HephaElectrobikeGiantGarmin
Sivu 323 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 223 273 313 321 322 323 324 325 333 373 423 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.661 - 9.690 / 15450

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #9661
    K.Kuronen Guest
    ^Jos ajetaan teho-ohjatusti, niin kuski säätää näkemänsä tehonäytön perusteella, onko yritettävä enemmän, vai onko hieman kevennettävä. Boksi voi silloin päättää kadenssin perusteella vaihteen.

    Jos halutaan ajaa siten, että kadenssi on vakio, niin kuskin on nähtävä kadenssi, tai tunnettava se ja boksin olisi säädettävä kuormaa, mikä ei ulkona ajaessa onnistu.

    Sykkeellä on sama tilanne: syke seuraa kohtuudella kuormaa ja kuormaa ei voi säätää vaihteilla.

  2. #9662
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Sykkeellä on sama tilanne: syke seuraa kohtuudella kuormaa ja kuormaa ei voi säätää vaihteilla.
    No miksei, cadenssi kun laskee niin vaihde tippuu pienemmälle, joten vauhti ja sen myötä kuorma kevenee.

  3. #9663
    K.Kuronen Guest
    ^kadenssi tippuu vain, jos kuski ei halua lisätä tehoa, tai ei pysty.

    Kuski on se, joka tuottaa ja säätää tehoa joko näkemänsä, tai tuntemansa mukaan. Se ei ole vahteiden ohjainboksin säädettävissä.

  4. #9664
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Onko tämä fakta vai täysi mutu että näin pitäisi tehdä?
    Jos ei ole ostanut jotain lisäkikkaretta, niin käsittääkseni sen semi-automaagi vaihteiston joutuu kytkemään huollossa vekka.

  5. #9665
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    ...
    Jos halutaan ajaa siten, että kadenssi on vakio, niin kuskin on nähtävä kadenssi, tai tunnettava se ja boksin olisi säädettävä kuormaa, mikä ei ulkona ajaessa onnistu.

    ...
    Tässä on ajatusvirhe. Jos kuski näkee kadenssin ja pitää sen, niin vaihteilla voidaan säätää tarvittava teho, mikäli se mitataan, mutta menetetään hallinta ajonopeuteen.

  6. #9666
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Jos ei ole ostanut jotain lisäkikkaretta, niin käsittääkseni sen semi-automaagi vaihteiston joutuu kytkemään huollossa vekka.
    Mjaa, en tiedä mitään näistä Shimanoista tai edes maantie-Srammeista.

  7. #9667
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Mjaa, en tiedä mitään näistä Shimanoista tai edes maantie-Srammeista.
    Kaveri just laittoi, että onnistuu suoraan ohjainboxista nappia painelemalla. Eli en tiedä minäkään...

  8. #9668
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    No, onneksi ei olla vielä tässä tilanteessa:
    "Mua vähän kummastuttaa mitä väliä sähkössä on poljettavuudella? Tai ainakaan mulle sillä ei ole mitään merkitystä.
    Ei vaikuta sähkössä mun kokemuksen mukaan."
    (lainaus herralta Ruuduntakaa, sähköpyöräketjusta.
    Jees, täällä ollaan tuosta vielä kaukana, mitä nyt välillä kolkutellaan sitä asteikon toista laitaa Fillarifoorumin tai erityisesti FB:n eMTB-foorumilla saa aika nopeasti tuota "riittävän" annoksen ja hätäinen voi muodostaa tuon perusteella käsityksen itse teknologiasta vaikka kyse on nykyisen harrastajajoukon äänekkäimmän osan vinoutumista.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    En ehkä ihan ymmärtänyt, mitä meinasit. Mun tulevaisuusvisiossa oppiva tekoälyautomatiikka vaikkapa säätää kadenssia eli vaihteita sopivaksi niin, että syke pysyy halutulla tasolla ja voimantuoton ja sykkeen suhde mahdollisimman tehokkaana. Ehkä kymmenen vuoden sisään nähdään, että osuinko lähellekään
    Sähköavusteisissa tuota jo tehdään. Ihan ei ole vielä automatiikka niin herkkää että sellaisella viitsisi itse ajella, mutta manuaalisesti hoitamalla tuo jo luonnistuu eli avustusta säädellen niin että mukava kevyt pk-lenkki toteutuu kunnon poluilla vauhdeilla jotka vastaavat vk2-lenkkiä. Ei menne kauaa enää kun automatiikka hoitaa tuon niin hyvin, että manuaalimoodia ei tarvita. Luomupyörissä voi kestää kauan kun tuotekehitysinssit on siirretty noita sähköpyöriä värkkäämään, siellä on kuitenkin isosti tekemistä ja nopein kasvu.

  9. #9669
    K.Kuronen Guest
    ^Mutta tossa (avusteisessa) boksi säätää avustustasoa ja siihen boksilla on pääsy. Luomufillarissa ei ole, mitä ohjata. Luomussa automatiikka onnistuu vasta, kun boksilla on pääsy kuskin aivotoimintaan.

    Jos pohtii luonnollista gravelia, jossa mutkaisella tiellä ylämäet ja alamäet vaihtelevat, eikä pitokaan ole vakio. Se, että näytöltä tuijottaisit tavoitekadenssia ja pyrkisit pitämään sen -pyöräilyn irvikuva!

  10. #9670
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Onhan ne sähkövaihteet kivat ja hienot, mutta ilmankin kyllä pärjää. Jos on valmis panostamaan ja haluaa loistavasti toimivat vaihteet niin mikä ettei.
    Mulle pitempien matkojen polkijana vaikuttaa paljon pystyykö esim. vaihtajan hajoamisen tai vaijerin katkeamisen jotenkin korvaamaan tuolla tien päällä. Ei pelkästään noiden kanssa vaan vähän kaiken.


    --
    Murphy elää!
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  11. #9671
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Mulle pitempien matkojen polkijana vaikuttaa paljon pystyykö esim. vaihtajan hajoamisen tai vaijerin katkeamisen jotenkin korvaamaan tuolla tien päällä. Ei pelkästään noiden kanssa vaan vähän kaiken.


    --
    Murphy elää!
    No noista ei vaijeri katkea.

  12. #9672
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Mulle pitempien matkojen polkijana vaikuttaa paljon pystyykö esim. vaihtajan hajoamisen tai vaijerin katkeamisen jotenkin korvaamaan tuolla tien päällä. Ei pelkästään noiden kanssa vaan vähän kaiken.


    --
    Murphy elää!
    Sähkövaihtajassa taitaa olla se etu että se joko jää sille vaihteelle mihin akku loppui, tai saisko sen sit jopa ite jotenkin valita? Mekaanisella runtataan pisimmällä välityksellä kotiin jos varppi katkee

  13. #9673
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.159
    Vaihtajan häkin voi mekaanisilla lukita halutulle välitykselle kiilaamalla jonkun tikun tai kävyn tai mitä tahansa sinne väliin sopivasti. Sillee ensiapuna.

  14. #9674
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Niin ja mekaanisella toimii aina etuvaihtaja. Di2 ei.

  15. #9675
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Eli paskojahan ne sitte

  16. #9676
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.406
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin ja mekaanisella toimii aina etuvaihtaja. Di2 ei.
    Huumori alkaa.
    Ei toimi mekaaninen jos vaijeri menee poikki.
    Kyllä Di2 toimii aina jos viitsii ladata. Ja akun varaustilan näkee nopeasti vaihtajan vipua painamalla.
    Huumori loppui.

    Hyviä ne on molemmat. Ajakoon kukin millä haluaa.

  17. #9677
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.925
    Eipä ole koskaan vaijeri katkennut ajossa, ja jos olisikin niin taksi on vissiin keksitty. Sama koskee varmaan myös sähkövaihteita. Kyllähän kaikesta saa keksittyä negatiivisia asioita, jos oikein kovasti pohtii.

  18. #9678
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Sähkövaihtajassa taitaa olla se etu että se joko jää sille vaihteelle mihin akku loppui, tai saisko sen sit jopa ite jotenkin valita? Mekaanisella runtataan pisimmällä välityksellä kotiin jos varppi katkee
    Ei muuten runtata vaan säädetään se sopivalle siihen johonkin keskelle. Siihen sopii esim. nippuside. Tämä on tätä miten sähköt tekee ihmiset kädettömiksi .
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  19. #9679
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Vaihtajan häkin voi mekaanisilla lukita halutulle välitykselle kiilaamalla jonkun tikun tai kävyn tai mitä tahansa sinne väliin sopivasti. Sillee ensiapuna.
    En nyt löytänyt sitä youtube-videota, mutta yhdellä nippusiteellä sen saa hoidettua varsin näppärästi.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  20. #9680
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    No noista ei vaijeri katkea.
    Niin, ei vaijeri katkea, mutta tuolla korvessa kun on vielä >500 km jäljellä, on kohtuullisen ikävää kun loppuu akusta virta. Näitä on tapahtunut ja näitä tapahtuu tulevaisuudessakin.
    Eikä ole pois luettu sekään, että joku liitäntä tai piuha muuten vain paskoo. Näitäkin on tapahtunut. ja tapahtuu tulevaisuudessakin.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  21. #9681
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    649
    Shimanon di2 jättää akun loppuessa ketjun edessä pienelle ja sen jälkeen takavaihtaja toimii vielä jonkun aikaa. Sramin Etapissa on se etu, että akkuja voi vaihtaa ristiin niin saa ketjun vielä nostettua isolle limpulle jos edestä akku loppuu. Ja jos nyt laittaa pyörään uuden Sramin AXS droppitolpan niin siinähän on sitten vara-akku mukana.

    Vuoden sisään on mennyt Utlegran mekaanisista vaijeri kaksi kertaa poikki. Kerran jäi myös Porvoon Ajot kesken kun Di2 akku loppu ja ketju jäi pienelle eturattaalle. Ennen kisaa merkkivalo vilkutti vihreetä niin olisi pitänyt helposti riittää.

    Molemmat voi pettää, mutta kyllä noilla on aina kotiin päässyt.

  22. #9682
    F. Kotlerburg Guest
    Kannattaa ajaa fiksillä niin on mahdollisimman vähän mitä voi hajota.

  23. #9683
    No mut jos jotain hajoaa niin ne on polvet. Tai jos ketju menee poikki niin kannattaa toivoa ettei mäen alla ole kovin pahaa louhikkoa =)

    Mikäs näiden edullisemman pään sähkövaihteiden hintataso oikein on? Tähän asti oon pärjännyt vaijerivaihteilla ja vaijerijarruilla mutta jos ottais kerralla kunnon digiloikan sähkövaihteisiin ja hydraulijarruihin.

  24. #9684
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Eipä ole koskaan vaijeri katkennut ajossa, ja jos olisikin niin taksi on vissiin keksitty. Sama koskee varmaan myös sähkövaihteita. Kyllähän kaikesta saa keksittyä negatiivisia asioita, jos oikein kovasti pohtii.
    Mulla on mennyt ja menee vaijereita kesken ajon useasti. Kyllä tuon pikkuhiljaa oppii. Nyt on dura-acessakin täys pitkät kuoret ja vaijerin tökkää sisään 5min kaikkine säätöineen. 3tkm välein kun vaihtelee niin selviää varmasti.

  25. #9685
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.284
    Stevie, noiden virvelitehtaan osista tiedä mutta GX:n langaton päivityssetti vaihteille https://r2-bike.com/SRAM-GX-Eagle-AX...ade-Kit-1x12_1

  26. #9686
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    649
    ^onko toi GX:n langaton setti sellaiseen flatbar graveliin eli hybiridiin vai miksi GG-ketjussa speksataan MTB-osia?

  27. #9687
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    233
    Niinpä. Eipä ole ikinä loppunut sähkövaihteiden akku ajossa, mutta takavaihtajan vaijeri on kyllä katkennut. Miten muuten tämä sähkövaihteista väittely kuuluu Gravel Grinding-fillarit ketjun alle..?

  28. #9688
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti StevieRayVehkakoski Katso viesti
    No mut jos jotain hajoaa niin ne on polvet. Tai jos ketju menee poikki niin kannattaa toivoa ettei mäen alla ole kovin pahaa louhikkoa =)

    Mikäs näiden edullisemman pään sähkövaihteiden hintataso oikein on? Tähän asti oon pärjännyt vaijerivaihteilla ja vaijerijarruilla mutta jos ottais kerralla kunnon digiloikan sähkövaihteisiin ja hydraulijarruihin.
    Siinä tonnin pinnassa.

  29. #9689
    Eipä päivityssetillä mitään tee kun ei ole kahvoja eikä jarruja ym. Aika railakkaan hintaista leikkiä on jos tonnin maksaa koko roska halvimmillaan:

    https://r2-bike.com/SRAM-Rival-XPLR-...-1x12-46-Teeth
    https://r2-bike.com/SRAM-Force-XPLR-...-1x12-46-Teeth

  30. #9690
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti petewow Katso viesti
    Niinpä. Eipä ole ikinä loppunut sähkövaihteiden akku ajossa, mutta takavaihtajan vaijeri on kyllä katkennut. Miten muuten tämä sähkövaihteista väittely kuuluu Gravel Grinding-fillarit ketjun alle..?
    Joku halusi jatkaa keskustelua aiheesta ja siitähän nousee täällä nopeasti väittely. Ihmisillä on kova tarve perustella itselleen tehtyjä päätöksiä ja siihen liittyy helposti vahva vasta-argumentointi. Tärkeää ei ole toisenlaisen mielipiteen hyväksyminen vaan sen ampuminen alas.

    Minäkin voisin ottaa sähkövaihteet maantiemenijääni, jolla ajelen lyhyitä <600 km lenkkejä, mutta tuohon long hauleriini, joka tyyppinsä takia kuuluu tähän topiciin, en haluaisi koska en halua joutua sellaisiin teknisiin ongelmiin, joihin ei keskellä metsää tai lapin kairaa löydy hyvää ratkaisua.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •