DT Swiss E1900 setti maksaa 270e. En näe järkeä maksaa enempää, niin hyvä setti on kyseessä. Hinta lähinnä naurettava.
https://www.bike-discount.de/en/buy/...eel-set-792391
DT Swiss E1900 setti maksaa 270e. En näe järkeä maksaa enempää, niin hyvä setti on kyseessä. Hinta lähinnä naurettava.
https://www.bike-discount.de/en/buy/...eel-set-792391
 Suurtietäjä
					
					
						Suurtietäjä
					
					
                                        
					
					
						Kestävä kiekko toki. Siinä on kuitenkin kaksi hieman huonoa puolta mitä lisärahalla saa paremmaksi (esim saman valmistajan 1700-sarja). Toinen on paino (jos sille antaa painoarvo...) ja toinen on hieman hidas "kiinniotto" eli harva hammastus. Jälkimmäinen on vähän mihin on tottunut.
Juu vapari on hieman hidas, itseä ei toki sähköpyörällä häiritse kun ajan yleensä suoraan ja päin.
Tuossa vielä arviota:
https://www.bikeradar.com/reviews/co...eelset-review/
Mä muuten taannoin etsin H1700 settiä ja ei tuota(kaan) mistään saa.
Ne vois hommata 1. kiekoiksi E1900 tilalle, ihan vaan jo ratchetin takia. Ja ehkä jopa 35millisenä.
Noin 1500km nyt takana E1900:lla ja ei mitään moitittavaa. Hinta-/laatusuhde erinomainen jos noi kaksi @kauris mainitsemaa puutetta ei häiritse.
Ja ajokkina siis 22kg sähköpyörä. Vaparikin kestänyt. Kop kop.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						https://www.dtswiss.com/de/laufraede...et-technologie
Pystyy upgreidaamaan tiheämmäksi hyvin helposti.
Vaihtoehtoja ainakin 18T/36T/54T
https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-upgrade-kit-superlight-54t-for-star-ratchet-hubs-1020809
Ja kun pitää yhdet rinkulat mukana niin korjaus onnistuu metsässäkin ilman työkaluja.
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Onko muuten navan hammaskehä samanlainen 370 ja 350/240 navoissa? Tällöinhän muutos onnistuisi vaihtamalla vapaaratas + ratchetit. Ja hammaskehäkin on vaihdettavissa, jos vaan mitat sopii toisiinsa. Onko kukaan selvittänyt/testannut?
edit: myös navan muut mittasuhteet vaikuttavat tietysti tähän.
Mulla oli yks 370-napa, mutta se antautui alle vuodessa. Kävi Puolassa korjattavana takuuseen, ei siinä mitään.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Ei ole samanlainen, mutta DT Swiss myy valmista kittiä 370 napoihin 3-pawl --> ratchet. Tein vastaavan muunnoksen omiin kiekkoihin.
Edit: siis tuollainen https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/dt-...t-pawl-hubs-3/
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Lisäksi tohon pitää laskea vielä erikoistyökalut jotta hammaskehän saa vaihdettua navasta.
Ei kai tarvii kuin tämän. Tarvitsisiko myös laakerien vaihdossa?
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Tolla samalla saa 370 hubista sen hammasrenkaan irti?
Itseasiassa 3-pawl ja ratchet navoille on oma työkalunsa. Enpä muistanut tätä pikanttia yksityiskohtaa kun kirjoitin aikaisempaa viestiäni.
Työkaluineen siis 150+ euron homma päivittää ratchettiin. Tilasin juuri 350 navan reilulla 120 eurolla.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Ja sitten siihen päälle vielä 54T päivitys jos sen takia halusi ratchettiin mennä, eli ~50€ siitäkin.
Huomasin tuossa myös, kun hommasin uudet DT ER1600 kiekot 350 navoilla, että tuo on selvästi hiljasempi, kuin pari vuotta vanhat DT M1700 350 navat samalla 54T ratchetillä. Varmaan pinnat ja kehät soi eri tavalla noissa...
Onko sulla Rachet EXP eli se uudistettu systeemi? Tiheämpi ratchetti pitää myös enemmän ääntä, eli onko samat sisuskalut? Ja tietysti voiteluaineen määrä vaikuttaa myös.
Itsellä syy valita rachet on kestävyys ja huollon helppous. Keväällähän oli uutisia että tuon EXP:n kanssa oli kohdattu ongelmia.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Ei oo EXP. Samat sisuskalut molemmissa. Rasvaakin laitoin about saman verran, ehkä hitusen enemmän meni tohon uudempaan.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Niin, siis ei tuota settiä ole pakko ottaa vaan voi ostaa pelkät sisuskalut, halutut ratchetit ja vaparin erikseen. Tuossa videossa on listattu nuo osat erikseen. Työkalun taitaa tarvita joka tapauksessa, jos haaveilee vetopuolen laakerin vaihtamisesta. Itse ostin tuota varten 350 navan sopuhintaan 45€, ja otin osat siitä.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Oli ja meni, olis kelvannut :P
Räikkävapaaratas kiinnostelis sillä ajatuksella, että se palvelis ehkä sitten pidemmälle tulevaisuuteen. Tuohon alkuperäiseen kiekkoon ei kannattane euroja uhrata jos samaan hintaan saa tuollaisen e1900 takakiekon. Paitsi jos itse lähtis rakentelemaan...
Onko kellään kokemusta noista Huntin kiekoista? Dt swiss on kyllä huollettavuuden ja varaosien saatavuuden perusteella aika selkeä valinta. Puolassa kasatulle setille näyttäisi tulevan 100€ vähemmän hintaa kuin xm1700 setille saksasta tilattuna. Mun ajossa ei varmaan oikeasti ole mitään järkeä maksaa tuplahintaa e1900 settiin nähden, mut jos perustelen itselleni ajavani noilla maailman tappiin :P
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Niinpä näkyy. Maastokiekoista ei kyllä ollut juttua, mutta lopputulema on briteissä koottua keskitason huttua?
DT:n varaosia saa joka kylästä joten taidan siihen leiriin kääntyä mitä sitten teenkin...
 Suurtietäjä
					
					
						Suurtietäjä
					
					
                                        
					
					
						Edullisesta ja kestävästä päästä E1900 on kyllä varma valinta. Ja vähän kevyemmästä ja paremmalla navalla sitten E1700. Ja jos ei ole vanteenhajoittajatyyppiä niin trailipyörään riittää vastaavat M1900 ja M1700 myös. Suht kestävässä maineessa nekin ja vähän kevyempiä. Ovat hyvin yleisiä ensiasennuskiekkoja. Mun edellisen pyörän M1900 otti pientä klommoa ja muuta osumaa pari vuotta parkissa ja kyseinen kiekko on vieläkin mulla varakiekkona kun haluan välillä 27.5 takakiekkoa kokeilla (tai kun 29 kiekko on ollut välillä hetken telakalla. Ks. Alla).
Mulla on ollut tän kesän Notubes flow mk3 ja olen jo pari kertaa saanut vannekehän vaihtokuntoon eli kivi on iskenyt niin ison klommon läpi että uusinta ollut edessä. Uusi takakiekko (joita ei ollut saatavilla) olis maksanut jotain 300 muistaakseni mutta varaosana sai onneksi näihinkin pelkkiä vannekehiä 90 eurolla. Kun pinnat ja napa oli ehjät niin pystyin vaihdattaa sen hi5bikesissa 60 eurolla. Sen 150 euroa siis maksoi molemmilla kerroilla mutta ei sentään ihan uuden hintaa. Katsoin silloin myös olisko ollut E1900 takakiekkoa ja mihin hintaan mutta varastot oli kesällä nollissa kaikkialla.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						 Vanha jäärä
					
					
						Vanha jäärä
					
					
                                        
					
					
						Vapaarattaita ei nyt kuitenkaan ole ihan hirveän montaa eri tyyppiä vaikka patentteja on monia myönnettykin:
- räikkätyyppiset, 2-6 kynttä nappaa kiinni hammaskehään, yleisin tyyppi
- hammaskehät vastakkain, esim DT Swiss, Chris King on "samanlainen mutta erilainen"
- yksisuuntainen laakeri, esim. vanha Shimanon Silent Clutch, True Precision/Box
- "vedossa metalliluiskat kääntyy lukitsemaan akselin", Onyxin systeemi
Ekassa eniten vaihtelua koska niitä tekee sekä halpisvalmistajat että hifivalmistajat, muita tyyppejä vaan laatuvalmistajat.
Onhan nuo erilaisia, tuommoista yksisuuntaista laakeria en oo testannut niiden muinaisten Shimanojen jälkeen mutta muista löytyy esimerkit tallista.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Kohtuullisen kattava lista! Tarkentaisin vielä, että Onyxin käyttämä mekanismi on tosiaan vapaakytkin.
Toisesta listatusta versiosta eli DT:n käyttämästä Ratcher ring -versiosta erottaisin vielä erikseen mallit, joissa hammaskehissä on ikään kuin kierteen muotoa, jonka ansiosta kontaktivoima ainakin teoriassa vain suurenee poljinvoiman lisääntyessä. Näin ainakin Chris Kingin RingDrive-systeemissä. Lisäksi on vielä Rotorin vapaaratasysteemi, jossa navan rungon ja vapaarattaan välillä on kelluva kytkinlevy, joka ottaa kontaktin vapaarattaan kylkeen ja ulkokehältään navan runkoon.
Hiilikuitu, boost navat, XD-vapari ja 30mm--> sisäleveys. Ajo aika normaalia maastopyöräilyä ja budjettia ehkä 1000-1500€. Mitä ostaisit itse ? Kiire ei ole, mutta ajattelin tehdä vähän alustavaa kartoitusta.
mäk karponia varmaa. Tai reservet.
 Suurtietäjä
					
					
						Suurtietäjä
					
					
                                        
					
					
						Ei sinulle (Sotanorsu) mutta edullista kestävää takakiekkoa etsivälle dt swiss E 1900 on xd vaparilla jälleen saatavilla. 196 euroa bike-discountissa. Mulla oli sinne sähköpostihälytys kun tulee saataville ja nyt tuli. Pistin tilaukseen. Tää e 1900 tulee mulle bikepark kiekoksi magic maryn ja insertin kanssa ja joka saa saada runtua. Toinen olemassa oleva kiekko flow mk3 saa rullaavamman ja vähän kevyemmän renkaan (Hans Dampf trail soft) ilman inserttiä ja tulee trailikäyttöön. Kaksi gx pakkaa ja kaksi jarrulevyä jo löytyy joten vaihtaminen kiekkojen välillä on nopeaa.
https://www.bike-discount.de/en/buy/...arwheel-792377
^ Halpana ja kestävänä voin suositella myös hopen fortus 30 kiekkoja.
https://www.lightbicycle.com/Hand-bu...er-wheels.html
Mulla on tollaset DT240S navoilla. Emmä tiiä, voisin ostaa uudestaankin. En oo mitään valittamista keksiny.
Kirjanmerkit