GarminElectrobikeHephaGiant
Sivu 8 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 7 8 9 10 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 211 - 240 / 294

Aihe: GZR Raw/Black Raw

  1. #211
    Hei,

    Minulla on gzr Black Raw sähköläskipyörä (2019).
    Ketjun puhdistuksen yhteydessä huomasin, että takarengas heilui hieman sivusuunnassa ja tarkoitus oli kiristää laakeria.
    Rengas ei pyörinyt enää tasaisesti ja irrotin taka-akselin keskiöstä.
    Rataspakan puoleisen pään laakerikartio oli kulunu yhdeltä puolen n. 1/3 matkalta kuopalle.
    Tämän epäilen olevan ongelma.
    Tämä lienee aiheuttanut sen, että verrattuna toiseen samanmerkkiseen pyörään, minun pyörä rullaa alamäessä huomattavasti huonommin.

    Tähän mennessä ei ole tarvinnut perehtyä näihin ratasvaihteisiin ja termit on hieman hakusessa.
    Tietäjille voi olla helppoja kysymyksiä, toivottavasti.
    verkkokauppa.com:n sivuilta en löytänyt paljoa varaosia tähän pyörään.
    Onko tämän pyörän taka-akseli/laakerikartiot/laakerit ostettavissa jostain (verkko)kaupasta tai
    oikea kysymys on, millä hakusanalla ne löytyvät kun GZR merkkisiä napoja/osia löysin heikonlaisesti.
    Onko nämä niin standardikamaa, että Takanapa: GZR 10 mm QR, 190 mm kertoo kaiken tarvittavan, asiantuntijalle ?


    Ajomatkaa on kertynyt n. 5000 km, mittarivirhe huomioiden.
    Matkat on sujuneet hyvin, yhtä puhjennutta rengasta (lasinsiru) ja löystynyt poljinkampea (naksui silloin tällöin polkiessa) lukuunottamatta.

  2. #212
    Paikallisesta pyöräkaupasta voi löytyä noita kartioita, mutta melkoinen homma ne on siihen akseliin uusia. Koko akseli voi olla mahdoton löytää. Toki niin on navan vaihtaminenkin kohtuullinen homma. Sopivia 190mm QR napoja kyllä pitäisi löytyä, esim. DT swiss, Novatech etc.

  3. #213
    Kertokaapa nyt noviisille joka ei edes hajonnutta rengasta korjaa itse vaan laittaa kättätaskuun noin yleisesti esimerkiksi tästä GZR läskistä että onko tehty sellaisista osista että kun joku hajoaa voi viedä huoltoon ja he etsivät siihen sopivat osat ja korjaa (siis kohtuullisen järkevään hintaan). Vai onko tehty jostain kertakäyttöosista eli jos esim "joku Akseli menee" niin pyörä korjauskelvoton. siis itse ei ole minkäänlaista halua opetella oikeastaan minkäänlaista korjaamista olen enemmän tämmöinen exceli-mies...

  4. #214
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    ^ offtopic, mutta nyt on kyllä totaalisen väärä tatsi elämään IMHO... Kannattaa pitää yllä jos vaikka vain vähäisiä kättensä taitoja, niitä on ikävä alkaa opettelemaan siinä vaiheessa kun tavarits on jo tuulettimessa ja on pakko.

    Youtube kännykkään ja lähtee opettelemaan.

    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

  5. #215
    Tiekkö ikää on jo +50v ja sen verran elämä opettanut että ei en lähde opettelemaan enkä kokeilemaan vaan pidän tältä osin talouden pyörät öljyssä ja laitan kättä taskuun. (enemmän kuin kerran "nuorena" ole ajatellut säästää ja tehdä itse ja voin sanoa että tuotot mennyt pahasti negatiiviseksi). Ja kun harvoin olen jotain yrittänyt en ole saanut mitään mielihyvää "Räpläämisessä". Asun siis Osakemuotoisessa yhtiössä, En omista mökkiä , autot huoltosopimuksella jne.. Meitä on joka junaan.

  6. #216
    ^joo kaikkea ei todellakaan tarvitse tehdä itse. Tekee jos haluaa mutta voi sen aikansa ja energiansa muutenkin käyttää.

    Ja jos kaikki tekisi kaiken itse niin mitäs siitäkin tulisi

  7. #217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti solisti Katso viesti
    Paikallisesta pyöräkaupasta voi löytyä noita kartioita, mutta melkoinen homma ne on siihen akseliin uusia. Koko akseli voi olla mahdoton löytää. Toki niin on navan vaihtaminenkin kohtuullinen homma. Sopivia 190mm QR napoja kyllä pitäisi löytyä, esim. DT swiss, Novatech etc.
    Pidin tätä vitsinä, mutta eipä ollutkaan. Paikallisissa pyöräkorjaamoista ei löytynyt apua.
    Mittailemalla sain akselin paksuudeksi 3/8 tuumaa ja kierteeksi 26 tpi. Laakerikuulat 2 * 9 kpl, 1/4 tuumaa, eli 6,35 mm.
    Nämä mitat siis itse mitaten ja pyöristäen lähimpään standardikokoon mitä löysin.
    En vielä jaksa uskoa, että osat olisi tehty kiinassa tätä pyörää varten omilla mitoilla ja koneet upotettu sen jälkeen suohon.
    Projekti jatkuu mahdollisesti myös tietotaito karttuu...

  8. #218
    Tämän pyörän saan siis hylätä jos lähtökohta on se että itse ei ole aikomusta pyörän kanssa askarrella vaan laittaa kättätaskuun ja antaa ammattilaisen hoitaa.

  9. #219
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harrastelija Katso viesti
    Tämän pyörän saan siis hylätä jos lähtökohta on se että itse ei ole aikomusta pyörän kanssa askarrella vaan laittaa kättätaskuun ja antaa ammattilaisen hoitaa.
    Minulla ei riitä kokemus tätä arvioimaan. Onko tämä suunta muillakin merkeillä vai pelkästään näillä ns. "kiinahalpapyörillä". En tiedä.
    En ole koskaan raskinut ostaa kallista pyörää, kun halvemman pään pyörätkin näkyy varkaille kelpaavan.

  10. #220
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sg7c21 Katso viesti
    Pidin tätä vitsinä, mutta eipä ollutkaan. Paikallisissa pyöräkorjaamoista ei löytynyt apua.
    Mittailemalla sain akselin paksuudeksi 3/8 tuumaa ja kierteeksi 26 tpi. Laakerikuulat 2 * 9 kpl, 1/4 tuumaa, eli 6,35 mm.
    Nämä mitat siis itse mitaten ja pyöristäen lähimpään standardikokoon mitä löysin.
    En vielä jaksa uskoa, että osat olisi tehty kiinassa tätä pyörää varten omilla mitoilla ja koneet upotettu sen jälkeen suohon.
    Projekti jatkuu mahdollisesti myös tietotaito karttuu...
    Haudanvakavaa hommaa, foorumilla ei saa vitsailla .
    Halvimmalla ja helpoimmalla varmaankin löydät vastaavat jostain Shimanon takanavasta.
    Kartioiden irrottaminen akselista vaatii vähän puuhastelua, mutta lienee tehtävissä...

  11. #221
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sg7c21 Katso viesti
    Mittailemalla sain akselin paksuudeksi 3/8 tuumaa ja kierteeksi 26 tpi.
    Irrotin vanhasta nopsasta etuakselin ja sovittelin osia keskenään gzr:n kanssa.
    gzr:n mutterit menee nopsan akselille, ollen ehkä aavistuksen väljä.
    nopsan mutterit ei mene gzr:n akselille. Kummassakin näytti olevan sama kierre (tpi).
    Nopsan akselin paksuus kierteen kohdalta on 95 mm ja gzr:n 97 mm.
    Nyt iski epävarmuus, että onko gzr:n akseli 3/8 vai voiko kyse olla erityyppisestä kierteestä (korkeus).

  12. #222
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sg7c21 Katso viesti
    Irrotin vanhasta nopsasta etuakselin ja sovittelin osia keskenään gzr:n kanssa.
    gzr:n mutterit menee nopsan akselille, ollen ehkä aavistuksen väljä.
    nopsan mutterit ei mene gzr:n akselille. Kummassakin näytti olevan sama kierre (tpi).
    Nopsan akselin paksuus kierteen kohdalta on 95 mm ja gzr:n 97 mm.
    Nyt iski epävarmuus, että onko gzr:n akseli 3/8 vai voiko kyse olla erityyppisestä kierteestä (korkeus).
    Korjaan kertomusta, ostettuani kierrekamman.
    Nopsan akselin kierre oli 26 tpi.
    GZR:n kierre onkin 1 mm nousulla. Kierrekampa on tarkempi kuin työntömitta.

  13. #223
    Liittynyt
    10/2018
    Viestit
    124
    Oli tarkoitus ostaa kaverilta fatti ja sähköistää se mutta huomasin että verkkokauppaan on nyt rantautunut iso erä näitä Black Raweja niin ei taida ainakaan suomen maahantuojien hinnoilla lyödä leiville. Kahden vuoden takuu ym.
    Yksi asia mihin haluaisin lisäselvitystä tuli yhden verkkokaupassa olleen kysymyksen myötä.
    Eroaako tämä jotenkin 2020 mallista? ja vastaus, Ohjainelektroniikan väylän keskustelu on muuttunut UART-protokollasta CAN muotoon. Muuten pyörä on sama kun 2020 malli.
    Mikä muutos tämä on ja mihin vaikuttaa? Mieleen tuli ensimmäiseksi Eggrider kun mukavahan noita avustus asetuksia olisi muuttaa ym.

  14. #224
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    447
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tuntsa Katso viesti
    Oli tarkoitus ostaa kaverilta fatti ja sähköistää se mutta huomasin että verkkokauppaan on nyt rantautunut iso erä näitä Black Raweja niin ei taida ainakaan suomen maahantuojien hinnoilla lyödä leiville. Kahden vuoden takuu ym.
    Yksi asia mihin haluaisin lisäselvitystä tuli yhden verkkokaupassa olleen kysymyksen myötä.
    Eroaako tämä jotenkin 2020 mallista? ja vastaus, Ohjainelektroniikan väylän keskustelu on muuttunut UART-protokollasta CAN muotoon. Muuten pyörä on sama kun 2020 malli.
    Mikä muutos tämä on ja mihin vaikuttaa? Mieleen tuli ensimmäiseksi Eggrider kun mukavahan noita avustus asetuksia olisi muuttaa ym.
    Can väyläisen ohjelmointiin / asetuksien vaihtoon tarvitaan Bafangin oma ohjelmisto (Besst) ja laite https://bafang-e.com/oem-area/service/besst/. Lisäksi ohjelmistoon tarvitaan tunnarit, joita ei saakkaan ihan jokainen. Eli menneet lähemmäksi Shimanoa / Boschia, ja kohti suljetumpaa järjestelmää. Uart järjestelmissä toimii tosiaan Eggrider ja koneelta voi muuttaa asetuksia ja parametreja.

    Tuota can väyläistä ohjelmointia ollaan toki harrastajien toimesta purkamassa ja osin siinä onnistuttu, mutta kaukana ollaan vielä uart järjestelmän ohjelmoinneista. Lisäksi can väyläiseen tarvitset erikseen työkalun kirjoittaa / ja lukea can väylää.

    Esim tällä hetkellä onnistuu nopeusrajoituksen poisto, renkaan koon määrittäminen jne.

    https://endless-sphere.com/forums/vi...t=400#p1595302

    Lisäksi noille on tarkoitus kehittää open source firmis, mutta siihen menee toki vielä aikaa.

    https://github.com/OpenSourceEBike/Bafang_M500_M600

  15. #225
    Liittynyt
    10/2018
    Viestit
    124
    ^No toivotaan ettei tuo ohjelmisto ihan kökkö ole. Pyörän jo ehdin tilata ja tuskin tämän pienen harmituksen takia olisin jättänyt tilaamatta. Ja eikö näissä ole jonkinlainen koeajo aika jonka aikana pyörän voi palauttaa.
    Kiitos Nixuu tiedoista.

  16. #226
    Olen tässä miettinyt GZR Black Raw:n ja Tunturi eMaxin välillä.
    Onko Tunturissa jotain niin paljon paremmin että kannattaisi maksaa tonni enemmän kuin GZR:stä?

    Olen ajanut GZR:n versiolla jossa oli Shimanon E8000 moottori ja se oli ainakin ihan hyvä.
    Kysymys koskeekin ehkä eniten ton Black Raw:n Bafangia että millainen se on Shimanoon verrattuna, olisiko 1000 hintaero Tunturin hyväksi perusteltu?

    Onko tässä BR:n Bafangissa esim. momentin tunnistus joka toimisi samalla tavalla miellyttävästi kuin E8000:ssa?
    Jossain tässä forumissa linkatussa sivussa sanottiin että kaikki Bafangit on ilman momentin tunnistusta ja avustaa aina vain valitun asetuksen (1-5) , mukaan.

    Miten on, Tunturi vai GRZ?

  17. #227
    Liittynyt
    10/2018
    Viestit
    124
    Samaa Jaakobinpainia itsekin kävin 3-4 päivää. Vaihtoehtona GZR:lle tarkoitat varmaan tuolla 8000 moottorilla ja jäykällä keulalla olevaa Maxia. Päädyin itse GZR:n ainoastaan kahdesta syystä. On jo niin monta pyörää, sähkötäpäri, cyclocrossi ja mökkipyöränä Bilteman 27.5 mtb. ja kaksi vanhempaa hybridiä. Ei enään ehdi ajaa niin monella pyörällä.
    GZR tulee ns. talvipyöräksi mahdollisten hankikantojen ja mahdollisten yhteisten pyöräilyjen mahdollistajaksi lasten kanssa.
    Elävät ruuhkavuosia niin ei pyöränostot ole ensisijalla hankinnoissa. Mutta sittenkin halusin läskin.
    Jos pyörä tulee pääasialliseen käyttöön osta mieluummin E-Max ja investoi vielä joustokeulaan.

    Edit. GZR tulee ilmeisesti vasta huomenna joten momentintunnistuksesta ei vielä kokemuksia.

  18. #228
    Liittynyt
    05/2020
    Viestit
    70
    Ei mitään kokemusta GZR:stä, mutta oheisen artikkelin mukaan siinä on momentitunnistus. https://www.verkkokauppa.com/fi/arti...r-raw-testiajo Myös verkkokaupan sivuilla tuotteen speksissä lukee "Bafang 250 W sähkömoottori momenttitunnistuksella". Tonnin hintaeroa ei voi perustella osien tmv fyysisen hintaeroilla eli ainakin teoriassa rahalle saa enemmän vastinetta GZR:ssä. Toki kannattaa ottaa puntariin jälleenmyynti, huolto jne omilla painoarvoilla. GZR akku on isompi, mutta toki se ei automaattisesti tarkoita suurempaa toimintasädettä. Vanteet on GZR:ssä pikalinkuilla ja kehiä näkyy kuvissa kahden tyyppistä. Ei tuo pikalinkku ole imho no-go jäykässä pyörässä vaikka monet tuntuu olevan eri mieltä.

  19. #229
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    54
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kenobiitti Katso viesti
    Olen tässä miettinyt GZR Black Raw:n ja Tunturi eMaxin välillä.

    Olen ajanut GZR:n versiolla jossa oli Shimanon E8000 moottori ja se oli ainakin ihan hyvä.
    Tämä on varmaan ollut GZR-Advantag-e, joka on käytännössä sama pyörä kuin Tunturin Emax, mutta vähän paremmilla osasarjoilla. Black Raw:lla ei ole tuon toisen GZR:n kanssa muuta yhteistä kuin "merkki".

    Black Raw on hintaisekseen varmaan ihan asiallinen. Siitä tulee kuitenkin pitkä miinus, että jos alkaa tehdä mieli joustokeulaa, niin bluto tai mastodon ei sovi etukiekon napaan.

  20. #230
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tuntsa Katso viesti
    ...Vaihtoehtona GZR:lle tarkoitat varmaan tuolla 8000 moottorilla ja jäykällä keulalla olevaa Maxia.....
    Kyllä juuri tätä E8000 moottorillista jäykkäkeulaista.
    En halua joustokeulaa koska siinä tulee lisää huoltokohteita.

  21. #231
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.977
    Tuossa GZR Black Rawssa on myös 190 mm QR eikä nykyään standardiksi muodostunut 12x197 mm taka-akseli. Pitäisin isona miinuksena. Renkaat laittaisin aivan välittömästi myyntiin tuosta GZR Black Rawsta. Minulla oli noi nastoitettuna Haibike Fatsixissa, vahvasti alimitoitetut ja kun sai paineen jotenkin sellaiselle tasolle että toimivat niin niitä piti sähköavusteisenakin polkea alamäkeenkin.

  22. #232
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Tuossa GZR Black Rawssa on myös 190 mm QR eikä nykyään standardiksi muodostunut 12x197 mm taka-akseli. Pitäisin isona miinuksena...
    Tarkoittanee sitä että tohon ei helposti löydy korvaavaa taka-akselia mistään jos se sattuu hajoamaan?
    Vai sitä että se on heikko ja hajoaa?

    Hyvä pointti kyllä jos on "epästandardi"

  23. #233
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.977
    Se on heikompi, kiinteä akseli tukee koko takahaarukkaa paremmin. Toisten kiekkojen ostaminen on vaikeampaa.

  24. #234
    Liittynyt
    10/2018
    Viestit
    124
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Tuossa GZR Black Rawssa on myös 190 mm QR eikä nykyään standardiksi muodostunut 12x197 mm taka-akseli. Pitäisin isona miinuksena. Renkaat laittaisin aivan välittömästi myyntiin tuosta GZR Black Rawsta. Minulla oli noi nastoitettuna Haibike Fatsixissa, vahvasti alimitoitetut ja kun sai paineen jotenkin sellaiselle tasolle että toimivat niin niitä piti sähköavusteisenakin polkea alamäkeenkin.

    Tuossa verkkiksen sivulla https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...VzgqmJFwiFBRsU väitetään että renkaat olisi uudet ja paremmin rullaavat. Toivotaan niin. Itsekin kyllä aiemmin kuullut negatiivista palautetta noista renkaista.

  25. #235
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Se on heikompi, kiinteä akseli tukee koko takahaarukkaa paremmin. Toisten kiekkojen ostaminen on vaikeampaa.
    Mutta onko sillä merkitystä, en oikein usko että ko. pyörällä pahimpiin paikkoihin edes mennään saati sitten ns. täysillä? Aika paljon löytyi vielä osaa myös tuolla 190 QR -haulla.

    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

  26. #236
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Se on heikompi, kiinteä akseli tukee koko takahaarukkaa paremmin. Toisten kiekkojen ostaminen on vaikeampaa.
    Kertokaapa vielä hieman tarkemmin. Termin ei mulle polkupyäränyypiönä ole vielä aivan selviä.

    "GZR Black Rawssa on myös 190 mm QR eikä nykyään standardiksi muodostunut 12x197 mm taka-akseli. "

    Tarkoittaako toi mitä?
    Sitä että Black Rawssa ei ole kiinteä taka-akseli? Koskee myös etuakselia?
    Onko muissa normaalisti, esim. Tunturissa?

    Vai sitä että akseli vaan sattuu olemaan "epästandardin" kokoinen, mutta muuten OK?

    QR = Quick Release, eikö?
    Tarkoittaako se aina myös sitä että akseli ei ole kiinteä?

    Onko hyvää linkkiä selittämään tätä akseliasiaa?

  27. #237
    https://pubwheels.com/blogs/news/kno...-hub-standards

    Läskien yleisimmät standardit on 12x197mm ja 190QR. Sitten on 12x177mm, 170QR, 12x190mm... ja varmaan muitakin.

    Pikalinkkunapa on toiminut luomuläskissä itselläni ihan hyvin, mutta onhan se läpiakseli varmempi, kun se menee rungon läpi (QR kiristetään vaan hahloonsa).
    Läskin akseli on aika kovilla, kun se on niin pitkä.

  28. #238
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti solisti Katso viesti
    Pikalinkkunapa on toiminut luomuläskissä itselläni ihan hyvin, mutta onhan se läpiakseli varmempi, kun se menee rungon läpi (QR kiristetään vaan hahloonsa).
    Läskin akseli on aika kovilla, kun se on niin pitkä.
    Lisäksi pikalinkullinen vanne renkaineen on helpompi ottaa mukaansa. Tuon linkun osumisen kohdilleen haarukoissa yleensä oppii tarkistamaan ja katsomaan kerran-parin tunaroinnin jälkeen

    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

  29. #239
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti solisti Katso viesti
    Kiitoksia, tämä ja sen jälkeiset googlettelut selvittivät asiaa aika hyvin.
    Nyt kässään asian riittävällä tarkkuudella.

    Thru Axle on periaatteessa kuten MP:ssä käytetty ratkaisu ja QR lähinnä vastaa perinteistä polkupyörän renkaan kiinnitystapaa hahloon.

  30. #240
    Olikos tähän 21 mallin ohjelmointiin jotain ratkaisua vai toimiiko tuo eggrider? Ensimmäisten ajojen jälkeen ei ainakaan mitenkään yliagressiiviselta tuntunu ja avustus heikkeni lähes nollaan ku 2 pykälää oli akkua jälellä

Samanlaisia aiheita

  1. Black Friday 2018
    By 90kg in forum Kaupat
    Vastaukset: 36
    Viimeinen viesti: 28.11.2018, 18.41
  2. focus black forest,ostanko?
    By erski koleman in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 06.03.2016, 10.19
  3. Fokus black raider
    By inkaliinuska in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 04.12.2015, 08.04

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •