Metsälään uudelle asuinalueelle tulee 5700 asukasta ja varmaan heistäkin iso osa tulee nauttimaan keskuspuiston luonnosta eri harrastuksien muodossa.
Ei huoleta muuten mutta Maunulan majan rahkapiirakkoja saattaa jatkossa joutua tosissaan jonottamaan.
Niinkuin jutussakin sanottiin, Keskuspuistossa ei eksy, jos on vaan ajelulla niin ettei määränpäällä ole väliä. Mutta jos unohdetaan ns. pyöräilyn harrastajat, ja ajatellaan ihan tavallista ihmistä joka haluaa siirtyä paikasta A paikkaan B Keskuspuistoa käyttäen. Jäisi tekemättä opasteita seuraten. Ja olisi tosia vaikeaa vaikka tietäisikin että opasteet on ihan mitä sattuu.
Toisaalta ei siellä autoliikenteessäkään moni mene pelkällä opasteella vaan navigaattorillahan sitä nykyään painetaan. Eli mikä on järkevä määrä satsausta opasteisiin on vähän hankala kysymys. Yli miljoona keskuspuiston opasteisiin ei varmasti ole järkevää millään mittarilla
Opasteita varmasti tarvitaan, mutta yli 1,2 miljoonaa kuullostaa paljolta. Siinä on tietenkin sisällä työajat sivukuluineen sisältäen suunnittelukomiteoiden kokoukset pullakahveineen, maastokatselmukset ym ym...
Toivottavasti tulee rahansa arvoiset eikä silti varastamiskelpoisista arvometalleista. Nuorisolaisethan ne rikkoo ja töhrii heti.
Jos kaupunki on kuulolla niin tosiaan hoidan homman miljoonalla (sillä ehdolla että saan työnantajaltani sivutoimiluvan ja jonkun kuukauden vapaata).
Itse olen kyllä sitä mieltä, että opasteiden kieliksi riittää suomi & ruotsi. Amerikankielen ylivallalle pitää pistää kampoihin.
Oliskohan järkevä opasteilla merkitä ensimmäiseksi ne "pääväylät" eli tämän kartan vihreä-valkoinen ja sitten poikki menevät reitit.
^Monellako pyöräilijällä/kävelijällä on navigaattori? Edes suurimmassa osassa autoja ei ole navia. Ei kiinteää eikä muutakaan. Mun mielestä kummallista jos Keskuspuistossa liikkumiseen vaadittaisiin navi. Sipoonkorven vielä ymmärrän, eikä sielläkään tarvita. Itse asiassa siellä on verrattomasti paremmat opasteet kuin Kepussa.
Kännykän Google Mapsilla nuo lapset näyttävät navigoivan itsensä mummon luo tai minne ovatkaan menossa riippumatta mitä liikennevälinettä käyttävät. Se on liki jokaisella koko ajan mukana. Se miten hyvin se hanskaa keskuspuiston polut on minulle epäselvää, mutta HSL porukka on tuota kevyen liikenteen reititystä paljon kehittänyt, joten eiköhän reittiopaskin kännykässä hanskaa homman, myös sen keskuspuiston läpi.
No ei se ole mikään ratkaisu ongelmaan että jengi ajelee kaupunkipyörillä yhdellä kädellä kännykkä kourassa.
Ongelmana ei olekaan ne lapset vaan ne mummot. Mun mielestä tuntuu erikoiselta, jos Kepussa ulkoilureittien ajamiseen tarvittaisiin navia jotta löytää perille. Ja kuten AnttiP82 tuossa kirjoittaa, niin ei se pyörällä ajo ja kännykän luku ole niin ongelmatonta.
Se on toinen juttu, jos haluaa ajaa Kepussa jonkun metsään poljetun polun.
Kyllä niitä opasteita sinne tarvitaan. Viime sunnuntaina ajoin ensimmäistä kertaa keskuspuistossa mennessäni Helsinki Velotourin lähtöpaikalle velodromilla. Onneksi olin ladannut reitin navigaattoriin etukäteen, muuten olisin eksynyt, niin paljon oli merkitsemättömiä risteyksiä. Ja nyt oli siis käytössä pyöräilyyn tarkoitettu navigaattori, joka oli kiinni ohjaustangossa. Hankalaa olisi suunnistaa ja ajaa kännykkä kädessä, tai kaivaa aina risteyksessä kännykkä taskusta ja tarkastaa reitti, eikä kirkkaassa valossa ulkona kännykästä oikein näe mitään.
Sitä ihmettelen, että eikö niihin opastekylttien tankoihin voisi laittaa jonkunlaisen poikittaisen holkin joka estää niiden merkkien kääntelyn väärään suuntaa. Tuntuu olevan nuorison hupia tuo kylttien kääntely väärään suuntaan.
Olihan tuo pätkä tuttu, mutta koska ei ollut Trailmapissa niin on vähän päässyt unohtumaan. Sen kaatuneen puun kuopan olen käynyt erittäin hyvin tutkimassa joskus kauan sitten. Lisäsin Trailmappiin tuon koukun.
Noiden kahden pohjois-eteläsuunnassa kulkevan väylien (Pitkäkoskentaival + rullasuksirata) välillä on kaadettu puita, josta syystä oli vähän vaikeaa löytää polku Pitkäkoskentaipaleelta, rullaluistinradalta tuli sitten heti dejavu-ilmiö.
Löysin nyt sen uuden polun Pirkkolan hallin länsipuolella, ja meneehän tuossa uusi sorastettu polku. Tuossa on ilmeisesti sinisiä täpliä laitettu vähän vaihtoehtoisiin reitteihinkin tekovaiheessa. Mutta Rollsin track on kyllä oikea Pirkkolassa.
Haltialassa oli kiva nähdä että talvella osin minun osalta aukiajettu polku on nyt osa tätäkin reittiä, ja ojan yli oli ilmestynyt silta sekä pehmeät kohdat oli täälläkin sorastettu.
Tuosta hiukan pohjoiseen on sitten pitkospuiden alla olevat poikittaisparrut murtuneet, joten laudat kelluvat roskien päällä irrallaan. Varovasti tuolla!
^Joo, huomasin näitä uusia kaksijalkaisia opasteita siellä täällä ennen keskuspuistoa ja näyttivät itseasiassa hemmetin hienoilta pyöräilijän silmiin. Mutta näitä vanhoja kylttejä voisi ehkä tuunata helposti paremmiksi, tai siis estää se kääntely jollain pienellä kikalla.
^Mielestäni maksaisi vaivan, lähiöissä ja niiden väleillä on satoja opastekylttejä eikä niitä tarvitsisi vaihtaa uusiin jos niiden kääntely voitaisiin estää. Muutenhan ne on toimivia kylttejä.
Laturaivo alkoi jo: Aikooko Helsinki kaataa Keskuspuistosta arvokkaita puita hiihtäjien vuoksi?
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008230855.html (maksumuuri varmaankin)
Tässä jutussa on aiheena Pitkäkoski-Haltiala välisen osuuden leventämisestä talvisin ylläpidettäväksi reitiksi. Apul kaup. johtajan mukaan mitään päätöstä ei ole tehty mutta metsässähän on jo kuitenkin jotain merkkejä ja tikkuja. Reittiähän ollaan kuitenkin leventämässä kävelijöiden vuoksi joten otsikko kerää kaikki raivoilijat yhteen.
^ lanatkaa koko maaläntti ensin sileäksi, sitten maisemoikaa erilaisin helposti siirreltävin muovi- tms. kasvein ja muutama mäki vaikka rakennusjätteistä, päälle sitten kaunis nurmikkoalusta - tekonurmea tottakai. Ja mieluiten polkujen alle lämmitys, niin pysyy sulana läpi vuoden. Olisi taas heseläiset tyytyväisiä.
PS. täytettyjä liito-oravia vielä muovipuiden oksille pesimäpuuhiin, niin sekin ruksi paperilla saadaan kuntoon.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Keskuspuisto = Keskusmetsä.
Se pitäisi itseasiassa polttaa hallitusti, metsäpalot kuuluvat luonnontilaisen metsän kiertokulkuun ja virkistävät monimuotoisuutta.
Tämmöistä tahallaan polttamista on harrastettu mm. Yellowstonen kansallispuistossa.
Kunnon roihu ja sitten väylät kuntoon.
Tuolla on muuten sivulla 24 kartta, johon on vähän paremmin merkitty luontopolut Korpipolku ja Metsäpolku, joiden yhdelmä myös Ukrainapolkuna tunnetaan.
https://www.theseus.fi/bitstream/han...tety%C3%B6.pdf
Mikäli Kuninkaantammenteitä ei vain levennetä talvipyöräilyn mahdollistameksi (tie on suojeltu joten sen leventäminen voi olla vaikeaa) vaan tehdään viereen kokonaan uusi kelvi/latu/pururata, niin se tulee liippaamaan läheltä nykyisiä polkuja, mutta polut ovat sen verran ylhäällä että ei taida ihan osua. Yhden tutun "yläpellin" alun kalliot voi ottaa osumaa. Hahmottelin tuohon vähän miten lähelle se saattaisi osua. Kauunki suunnittelee vielä ja tuosta tulee joku kysely nyt syksyllä, suunitelmat kannataa silmäillä polkujen säilymisen kannalta. Merkitty mtb-polkuhan kiertää tuon kokonaan yläkautta teitä pitkin, ehkä osaksi sen takia että polun säilyminen on vielä epävarmaa. No, on siinä yksi kinkama jonka on ehkä katsottu liian vaativakasi tuohon merkittyyn reittiin mukaan otettaaksi.
![]()
Ratkaisu olisi piiiitkä klv-silta Kuninkaantammentien yli. Tai tunneli ali. Sitä pitkin klv-liikenne ja latu tiellä. Sillan/tunnelin jälkeen latu pellon reunaan ja klv-liikenne Kuninkaantammentietä.
Tälläi, sinisellä latu ja violetilla maisemasilta tai tunneli
![]()
Rannanpuoleista polkua suojelualueen läpi ei kai voi käyttää vaihtoehtona, koska pyöräily kielletty ja latukoneet tai hiihtäjät ei mahdu.
Tai sitten radikaali ratkaisu, eikä vedetä latua... taitaa vain olla liian radikaalia Helsingin päättäjille.
Miksi isot käyttäjäryhmät pitäisi jättää huomioimatta? Kyllä siellä hiihtäjiä on talvisin merkittävästi enemmän kuin muita käyttäjäryhmiä. Tärkeämmäksi nostaisin vaan yleisen kulkemisen työmatkaliikkumisessa pyörällä ja jalkaisin jonka vuoksi tuota Kuninkaantammentietä nyt ollaan mylläämässä.
Uusimman suunnitelman mukaan Paloheinän alueelta katoaa latuja muutenkin aika paljon kun itäpuolella Haltialan suuntaan tulee lisää aurattavia reittejä ja sitten tulee se ohituskaista länteen Paloheinä-Pitkäkoski-välille.
Vantaa-Helsinki kuntaliitos, sitten uusi kelvisilta ja länsiosassaä kelvireitti menisi joen pohjoispuolta. Onnistuisko ennen lumia?
Kirjanmerkit