Muutenkin tämän brassailun ja statuksen hakemisen jatkuva esiin nostaminen on kohtalaisen outoa näin harrastefoorumilla.
Oudoksun myös asennettä, että kaikki omaan harrastukseen liittyvät innovaation on lähtökohtaisesti perseestä ja turhaa uhaten omaa harrastamista. Onkohan missään muissa harrastepiireissä vastaavaa?
Niin… toi onkin mielenkiintoinen aihe. Jos yhtään ajattelee, niin nämä nykyiset sähkövaihteet on lähinnä naurettavan vanhanaikaisia. Ihminen painelee jotain hemmetin nappuloita ja vaihteet vaihtuu sähköisesti se mukaan. Funtionaalisesti systeemi ei eroa mekaanisista vaihteista mitenkään ja edelleen systeemin hallitsemiseen tarvitaan ihminen ja se vieläpä luottaa ihmisen harkintakykyyn siitä, että mikä on paras vaihde mihinkin tilanteeseen. Omalla alallani ”hienot” tai ”modernit” laitteet oli tolla tasolla joskus 2000-luvun alussa.
2020-luvun sähkövaihteisto on sellainen, missä kaikki on integroitu toimimaan yhdessä ja vaihteet vaihtuu automaattisesti teho-, syke- ja nopeusmittareiden dataan perustuen. Nappuloista valitaan korkeintaan haluttu ajotila; fiilistely, treeni, kisa, sprintti jne.. Halvemmissa vehkeissä logaritmit ja pro-vehkeissä oppiva tekoäly pitää huolta siitä, että vaihde on aina ideaali eikä inhimmillisyyteen liittyviin huonoihin valintoihin ole mahdollisuutta. Treenimoodissa pyörään ladataan haluttu treeni sisään ja tekoäly ohjastaa vain polkemaan treenin kannalta ideaalilla tavalla. Kaikki toi tekniikka olisi olemassa eikä vaatisi edes mitään kovin kummallisia innovaatioita. Kysymys kuuluu, että miksi se ei ole käytössä?
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Niin… toi onkin mielenkiintoinen aihe. Jos yhtään ajattelee, niin nämä nykyiset sähkövaihteet on lähinnä naurettavan vanhanaikaisia. Ihminen painelee jotain hemmetin nappuloita ja vaihteet vaihtuu sähköisesti se mukaan. Wow..? Funtionaalisesti systeemi ei eroa mekaanisista vaihteista mitenkään ja edelleen systeemin hallitsemiseen tarvitaan ihminen ja se vieläpä luottaa ihmisen harkintakykyyn siitä, että mikä on paras vaihde mihinkin tilanteeseen. Omalla alallani ”hienot” tai ”modernit” laitteet oli tolla tasolla joskus 2000-luvun alussa.
2020-luvun sähkövaihteisto on sellainen, missä kaikki on integroitu toimimaan yhdessä ja vaihteet vaihtuu automaattisesti teho-, syke- ja nopeusmittareiden dataan perustuen. Nappuloista valitaan korkeintaan haluttu ajotila; fiilistely, treeni, kisa, sprintti jne.. Halvemmissa vehkeissä logaritmit ja pro-vehkeissä oppiva tekoäly pitää huolta siitä, että vaihde on aina ideaali eikä inhimmillisyyteen auttamatta kuuluviin huonoihin valintoihin ole mahdollisuutta. Treenimoodissa pyörään ladataan haluttu treeni sisään ja tekoäly ohjastaa vain polkemaan treenin kannalta ideaalilla tavalla. Kaikki toi tekniikka olisi olemassa eikä vaatisi edes mitään kovin kummallisia innovaatioita. Kysymys kuuluu, että miksi se ei ole käytössä?
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Oi ihana UCI. Jos sääntöjä ei olisi, niin ajaisimme katetuilla nojapyörillä gravellia.
Eiks tää puoliksi ole toteutunu ainakin tuoreemmissa di2 vaihteissa, missä on edessä useempi ratas. Tosin se taitaa vaan ketjulinjan taki pitää optimi rattaalla.
Maastossa varsinkin tollanen toimiva automaatti olis nannaa, sais vaan ajaa.
Muoks. Kyllähän muuten kokolailla helvetin kauan kesti ennen kun autojen automaattilaatikot oli edes siedettäviä, etenkin reippaassa ajossa. Joten eiköhän siihen fillaripuolen automatisoinnin puuttumiseenkin ihan syy ole.
Se ei ollutkaan pointti. Vaan jos verrataan nykypyörää siihen mihin se on alunperin tarkoitettu ja miten sekin asiansa ajoi. Ihan niinku navettakin, pystyy nukkumaan yönsä lähes kastumatta tai joutumatta petojen syötäväksi.
Ja mähän en ole edes kokeillut sähkövaihteita, enkä mielellään edes kokeile. Koska olen ihan varma että sellaset joutuu sen jälkeen hommaamaan. Olen kuitenkin nähnyt edellä ajavan pyörässä kuinka hienosti se pykälä vaihtuu sähköllä.
Haluan että fillari pysyy puhtaasti lihasvoimalla toimivana mekaanisena laitteena, vailla mitään elektroniikkaa. En myöskään halua pitää mittaria tangossa häiritsemässä, ellei se reittinavigoinnin takia ole välttämätön. Ehkä samasta syystä osaan arvostaa sinkulaa, fiksiä ja jäykkäkeulaista maasturia. Myöskin samasta syystä joku vanhempi ja sporttisempi manuaalivaihteinen auto vailla mitään sähköisiä apuja on ajokokemukseltaan miellyttävä, ihan eri tavalla kuin joku itse ajava maantielaiva jossa moottorin ääntä ei kuule, on täysin eristetty tiestä eikä edes tiedä millä vaihteella ajetaan. Olen siis jonkin sortin puritaani…
”Halvemmissa vehkeissä logaritmit ja pro-vehkeissä oppiva tekoäly pitää huolta siitä, että vaihde on aina ideaali eikä inhimmillisyyteen auttamatta kuuluviin huonoihin valintoihin ole mahdollisuutta. Treenimoodissa pyörään ladataan haluttu treeni sisään ja tekoäly ohjastaa vain polkemaan treenin kannalta ideaalilla tavalla. Kaikki toi tekniikka olisi olemassa eikä vaatisi edes mitään kovin kummallisia innovaatioita. Kysymys kuuluu, että miksi se ei ole käytössä?”
Kuulostaisi musta siltä että harrastamisesta vietäisiin suuri osa ilosta pois. Mihin sitä ihmistä sitten tarvii ollenkaan tuossa yhtälössä.
Tekoäly voisi optimoida ajolinjat kaikille samoiksi ja avustaa sähköllä automaattisesti harrastajien letkat soratiellä optimiväleillä niin energiaakin kuluisi vähemmän. Saisi sitten heilutella jalkoja matkalla ja katsella maisemia, toki sivuille kun edessä näkyy vaan selkä ja perä.
Eikös inhimillisyyteen kuuluvat huonot valinnat ole oppimisen kannalta melko välttämättömiä?
Katsoin tialushistoriaani Canyonin sivuilta.
Eilen 15.9.2021 ostin AL 7 outletistä 1948,80e ja 30.10.2019 AL 6 1199,56e
(toi 2019 pyörä jäi erään nuoren miehen ohjaaman passatin puskurin ja pyörätelineen väliin)
Ostin tällä kertaa S koon. Mulla on mittaa 179/88cm ja S koko on taulukon mukaan 178cm saakka. Onko porukalla kokemusta onko liian kiikkerä ja eniten askarruttaa 170mm/S kammen pituus vs. 172,5/M. Elien kyllä kokeilin polkea Kickr BIkellä 170mm kammella enkä (luullakseni) huomannut eroa.
Mulla aina se ongelma, että ohjaamo jää liian kauas. Viime kesät olen ajellut Trek Domanella koko 54cm, johon jouduin ostamaan 150e.lla pidemmän satulaputkenkin, koko suositus tossa 54 koossa on 168 - 174! Ja tää on toiminu mulla tosi hyvin.
2019 ostin sekä S että M koon ja vertailin sen sub 30 pv niitä ja päädyin silloin M kokoon. Pari viikkoa sitten ostin Crail CF koko M, mutta siinä ohjaamo oli niin kaukana mulle että lapaluiden väli/niska alkoi puutumaan niin myin sen pois, siinä voisi kuvitella että S olisi sopiva mutta niitä ei saatavilla nyt ja muutenkin hoverbar tuntui liian jämäkältä alaotteella.
Edit: piti korjata tuo pyörän 2019 malli 6.seksi eli ei ihan niin kauhea hinnan nousu kuitenkaan.
Arjen adventuristi joka luottaa hyrrävoimiin
Onko heittää ehdotuksia sellaiseksi kompromissi gravel-pyöräksi, jolla voisi käydä höntsäämässä muutaman kerran kauteen HelCX:ää kategoria kolmosen jämäsijoilla. 90% ajosta olisi kuitenkin rauhallista sorateillä ajelua ja bikepackingia. Ilmeisesti osa graveleista junamaisempia ja toiset lähempänä puhtaita cyclocross-pyöriä. Ulkonäöllisesti miellyttävät Exploro ja Aspero taas ilmeisesti optimoitu kovaa ajaamiseen. Hintaluokka kolmen tonnin nurkilla.
Niinpä! Tuohon kiteytyy täyskäykän, hissitolpattoman yksivaihteisen viehätys. Siinä se ”automaattilaatikko” on vaan jaloissa ja tekninen toteutus vähän yksinkertaisempi
Mutta luuletko oikeasti, että evoluution huippu on tässä ja nyt? Takarattaiden määrä kasvaa, mutta perustoimintaidea ja käyttöjärjestelmä pysyy nykyisen luddiittisena. Olympialaisissa taisi Pidcockilla olla jo testissä jo joku protoversio automaagisesti säätyvästä jousituksesta.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Autojen automaatti ja robottivaihteet keskustelee voimalaitteen kanssa, jolloin vaihtamisen aikaan pyydetään moottorilta armoa ettei tarttee täydessä vedossa vaihteita vaihtaa.
Olishan se maastossa kivaa kun mäessä kesken tiukimman puristuksen kuuluis krunz ja pykälä vaihtuis.
Toinen olis tietty fillarissa esim di2- bibs jossa säämiskään olis kytketty sähkövirta ja aina vaihtamisen yhteydessä haaroväliin tulis pieni sähkötälli jolloin katkeis tiukin veto automaattisesti vaihtamisen ajaksi.
Menee liian fiksuksi koneistajan päälle. Mä vaan poljen pyörää ja tykkään kun saa aina haluamansa vaihteen ja kadenssin. Siksi 2x myös gravellissa.
Edes di2:lla en käytä sen (semi)automaattivaihoehtoja vaan täysin manuaalilla vaihdot oman tarpeen mukaan.
Kai ne automaatit toimii yksioikoista maantietä jurruttaessa, mutta on tilanteita, joihin se ei sovi ollenkaan. Tarve tiputtaa pienemmälle eturattaalle kompensoimatta takavaihtajalla... yms.
Käyttääkö joku noita automaattiasetuksia?
No, onneksi ei olla vielä tässä tilanteessa:
"Mua vähän kummastuttaa mitä väliä sähkössä on poljettavuudella? Tai ainakaan mulle sillä ei ole mitään merkitystä.
Ei vaikuta sähkössä mun kokemuksen mukaan."
(lainaus herralta Ruuduntakaa, sähköpyöräketjusta.
![]()
En tiedä, enkä ole muutenkaan ihan kartalla jousitushommista, kun ei ole aika moneen vuoteen tarvetta eikä kiinnostusta seurata, missä niitten kanssa mennään, mutta tämmöstä spekulointia oli mediassa taannoin:
”Pidcock’s 29er has 100mm of travel damped by what looks to be a prototype electronic SR Suntour Edge rear shock and potentially a prototype electronically-controlled 100mm AXON Werx34 fork from the same brand. Wires were spotted leaving the fork and shock and disappearing into the frame, but, as yet, we don’t know how the system works.”
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
En minä kehitystä turhana pidä, kunhan mun ei tarvi sotkeentua siihen.
Toinen juttu on huoltovarmuus ja huollon hinnat. Asut jossain Korpi-Suomessa, niin tavan työkalupakilla ja satkun varaosilla pidät pyöräsi ajokunnossa suht helposti. Ei tarvi ajella 100 km jonnekin Shimano-dealerille tekemään mitään buuttauksia.![]()
Ei kai tuo jatkuvasti säätyvä jousitus mikään uusi juttu ole? Onhan Foxilta ollu Live Valve jo tovin. Vai säätyikö Pidcockilla joku muukin kuin vaimennus?ollut käytössä omassa pivotissa kohta kaksi vuotta ja toimii.
Kadenssin mukaan vaihteita vaihtava olisi looginen ja varmasti toimiva, koska vaihteilla ja kandenssilla on kaikissa tilanteissa suora riippuvuus.
Mutta miten on laita tehon tai sykkeen: syke tai tehon tuotto eivät seuraa vaihteita, vaan kuormitusta. Vastusta pitäisi päästä säätämään, mutta se on ulkona polkiessa mahdotonta.
En ehkä ihan ymmärtänyt, mitä meinasit. Mun tulevaisuusvisiossa oppiva tekoälyautomatiikka vaikkapa säätää kadenssia eli vaihteita sopivaksi niin, että syke pysyy halutulla tasolla ja voimantuoton ja sykkeen suhde mahdollisimman tehokkaana. Ehkä kymmenen vuoden sisään nähdään, että osuinko lähellekään![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit