Itellä riisinkeittimessä suurehko parafiiniköntti, jonka päälle heitän muutamat käytetyt ketjut ja sitten vaan keitin tulille. En putsaa ketjuja vahaamisten välillä sen kummemmin. Jos ketjut on ihan kauheassa skeidassa, niin yleensä painepesurilla tulee vetäistyä puhtaaksi fillarin pesun yhteydessä sekä vähän IPA:ta spray-pullosta. Neljä ketjua tohon keittimeen menee kerralla nätisti ja aikaa koko operaatioon ehkä 15 minuuttia ketjun irroituksesta siihen, että fillari on taas ajokunnossa. Sen verran tehoja tosta riisinkeittimestä lähtee, etten uskalla sitä jättää yksin päälle, mutta toisaalta sulatukseen ei mene paria minuuttia pidempää.
Ei varmaan virallisten sääntöjen mukainen tapa, mutta toimii riittävän hyvin ja aina on puhdas ketju ajossa tai ainakin varastossa vuoroaan odottamassa. Rahaakin ehkä säästyy pitkässä juoksussa, kun ei tarvitse ketjuöljyjä sun muita ostella?
Wippermannin ketjuliittimet ovat muuten hyviä. Uudelleen käytettäviä, eikä avaamiseen tarvita työkalua. 116 lenkkinen 11-v ketju ko. liittimellä taisi maksaa 25 egeä. Yhden kerran olen jäänyt tien poskeen, kun shimpan (liian) monta kertaa käytetty liitin sanoi sopimuksensa irti. Wippermannilla ei samaa ongelmaa vielä ole ollut.








Lainaa viestiä vastauksessa

Kirjanmerkit