti asenteen, että sähkövaihteet on kaikkialle sopivat ja hyökkäsit niitä vastaan.
    Nyt sun kannattaa
    a) lukea lauseesi ihan uudestaan ja sen jälkeen, kun olet sisäistänyt sen, kovasti miettiä että
    b) olenko mielestäsi niiden puolesta vai vastaan

    Ja sen jälkeen, jos yhtään scrollaat ylöspäin huomata, etten ole missään vaiheessa ollut sähkövaihteita vastaan vaan ilmaissut preferenssini manuaalisiin ja jopa perustellut sen.
    Ja viimeksi juuri lainaamassasi viestissäni sanon, että kyllä niitä lyhyillä matkoilla voisi käyttää maantiepyörässä, mutta maantiepyörä ei nyt kuulu tähän kontekstiin.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  8. #9698
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Shimanon mekaanisissa on toisinaan poluilla ajaessani jarrukahvan liike sisäänpäin häirinnyt ja aiheuttanut hapuilua. Varsinaisesti teillä, soraa tai ei, en muista yllätyksiä tulleen. Ja tielle tuo kahvojen käyttöliittymä on suunniteltu. Jos poluille poikkeaa, niin jarrukahva saisi olla mieluiten sellainen, että vähemmänkin optimaalisella otteella painaminen onnistuu.
    Sit pitää alkaa käyttää campan maantiesettiä, siinä on vaihteelle omat vipstaakit.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  9. #9699
    K.Kuronen Guest
    ^Vaihtoehtoja on pohdinnassa, myös campa. Tosin nyt on kaapit täynnä Shimanoa ja hieman vuotavan kahvan vaihtokin edelleen tekemättä.

    Mutta sähkövaihteiden ja mekaanisen suurin ero itselle on käyttöliittymä ja toisena asentaminen uuteen tai vaikka vanhaan runkoon.

  10. #9700
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Sit pitää alkaa käyttää campan maantiesettiä, siinä on vaihteelle omat vipstaakit.
    On ne sramissakin

  11. #9701
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.831
    Täällähän on on tapahtunut. Joo, jos joku haluaa laittaa Shimanon Digivaihteet niin se meinaa myös sitä että runko täytyy olla sarjaa varten valmis. En tiedä kuinka tiukka toleranssi rungon suhteen on, mutta ihan jokaiseen se ei mene. Lukemani perusteella.

  12. #9702
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    On ne sramissakin
    Totta, nyt kun muistan sen yhden päivän kun olen SRAMin tekniikkaa käyttänyt lainapyörällä. Ei ole noin muuten tultua ajettua sillä varustetuilla värkeillä
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  13. #9703
    onko toi GX:n langaton setti sellaiseen flatbar graveliin eli hybiridiin vai miksi GG-ketjussa speksataan MTB-osia?sramin mtb osat toimivat keskenään rival/force osien kanssa.ensi kesälle päivitin axs XX 1 takavaihtajan ja siihen sopivan pakan 10-50 sekä eturattaan isomman jonka laajempi takapakka mahdollistaa.toki loppusyksy ja kevät ajellaan vanhoilla jos ovat toimivia.itsellä ollut myös nuo viistoputkessa kiinni olevat vaihteen siirtimet ei ole ikävä.tuli aikoinaan rakenneltua siirtimet niin sanottuun aerotankoon(itse tehtyyn)jo se tuntui parannukselta,vaikka aika sätökset lienee olivat,toki läpi menivät tarkastuksessa triathloni kisaa ennen.

  14. #9704
    siis kyseessä sähköllä toimivat vaihteet ja sramin.

  15. #9705
    Sähkövaihteiden oivasta käyttöliittymästä vielä: Pieni mutta yllättävän hyväksi osoittautunut juttu oli asentaa (SRAM AXS) satelliittivaihtimet yläotetta ("tops") varten. Aiemmin sitä ei juuri tullut käytettyä, mutta satelliittien myötä rauhallisempi mäkien kiipeäminen, myös todella loivat pitkät mäet ja samoin suoraviivainen röykkymaasto tulee niiltä ajettua. Tanko tipahti yhden speisserin verran alemmas kun ajoasentoon tuli vaihtelua enemmän tuon myötä.

    Niin, ja yksi pitempi ja yksi lyhyempi lenkki tullut ajettua sähkösinkulalla. Vara-akku on sittemmin ostettu ja se huolellisesti säilötty valmiina odottamaan kaapin hyllylle josko sitä jollakin tulevalla lenkillä tarvitsisi

  16. #9706
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.043
    Gravelia voi päivittää myös uusilla vanteilla. Uutena tulokkaana Lightweight Pfadfinder, jossa mielenkiintoiset speksit
    vanteen korkeus 37 mm
    paino 1.430 g
    leveys 24 mm, siis ulkoleveys, sisäleveys 18,2 mm !
    hinta: alkaen 3.780 euroa

    Cyclingtipsin jutussa kuvattu aika osuvasti vapaalla suomennoksella; sellaiseen rahalla ei väliä "graveliin", jolla tarkoitus pysyä maantiellä

  17. #9707
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.079
    ^Mutta miten ne on saaneet noista noin painavat?

  18. #9708
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.475
    ^Juu, paino käsittämätön, pitäisi tuossa hintaluokassa olla noin 1300g. max, ellei jarrulevyt sitten sisälly painoon... Kauniit kiekot joka tapauksessa kuitupuolilla, onkohan aika kirjoittaa joulupukille?

  19. #9709
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.290
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^.... ellei jarrulevyt sitten sisälly painoon...
    Kuka hullu ilmoittaisi kiekkojen painon sillä lailla?

  20. #9710
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.043
    Juu, paino ei sisällä levyjä. Ei nuo Lightweightin kiekot muutenkaan ole näköjään niin kevyitä kun luulin, ainakaan clincherit. Suhteessa korkeuteen ja leveyteen mm. rovalit ovat jo "selkeästi" kevyempiä.

    Cyclingtipsin toimittaja Dave Rome on ollut ilmeisen närkästynyt kirjoittaessaan jutun noista kiekoista.

    Sellainen vaikutelma jää, että nuo kiekot olisi käytännössä uudelleen nimetyt Lightweight Wegweiserit, jotka ovat maantiekiekot ja suositeltu rengasleveys 23-32 mm. Sisäleveys, ulkoleveys, korkeus ja paino on sama, samoin kuin ulkonäkö.

    Nimi uusiksi, suositeltu rengaskoko nostetaan 40 mm:iin (toki ollaan erton rajoissa) ja siinä meillä on uudet gravelkiekot ?

    https://cyclingtips.com/2021/09/ligh...gravel-wheels/

  21. #9711
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Varmaankin enemmän LW markkinoitu aasian suuntaan missä ökykalliit eurooppalaiset tuotteet myy. Uudelleenbrändätyt maantiekiekot noi on selkeästi.

    Vannejarrukiekot noilla edelleen keveitä, mutta ei noita LW levyjarrukiekkoja enää ostella speksien takia.

  22. #9712
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.420
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kuka hullu ilmoittaisi kiekkojen painon sillä lailla?
    Just niin. Ei tossa ole renkaita mukana painossa.

  23. #9713
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kuka hullu ilmoittaisi kiekkojen painon sillä lailla?
    Olisi helpompi suorittaa vertailut vannejarrukiekkoon.


  24. #9714
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hoo x Hoo Katso viesti
    Onko heittää ehdotuksia sellaiseksi kompromissi gravel-pyöräksi, jolla voisi käydä höntsäämässä muutaman kerran kauteen HelCX:ää kategoria kolmosen jämäsijoilla. 90% ajosta olisi kuitenkin rauhallista sorateillä ajelua ja bikepackingia. Ilmeisesti osa graveleista junamaisempia ja toiset lähempänä puhtaita cyclocross-pyöriä. Ulkonäöllisesti miellyttävät Exploro ja Aspero taas ilmeisesti optimoitu kovaa ajaamiseen. Hintaluokka kolmen tonnin nurkilla.
    Tämä ei nähtävästi herättänyt ajatuksia? Kysytään toisin päin. Onko joku ajanut cyclocrossia esim. Explorolla? Soveltuuko siihen miten? Itsellä on kokemusta ainoastaan cyclocross-pyörällä ajamisesta, joten ei osaa arvioida, että kuinka merkittävästi gravelin tuntuma ja käyttäytyminen siitä eroaa. Se on tiedossa, että keskiö on matalammalla, joka voi vaikeuttaa ajamista off-cambereissa yms. mutta mites muuten?

  25. #9715
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    225
    Itse ajanut nyt kolme kautta HEL CX:n kisoja omalla gravel-pyörällä (Fairlight Secan). Oma vauhti on ollut siellä Cat3:n keskipaikkeilla ja voi sanoa, ettei pyörä ole ollut rajoittava tekijä, vaan lähinnä kuski ainakin omassa tapauksessa. Keskiö on joo vähän matalalla (77 mm droppia), mutta omat kammet on 165 mm, niin ei nekään raavi ihan heti maata. Kannattaa ehdottomasti lähteä mukaan haastamaan itsensä ja pitämään hauskaa! Itsellä kyllä ollut eriilinen CX-pyörä haaveissa, mutta lähinnä sen takia, ettei tarvitsisi joka viikonloppu säätää pyörää työmatka-/kisakäytön välillä (pullotelineet, kello, valot, lokarit , yms.). Ja kai toi teräsrunko olis vähän pitkäikäisempi, jos sitä ei upottaisi mutaan kerran viikossa...

  26. #9716
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.318
    Juu meinasin just sanoa, että ei niitä cat 3:n sijoituksia pyörillä ratkota. Tanko kannattaa kuitenkin tsekata, että ei ole liikaa flarea. Cyclocrossissa tangon maksimileveys on 50 cm.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  27. #9717
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.318
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hoo x Hoo Katso viesti
    Tämä ei nähtävästi herättänyt ajatuksia? Kysytään toisin päin. Onko joku ajanut cyclocrossia esim. Explorolla? Soveltuuko siihen miten? Itsellä on kokemusta ainoastaan cyclocross-pyörällä ajamisesta, joten ei osaa arvioida, että kuinka merkittävästi gravelin tuntuma ja käyttäytyminen siitä eroaa. Se on tiedossa, että keskiö on matalammalla, joka voi vaikeuttaa ajamista off-cambereissa yms. mutta mites muuten?
    Tämä tuli muuten mieleen eilen. Ei se tunnu olevan ihan niin tarkkaa maailmancupissakaan. (Joskin siellä on pitänyt vähän mm. temppuilla keskiön korkeuden kanssa..)

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  28. #9718
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.831
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SotkuPekka Katso viesti
    Olisi helpompi suorittaa vertailut vannejarrukiekkoon.
    Mitä tarkoitat?

  29. #9719
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.318
    Todistettavasti Stigmata ei ainakaan mee pilalle (ylikokoisilla) 33-millisillä. On jopa ihan hauska.

    Tommoset alumiiniset hookless-vanteet on kyllä ihan killerit krossirenkaiden ja -paineiden kanssa. Noissa Donnellyissä ei todellakaan ole mitkään makkarankuorikyljet ja sain tubeless snakebiten eturenkaaseen jo heti. Pitääks tässä nyt sit alkaa jotain kuitukiekkoja miettimään? Kun annat pikkurillin jne…
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  30. #9720
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.318
    Ot kai vähän (ja yksinpuhelua), mutta eilisessä Ethias Crossissa SuperSix Evo oli podiumilla. Oli aika graveli rata. 100 korkeusmetriä soratietä ylös mäelle ja sit XCO-tyyppistä baanaa sata lasissa alas. Karseeta vauhtia krossipyöräkin kulkee alamäkeen, kun osaa ajaa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •