HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 166 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 66 116 156 164 165 166 167 168 176 216 266 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.951 - 4.980 / 10536

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #4951
    Virallisista valmistajan suunnittelemista eturataskomboista (Rival 2x11
    46/36T, 50/34T, 52/36T) poikkeamisessa kaivaa verta nenästään, riski on ettei etuvaihtaja pysty hanskaamaan haluttua yhdistelmää. Voi olla että saa säädettyä jos ero alkuperäiseen ei ole suuri, tai sitten ei.

    Jos välitykset ei natsaa omiin toiveisiin niin eikös pakan vaihtaminen olisi turvallisempi vaihtoehto?

  2. #4952
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    ^ Juu kiitos, Mulla on kyllä antiikki-Rivalit, eli 2x10. Mulla on nyt 48/34, joka on virallinen kombo. Mutta olisin voinut viedä isompaa kiekkoa aavistuksen tiheämmäksi, niin olisi saanut takapakan (nyt 11-28) laajemmin käyttöön. Pienempi 34 on ollut ihan jees.

    Ehkäpä sitten katson tilalle 11/12-32 takapakan, jahka niitä joskus saa.

  3. #4953
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.924
    Esimerkiksi 34/46 välitys toimii ihan hyvin, ja oman kokemuksen mukaan etuvaihtaja toimii paremmin mitä pienempi eturattaiden ero on.

  4. #4954
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Tahtois vaihtaa eturattaiden välityksiä. Nykyiset ovat 2x systeemi, 5 pulttiset, bcd 110 Sramin Powerglidet, Sramin kammissa. Keskiö on GXP, jos merkkaa jotain. Mitäs pitäisi tajuta huomioida kun tekee valintaa? Riittääkö, että on 110 / 5 bolt, vaiko onko erikokoisia kiinnityspultteja tms? Ja kun edessä on 2x, ja tulee olemaan, niin onko rattaiden kokoerolla jotain merkitystä tai nyrkkisääntöä, jotta etuvaihtajan (Rival) saa toimimaan järkevästi?
    Juuri surffasin uusia eturattaita ja GXP:lle ilmeisesti on ”long pin”-mallit? Manasin kun törmäsin long pin/short pin-valintaan

  5. #4955
    Terve, alkoi sitten meikäläisen sähkömaasturointi hyvinkin vahvasti. Piti ottaa etukiekko pyörästä irti kuljetuksen ajaksi ja kun sitten kotona aloin asentelemaan kiekkoa paikoilleen, meni uutukaisen momenttiavaimen kanssa säädöksi ja runnomiseksi. Lopputulos etuakseli (mallia läpiakseli) on vahvasti kiinni, mutta sitä ei saa enää omilla työkaluilla irti - kuusiokoloavain vain pyörii kolossaan. Pyörässä alumiinirunko, samaten tuo läpiakseli taisi oll amyös alumiinia. Osaatteko arvon viisaammat tässä kohtaa siis hieman neuvoa amatööriä? 1) uskaltaako tuolla ajaa, vai onko ajamisesta mahdollisesti lisää haittaa kuormituksessa oleville kierteille? 2) onko tuon akselin irrottaminen kotikonstein mahdollista, vai vaatiiko huoltokäyntiä? Uusi akseli tulee siis ainakin hankintalistalle hetimiten alkuviikkoon...

  6. #4956

  7. #4957
    Kiitos! Haku vielä haastavaa, kun osa termeistä hukassa (+ foorumin haku on melko syvältä kun ei vielä osaa)

  8. #4958
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.242
    ^Ei fillarifoorumin haku ole osaamisesta kiinni, se vain on huono. Kannattaa hakea vain hakukoneella esim. näin: läpiakseli:fillarifoorumi.fi

  9. #4959
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hphuhtin Katso viesti
    Juuri surffasin uusia eturattaita ja GXP:lle ilmeisesti on ”long pin”-mallit? Manasin kun törmäsin long pin/short pin-valintaan
    Joo, GXP = long pin.

  10. #4960
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.207
    Onko nyt niin, että GXP kahvalla ei voi käyttää esim Deoren takavaihtajaa?

  11. #4961
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.155
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Onko nyt niin, että GXP kahvalla ei voi käyttää esim Deoren takavaihtajaa?
    Mikä on GXP-kahva?


  12. #4962
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.207
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mikä on GXP-kahva?
    Ööh, aivopieru, siis GRX kahva

  13. #4963
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Joo, GXP = long pin.
    Eikös GXP vaan meinaa laakeria, vetopuolella 24mm ja vasemmalla 22mm sisäreikä. Ei kai siitä voi rattaiden pulttien pituutta päätellä. Olisko se kiinni siitä tuleeko saman pultin alle yksi vai useampi ratas?

  14. #4964
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Eikös GXP vaan meinaa laakeria, vetopuolella 24mm ja vasemmalla 22mm sisäreikä. Ei kai siitä voi rattaiden pulttien pituutta päätellä. Olisko se kiinni siitä tuleeko saman pultin alle yksi vai useampi ratas?
    Short / long pin viittaa rattaan over shift pinnin pituuteen, esim:

    https://www.modernbike.com/sram-forc...n-use-with-34t

    Estää ketjun tippumisen rattaan ja kammen väliin, pinnin ajatus:

    https://www.cycleservicenordic.com/m...pin-length.pdf

  15. #4965
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Short / long pin viittaa rattaan over shift pinnin pituuteen, esim:

    https://www.modernbike.com/sram-forc...n-use-with-34t

    Estää ketjun tippumisen rattaan ja kammen väliin, pinnin ajatus:

    https://www.cycleservicenordic.com/m...pin-length.pdf
    Taas oppi uutta.

  16. #4966
    Liittynyt
    11/2016
    Viestit
    47
    Onko normaalia että SX Eagle-takavaihtajaan jää parin millin klappi, ikäänkuin kiinnitysruuvi olisi löysällä korvakkeessa? Vai oonko hukannut jonkun prikan viimeksi korvaketta vaihtaessa?

  17. #4967
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti frenik Katso viesti
    Onko normaalia että SX Eagle-takavaihtajaan jää parin millin klappi, ikäänkuin kiinnitysruuvi olisi löysällä korvakkeessa? Vai oonko hukannut jonkun prikan viimeksi korvaketta vaihtaessa?
    On niissä aina välystä
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  18. #4968
    Liittynyt
    03/2011
    Viestit
    214
    Luulin, että jarrukumien vaihtaminen olisi sujunut vanhasta muistista käden käänteessä, vaan eipä vanha enää osaa sitäkään. Kyseessä on selvähkö Shimano 105 jarru, jossa tosin lukee Bianchin tyyliin "Reparto Corse" eikä Shimano. Ostin siis 105 jarrukumit, ja väänsin ne paikoilleen.

    Kumit ovat sen verran paksut, että ottavat vanteeseen, vaikka vaijeri olisi täysin löysätty. Noh, 105 jarruissa oli muistaakseni ruuvi, jolla länkien etäisyyttä voi säätää, joten kuva esiin Shimanon saitilta, ja siinähän se säätöruuvi onkin, numero 9 täjäytyskuvassa (punaisella ympyröity).

    Mutta, mutta: tässä Reparto Corse -jarrussa kyseistä säätöruuvia ei näytä olevan! (Valokuvassa ruuvin pitäisi olla keltaisen nuolen osoittamassa kohdassa.)

    Osaako joku Bianchi-guru kertoa, mitvit on kyseessä? Miten länkien etäisyyttä pystyy tässä säätämään?




  19. #4969
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.272
    Ennen ainakin Bianchin "Reperto" tuotteet oli jonkin italialaisen valmistajan ko. valmistajalle brändäämiä ja jos on Shimanon niin mallina jokin halpis OEM...
    Jos vaijeri on täysin auki niin en usko että edes tuo hienosäätöruuvi auttaisi enää mitään...

  20. #4970
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Väittävät että Reparto Corse olisi useimmiten yhtä kuin FSA ja jarru siis vain uudelleen brandattu FSA Gossamer, mutta eihän se itse ongelmaan vaikuta.

    Olen muuten siinä käsityksessä että ruuvilla jota jarrussa ei ole keskitetään länget (eikä siis säädetä niiden välistä etäisyyttä).

    Neuvomisen jätän niille jotka osaavat homman!

  21. #4971
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.406
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Olen muuten siinä käsityksessä että ruuvilla jota jarrussa ei ole keskitetään länget (eikä siis säädetä niiden välistä etäisyyttä).
    Näinhän se on.

  22. #4972
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.272
    ^^Voipi olla noinkin mutta puuttuu tai ei niin ei suurta eroa sillä korjailla. Jälkiviina vois sanoa että ottaa kuvan periaatteella ennen ja jälkeen niin näkee mitä tehty toisin.

  23. #4973
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Ulvila
    Viestit
    409
    Onko shimanon 11s kampien rattaat lähempänä toisiaan kuin 10s kammissa? Oon nyt sujuvasti ajellut koko kesän setillä jossa kaikki muut on 10s paitsi kammet (ja eturattaat) on 11s ja en ole ihan 100% tyytyväinen etuvaihtajan säätöihin.

  24. #4974
    Liittynyt
    03/2011
    Viestit
    214
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^^Voipi olla noinkin mutta puuttuu tai ei niin ei suurta eroa sillä korjailla. Jälkiviina vois sanoa että ottaa kuvan periaatteella ennen ja jälkeen niin näkee mitä tehty toisin.
    Eipä siinä vaihtoehtoja ole, tähän eivät vain 105 jarrukumit sovi. Purin koko p****n ja totesin, että mitään säätömahdollisuutta ei ole. No, Bikeinn lupasi toimittaa Ultegran jarrut ylihuomiseen mennessä. Saa nähdä, onnistuvatko lunastamaan lupauksensa. En ylläty, jos eivät onnistu.

    EDIT: Tuli vasta tilaamisen jälkeen mieleen, että onhan minulla "pajalla" kyllä riittävät heebelit, joilla melko helposti saan liian paksuista kumeista tarvittavan puolen millin verran pois. No, mikään ei ole liian vähäinen syy päivittää kalustoa, eli enpä taida perua tilausta :-)
    cokekola muokkasi tätä : 24.08.2021 at 15.38

  25. #4975
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ajoin muutaman vuoden noilla RC jarruilla ja nyt jo muutama vuosi kun vaihdoin 105/5700 jarrut, kun palat alkoi olla lopussa, romulaatikkoon meni entiset.

    Vähitellen tuota mainiota ajokkia tullut nostetuksi osien puolesta ylös, hyvin passaa edelleen, kun vain paritonnia kesässä tuolle kertyy.

  26. #4976
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hemppa Katso viesti
    Onko shimanon 11s kampien rattaat lähempänä toisiaan kuin 10s kammissa? Oon nyt sujuvasti ajellut koko kesän setillä jossa kaikki muut on 10s paitsi kammet (ja eturattaat) on 11s ja en ole ihan 100% tyytyväinen etuvaihtajan säätöihin.
    Säädä pienempi ratas alarajoittimella oikeaan kohtaan, niin isompaa tarvitsee vain vaijerilla säätää kohdilleen.
    Ratasväleistä en tiedä hönkäsen pöläystä...

  27. #4977
    Liittynyt
    04/2014
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    79
    Mikähän on Sramin Eaglessa vikana, kun XX1 pakassa kevein ratas ääntää, vaihteet muuten toimii moitteetta ja vain tuo yksi vaihde pitää ääntä?

  28. #4978
    Liittynyt
    06/2020
    Viestit
    325
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juhis.T Katso viesti
    Mikähän on Sramin Eaglessa vikana, kun XX1 pakassa kevein ratas ääntää, vaihteet muuten toimii moitteetta ja vain tuo yksi vaihde pitää ääntä?
    Oletko koittanut säätää vaijeria ja/tai topparia ettei rihnuta esim viereiseen rattaaseen?

  29. #4979
    Liittynyt
    04/2014
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    79
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fraatti Katso viesti
    Oletko koittanut säätää vaijeria ja/tai topparia ettei rihnuta esim viereiseen rattaaseen?
    Olen ja senverta iso puotos tuossa seuraavaan rattaaseen, ettei oiken mahdu siihen ottamaan. Kovemmin mäkeen runtatessa ääntää.

  30. #4980
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    239
    Shimanon vaihtajien vipujen yhteensopivuus. Maantiepyörästä porsi oikea vaihtaja (ST-RS685), nesteet ei pysy sisällä kun tiiviste vuotaa. Kaksi eri pyöräliikettä asiaa tutkinut ja ei pysty korjaamaan. Noita Ultegan vipuja ei oikein löydy mistään ja nyt tarvitaan yhteensopivuustietoja. Ultegra R8020 sopii, mutta onko muita sopivia kahvoja. Jarrut on BR-RS805.

    Saksassa on nettikaupoissa noita R8020, joten se lienee helpoin. Shimanolla toimitusaika ST-RS685 vivulle on 39 viikkoa eli heti kesäkuussa 2022...

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •