ElectrobikeCanyonAjopyoraLostInLaplandGiant
Sivu 62 / 66 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 12 52 60 61 62 63 64 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.831 - 1.860 / 1972

Aihe: 29" kiekot ja vanteet - kokemuksia ja kysymyksiä

  1. #1831
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    DT Swiss E1900 setti maksaa 270e. En näe järkeä maksaa enempää, niin hyvä setti on kyseessä. Hinta lähinnä naurettava.

    https://www.bike-discount.de/en/buy/...eel-set-792391

  2. #1832
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.119
    Kestävä kiekko toki. Siinä on kuitenkin kaksi hieman huonoa puolta mitä lisärahalla saa paremmaksi (esim saman valmistajan 1700-sarja). Toinen on paino (jos sille antaa painoarvo...) ja toinen on hieman hidas "kiinniotto" eli harva hammastus. Jälkimmäinen on vähän mihin on tottunut.

  3. #1833
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Kestävä kiekko toki. Siinä on kuitenkin kaksi hieman huonoa puolta mitä lisärahalla saa paremmaksi (esim saman valmistajan 1700-sarja). Toinen on paino (jos sille antaa painoarvo...) ja toinen on hieman hidas "kiinniotto" eli harva hammastus. Jälkimmäinen on vähän mihin on tottunut.
    Juu vapari on hieman hidas, itseä ei toki sähköpyörällä häiritse kun ajan yleensä suoraan ja päin.

    Tuossa vielä arviota:

    https://www.bikeradar.com/reviews/co...eelset-review/

    Mä muuten taannoin etsin H1700 settiä ja ei tuota(kaan) mistään saa.
    Ne vois hommata 1. kiekoiksi E1900 tilalle, ihan vaan jo ratchetin takia. Ja ehkä jopa 35millisenä.

    Noin 1500km nyt takana E1900:lla ja ei mitään moitittavaa. Hinta-/laatusuhde erinomainen jos noi kaksi @kauris mainitsemaa puutetta ei häiritse.
    Ja ajokkina siis 22kg sähköpyörä. Vaparikin kestänyt. Kop kop.

  4. #1834
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.599
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Kestävä kiekko toki. Siinä on kuitenkin kaksi hieman huonoa puolta mitä lisärahalla saa paremmaksi (esim saman valmistajan 1700-sarja). Toinen on paino (jos sille antaa painoarvo...) ja toinen on hieman hidas "kiinniotto" eli harva hammastus. Jälkimmäinen on vähän mihin on tottunut.
    Onko 1700 sarja yhtä tiheä kuin Mavicin navoissa missä vapaakytkin koostuu kahdesta akselilla peräkkäin hammaskehästä joita painetaan jousella toisiaan vasten. Näissä siis ei ole jousellisia yksittäisiä hampaita.

  5. #1835
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Onko 1700 sarja yhtä tiheä kuin Mavicin navoissa missä vapaakytkin koostuu kahdesta akselilla peräkkäin hammaskehästä joita painetaan jousella toisiaan vasten. Näissä siis ei ole jousellisia yksittäisiä hampaita.
    https://www.dtswiss.com/de/laufraede...et-technologie

    Pystyy upgreidaamaan tiheämmäksi hyvin helposti.

    Vaihtoehtoja ainakin 18T/36T/54T

    https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-upgrade-kit-superlight-54t-for-star-ratchet-hubs-1020809

    Ja kun pitää yhdet rinkulat mukana niin korjaus onnistuu metsässäkin ilman työkaluja.

  6. #1836
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti M A Katso viesti
    Takakiekko ottanut sen verran osumaa että ei pidä enää tubelessina. Orbean ensiasennuskiekot kyseessä. Ajatuksissa ollut uudet kiekot, mutta mietin nyt olisko kuitenkin järkeä laittaa tuohon uusi kehä. Kehä + pinnat + työ tekisi alle 200€ mitä foxcompissa juttelin asiasta. nykyinen napa on Shimanon halpis, mutta mitään vikaa siinä ei ole... Ei tuota viitsi oikein varakiekoksikaan jättää noilla lommoilla.

    Uusia kiekkoja olen pohtinut
    Hunt trailwide
    Spank 350
    Fitwheels Puolassa? kasatut kiekot dt ex511/350 54t räikällä

    Eli budjetti n. 500€
    Fillaritorissa näytti olevan xm1501 uusi takakiekko myynnissä. Olis valmis ja sais heti

  7. #1837
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.659
    Onko muuten navan hammaskehä samanlainen 370 ja 350/240 navoissa? Tällöinhän muutos onnistuisi vaihtamalla vapaaratas + ratchetit. Ja hammaskehäkin on vaihdettavissa, jos vaan mitat sopii toisiinsa. Onko kukaan selvittänyt/testannut?

    edit: myös navan muut mittasuhteet vaikuttavat tietysti tähän.

    Mulla oli yks 370-napa, mutta se antautui alle vuodessa. Kävi Puolassa korjattavana takuuseen, ei siinä mitään.

  8. #1838
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.826
    Ei ole samanlainen, mutta DT Swiss myy valmista kittiä 370 napoihin 3-pawl --> ratchet. Tein vastaavan muunnoksen omiin kiekkoihin.

    Edit: siis tuollainen https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/dt-...t-pawl-hubs-3/

  9. #1839
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.166
    Lisäksi tohon pitää laskea vielä erikoistyökalut jotta hammaskehän saa vaihdettua navasta.

  10. #1840
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    20.751
    Ei kai tarvii kuin tämän. Tarvitsisiko myös laakerien vaihdossa?


  11. #1841
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.166
    Tolla samalla saa 370 hubista sen hammasrenkaan irti?

  12. #1842
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.659
    Itseasiassa 3-pawl ja ratchet navoille on oma työkalunsa. Enpä muistanut tätä pikanttia yksityiskohtaa kun kirjoitin aikaisempaa viestiäni.

    Työkaluineen siis 150+ euron homma päivittää ratchettiin. Tilasin juuri 350 navan reilulla 120 eurolla.

  13. #1843
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.166
    Ja sitten siihen päälle vielä 54T päivitys jos sen takia halusi ratchettiin mennä, eli ~50€ siitäkin.

    Huomasin tuossa myös, kun hommasin uudet DT ER1600 kiekot 350 navoilla, että tuo on selvästi hiljasempi, kuin pari vuotta vanhat DT M1700 350 navat samalla 54T ratchetillä. Varmaan pinnat ja kehät soi eri tavalla noissa...

  14. #1844
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.659
    Onko sulla Rachet EXP eli se uudistettu systeemi? Tiheämpi ratchetti pitää myös enemmän ääntä, eli onko samat sisuskalut? Ja tietysti voiteluaineen määrä vaikuttaa myös.

    Itsellä syy valita rachet on kestävyys ja huollon helppous. Keväällähän oli uutisia että tuon EXP:n kanssa oli kohdattu ongelmia.

  15. #1845
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.166
    Ei oo EXP. Samat sisuskalut molemmissa. Rasvaakin laitoin about saman verran, ehkä hitusen enemmän meni tohon uudempaan.

  16. #1846
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.826
    Niin, siis ei tuota settiä ole pakko ottaa vaan voi ostaa pelkät sisuskalut, halutut ratchetit ja vaparin erikseen. Tuossa videossa on listattu nuo osat erikseen. Työkalun taitaa tarvita joka tapauksessa, jos haaveilee vetopuolen laakerin vaihtamisesta. Itse ostin tuota varten 350 navan sopuhintaan 45€, ja otin osat siitä.

  17. #1847
    Liittynyt
    09/2019
    Viestit
    93
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Niin, siis ei tuota settiä ole pakko ottaa vaan voi ostaa pelkät sisuskalut, halutut ratchetit ja vaparin erikseen. Tuossa videossa on listattu nuo osat erikseen. Työkalun taitaa tarvita joka tapauksessa, jos haaveilee vetopuolen laakerin vaihtamisesta. Itse ostin tuota varten 350 navan sopuhintaan 45€, ja otin osat siitä.
    laakeri mahtuu tulemaan pois ilman purkamista

  18. #1848
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.068
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti #78 Katso viesti
    Fillaritorissa näytti olevan xm1501 uusi takakiekko myynnissä. Olis valmis ja sais heti
    Oli ja meni, olis kelvannut :P

    Räikkävapaaratas kiinnostelis sillä ajatuksella, että se palvelis ehkä sitten pidemmälle tulevaisuuteen. Tuohon alkuperäiseen kiekkoon ei kannattane euroja uhrata jos samaan hintaan saa tuollaisen e1900 takakiekon. Paitsi jos itse lähtis rakentelemaan...

    Onko kellään kokemusta noista Huntin kiekoista? Dt swiss on kyllä huollettavuuden ja varaosien saatavuuden perusteella aika selkeä valinta. Puolassa kasatulle setille näyttäisi tulevan 100€ vähemmän hintaa kuin xm1700 setille saksasta tilattuna. Mun ajossa ei varmaan oikeasti ole mitään järkeä maksaa tuplahintaa e1900 settiin nähden, mut jos perustelen itselleni ajavani noilla maailman tappiin :P

  19. #1849
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    20.751
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti M A Katso viesti
    Onko kellään kokemusta noista Huntin kiekoista?...
    On koska niistä on oma keskustelukin.


  20. #1850
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.068
    Niinpä näkyy. Maastokiekoista ei kyllä ollut juttua, mutta lopputulema on briteissä koottua keskitason huttua?

    DT:n varaosia saa joka kylästä joten taidan siihen leiriin kääntyä mitä sitten teenkin...

  21. #1851
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.119
    Edullisesta ja kestävästä päästä E1900 on kyllä varma valinta. Ja vähän kevyemmästä ja paremmalla navalla sitten E1700. Ja jos ei ole vanteenhajoittajatyyppiä niin trailipyörään riittää vastaavat M1900 ja M1700 myös. Suht kestävässä maineessa nekin ja vähän kevyempiä. Ovat hyvin yleisiä ensiasennuskiekkoja. Mun edellisen pyörän M1900 otti pientä klommoa ja muuta osumaa pari vuotta parkissa ja kyseinen kiekko on vieläkin mulla varakiekkona kun haluan välillä 27.5 takakiekkoa kokeilla (tai kun 29 kiekko on ollut välillä hetken telakalla. Ks. Alla).

    Mulla on ollut tän kesän Notubes flow mk3 ja olen jo pari kertaa saanut vannekehän vaihtokuntoon eli kivi on iskenyt niin ison klommon läpi että uusinta ollut edessä. Uusi takakiekko (joita ei ollut saatavilla) olis maksanut jotain 300 muistaakseni mutta varaosana sai onneksi näihinkin pelkkiä vannekehiä 90 eurolla. Kun pinnat ja napa oli ehjät niin pystyin vaihdattaa sen hi5bikesissa 60 eurolla. Sen 150 euroa siis maksoi molemmilla kerroilla mutta ei sentään ihan uuden hintaa. Katsoin silloin myös olisko ollut E1900 takakiekkoa ja mihin hintaan mutta varastot oli kesällä nollissa kaikkialla.

  22. #1852
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.190
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jullli Katso viesti
    laakeri mahtuu tulemaan pois ilman purkamista
    370 mahtuu. 350 ei. Tämän totesin kun konvertoin kynsinavan rätsetiksi vai mahtaako noissa olla eroja vuosimallin välillä?
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  23. #1853
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.151
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Onko 1700 sarja yhtä tiheä kuin Mavicin navoissa missä vapaakytkin koostuu kahdesta akselilla peräkkäin hammaskehästä joita painetaan jousella toisiaan vasten. Näissä siis ei ole jousellisia yksittäisiä hampaita.
    Menemättä liialliseen pilkunviilaukseen, useimmiten vapaarattaat ovat rakennettu räikkämekanismillta. Varsinainen vapaakytkin vapaarattaasta löytyy vain Onyx Racing Products -navoista patenttisuojan johdosta.

  24. #1854
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.270
    Vapaarattaita ei nyt kuitenkaan ole ihan hirveän montaa eri tyyppiä vaikka patentteja on monia myönnettykin:
    - räikkätyyppiset, 2-6 kynttä nappaa kiinni hammaskehään, yleisin tyyppi
    - hammaskehät vastakkain, esim DT Swiss, Chris King on "samanlainen mutta erilainen"
    - yksisuuntainen laakeri, esim. vanha Shimanon Silent Clutch, True Precision/Box
    - "vedossa metalliluiskat kääntyy lukitsemaan akselin", Onyxin systeemi

    Ekassa eniten vaihtelua koska niitä tekee sekä halpisvalmistajat että hifivalmistajat, muita tyyppejä vaan laatuvalmistajat.
    Onhan nuo erilaisia, tuommoista yksisuuntaista laakeria en oo testannut niiden muinaisten Shimanojen jälkeen mutta muista löytyy esimerkit tallista.

  25. #1855
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.151
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Vapaarattaita ei nyt kuitenkaan ole ihan hirveän montaa eri tyyppiä vaikka patentteja on monia myönnettykin:
    - räikkätyyppiset, 2-6 kynttä nappaa kiinni hammaskehään, yleisin tyyppi
    - hammaskehät vastakkain, esim DT Swiss, Chris King on "samanlainen mutta erilainen"
    - yksisuuntainen laakeri, esim. vanha Shimanon Silent Clutch, True Precision/Box
    - "vedossa metalliluiskat kääntyy lukitsemaan akselin", Onyxin systeemi
    Kohtuullisen kattava lista! Tarkentaisin vielä, että Onyxin käyttämä mekanismi on tosiaan vapaakytkin.

    Toisesta listatusta versiosta eli DT:n käyttämästä Ratcher ring -versiosta erottaisin vielä erikseen mallit, joissa hammaskehissä on ikään kuin kierteen muotoa, jonka ansiosta kontaktivoima ainakin teoriassa vain suurenee poljinvoiman lisääntyessä. Näin ainakin Chris Kingin RingDrive-systeemissä. Lisäksi on vielä Rotorin vapaaratasysteemi, jossa navan rungon ja vapaarattaan välillä on kelluva kytkinlevy, joka ottaa kontaktin vapaarattaan kylkeen ja ulkokehältään navan runkoon.

  26. #1856
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.840
    Hiilikuitu, boost navat, XD-vapari ja 30mm--> sisäleveys. Ajo aika normaalia maastopyöräilyä ja budjettia ehkä 1000-1500€. Mitä ostaisit itse ? Kiire ei ole, mutta ajattelin tehdä vähän alustavaa kartoitusta.

  27. #1857
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.613
    mäk karponia varmaa. Tai reservet.

  28. #1858
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.119
    Ei sinulle (Sotanorsu) mutta edullista kestävää takakiekkoa etsivälle dt swiss E 1900 on xd vaparilla jälleen saatavilla. 196 euroa bike-discountissa. Mulla oli sinne sähköpostihälytys kun tulee saataville ja nyt tuli. Pistin tilaukseen. Tää e 1900 tulee mulle bikepark kiekoksi magic maryn ja insertin kanssa ja joka saa saada runtua. Toinen olemassa oleva kiekko flow mk3 saa rullaavamman ja vähän kevyemmän renkaan (Hans Dampf trail soft) ilman inserttiä ja tulee trailikäyttöön. Kaksi gx pakkaa ja kaksi jarrulevyä jo löytyy joten vaihtaminen kiekkojen välillä on nopeaa.

    https://www.bike-discount.de/en/buy/...arwheel-792377

  29. #1859
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.613
    ^ Halpana ja kestävänä voin suositella myös hopen fortus 30 kiekkoja.

  30. #1860
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Hiilikuitu, boost navat, XD-vapari ja 30mm--> sisäleveys. Ajo aika normaalia maastopyöräilyä ja budjettia ehkä 1000-1500€. Mitä ostaisit itse ? Kiire ei ole, mutta ajattelin tehdä vähän alustavaa kartoitusta.
    https://www.lightbicycle.com/Hand-bu...er-wheels.html

    Mulla on tollaset DT240S navoilla. Emmä tiiä, voisin ostaa uudestaankin. En oo mitään valittamista keksiny.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •