GiantGarminHephaElectrobike
Sivu 305 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 205 255 295 303 304 305 306 307 315 355 405 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.121 - 9.150 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Saan noista nuren jutuista näppylöitä. Se joka oikeasti ajaa sillä gravellilla, hiffaa kyllä sen idean. Saa ajaa vauhdikkasti ja kauas kovalla alustalla, mutta ne polkupätkät reitillä tuovat mukaan vaihtelua ja hauskuutta. On ihan suotta selittää, että sillä teräsrunkoisella maasturilla pääsee edes lähelle samaa.

Olen itse ajellut paljonkin sellaista "polku" pätkää gravellilla, jonne moni ei menisi edes maasturila. Ne on hauskoja pitkän lenkin keskellä. Kaikki ei noista tykkää, mutta minä kyllä. Noiden lyhyiden pätkien vuoksi ajan kaikki ajot syksystä eteenpäin noilla stenullekkin tulleilla 42mm hurricane ridgeillä. Vähän ne ehkä ovat hitaampia kovalla alustalla, mutta pehmeällä alustalla on hauskempaa ajaa. Normi gravell renkailla noissa kohdissa jotuu tunkkaamaan ja hauskuus katoaa.

Eli fillari valitaan niin, että sillä on HAUSKA ajaa. Nuren on ihan suotta selitellä, että 28mm 4seasonilla on hiekalla hauskaa. Ei vaan ole. Eteenpäin ehkä pääsee, mutta mutkissa saa olla kieli keskellä suuta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    No ei minulla ole maastopyörässäkään kuin 130/110 joustoa, että ehkä siksi lähipoluilla ajaminen ei tunnu tylsältä.

Ehkä sunkin pitäisi vähemmän huolehtia muiden harrastamisesta?
    Joo joo, tässä on tosiaan kahdenlaista näkökantaa. Itse olen inttänyt moneen kertaan yhden kaverin kanssa asiasta. Hän ei meinaa millään tajuta, miksi gravellilla pitää mennä metsään. Pitää tuota täysin typeränä touhuna

Ehkä sunkin pitäisi vähemmän huolehtia muiden harrastamisesta?
    Mulla on muuten ennemmin sellainen fiilis, että mun harrastamisesta huolehtii useampikin henkilö tällä hetkellä.

Ei mua häiritse lainkaan, jos teillä on kivempaa täysjoustojenne kanssa tai millä nyt kukin sitten mieluiten ajaakin, mutta se näyttää häiritsevän eräitä, että minusta muillakin tavoilla harrastaminen voi olla kivempaa.

Mutta toi ATB-pyörän uudelleenlanseeraaminen on ihan paras juttu. GG oli 2010-luvun juttu. Vähän se alkoikin jo maistua tunkkaiselta. Samoin Trail/All Mountain/Enduro/Park ja joka touhuun oma spesifi pyörä jne.

”Enve just announced the first-ever ATB Challenge. Five challengers will be selected to participate in the ATB-themed reality TV Gameshow that will tackle a yet-to-be-announced course that’s being aptly named the World’s Most Challenging ATB Route. The chosen contestants will have a bike built to their specs, then be flown to a secret, rugged and remote location somewhere in the United States where they’ll be given the opportunity to complete the route. The episodic series will introduce the selected contestants, their story, bike setup, and finally, their day on the World’s most Challenging ATB Route. On the popular show Alone, contestants choose the gear they believe will give them the best chance of outlasting the other participants when they can rely on nothing but their own survival instincts and the limited gear available. The ATB Challenge isn’t all that different, but rather than receiving fishing line or a saw, the participants will choose between 650b or 700c wheels, flat, riser, or drop bar, and gearing selections in order to create what they believe is the best All Terrain Bicycle to conquer the route. Big watts and a high Vo2 Max won’t be enough to find success on the route – choosing wisely with equipment and being ready for any course challenge that comes their way will more than level the playing field.”

(https://theradavist.com/2021/08/enve...cle-challenge/)
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Eilisen ja tämän päivän keskustelut huomioiden sattui muuten osumaan aivan täydelliseen ajankohtaan tämä.

All Terrain Bicycle Challenge by Crust/Enve/Ultradynamico/Sram - https://atb.life/

Pitänee perustaa ATB-ketju, niin ei tarvi kinata täällä GG:n väärinkäytöstä…
    Mä saan ajaa Kinesiksellä missä lystään, sillä se lukee pyörässä ja jos joku vastaan tuleva valittaa, niin tökkään tekstiä etu(keski)sormella:

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Mä saan ajaa Kinesiksellä missä lystään, sillä se lukee pyörässä ja jos joku vastaan tuleva valittaa, niin tökkään tekstiä etu(keski)sormella:

Jos tarkkoja ollaa, niin terrain tarkoittaa maastoa. Tuolla ei ole asiaa maantielle.

”ATB history: In the beginning, God made 10-speeds and BMX bikes and that was plenty. But then the 1980's came and we discovered “lifestyle sports.” Modern adventure was born and a new kind of bike was needed and so a new kind of bike was marketed to your dad. Designed for the full spectrum of Earth's awe-inspiring topography, these new bikes were strong, rugged and knobby. But capitalist big bike greed created a schism and thus two opposing groups formed; MTB vs. ATB. Mountain bikers chased speed, comfort and lift access in the form of consumer driven technological imperatives. While All Terrain bikers focused on adventure, problem solving and life affirming experiences. Alas, Mountain Bikers and their insatiable thirst for full-face helmets won, and the art of All Terrain Bicycling was lost forever. Or was it?”
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

K.Kuronen on early adopter.

Puolustan Stenua.

Minusta on ihan hyvä välillä kyseenalaistaa niitä ”normistoja” mitä tähänkin harrastukseen liittyy. Eihän tässä höpötellä kenenkään harrastamisesta henkilökohtaisella tasolla.

Mun Tunturi All Terrain Biken jäänteet on varmaan jossain vielä tallessa. Ois kohta kuuminta hottia ajalta jolloin long and slack viittasi satulaputkeen.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Paaton, näppylöihin löytynyt lääkkeitä jo vuosia ja tuskin olet paras määrittämään mikä kenestä on hauskaa...

F. Kotlerburg Guest
    Kuinka paljon sä oot stenu ajanut tuollaisella modernilla trailipyörällä polkuajoa?

Nyt on tunnetta pelissä

Asiaan, päädyin vaihtamaan URSsin Topstone Leftyyn, mielenkiinnolla odotan ensimmäistä koeajoa. Aftermarket kiekkoja löytyy huonosti, onko kokemusta/suositusta 650B gg kiekkojen hankintaan? Lefty aiheuttaa oman haasteensa.

^ Todellinen high tech-ATB siis tulossa

Kuinka paljon sä oot stenu ajanut tuollaisella modernilla trailipyörällä polkuajoa?
    Todella vähän. Ei juurikaan kiinnosta, kun ei ole Alppeja takapihalla. Mulla on ollut pari ei-modernia täysjoustoa ja kyllästyin jo niidenkin kanssa ajamiseen alle puolessa vuodessa, kun Kepu, Maracupit, Tahkot ja Bianchi-cupin XC:t ym. muuttui tylsäksi. Palasin vaihteellisiin etujoustoihin, joiden kanssa viihdyin useamman vuoden, kunnes kyllästyin niilläkin ja nakkasin ensin vaihteet sillalta ja sitten etujoustotkin. Sillä tiellä olen nyt vissiin yhdeksättä tai kymmenenettä vuotta.

Elämäni nopeimman (ja nopeimmaksi jäävän) Tahko-kiekan olen ajanut 26-tuumaisella etujoustolla, mutta sinä kesänä ajoin myös mm. Black Forest Ultra Maratonin, joten Tahkon mäet ei tuntuneet missään. Yksivaihteisella täysjäykällä kaksysillä pääsin lähelle. Enää en pääsisi luultavasti edes sillä modernilla trailipyörällä ja vaikka pääsisin, niin ei ajatus innosta. Kun en kisaa, niin hauskuus merkitsee enemmän kuin mahdollisimman helppo tai mahdollisimman nopea. Parkkitouhuihin tai hissienskaan en ole tarpeeksi reikäpäinen.

Lasketteleminenkin on kivempaa skinnaten ja hoitamattomassa rinteessä. Nuorena kloppina kilpapurjehtiminen kevytveneillä oli kivaa, vähän aikaa köliveneilläkin, mutta sitten kun ne kasvoivat isommiksi hauskuus hävisi.

Siinä pähkinänkuoressa mun pyöräily”ura” ja vähän muutkin kiinnostukset. Oman harrastamisen lomassa olen jotenkin onnistunut sparraamaan jälkikasvunkin harrastamaan niin, että molemmat tyttäret ovat haalineet aika läjän SM-mitaleita kaikesta mahdollisesta ratapyöräilyn ja XCO:n väliltä ja nuorempi haalii niitä edelleen sen lisäksi, että aloitti juuri työkseen vastaamaan Trekin Suomen markkinoinnista. Nuorimmainen, poika 16 v., ei harmikseni innostunut niin paljoa, että saisin hänestä enää lenkkiseuraa, vaikka nuorempana käytiin läpi MTB:t, BMX racing ja ajoipa hän muutamat VPCX- ja HEL CX-kisatkin, mutta Ylläksen Bike Parkissa hän kyllä edelleen viihtyy ja joskus Solvallassakin.

Jos Tahkolle vielä joku vuosi lähden fiilistelyn vuoksi, lähden sinne ATB:llä

F. Kotlerburg Guest
    Näin arvelinkin.

Juu ja unohdin, että vaimollakin on yksi SM-mitsku, pyöräsuunnistuksesta. Eli me miehet ollaan ainoita meidän perheessä, joiden touhuissa ei juur ole kehumista.

F. Kotlerburg Guest
    Juu ja köyhä hevosellaan jne.

^ Sorry toi hevosjuttu meni multa ohi.

Ja nyt voidaankin jatkaa seuraavaan keskustelunaiheeseen ja samalla alkaa jännittämään sitä, että meneekö vuosi vai viisi ennenkuin puolet tämänkin ketjun lukijoista kuolaa uuden uutukaisia All Terrain Bikeja ja fillaritori on täynnä pilkkahintaisia graveleita ja trailipyöriä

Jos ennustaa pitää aiheeseen liittyen, niin maantiepyörämäiset gravelit tulevat viemään markkinaa/markkinat endurance pyöriltä, tai endurance pyörät muuttuvat ainakin rengastilaltaan nykyisiksi graveleiksi sekä maasto-orientoituneet gravelit jäävät kuitenkin pienemmän joukon kulkineiksi.
    Eli maantiepyörän ja gravelin päällekkäisyys lisääntyy (monen kuluttajan kannalta ehkä kysymys maantiepyörämäisen pyörän monikäyttöisyydestä), ja raja maastopyörään on selkeämpi.
    Suhteellisen uutena harrastajana näen tuollaisen maantiehenkisen Scott Addictin Gravelin tavallaan peruspyöränä, ja olen miettinyt että mitä etua esim. perinteisellä endurance pyörällä on siihen verrattuna, jos rengastus on sama. Tätä voi laajentaa myös muihinkin maantiepyöriin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Jos ennustaa pitää aiheeseen liittyen, niin maantiepyörämäiset gravelit tulevat viemään markkinaa/markkinat endurance pyöriltä, tai endurance pyörät muuttuvat ainakin rengastilaltaan nykyisiksi graveleiksi sekä maasto-orientoituneet gravelit jäävät kuitenkin pienemmän joukon kulkineiksi.
    Eli maantiepyörän ja gravelin päällekkäisyys lisääntyy (monen kuluttajan kannalta ehkä kysymys maantiepyörämäisen pyörän monikäyttöisyydestä), ja raja maastopyörään on selkeämpi.
    Suhteellisen uutena harrastajana näen tuollaisen maantiehenkisen Scott Addictin Gravelin tavallaan peruspyöränä, ja olen miettinyt että mitä etua esim. perinteisellä endurance pyörällä on siihen verrattuna, jos rengastus on sama. Tätä voi laajentaa myös muihinkin maantiepyöriin.
    Totta. Itse en ole koskaan oikein ymmärtänyt näitä endurance pyöriä. Esimerkiksi trekki, onko se malli nyt domane. Hirveä kehuminen isolla rengastilalla, mutta pyörä painaa kuitenkin samat, mitä laadukas gravelli ja renkaaksi menee kai ihan maksimissaan 35mm. Tuo uusi addict ei ole varmastikkaan trekkiä painavampi ja tuonne mahtuu 45c renkaat.

^ Samansorttinen suuntaus kuin maastopyörissä, joissa nykyään on oma kategoriansa suunnilleen joka joustosenttimäärälle. Pyörä on käyttöliittymä pyöräilyyn. Nykyään niitä käyttöliittymiä tarvitaan jostain syystä järjetön määrä ja ne limittyy toistensa päälle niin, että rajanveto alkaa olla vaikeata, jos puhutaan aiotusta käyttötarkoituksesta, eikä siitä, että millä nimellä se käyttöliittymä markkinoidaan.

Vaikka se Enven ATB-skaba onkin ainakin puoliksi vähän provokatiivinen vitsi (ja aika hyvä sellainen), en lainkaan ihmettelisi, että graveleiden ja maastopyörien väliin keksitään vielä joku kategoria, vaikka sitten se ATB siinä vaiheessa, kun gravelikaivo alkaa olla tyhjä.

Pps. Kepu tosiaan on niin raiskattu, että muutaman viimeisen vuoden aikana ei juurikaan ole kiinnostanut mennä sinne vartavasten oikeinmaastopyöräilemään saatikka juoksemaan (pl. lumiaika). Kyse ei ole siitä, että olisi liian raffia vaan siitä, että siellä niin ruokottoman näköistä. Saattaisin ehkä olla jopa sitä mieltä, että olisi ihan ok, jos maastopyöräily kiellettäisiin siellä muualla kuin sillä nyt rakenteilla olevalla reitillä.
    Melkein samaa mieltä, en ole itsekään talven jälkeen käynyt maastopyörällä. En tosin ole talven jälkeen käynyt muutenkaan missään maastopyörällä kuin retkellä lasten kanssa.
    Huomasin sivusilmällä noita sorapätkiä poluilla, täytynee käydä cyclolla poikkeamassa pikatestillä joku päivä kun menee ohi.

No minulla on juurikin endurance ja gravel (Eddy Merckx Mourenx69 ja 3T Exploro), ja monesti mietin heivaavani Eddyn menemään. Sitten maantielenkillä huomaan sen olevan herran jeeveli niin nopea Exploroon verrattuna, että ihmettelen. Nyt olen ajatellut hankkia kunnon sliksit graveliinkin ja todella koittaa löytää erot.

Eddy Merckx on endurance-pyörien vanhempaa laatua vannejarruilla ja max 25mm kumeilla, mutta painaa vain 7,3 kiloa hiilikuitukiekoilla Garmin Vectorien kanssa. Exploro Team on 9 kg 48mm paksuilla kumeilla ja vakiokiekoilla. Mourenxin emäputki on 148mm, Explorossa 125mm, eli gravelin ajoasennon ei pitäisi olla hullumpi, kai.

Mutta kyllä minun pitää poluille päästä, 650B-kumit ovat siihen hyvät. Jan Heinen mielestä sellaiset pitäisi olla maantielläkin, ja meinasinkin Exploroon testata Rene Hersen Switchback Hill 48mm.

Jos nuo kaksi saisin yhdistettyä yhteen pyörään, niin tarvitsisin vain jonkun maastopyörän lisäksi.
    Pyöräily on kivaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Tuota itsekin katselin että tuon tyyppinen olisi hyvä.

Jos maantiepyörä ja/tai nykyinen Addict cx rc poistuu syystä tai toisesta niin voisin hyvin siirtyä yhden pyörän taktiikkaan ja ajaa maantiet vaan kiekot vaihtamalla taas.
    Tosin aiempi muutaman vuoden takainen ajofiilis (Ridley) cyclolla ja maantiekiekoilla/rengastuksella parani suuresti maantiepyörän myötä. Ja niin parani myös sorafiilikset Scottin myötä..

Vahva kutina että tuon tyyppisellä menisi ihan hyvillä fiiliksin kaikki setämies -ajot samalla pyörällä.

Omasta näkövinkkelistä en näe konsistenttia (aina ja kaikkialla) underbikingia kovinkaan paljoa mielekkäämpänä kuin toisten samalla tavalla konsistenttia overbikingia. Toki underbiking antaa harrastajalleen isommat kehuskeluoikeudet. Lenkkeilyyn tulee kummasti vaihtelua kun ajelee rightbikingin lisäksi kummallakin puolella optimia (jos sen arvottaa vaikka mukavuus, etenemiskyky, turvallisuus arvoilla kulloisellekin alustalle). Gravel ATB-henkiseen ajoon, polkuja ja tunkkausta kaihtamatta on hienoa. Mutta niin on hienoa myös viedä modernin geon 150mm sähkötäpäriä röllipoluilla vauhdeissa jotka eivät luomumaasturille olisi arkilenkeillä järkeviä ja gravelille ei mitenkään sinnepäinkään edes mahdollisia. Ja lukemattomat asiat noitten väliltä ja ympäriltä. Jos joku haluaa rajoittaa ajokokemuksensa joihinkin tiettyihin, mahdollisesti harvoihin lokeroihin niin se on toki jokaisen oma valinta, eikä minua häiritse - korkeintaan herättää hieman huvittuneisuutta jos sitä perustellaan omien preferenssien sijaan markkinamiesten metkuilla, isojen mäkien puuttumisella Suomesta tai "ennen oli parempi" tms. argumentaatiolinjoilla.

Tää on vähän sama tilanne kuin yrittäisi laittaa pitkätukkien särökitarabändiä johonkin genreen, toisen mielestä se on rokkia ja toisen mielestä poppia ja jonkun mielestä indietä ja neljännen mielestä heviä. Ja samalla se on kaikkia näitä. Täällä menee hyvä keskustelu nyt ihan plörinäksi kun väännetään saako gravel-pyörässä olla joustohaarukkaa tai hissitolppaa kun pitäisi puhua soratiepyöristä ja niiden ominaisuuksista ja niillä ajamisesta. Gravel-pyörä on jonkun markkinahemmon keksimä nimitys käppyräsarviselle pyörälle jossa on maantiepyörää leveämmät renkaat, ei näitä lokeroiden rajoja kannata yrittää piirtää yhtään sen tarkemmin muiden kuin markkinahemmojen jotka yrittävätä keksiä lisää syitä miksi sinun ja minun pitää ostaa taas vähän erilainen pyörä. Kukin saa itse valita missä ajaa gravelillaan ja toisaalta myös millä kalustolla haluaa ajaa sorateillä ja metsässä.

Joten jos keskitytään puhumaan pyöristä eikä kinata?

F. Kotlerburg Guest
    Minusta nyt vain on huvittavaa, että omalla harrastamisella aletaan määrittelemään mikä on hauskaa ja mikä ei. Sitten dumataan nykyaikaiset trailipyörät, vaikka niistä ei ole mitään kokemusta ja käytetään perusteluna tälle mielipiteelle vielä jotain ihan asiaan liittymätöntä.

Mulla on nyt kohta ollut neljä kesää pitkä ja loiva tralipyörä ja se on minun mielestä edelleen helvetin hauska laite poluilla. Paljon hauskempi kuin sitä edeltäneet vanhan geon 29er täpäri ja sitä edeltänyt vanhan geon 29er jäykkäperä.

Erittäin hyvä ehdotus. Mielenkiinnolla jään odottamaan mitä mieltä arvostelijat ovat kun markkinoille alkaa tulla joustokeulalla olevia (gravel)pyöriä.

Minusta nyt vain on huvittavaa, että omalla harrastamisella aletaan määrittelemään mikä on hauskaa ja mikä ei. Sitten dumataan nykyaikaiset trailipyörät, vaikka niistä ei ole mitään kokemusta ja käytetään perusteluna tälle mielipiteelle vielä jotain ihan asiaan liittymätöntä.

Mulla on nyt kohta ollut neljä kesää pitkä ja loiva tralipyörä ja se on minun mielestä edelleen helvetin hauska laite poluilla. Paljon hauskempi kuin sitä edeltäneet vanhan geon 29er täpäri ja sitä edeltänyt vanhan geon 29er jäykkäperä.
    Mä en ihan enää ymmärrä tämän keskustelun luonnetta. Mainiota, että trailipyöräpyöräily on sinusta kivaa. Sitä en ymmärrä, että miksi sinulle ja muutamalle muulle on niin karvas pala se, että minun - ja ehkä joidenkin muidenkin, mutta varmaan harvempien kuin kuvittelin - mielestä sellainen pyöräily ei ole kivaa. Eiköhän minulla ole ihan yhtäläinen vapaus määrittää, millainen harrastaminen minun mielestäni on kivaa, vaikka se olisikin ”väärin”harrastamista.

Jos uskaltaisin tykittää reikä päässä bike parkkeja, niin voisin ehkä innostua, mutta mun parkkivauhdit on niin maltillisia, että en saa parkissa ajamisesta kiksejä. Siksi haastan mieluummin itseäni muilla keinoin, sellaisin joista saan kiksejä ilman, että tarvii kaahata sellaisia vauhteja, että ne eivät ole minusta järkeviä. Lisäksi olen sitä mieltä, että esim. Hesan keskupuisto ei kestä sellaista käyttöä, mitä seuraa MAS:n kuvailemasta (sähkö)pyöräkaahailusta ja se näkyy siellä paikkojen ylenpalttisena kulumisena. Ihan hyvistä vakuutuksista huolimatta yrittäjänä joudun hieman miettimään myös omaa työkykyäni ja tarpeettomien riskien karttaminen liittyy myös siihen.

Siksi GG-pyöräily, vaikka sitten välillä väärinpyöräiltynä, on motivoinut minua eniten viime vuosina. Siinä olin tosiaan ilmeisen väärässä, että luulin ”ATB-pyöräilyn” kiinnostavan useita muitakin. Tosin vaikkapa facen hiekkatiepyöräilyryhmän perusteella niitä kyllä on, mutta ilmeisesti he pysyttelevät poissa täältä. Voi myös olla, että aika ei vielä vaan ollut kypsä sen tyyppisen pyöräilyn hehkuttamiselle.

Edit: Mä myös viehätyn polkupyörissä tietynlaisesta yksinkertaisuudesta ja aikoinani joustopyörien kanssa kyllästyin jousitusten säätämiseen ja huoltamiseen ja kaikkeen siihen liittyvään speksaamiseen. Enimmillään niitä huollettavia pyöriä oli nimittäin melkoinen määrä, johtuen edellä mainituista syistä. Nykymaastopyörien geometrioissa eniten ärsyttää ajamisen riippuvaisuus hissitolpasta. Kun ei aina kiinnosta vaihteiden kanssa renklaaminenkaan, ajatus siitä, että olisi jousitus, jota pitää olla lukitsemassa ja vapauttamassa ja vielä hissitolppakin, joka vaatii oman huomionsa, ei vaan ole mun juttu. Lisäksi nykymaasturit on niin painavia, että niiden kanssa ajamisesta katoaa iso osa sitä herkkyyttä ja leikkisyyttä, joista mä nautin eniten. Senkin takia yksinkertaisella gg-pyörällä on kivempaa tai täysjäykällä kaksysillä.

K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    Erittäin hyvä ehdotus. Mielenkiinnolla jään odottamaan mitä mieltä arvostelijat ovat kun markkinoille alkaa tulla joustokeulalla olevia (gravel)pyöriä.
    Jotenkin ei innosta ajatus yhdestä huollettavasta kohteesta lisää, siksi kuluttavaa hiekkateiden pöly ja kura on. Nytkin on huollettavaa omilla ajotunneilla aivan tarpeeksi. Mutta jos olisi jokin yksittäinen suoritus, joku eeppinen, niin sitten.

F. Kotlerburg Guest
    Nykymaastopyörien geometrioissa eniten ärsyttää ajamisen riippuvaisuus hissitolpasta. Kun ei aina kiinnosta vaihteiden kanssa renklaaminenkaan, ajatus siitä, että olisi jousitus, jota pitää olla lukitsemassa ja vapauttamassa ja vielä hissitolppakin, joka vaatii oman huomionsa, ei vaan ole mun juttu.
    En ymmärrä mistä puhut.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •