https://www.xxl.fi/nemo-equipment-dr...180865_1_style
Nemo Dragonfly Bikepack 1P, 350€. Tämän yön.
https://www.xxl.fi/nemo-equipment-dr...180865_1_style
Nemo Dragonfly Bikepack 1P, 350€. Tämän yön.
Itselläni on ihan OK teltta, mutta nyt vasta hoksasin että kuinkas se sateessa kasataan kun ulkoteltta viritetään vasta ihan viimeisenä.
Onko tuo yleinen tapa noin päin?
Mun molemmissa teltoissa (Vauden Voimalisko / Fjellun Akka) sisäteltta on kiinni ulkoteltassa eikä sade ole ongelma pystyttäessä.
Muuten kuin sillee, että onhan sade aina vähän ikävää.
Tuon yhdessä pystyttämisen sisäksi esim tuossa Fjällrävenin Akka-teltassa sen sisäteltan saa myös hyvin helposti irti ulkoteltasta. Joskus jos on oikein sateista ja ulkoteltta on märkä niin voi sisäteltan irrottaa ja pakata erikseen ja pitää sen kuivempana. Ja toisaalta voi tällöin pystyttää pelkän ulkoteltan ja saa sääsuojan jossa on hyvin tilaa. Eli noissa on jo hyvin vaihtoehtoja miten toimia.
Lähetetty ennen loppuun asti miettimistä.
Itsellä jo vanha Haglöfsin Double Peak (ei enää tuotannossa), jossa myös erilliset sisä- ja ulkoteltta. Useamman kerran käynyt melontareissuilla, että sateen uhatessa on nopeasti pystytetty ulkoteltta antanut sateelta suojan ja joskus tuossa suojassa on sitten joutunut viipymään pitempäänkin.
Minun mielestä tuosta ulkoteltan viimeisenä kasauksesta tehdään näissä nettikeskusteluissa ja arvosteluissa vähän turhan iso ongelma. Itsellä lähinnä Marmotin teltoista kokemusta ja ovat olleet niin nopeita heittää pystyyn, että ei se sisäteltta siinä juuri kastumaan ehdi. Muistaakseni pari kertaa on niin kovasti satanut, että on pystyttäessä pidetty ulkotelttaa siinä päällä suojana ja ihan hyvin onnistui niinkin.
Omien kokemusten mukaan siinä on on aika iso ero, että ollaanko sitä telttaa kasaamassa yksin vai porukassa. Yhdessä ja hyvin suunnitellen merkittävää sisäteltan kastumista ei tule kuin täydessä rankkasateessa. Yksinään tilanne on sitten vähän huonompi. Varsinkin, jos samalla sattuu tuulemaan.
Yhden hengen telttaa ostaessa olikin itselle ehdoton vaade, että sisäteltta nousee ulkoteltan mukana.
On tosiaan kyllä ollut aina kaveri mukana noissa pystytyksissä, kun on oikeasti kovaa satanut. Nyt tulikin mieleen, että jos yksin pitäisi moisesta suoriutua, niin laittaisin varmaan sisä- ja ulkoteltan kulmista klipseillä kiinni, ujuttaisin kaarihässäkän telttojen väliin, nostaisin kaaret paikoilleen ja klipsuttelisin viimeisenä sisäteltan kaariin kiinni. Purkamisen olen tällä tavoin sateen vuoksi tehnytkin. Nykyinen kupoliteltta minulla Naturehike Cloup Up, mutta sama onnistuisi ainakin Marmotin kupoleillakin.
Joo, maavaatteen kanssa onnistuu varmasti noinkin. Olen maavaatteen välillä jättänyt reissusta pois, välillä pitänyt mukana, vähän laukkuvalikoimasta riippuen.
Minulla on ko. teltta olen aika vakuuttunut, että toimii myös kovassa tullessa. Kesällä Yötön 3000 reissulla meinasi kerran kovassa tuuessa lähteä päälikangas, mutta mulla oli telttakiilat hiekassa kiinni. Mikäli olivat olleet paremmin pitävässä maaaineksessa niin tätä ei olisi tapahtunut.
Ostin teltan kaverilta kuultujen kokemusten perusteella. Hänellä on kovassa vaelluskäytössä Lapissa kahden henkilön versio ko. teltasta ja hyvin on toiminut.
XXL näkyy myyvän nyt telttoja oikeasti alennuksella...mm.Helsport Ringstind 1 superlight 399€ ja 2hlö versio 449€
Älä itke ruma lapsi, ota rusina.
Nemon Horneteista kun olisi lyhyttikkuisia versioita, niin voisi kotiuttaa lahjakorttien voimin.
Tällainen kahden koukun ja toisessa päässä olevan narulukon kiinnike olis tosi kätevä absidin oviaukkoon. Mutta en löydä vastaavaa mistään suomalaisista tai eurooppalaisista retkeilykaupoista. Tämän 5 euron osan kun tilaisi tuolta valmistajalta itseltään jenkeistä olis postikulut 25 euroa ja tullit ja alvit päälle.
https://zpacks.com/products/double-hook-apparatus-1
![]()
Onko Suomesta rautalanka loppu ettei voi itse viritellä samanlaista?
Itse laittaisin suoraan kahdella kiilalla, kuitenkin sisään-ulos kulkiessa absidin kiilat irtoaa helposti.
Rautalankaviritys ei ehkä mun juttu. Kahta kiilaa sen sijaan mietin itsekin.
Unohdin eilen että tällä ruotsalaisella kaupalla on jotain Zpacksin tuotteita myynnissä: https://backpackinglight.se/ ja ehkä sieltä saisi.
Itse kaupasta ei ole kokemuksia.
Olisko tälläiselle käyttöä rautalankavirityksen sijaan tuossa. Mun mielikuvituksella voisi toimia. Mulla on monessa käytössä.
Olisikohan Shelbyllä mitään sopivaa? Esim.
https://www.shelbyoutdoor.com/produc...oducts_id=7539
Vihjaan varovaisesti, että minulla olisi joutava Jack Wolfskin Gossamer 1h teltta. Kerran oli käytössä viime kesänä, mutta havaitsin, että tarvitsen leveämmän. Mahtuu esim. pitkä Expedin synmat sisälle, joten ei ole pelkästään pygmeille sopiva. YV:llä voi tiedustella.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Mää olen tässä kattellu uutta telttaa kahdelle hengelle. Oikeastaan kiinnostais tuommoinen Marmotin Vapor 3p. Ei oo ihan pieni ja kevyt, mutta ei tuo nyt valtava paketti ole. Kiinnostaa tuo kokonaan kankainen sisäteltta. Nykyinen teltta on vanhempi marmotin limelight, joka on muuten ihan hyvä, mutta sinne tuulee aika tavalla sisään ja se on 2p, joten varusteita ei oikein mahdu sisälle kahden ihmisen lisäksi. Tilaa sais muutenkin olla enemmän. Metsäreissuilla ei niin haittaa, mutta leirintäalueilla ja pidemmällä matkalla lisätilaa kaipaisi. Tuossa Vaporissa on kuitenkin kaksi aika tavalla isoa ovea niin saa katsella maisemia ja ei ehkä ihan heti tulis kuuma. Kokemusta tuollaisesta kankaisesta sisäteltasta ei kyllä ole kuin halpisteltoista...
Itse ostin 1-2 hengen käyttöön black friday alesta tämän 3 hengen versiona. Saapui kotiin vasta vuodenvaihteessa ja vielä en ole päässyt testaamaan.
https://varuste.net/p105381/big-agne...all-3-platinum
Nallo 2 on minun valintani 1-2 hengen käyttöön. Jos tilaa tarvitaan enemmän, 3 hengen eteisellä varustettu lähtee matkaan.
Jos hintaa huomioi niin kysyjän ehdottama teltta oli alle 400 euron, Tiger wall 600 (alessa oli 500) ja Nallo 3 jo 950 euroa.
Painoja taas katsoessa on eroja myöskin. Kysyjän ehdottama 3 kg, tiger 1,3 kg ja nallo 2,6 kg.
Nallo toki eri kestoluokkaa ja varmaan viimeistelykin paras.
Edit. Mitä muuten Takakeno tarkoiti,.että sinua kiinnostaa Marmotin kokonaan kankainen sisäteltta? Just päinvastaista mitä Tiger Wall teltassa jossa melkein kokonaan verkkoa? Eli verkon etu se, että teltta toimii maisematelttana ilman päälikangasta tai jos pääliteltta osin auki. Toisaalta verkko + ohut ulompi kangas on kesäisin jonkun makuun liiankin valoisa, kun aurinko iltaisin vain paistaa ja paistaa. Mulla ei ole kotona pimennysverhoja vaan vain kaihtimet ja ikkunat länteen makkarissa niin olen tottunut nukkuu valoisammassa. Tiedän että osa vaatii pimeän huoneen nukkuakseen.
En minä Nalloa kenellekään tyrkytä. Itse ostin sen Varustenetistä ja kun "olin pettynyt", kun ruskeaa ei ollut saatavilla, sain 10% alennusta vihreästä varastomallista. Voi olla, että olisin saanut muutenkin? Hyvä tuokin on. Keltainen sisäpuoli tuo valoa, mutta silti saan nukuttua, vaikka kotona pimennysverhoja käytän.
Hinta alkoi pari vuotta sitten seiskalla. En muista enää tarkkaa hintaa, ehkä löytyy tästä ketjusta. Mutta tarve oli siis tilavan 3 h teltan kaveriksi pienemmälle. Yhden hengen käytössä absidia en tarvitse ja kahden hengen retkellä voin käyttää 3 h telttaa. Toisaalta 4 h retkillä nuo toimii myös toistensa parina. Laatu sellaista, ettei enää tarvitse uutta samaan tarpeeeseen ostaa. Siinä siis minun valintaperusteet.
Joo kyllä minäkin uskon Hillen hyvyyteen. Kestää varmuudella myös keliä kuin keliä.
Itsellä on ennestään jo yksi keskihintainen 2,5 h tunneliteltta. Siinä ei ole mahdollisuutta näkymiin käyttämällä pelkkää ulkotelttaa ja absidin ovikin sivulle. Myös painavahko ja isompi pakkauskoko, olisko ollut 3,5 kg.
Nyt siis halusin maisemavaihtoehtoja, keveyttä ja tilaa hyvin kahdelle mutta tosiaan keveyttä niin ettei yksinkään ahdista. Tigerwall platinum 3 vaikutti parhaalta. Jos meitä lähteekin 2+1 (lapsi) + pieni koira niin otan molemmat teltat (tai nukun itse taivasalla), jos 1 tai 1+1 niin Tiger wall pelkästään.
Edit. Ei tullut teltta kuitenkaan ihan nimellishintaiseksi. Kun ostin silloin ja osin nyt jälkikäteen myös 2 uutta makuualustaa, tarpin, naruja, kiiloja, 2 tyynyä, maavaatteen, karabiineja. Toinen (tai siis ensin tilattu) makuualusta varsinkin oli vikaostos.
3,8 cm itsestääntäyttyvä on liian ohut ja ei kuitenkaan ole kauhean kevyt ja on vähän niukka kooltaankin. R arvo tosin yllättävän kova 4. https://www.xxl.fi/sea-to-summit-cam...E&gclsrc=aw.ds
Mutta siksi postissa tulossa 9 cm paksu, isokokoinen ja erityisesti tosi mukavaksi kehuttu Vaude Hike winter 9 L. https://www.retkitukku.fi/vaude-hike...SABEgJLJvD_BwE
Talvella vaatii vielä solumuovin kyllä alle, R arvo jostain syystä vain 3. Ennestään on saman kokoinen 7 cm ilmatäytteinen Thermarest Neoair 4 season mutta jos kaksi henkeä lähtee niin nyt on molemmille oma iso ja tarpeeksi mukava. Kaksi tuollaista 63 cm leveetä jo yhden 3 hlö teltan sitten täyttääkin eli kolmas nukkuja ei enää mahdu omalle alustalleen.
Hemmetti. Ei mun pitäny lähettää tuota edellistä viestiä ???? ei siihen tullu oikein kysymystä, vaan pelkkää horinaa. Noh, tilanne kehittyi ja ostin käytettynä vanhemman mallin tuosta vaporista. Ihan hyvältä ja sopivan kokoiselta vaikuttaa. Kaksi isoa ovea, joissa on molemmissa kangas ja verkko. Tässä vanhemmassa mallissa ei ole katolla tuuletusaukkoa, joka olis kyllä varmasti kiva lisä. Isohko pakettihan toi on, mutta sillä mennään. Minäkin olen meinaan aika iso paketti.
Kirjanmerkit