Itsellä sähköpyörässä asennettuna Lezyne ebike macro 1000 ja eipä ole ainakaan omaa menoa haitannut, teho riittänyt hyvin ja hinta alle satasen. Kypärässä sitten Lumonite Air 2.
Itsellä sähköpyörässä asennettuna Lezyne ebike macro 1000 ja eipä ole ainakaan omaa menoa haitannut, teho riittänyt hyvin ja hinta alle satasen. Kypärässä sitten Lumonite Air 2.
Valostorella näköjään tullut jotain kohtuu hintasia lammpuja valikoimiin, 1000lm ja 2000lm versiot. Kaikille moottoreille
ESIM shimano 2000lm https://www.valostore.fi/fi/tuote/sa...eb2000_shimano
Olen kanssa miettinyt että laittaisi laadukkaamman lampun keulille. Mulla boshin 625 akku jossa 16.7a. Monet tehokkaammat valo vie 15w joka tarkoittaa 2h lenkillä 2.5a ja noin 15% akkukapasiteetistä. Negitiivisesti vielä tähän vaikuttaa talvella pakkanen. Olis mielenkiintoista kuulla miten teillä on vaikuttanut talviajolla akkukulutukseen tehokkaiden valojen käyttö?
En laskenut valon virtaa 12 voltilla, joka on 15 w jaettuna 12 volttia. Laskin vain paljonko pyörän akusta lähtee ampeereja valon vaikutuksesta. Juuri tuosta tulee se alkuperäinen virhe, että kahdessa tunnissa akusta lähtisi 2.5 Ah. Ei lähde, vaikka lamppu ottaakin sen 2.5 Ah.
Ei ne maksakkaan vaan tietämättömiä:
[ harrastelija pyöräilijöitä jotka eivät tunnusta muita kuin yli 400 eeron MaxxD n tai 600 eeron hifi-Lupinen omaksi valokseen ] rahastetaan tietysti surutta . . . ja sehän on aivan oikein.
100 watin 12V ja kaareva lisävalo auton kuin auton keulalle 40-60 eeroa tarjouksesta . . .
Ja kyllä auttaa näkemään, olen niitä muutaman kamun uudehkon auton keulille asentanut.
Kiittelivät vielä vuosien päästä.
Hiukan liian tehokas tällainen on ryteikössä, juurakoissa, kivikoissa ja suolla kulkeville yli 4kg painavan akun syötettäväksi koska matka voipi mennä loppumatkasta talutteluksi tai aika raskaaksi keskimoottori manuaalipyöräilyksi akun loputtua.
Toki muitakin teho vaihtoehtoja ollut jo 10 vuotta kuten tiedätte.
10 wattinen - 30 wattinen ja kaikkea siltä väliltä on saatavilla ja pikku kiinnitysmodauksella ryteikössäkin näkee taas ajaa !
Sori jos pahoitin jonkin merkkifanin mielen mutta kuten tiedätte nykyäänkin polokumapyörän valojen suhteen ainoastaan mielikuvitus sekä omat taidot ja tiedot asettaa rajoja.
Tv. n 60 + v kääpäle joka harrastaa moottoripyöräilyä, soutua 5-10km matkoja iltoisin järvellä, nettisivujen tekemistä. + 10 muuta muka harrastusta. . .
Matkustaa: turbo dieselautolla, sähköpyörällä, polkupyörällä, junalla, lentokoneella, laivalla ym.![]()
sivustot.net/Pekka/eb/ | pyöräilyä vuodesta 1960
Tokihan sitä käyttäisi edullisempia valoja jos löytyisi samoilla ominaisuuksilla. Esimerkin vuoksi, voit varmaan linkittää valon joka on edullinen ja siinä on stVZO standardin mukainen valokeila. Pitkät ja lyhyet erikseen, sekä automaattiset päiväajovalot. Valotehoa kunnolla, ja ainakin 350m päähän näyttävä valokeila jne. Ja tosiaan ei saa häikäistä vastaantulijoita. Pitää myös kestää vettä, eli vaikka olisi missä kaatosateessa ei saa hajota siitä jne. Erillinen nappi pitkille ja lyhyille.
Joku 40 euron "kaareva lisävalo" ei täytä noita vaatimuksia, mutta jään odottelemaan linkkiä sopivaan tuotteeseen![]()
En minä täällä jankkaa. Katso vessan peiliin.
Laitan sulle listan mitä vähintään tulis löytyä niin helpottaa etsintää:
-stVZO
-1300lumen(12V)
-valokeila 26ast
-kantama 230m min.
-lyhyet ja pitkät ajovalot
-kaapeli kiinteänä joka käy suoraan vaihtoehtoisesti Brose, Bosch tai Shimano moottoreihin
-Vesitiivis
-Kauko-ohjaus tankoon jossa kytkin lyhyille/pitkille, pois päältä
-Päivänvaloautomatiikka. Itse kalibroitavissa.
-koko max 50mm suuntaansa.
-kattava ja toimiva takuu ja huolto.
Melekosia vaatimuksia etkä vähään tyydykkään. Ehkä tarvitset lisäksi otsalampun . . .
Mistä oikein nämä kaikki keksit kun kaikista uudehkoista autoistakaan ei tällaisia herkkuja löydy ainakaan edullisesti. ;=)
Monet mm. 3xt6 led valot käyvät maantielle koska niissä on oikeanlainen valokeila.
Useimmat kunnolliset valaisimet ovat IP65-66 suojauksilla.
Autoilija näkee sinut kilometrin päästä eri asia kuinka reagoi ja toisaalta metsässä ajaessa ei taida olla väliä jos huuhkajat häikäistyvät. Maantiellä ja kelvillä eri asia.
Tottakai valot 'häikäisevät' aina jonkin verran vastaantulijoita, riippuu katsojan silmistä ja alkusyksystä ongelma suurempi kuin keskitalvella/keväällä joten ei kannata tästä häikäisyprobleemasta kovin paljon noteerata.
Noista lyhyt/pitkä napeista en sano mitään koska portaaton mekaaninen säätö on pyöräilijälle turvallisin ja paras. Makuasia tämäkin.
Päivällä ei Suomessa pyöräilijä pidä valoja päällä.
Metsään ne eivät ehkä sovellu koska useat stVZO standardin mukaiset valaisimet ovat valokuvioltaan liian kapeakeilaisia ja ylhäältä rajattuja !
Jos metsäajoa silloin pitää olla keulilla leveämmän keilan valaisin joista taas kaikki eivät ole saksanmallia.
Homman nimihän on se että Suomessa mennään meidän polkupyörävalojen lainsäädännön mukaan ja se antaa aika paljon valinnanvapauksia tuikun ostajalle joka on ainoastaan hyvä asia.
Kuten en pyörävalinnoissakaan milloinkaan sekaannu ihmisten mieltymyksiin annan sinun valita mieleisesi runsaasta valikoimasta.
Linkkejä stVZO eli kapean valokeilan yläosasta rajoitetuihin maantiepyöräily valaisimiin ja sieltä voit valita mieleisesi
sivustot.net/Pekka/eb/ | pyöräilyä vuodesta 1960
No, auton valot on auton valoja, polkupyörän valot polkupyörän valoja. Kuten itsekin varmaan tiedät, on auton valoille olemassa omat säännökset mihin niitä saa asentaa ja miten ne pitää suunnata.
Polkupyörän valojen häikäisystä olen eri mieltä. Ehkä jossain jänkhällä tilanne on toinen, mutta pk-seudulla jos ajetaan kelveilläja ulkoilureiteillä valon tulee olla sellainen, ettei se häikäise. Lakihan ei näitä StVZO-valoja vaadi, mutta itse näen että ne on suositeltavia, varsinkin jos ja kun valoteho mitataan tuhansissa lumeneissa. Metsässä voi olla sitten erilaiset valot, mutta nekin on syytä olla sellaiset, että ne kestää siellä ryskäämistä ja ovat vielä pannutuksenkin jälkeen mukana ja päällä.
Otsalamppu on myös syytä olla stongaan kiinnitetyn lisäksi eritoten jos ajaa umpimetsässä. Se on jo turvallisuusvaruste ja jos pyörään tulee vikaa, niin huoltotoimenpiteiden tekemisessä pakollinen.
Ekaan: ainakin itse ajokorttia ajaessani opettaja neuvoi, että vastaantulevan valoja ei kannata katsoa suoraan päin, siinä vain sokaistuu suotta itse. Katse hiukan oikealle, mikä muutenkin hyvä koska siellähän se ajoradalla oleva este kuitenkin on. Elukka tai ihminen, tai muu kuormasta pudonnut kokkare.
Toiseen: olisi kyllä hyvä, jos olisi joku tuikku pyörissä päiväsaikaan kun ei niitä auringon sopivasti paistaessa siellä tien reunan varjosta aina kovin hyvin näe. Tässä tummien tuulipukujen luvatussa maassa.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Mä nyt kyllä kanssa liityn tähän sakkiin MRe:n kanssa ja haastan täällä paria henkilöä ehdottamaan tuotetta jossa olisi edes stVZO ja riittävä valoteho ja jonka saa liitettyä markkinoilla oleviin sähköpyöriin siististi ilman että tarvii kolviin koskea. Niin ja mielellään kohtuu siro ja kevyt. Noi valostoren lyhdyt on oikeestaan niitä harvoja vaihtoehtoja, tosin niistäkin tuo stVZO puuttuu.
Mä taas en haastele muuta kuin että Pekka H:n kanssa samoilla linjoilla - vähemmälläkin tuolla ulkona kyllä pärjää. Jos haluaa, niin tokihan sitä jokainen saa maksaa juuri niin paljon kuin haluaa tuotteesta.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Valostoren tuikuista taitaa puuttua myös kaukosäädin joka on ehdottoman pakollinen etenkin jos valo ei ole StVZO. Sieltä kun pamauttaa metsästä kelville, niin se valo on saatava saman tien pimeäksi/pienemmälle. Kuin myös jos metsässä tulee joku vastaan.
Näkyy olevan noissa kalliimman pään Lupineissa ainakin kaukosäädin ja StVZO.
^Lupineissa kyllä, mutta viittasin Valostoren omiin tuikkuihin, niihin Lumoniteihin. Lupineista kannattaa pyytää tarjous Mcarbonista.
Eilen pääsi pimeä yllättämään ekaa kertaa ihan kunnolla ja tuli klikkailtua SL F ja C14 ostoskoriin. Kipeäähän se teki mutta pitäisi olla tuo puoli sitten kunnossa kerralla. Hattuvalo vielä tuohon pakettiin pitää metsästää, niistäkin täällä paljon keskustelua mutta pitää ensin toipua Lupinen aiheuttamasta finanssikriisistä.
Saakohan tuollaista 8.4V akkupaketille suunniteltua valoa mitenkään kytkettyä sähköpyörän valonsyöttöön? Kytkentävaihtoehtoina ovat Shimano EP8 12V valonsyöttöliitin tai virtakytkimen yhteydessä oleva USB C 5V liitin. Itse valon hankin jo vajaa vuosi sitten ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen, vaikka luvatut lumenit tuskin pitävätkään paikkaansa. StVZO rajaus on tehty suurinpiirtein, mutta blokkaa silti melko tehokkaasti vastaantulijaa häikäisevät valonsäteet. Valokeila on leveä ja tasainen ja valoteho minulle riittävä. Oma langaton kytkin on hyvä tässä valossa ja sanoisin, että pyöränvalossa melkein pakollinen varuste ja olisinkin jo ostanut tuon Valostoren uutuuden, jos siinäkin olisi ollut erillinen kytkin.
Pitää tietää sen lampun max input voltage -speksi. Itselläkin on Fenixin BT30R lamppu jota olen läskipyörässä käyttänyt ja miettinyt josko sen laittaisi tuohon EP8 moottoriseen sähkäriin. BT30R:n max input voltage on juuri tuon 12V, menee siis jo ihan maksimiin. En kuitenkaan aio tuota kokeilla, menee hyvä lamppu rikki jos jännite valoliittimessä onkin lampun elektroniikalle liian korkea.
EDIT: Voisihan tuohon laittaa tehodiodin sarjaan, tiputtaisi tuota jännitettä sen appropoo 0.7V, tulee vaan yksi kuumeneva komponentti valoihin jos se nyt mitään haittaa käytännössä. Tehohukka olisi vallan mitätön.
Kirjanmerkit