Kaikkia tarttee. Ei gravelli ole maastopyörä.
Kaikkia tarttee. Ei gravelli ole maastopyörä.
Joo, itelläkin tullut tänäkin kesänä ajettua kepun polkuja sekä uusimman muodin mukaisella 150mm joustavalla täpärillä että 10v vanhalla vannejarrucrosscheckillä. Kyllä siellä täpärillä mieluummin ajaa, vaikka välistä ihan hauska treenata tekniikkaa toisenlaisellakin pyörällä.
Ja äkempää ne rajat tulee vastaan crosscheckin kanssa![]()
No hö, oon sitä kuikuillut välillä ja huvikseen speksannut jo eTappeja siihen samalla kun odottelen että hinta putoaa. Vaan ei putoa enää
2016 ostettu (olisko 2014 mallia) vannejarrullinen Bianchi Zurigo ei oikein miellytä enää ja pyöräkuumetta on ilmassa. Ajot vaan tulee oleen lähivuosina vähissä niin kamalasti järkeä tuossa ei liene.
Jos tuota Stigmatan runkoa kaupasta saisi niin kaippa se parin tonnin arvoinen olisi.
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
En edes muista milloin olisin nähnyt poluilla kippurasarven siis jonkun muun kuin omani. En ihan purematta niele väittämää, että porukka lähtee isoin joukoin graveleilla ajamaan polkuja kun se on hauskempaa kun maasturilla. Ei ole ainakaan nuo omat lähipolut.
Gravelilla tulee ajettua polkua silloin kun se mahdollistaa kahden paremmin ko. pyörälle sopivan reitin yhdistämisen kätevästi. Ajatus siitä, että lähtisin ajelemaan gravelilla polkuja kuten maastopyörällä on kyllä todella kaukainen.
Toisaalta ymmärrän miksi gravelit on menneet siihen suuntaan kuin ovat. Taitaa tuolla valtameren takanakin olla paljon sorateitä, jotka on aika paljon karkeampaa kuin ne Sipoon siloiset. Ehkäpä on todettu, että niille teille se maantiepyörästä adaptoitu geo ei olekaan paras. Samaten noilla pikku teillä on Suomessakin sen verran jyrkkää pätkää jota ei voi irtotavaran takia välttämättä runtata ylös samaan tapaan kuin assulla niin kevyempiä välityksiäkin tarvitaan. Toisaalta koko ajan tulee myös lähellä maantiepyörää olevia graveleita markkinoille. Scott nyt tulee ekana mieleen. Skene on selkeästi eriytymässä nopeisiin ja sitten adventure-henkisiin pyöriin.
Mitenkäs tuollainen Kona LTD, entinen ULTD, onko sellainen tuon uuden suuntauksen gräveli, vai onko se vaan täysjäykkä 29 droppitangolla?
Minusta siinä on vähän kummallista se, että kevyin välitys (36 edessä, 42 takana) ei ole erityisen kevyt, varsinkin, jos on kuormaa päällä. Riippuu toki ihan vaan lihastolpista, jotka ovat kuskin selkään kiinnittyneet...
Komea vihreä väri tuossa fillaritorin Stigmatassa jos kuvat antaa oikeutta. Eri vihreän sävyjä eri valaistuksessa. Googlen mukaan päälle pari tonnia uutena niin ihan ok pyynti tuo 1590 €. Hyvä projekti jos osat saa toisesta pyörästä.
![]()
Jos nyt niistä Kepu-poluista puhutaan, niin mun mielestä joku perus xc-maasturi maun mukaan joko täysjoustona, etujoustona tai täysjäykkänä on mielekkäin väline sinne noin 90-prosenttisesti. Sitten siellä on se jäljelle jäävä 10 prosenttia, johon tarvii isompia reservejä, ainakin jos haluaa ajamalla päästä joka paikasta.
Mielenkiintoinen kysymys on se, että miksi silloin, kun pitää valita jompi kumpi, on overgearing joillekin mielekkäämpää kuin undergearing ja toisille päin vastoin. Ja sitten vielä ne, joille jompi kumpi on tavoiteltavin tapa harrastaa.
Mä en jaksa uskoa, että Rockpox Rudyt ja XPLR-hissitolpat yleistyy gravelkisakuskien pyörissä, koska paino jne. mutta en ihmettelisi, vaikka ne löytäisivätkin markkinaraon grinduro-tyyppistä gg-väärinpyöräilyä harrastavien pyörissä, enkä ihmettelisi, että sen tyyppisen pyöräilyn suosio tulevaisuudessa kasvaisi. Niin ennustin muuten tän gravel-buuminkin silloin joskus kauan sitten, kun sen ketjun avasin. Epäilijät dumas homman silloinkin.![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kotlerin kanssa (kerrankin) samaa mieltä noista poluilla ajelevista gravel kuskeista, suuri osa tulee vastaan hiekkateillä millä pärjää maantiepyörällä. Muoti-ilmiö pitkälti, bikepacking porukka tietenkin erikseen mutta gravel lähinnä maantietankoinen hybridi... Ei tuo Stigmatakaan kummasti maantiepyörästä eroa jos noita vajaakokoisia kiekkoja ei lasketa.
Ensin tuli endurance, sitten cyclocross ja gravel, mikäs seuraava trendin minkä markkinointi keksii...?
^Kaitpa se oivallus gravelissä onkin pohjimmiltaan ollut levittää runkoa rengastilan luomiseksi. Minusta ainakin mukavampi ajaa, kun on kumeissa enemmän ilmaa, varsinkin kun oma ajonopeus on luokkaa maltillisen hidas. Lisäksi viehättää se, että reittisuunnittelussa ei tarvitse ottaa huomioon tien pintaa juurikaan. Mutta ihan sama kuin jossain mtb.langassa toisaalla: kompromissista on kyse, jolloin kaikkeen löytyy parempi spesifinen pyörä - maantiepyörä maantielle ja vaikkapa jäkäri poluille. Tämä on vaan tila- ja kustannustehokkaampaa, kun harrastustavoitteet eivät ole korkealla. Ihmeen hyvin olen pärjännyt gravelin ja 150/140 joustavalla täpärin yhdistelmällä pari vuotta. Tuo mainitsemani jäykkäperäprojekti on puhtaasti kasaamisharrastusta ja näpertelynhalua.
Roots, bloody roots
^Taas herää kysymys että onko gravelin ja maastopyörän ainoa ero tangon malli?
Mä en kyllä osta tuotakaan väitettä, että modernin gravelin ja 29erin ainoa ero olisi tanko.
Mä en ihan miellä bike packing -seikkailukisaa gravelkisaksi, mutta eipä kai ole mitään virallista määritelmää olemassa. Ja kyse oli joustokeuloista gg-pyörissä. Maastopyörissä joustokeulat on tosiaankin varsin yleisiä nykyään.
Wilcox ajoi Unboundin pisimmän reitin joustokeulan kanssa, mutta hänelläkin on maasturi alla, tosin droppitangolla eli raja hämärtyy ja tulevaisuudessa varmaan vielä enemmän. 200:lla ei kovin montaa joustokeppiä netin kuvien perusteella ollut, mutta jännä nähdä ensi vuonna, onko enemmän, kun on yksi #gravelspecific joustokeppi enemmän markkinoilla.
Nyt on Stigussa Hurricane Ridget (700x42c) alla. Tilaa jää vielä sentti joka suuntaan sekä edessä että takana. Nappulan koko näyttäisi Hurricanessa olevan sama kuin Steilassa, mutta ne on harvemmassa. Saattaa rullata vähän huonommin, mutta pitää tulevissa mutakeleissä paremmin. Pelkkään soratieajeluun noi on kyllä ihan turhan mtb-renkaat.
Vanhan pyörän uus emäputki on jo Suomessa ja odottelee ohuemmaksi sorvaamista tällä hetkellä eli eiköhän sekin ole vielä jossain vaiheessa ajossa.
Nyt lähden likaamaan noi renkulat.
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kiitti vinkistä, tästä tulee hyvä projekti. Osat siirtyy Revolt Advanced 0:sta ja sen mattamusta L-kokoinen runkosetti tulee lähiaikoina myyntiin.
Roverin jälkeen ajettuna Revolt tuntuu turhan laiskalta, ja Stigmatan geometria vaikuttaa enemmän omien mieltymysten mukaiselta.
Hyvä jos nappaat sen pois kuleksimasta niin ei tarvi turhaan mietiskellä kun todellinen tarve moiselle olisi oikeasti muutaman vuoden päästä ehkäItsellä osat ei olisi siirtynyt kun vanha cyclo jäisi kaupunkipyöräksi ja ajatus olisi kasailla se loppuvuoden tai talven aikana ilman kiirettä.
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
Meikä ei niinkään ole kiinnostunut mitä markkinamies tekee tai yrittää markkinoida mutta meikällä oli hakusessa pyörä, jolla pystyy ajamaan huoletta ne tiet mitä 23mm renkaisella maantiepyörällä ei hirvennyt ja toisaalta pyörä jolla assulla ajo on mukavan jouhevaa vrt. 29er maasturi.
GG on ollut aivan täydellinen ratkaisu sekakäyttöön. Tämä Grizl menee helpoilla poluillakin hauskasti ja 45mm renkailla vähän kelluttaa hiekkatiellä ja toisaalta nyrkin kokoinen murkula tuulimyllyteillä menee ookoo.
Lokareilla vielä niin jopa sujuu kivasti arkiajotkin.![]()
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
^ Grizli olis kyllä tervetullut tännekin, mutta kun saatavuus yllättäin heikonlainen.
Onko lokarit canyonilta vai joku muu ?
Kuinkahan paljon täytyy gg speksausta muuttaa, jotta markkinamiehet saavat uudet Ice Grinder -pyörät myyntiin.
Täytyykö olla rengastilaa ISPeille?
Mitä kävi beach racereille? Koga Beach Racer
Olisivat olleet edellä aikaansa jos olisivat tajunneet nimetä tuon gravel raceriksi vuonna 2013... Myös monstercross on vähän menettänyt merkityksensä kun gg-pyöriin speksaillaan jo yli 2" kumeja.
Edit: Muistan itsekin kuinka tuo Koga näytti kummalliselta aikanaan noin leveillä renkailla. Kaikki yli 35 mm renkaat vaikuttivat kummallisilta cyclocrossareissa.
Joo mä ymmärsin jo, että olenkin varmaan jotenkin poikkeuksellinen yksilö suomalaisessa pyöräilyskenessä, kun mulle kepugravelointi ei ole tervanjuontia ja musta itseasiassa parasta gg-pyörissä on se, että voin yhdistellä lähipolkupätkiä Hesan kepusta ja Espoon kepusta muutamiin Nuuksio-polkuihin ja niitten välissä kulkevilla hiekkateilläkin on ihan kivaa, jopa ajoittaisilla asfalttiosuuksilla, kunhan niitä ei ole liikaa. Saatanpa jopa mennä ihan varta vasten kippuralla ajelemaan kepupolkuja. Kaikkein hulluinta taitaa olla se, että saatan tehdä sitä jopa pyörällä, jossa ei ole levyjarruja - joskus jopa sellaisella, missä ei ole jarruja ollenkaan.
Toki parempi olisi pitää tiukasti kiinni siitä, että maastossa vaan vituttaa, jos ei ole vähintään 140 milliä joustoa joka päässä ja sorapyörän paikka on sorateillä niin kuin nimikin sanoo, mutta minkäs teet, jos sen tyyppinen harrastaminen kiinnostaa vähemmän. Ja pakko muuten myöntää, että on vähän ikävä VPCX-aikoja. Sekin oli jotenkin kivempaa kuin cyclocrossin harrastaminen oikein.
Tosin Sram/Rock Shox/Zipp XPLR antaa jo vähän osviittaa siitä, että tulevaisuudessa voi joku toinenkin hoksata, että mahdollisimman pitkät joustot ja loivat kulmat ei aina välttämättä olekaan ainoa tapa oikeinharrastaa. Muodit tulee ja menee ja preferenssit sitä mukaa.
Ps. Dirty Kanza -otannan perusteella läskirenkaat näyttää olevan yhtä yleisiä gravelpyörissä kuin joustokeulat.
Pps. Kepu tosiaan on niin raiskattu, että muutaman viimeisen vuoden aikana ei juurikaan ole kiinnostanut mennä sinne vartavasten oikeinmaastopyöräilemään saatikka juoksemaan (pl. lumiaika). Kyse ei ole siitä, että olisi liian raffia vaan siitä, että siellä niin ruokottoman näköistä. Saattaisin ehkä olla jopa sitä mieltä, että olisi ihan ok, jos maastopyöräily kiellettäisiin siellä muualla kuin sillä nyt rakenteilla olevalla reitillä.
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Tossa DK otannassa näkyy muuten heti kaksi joustokeulaa ainakin. Läskin takana on heti Lauffia ja vähän taaempana joku perus teleskooppi.
Kivahan grävelillä on polkujakin ajella, mutta on se vaan todella paljon kivempaa täpärillä. Ihan niinku täpärillä voi ajaa soraa, mutta kyllä se gravelilla maistuu vähän paremmalta.
Ehkä grävelissä on just se mitä joku mainitsi että kun lähtee lenkille niin ei tarvii miettiä millasta alustaa on tarjolla, vauhti vaan muuttuu.
Gravel on muuten varmaan voimansiirto valmistajien keksimä laji, tuskin missään muussa syö niin paljoa voimansiirtoa kun sorapyöräilyn jatkuva hiekkapöly.
Paaton, ajoin, en innostunut. Täysjäykkä reilu kymmenkiloinen teräsrunkoinen RalliKunkuilla hoitaa graveloinnin ja on monipuolisempikin, IMO. 28mm. renkailla pärjään suurimmalla osista niillä hiekkateillä kuin ns. näkemäni gravel kuskit ajelee...
Turunen, täysjäykän ajoasennon saa hyvinkin matalaksi eikä mielestäni tuo Stigmatan asentokaan niin sporttinen kuvan perusteella...
Eilisen ja tämän päivän keskustelut huomioiden sattui muuten osumaan aivan täydelliseen ajankohtaan tämä.
All Terrain Bicycle Challenge by Crust/Enve/Ultradynamico/Sram - https://atb.life/
Pitänee perustaa ATB-ketju, niin ei tarvi kinata täällä GG:n väärinkäytöstä…![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit