ElectrobikeGarminHephaGiant
Sivu 310 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 210 260 300 308 309 310 311 312 320 360 410 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.271 - 9.300 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #9271
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markkut Katso viesti
    Kampikeskusteluun mielestäni vastasin puhelimella, mutta hävisi kai jonnekin bittiavaruuteen. Sitä vaan, että ne kaavat antoivat aika laidasta laitaan tuloksia välillä 165-179 mm. Eli kävi kuten tällaisten kaavojen kanssa usein käy: Kaavat kertoivat vaihteluvälin, jonka jo etukäteen tiesin ja lopullinen valinta tapahtuu sitten paaton methodia noudattaen, eli kokeilemalla/arpomalla.
    Mä joskus jostain näin sellaisen kaavan kun 20% inseamista, ja sen mukaan mulla olis 168,5mm. 165 ja 170 tuntuu hyviltä, 175 ei.

  2. #9272
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Vitsihän se oli, kun luki "varsinkin asvaltilla".
    Asfaltilla on lähtökohtaisesti enemmän vauhtia, jolloin ilmanvastus on merkittävämpi tekijä.

  3. #9273
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Mä joskus jostain näin sellaisen kaavan kun 20% inseamista, ja sen mukaan mulla olis 168,5mm. 165 ja 170 tuntuu hyviltä, 175 ei.
    Tämä antaa 166. Kyllähän tässä vähän viitteitä on siihen suuntaan, että nykyinen 175 on pitkän puoleinen.

  4. #9274
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Nuo kampikaavat antaa kyllä mielenkiintoisia lukemia meille pidempijalkaisille.
    Zinnin mukaan olisi yli 190 milliset, ja tuo 20% kaavakin 180..

    Maantiepyörän 175 ja muiden 172,5 on molemmat ok.

  5. #9275
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miz Katso viesti
    Nuo kampikaavat antaa kyllä mielenkiintoisia lukemia meille pidempijalkaisille.
    Zinnin mukaan olisi yli 190 milliset, ja tuo 20% kaavakin 180..

    Maantiepyörän 175 ja muiden 172,5 on molemmat ok.
    Näinpä. Äkkinäinen tekee tuosta myös sellaisen päätelmän, että "normi" pituiset ajaa liian pitkällä kammilla.

  6. #9276
    F. Kotlerburg Guest
    Maastokalustossa on aina ollut 175mm kammet. Kippurasarvissa joskus 172.5mm. Maantiepyörässä näkyy olevan 175mm nykyään, gravelin kampia en muista. Täytyy sanoa että en huomaa eroa 175mm ja 172.5mm kampien välillä. Joskus olen kokeillut pyörää jossa oli 170mm kammet. Niissä oli jo jotain outoa.

  7. #9277
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.146
    Kun asiasta puhutaan, olen aina ihmetellyt mihin gravel-ajossa muka tarvitaan nopeasti kytkeytyvää vapaaratasta. Itsellä DT:n 18T -ratchet kaksissa kiekoissa. Eilen lenkillä (suurin osa assua) alkoi todella paljon häiritä se tyhjä liike ennen kuin veto kytkeytyy, sehän on kammen päässä jo melkoinen matka.

    Pitänee vaihtaa 36T tai 54T tilalle. Täpäriin käytettyinä ostetuissa kiekoissa on jompikumpi (en ole vielä tsekannut mikä), sen verran sirisee kimeämmin kuin gg-fillarissa. Jossain tosin mainittiin, että 18T on laiskan huoltajan valinta, tihemmät ratchetit vaatisivat enemmän hoivaa.


  8. #9278
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Näinpä. Äkkinäinen tekee tuosta myös sellaisen päätelmän, että "normi" pituiset ajaa liian pitkällä kammilla.
    Joo, mulla on vähän lyhyemmillä jaloilla kavereita jotka on vaihtaneet 165 kampiin, ja ovat tykänneet.

  9. #9279
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kun asiasta puhutaan, olen aina ihmetellyt mihin gravel-ajossa muka tarvitaan nopeasti kytkeytyvää vapaaratasta. Itsellä DT:n 18T -ratchet kaksissa kiekoissa. Eilen lenkillä (suurin osa assua) alkoi todella paljon häiritä se tyhjä liike ennen kuin veto kytkeytyy, sehän on kammen päässä jo melkoinen matka.

    Pitänee vaihtaa 36T tai 54T tilalle. Täpäriin käytettyinä ostetuissa kiekoissa on jompikumpi (en ole vielä tsekannut mikä), sen verran sirisee kimeämmin kuin gg-fillarissa. Jossain tosin mainittiin, että 18T on laiskan huoltajan valinta, tihemmät ratchetit vaatisivat enemmän hoivaa.
    Mulla on täpärissä 54T, se sirisee selvästi. Läskissä 36T se sirisee vähemmän, mutta sirisee kuitenkin. Maantiepyörässä ja vellipyörässä on 18T. Ei äännä rasvattuna juuri ollenkaan. Vuosittain olen kaikki käyttänyt auki ja ei ole ongelmia ollut. Maastossa tuo 18T:n tyhjäliike häiritsee pahoin varsinkin tuon pitkän täpärin kanssa, mutta vellissä yks hailee.

  10. #9280
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    233
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kun asiasta puhutaan, olen aina ihmetellyt mihin gravel-ajossa muka tarvitaan nopeasti kytkeytyvää vapaaratasta. Itsellä DT:n 18T -ratchet kaksissa kiekoissa. Eilen lenkillä (suurin osa assua) alkoi todella paljon häiritä se tyhjä liike ennen kuin veto kytkeytyy, sehän on kammen päässä jo melkoinen matka.

    Pitänee vaihtaa 36T tai 54T tilalle. Täpäriin käytettyinä ostetuissa kiekoissa on jompikumpi (en ole vielä tsekannut mikä), sen verran sirisee kimeämmin kuin gg-fillarissa. Jossain tosin mainittiin, että 18T on laiskan huoltajan valinta, tihemmät ratchetit vaatisivat enemmän hoivaa.
    Noissa Zippin 303S kiekoissahan on 32T ratchet ja niitä on tuosta syystä moitittu. Vähän kyllä kiinnostaisi ko. kiekot tästä huolimatta.. En kyllä tiedä onko tuolla oikeasti mitään merkitystä.

  11. #9281
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kun asiasta puhutaan, olen aina ihmetellyt mihin gravel-ajossa muka tarvitaan nopeasti kytkeytyvää vapaaratasta. Itsellä DT:n 18T -ratchet kaksissa kiekoissa. Eilen lenkillä (suurin osa assua) alkoi todella paljon häiritä se tyhjä liike ennen kuin veto kytkeytyy, sehän on kammen päässä jo melkoinen matka.

    Pitänee vaihtaa 36T tai 54T tilalle. Täpäriin käytettyinä ostetuissa kiekoissa on jompikumpi (en ole vielä tsekannut mikä), sen verran sirisee kimeämmin kuin gg-fillarissa. Jossain tosin mainittiin, että 18T on laiskan huoltajan valinta, tihemmät ratchetit vaatisivat enemmän hoivaa.
    Tässä yhdistyy ns. "kun ei parempaa ole kokeillut, ei parempaa osaa vaatiakaan" ja "kun on hyvään tottunut, ei huonompi enää kelpaa" -dilemmat.

    18T noista taitaa tosin rullata parhaiten, mutta eiköhän sekin ero ole niin marginaalinen, että sillä ei ole väliä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  12. #9282
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.403
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kun asiasta puhutaan, olen aina ihmetellyt mihin gravel-ajossa muka tarvitaan nopeasti kytkeytyvää vapaaratasta. Itsellä DT:n 18T -ratchet kaksissa kiekoissa. Eilen lenkillä (suurin osa assua) alkoi todella paljon häiritä se tyhjä liike ennen kuin veto kytkeytyy, sehän on kammen päässä jo melkoinen matka.

    Pitänee vaihtaa 36T tai 54T tilalle. Täpäriin käytettyinä ostetuissa kiekoissa on jompikumpi (en ole vielä tsekannut mikä), sen verran sirisee kimeämmin kuin gg-fillarissa. Jossain tosin mainittiin, että 18T on laiskan huoltajan valinta, tihemmät ratchetit vaatisivat enemmän hoivaa.
    Minulla on ollut hiekkapyörässä useamman vuoden Dt (350) 18T. Yllättävän hiljainen ja kun olen hitaasti liikkuva harrastelija niin en ole havainnut tyhjää liikettä.
    Uusissa Dt (180) oli nuo 36T ja piti sellaista vinkumista että vaihdoin varastosta niihin yhden lenkin jälkeen 18T. Tyhjässä liikkeessä en havainnut eroa (1 lenkki!). Ääni on selvästi matalampi ja hiljaisempi kuin 36T. Mutta tuo 180/18T on selvästi äänekkäämpi kuin 350/18T. Merkillistä!?!

  13. #9283
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Minulla on ollut hiekkapyörässä useamman vuoden Dt (350) 18T. Yllättävän hiljainen ja kun olen hitaasti liikkuva harrastelija niin en ole havainnut tyhjää liikettä.
    Uusissa Dt (180) oli nuo 36T ja piti sellaista vinkumista että vaihdoin varastosta niihin yhden lenkin jälkeen 18T. Tyhjässä liikkeessä en havainnut eroa (1 lenkki!). Ääni on selvästi matalampi ja hiljaisempi kuin 36T. Mutta tuo 180/18T on selvästi äänekkäämpi kuin 350/18T. Merkillistä!?!
    180 napa taitaa olla niin paljon ohuempaa(koska kevyempi) kamaa kun 350 ja siksi kovempiääninen. Ehkä?

    En vois kuvitella ajavani tollasella 18t räikällä, sehän on 20° kytkennällä. Vaihdoin graveliin 650b kiekot ja kytkentä tippui 12°->10° sekin oli jo tuntuva ero. Täpärissä on 5°, ei tarvii erikseen soittokelloa kun lakkaa vaan polkemasta niin mummot ja koirat väistyy

  14. #9284
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Laskeskelin että omat gravelöinnit on tänä kesänä olleet selkeästi alle 10 % kokonaispyöräilystä, ja viimeisen puolentoista kuukauden aikana 0 %, eli ei se nyt vaan alkuinnostuksen jälkeen lähtenyt lentoon. Vaikka tuossa vähän aikaa sitten kyselin erilaisia maantiepyörämäisiä gravelvaihtoehtoja, niin voi olla että kokeilen sellaista vaihtoehtoa että maantiepyörän toiseksi rengas-kiekkovaihtoehtona laitan olemassa olevat ylimääräiset kiekot ja 30-32 renkaat , eli käytännössä siinä olisi optio kevyelle hiekka-asfalttitieajolle.

    Jonkin verran uudenkarheita graveleita on nyt käytettynä myynnissä, eli en ihan ainoa taida olla jolla ajot jääneet vähäisiksi. Toki kysyntä on tuollaiseen kohtuuhintaiseen 1.000-2000 euron graveliin on kovaa ja ylittää tarjonnan selkeästi, ja ei sellaiset kauaa näköjään esim. fillaritorilla ole myynnissä

  15. #9285
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Minulla 0.2%, tosin lokakuusta eteenpäin maantiepyöräily on ollut 0%

  16. #9286
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.146
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Jonkin verran uudenkarheita graveleita on nyt käytettynä myynnissä, eli en ihan ainoa taida olla jolla ajot jääneet vähäisiksi....
    Tuohan ei ole ainoa johtopäätös, johon myynnissä olevista fillareista voi päätyä.

    Itsellä grävelöinnin osuus tänä kesänä -ja koko vuonna- lähellä sataa.


  17. #9287
    Itselläni on kahdessa täpärissä 18t vaparit. En koe, että isommalla pyörällä alamäkiajossa juuri tarvitsisi ja pienempi on hyppimiseen ja kikkailuun. Ei siinäkään liiemmin kaipaa. Ehkä jossain nopeatempoisessa trailitykittelyssä olisi kiva. Kippurasarvisessa arki/retkipyörässä on myös 18t.

  18. #9288
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    ^^Ei ole niin. Arvailuja vain. Toki aika monessa 20-21 mallisten ilmoituksessa syyksi ainakin ilmoitetaan vähäinen käyttö tai maastoajon (omassa tapauksessa maantieajon) preferointi

  19. #9289
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Itsellä grävelöinnin osuus tänä kesänä -ja koko vuonna- lähellä sataa.
    Lumien sulettua olen yhden 108 km maastolenkin käynyt heittämässä. Loput gravelia ja arkipyörällä kauppaan/uimarannalle polkemista.
    Meinasin jo laittaa Stachen myyntiin mutta ajetaan sillä nyt talven lumilenkit ensin.

  20. #9290
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.206
    18t jarruttaa vapaalla rullatessa vähemmän plus on kestävämpi vrt. 36t&54t kun pykälät ovat isommat. Itellä nopsemmassa maasturissa tuo ja läskissä 54t kun siinä pitkä kytkeytymisaika häiritsi. Ajo kun sillä on välillä melkoista kikkailua.
    Ysärigravelissa taitaa olla 36t. Siihen en ole kiinnittänyt mitään huomiota. Sama parissa gravelissa, joissa DT:n kynsivaparit.
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  21. #9291
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Stenu jossain vertasi gravel-buumia 90 luvun maasturi-buumiin. Iso osa niistä maastureista ei kyllä polkuja nähnyt koskaan. Mutta mites nämä gravelit, millaiseen käyttöön mahtavat päätyä?

    Ei sillä siis mitään väliä ole, kunhan uteliaana pohdiskelen.

  22. #9292
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Mä en tajunnu mitään noista teidän vapaaratas-jutuista enkä ole huomannut kytkeytymisongelmaa (Zipp 303S)
    Täältä selvisi monta juttua:
    https://tekniikanmaailma.fi/mika-tek...aratas-toimii/
    Kyllä on monenlaisia virityksiä keksitty...

  23. #9293
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.299
    Sorapyörien esiintymisestä eiliseltä reitti2000 pätkältä; jokunen tuli vastaan Petikko-Pirttimäki välillä, Pirttimäki-Oittaa pätkällä enemmän sitten sähkötäpäreitä.

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

  24. #9294
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Kävin aamulla ajamassa läheisen golfkentän hiekkapolkuja ja -teitä. Onhan tuo kivaa puuhaa.
    Varsinaisen gravelpyörän olen myynyt, joten nyt laitoin alle maantiepyörääni testimielessä panaracer 32 mm sk:t. Hyvin ne mahtui tuollaiseen aerorunkoonkin pyörimään. Kuva setupista löytyy yleinen fiilistelyketjun alta.

    Irtosoralla tuo oli aika levoton graveliin verrattuna ja ylipäätään selkeästi kovempi ajotuntuma. Tiestä alkoi vaistomaisesti etsimään sileintä pintaa jne...
    Ei 2-1 pyörä, mutta silloin tällöin maantiepainotteisella lenkillä ja välikausina huonommilla tienpinnoilla ja keleillä.

    Pitäisikö tuossa ottaa jotain muuta huomioon kuin että nuo renkaat mahtuu.

  25. #9295
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Paljonko jäi tilaa renkaiden ja rungon väliin? Ahtaalta näyttää ainakin seat tuben syvennyksessä jos välittää yhtään miltä runko näyttää muutaman renkaaseen kiinni jäneen kiven jälkeen. Asfaltilla uskaltaisin vielä käyttää.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti

  26. #9296
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Etäisyys on 5 mm seatstayn reunasta, putki koveroituu keskelle päin mennessä ja siellä tila muutaman millin suurempi.
    Tuo on hyvä huomio, testi kyseessä, ajossa sinänsä toimii kohtuullisesti mutta mutta... tuo mainittu tila ja ehkä koko kokonaisuus huomioiden en ole ollenkaan varma

  27. #9297
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    SuperSix EVO 2022. Hyvä väri, ihan kuin 2021 Stiggy

    PF:stä eivät ole luopuneet. Toimivan oloinen geo (IMO), mutta BB droppia vähän vähemmän kuin joissain muissa.

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  28. #9298
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Niin eikös tuo ole vähän enemmän crossariin kallellaan, mutta se voi olla tietty hyväkin. Noita erillaisia pyöriä olisi tosi kiva päästä kokeilemaan pidempiä pätkiä.
    Gravellin alla on aika pirusti erillaista kampetta.

  29. #9299
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    Taitaa joo olla aika lähellä Super X:ää, mutta en jaksa alkaa vertailemaan. Hieman pitempi kuin Stiggy, mutta silti vähän lyhyt mulle tuokin.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  30. #9300
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Taitaa joo olla aika lähellä Super X:ää, mutta en jaksa alkaa vertailemaan. Hieman pitempi kuin Stiggy, mutta silti vähän lyhyt mulle tuokin.
    Jostain luin, että tossa uudessa on ihan sama runko.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •