^
Löytyisikö kyseinen kohta tätä karttaa tihrustamalla https://www.hel.fi/static/hkr/Keskus...opaskartta.jpg
^
Löytyisikö kyseinen kohta tätä karttaa tihrustamalla https://www.hel.fi/static/hkr/Keskus...opaskartta.jpg
Eihän tota pysty mitenkään varaamaan vain pyöräilijöille, koska reitti risteää kymmenien ulkoluväylien kanssa ja myös kulkee osittain niitä pitkin. Ja talvella niissä on monessa ladut, koska täällä nyt on sen verran väkeä et hiihtäjiäkin riittää monikymmenkertaisesti maastopyöräilyyn nähden. Jokamiehen oikeudet myös estävät muiden kulkijoiden häätämisen itse reitiltä. Jos niihin halutaan muutoksia, niin eka ryhmä joka lentää pihalle on maastopyöräilijät (vai pitäiskö tohon laittaa sähkö eteen).![]()
Juuri niinkuin pelkäsin. Nyt kun Kepun MTB-reitti on valmistumassa, niin ns. yleinen kansalaismielipide on sillä kannalla, ettei muualla enää pyöräillä. Toki ollaan pahoillaan myös siitä, että "taas pyöräilijät saa kaikkea kivaa eikä kävelijöille tehdä mitään eikä saa enää kulkea".
^Keskustelu Facebookissa käy aika kuumanaJä mä kun luulin, että täällä käydään välillä kierroksilla... tuolla on kadenssit sitä luokkaa, että uusia KOMeja syntyy joka hetki.
^nykyajan(?) oire myös se, että vakavasti mielenterveysongelmaisilla on joku sisäinen pakko kommentoida asioita.
Ja sellaisilla "yleisvihaisilla" kansalaisilla myös
Tai ehkäpä ennenvanhaankin on tarve ilmaista itseään ollut, mutta nykyään siihen on alustoja tarjolla?
Olen tuota reittiä yrittänyt tihrustaa Trailmapin kartan päällä zoomaillen, mutta ei siitä paikoin silti oikein selviä mitä polkua tuon on ollut tarkoitus mennä. Mutta jotenkni tuntuisi että perusajatuksena on ollut valita tasainen reitti, välttää kaikki jyrkemmät kohdat ja mäet kiertäen ne tarvittaessa kivituhkia myöten.
Kun kattelee sitä reittiä opaskartasta ja pari kertaa ajelee sen rauhassa läpi puissa olevia sinisiä täpliä myötäillen, niin kyllä sen aika nopeesti oppii. Vaikka toki pari kohtaa on, jossa ne alustavat merkinnät ei hirveen selkeitä ole. Esim. Paloheinän takametsän "loppusuoralla" saa olla aika tarkkana kun täpliä laitettu aika säästeliäästi. Parissa kohtaa myös lyhyet hiekkatiepätkät polkujen välissä. Ite kyllä oon erittäin tyytyväinen tuohon reittiin kokonaisuutena, vaikka muutama hyvä spotti siitä jäikin puuttumaan. Jos isompia alamäkiä kaipaa, niin reitin läpi ajettua on vain lyhyt siirtymä Paloheinän mäen alamäkipätkille. Mutta todellinen tulikoe on syksyllä, että miten hyvässä kunnossa reitti pysyy sadekaudella.
Edellistä kommenttiani ei siis ollut tarkoitettu kritiikiksi. Totesin vain että reitti näyttäisi laaditun niin, että se on turvallinen vaikkei olisi kovinkaan kokenut kuski, eikä kovin rankkakaan kun nousuja on maltillisesti kun useat mäet kierretään kivituhkaa - ilmeisesti ei ole ollut turvallista vaihtoehtoa. Ja hyvä niin.
Luultavasti tuosta reitistä syntyy itse kullekin omia variaatioita, jossa poiketaan niille mäet ylittäville poluille joita on aina ennenkin ajettu ja jotka tuossa merkityssä reitissä nyt kierretään kivituhkaa. Ainakin minun vaikea kuvitella että kivituhkia myöten alkaisin kiertelemään vanhastaan tutut kivat sykettä nostavat nousut (alamäet kuntolenkillä vain välttämätön paha).
Kävin ajelemassa pitkän tauon jälkeen Hesan keskuspuistossa, nyttemmin olen ajellut Vantaalla. Ilmeisesti pohjustetulla reitillä monet haastavat ylämäkikohdat (toisille varmaan alamäet) oli päällystetty kivimurskalla, mikä meikäläiselle oli pettymys. Toisaalta kyllä kivoja kohtia on jäänyt myös koskemattomaksi, ilmeisesti reitin ulkopuolelle.
„Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)
Tuota reittiä voisi ihan omatoimisestikin lisämerkitä vaikka sinisilllä naruilla tms. Muutamassa siirtymässä erityisesti ajaa helposti harhaan. En sinänsä vastusta noiden muutamien kohtien hiekoittammista. Olisivat voineet pari muutakin vettä keräävää kohtaa hiekoittaa. Silloista ym. iso plussa.
Roots, bloody roots
Onhan siellä pahasti kuluneita paikkoja korjattu ja tehty siltoja, mikä on hyvä.
Reitin paikasta on nyt kolme näkemystä, opaskartta, OSM merkinnät ja maastomerkinnät.
Pirkkolassa ainakin oli karttaan nähden maastomerkit eri paikassa.
OSM reittimerkinnät taitaa olla suunnitteluvaiheessa tehty.
Omia nauhamerkintöjä kannattaa ehkä lisätä sinne missä polunristeyksissä on epäselvää.
Mä kävin kanssa testaamassa ton reitin tänään. Olin krossarilla tai gravelilla tai mikä toi Stigmata nyt onkaan liikenteessä ja sen kanssa oli sellainen olo, että ne muutamat sorastetut pätkät antoi kivaa flowta ja vaihtelua tutuille röllipolkuosuuksille ja vähän jäi sellainen fiilis, että niitä voisi olla muutamassa kohtaa muuallakin.
Multa kyllä pisteet reittiprojektille ja niiden kurjimman näköisten paikkojen siivoamiselle. Aika moneen vuoteen ei ole ollut kiinnostussa kepussa ajella.
Miinusta siitä, että merkinnät oli kyllä sitä luokkaa, että tommoisenaan en kovasti menisi mainostamaan sitä merkittynä reittinä. Jollekin joka ei ole ennen ajanut kepu-poluilla, on reitillä pysyminen ihan mahdotonta. Aika paljon oli sellaisia polkujen y-risteyksiä, joissa oli täppä puussa ennen risteystä, mutta risteyksen jälkeen ei missään ja kepun polut tuntevallekin oli mahdotonta tietää, että kumpaa jatkaa. Parissa kohtaa eksyin pois reitiltä, mutta tupsahdin takas toisaalla.
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^reittihän ei ole vielä valmis. Käsittääkseni sinne tulee melko kattava ja hyvä opastus.
^ kuulostaa hyvältä.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Maastopyöräilyn kannalta kiinnostavaksi nuo sorastetut kohdat saisi mikäli niihin tehtäisiin muotoja joista pumpata vauhtia. Stenun kuvassa sorastus näyttää melko tasaiselta. Gravelilla moisten kurvailu varmaan ihan jees.
Onko tästä projektin etenemisestä jotain uutisia jossain Fb-ryhmissä tms.?
Reitin onnistumista ei ehkä tosiaan voi vielä arvioida, vuosi-pari niin nähdään miten sorat asettuu ja onko ylläpitoa pystytty jatkamaan.
Yllättävän positiiviselta kuulostavia kommentteja täällä tuosta polusta. Täytynee ehkä joskus käydä itsekin ihmettelemässä miten nuo merkinnät on onnistuttu toteuttamaan.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Tällä hetkellä "merkintä" on sininen pallo spray-maalilla milloin missäkin (puu, kivi tai kallio) ja satunnaiset siniset nauhat. Niitä kannattaisi itse kunkin lisäillä, jotta ajo reitillä lisääntyisi ja uudet linjat vakiintuisivat. Esim. Pirkkolan tulevan hallin tieltä siirtynyt osuus on ihan uudessa paikassa ja hankalasti löydettävissä nykymerkein.
Roots, bloody roots
Tuo sininen ei oikein näy hämärässä. Miksiköhän sininen on valittu?
Joo, keskeneräistä työtä ei kannata näyttää herroille eikä hulluille, vai miten se meni...
Oliko tästä uudesta mtb-reitistä muuten gpx-jälkeä, tai edes hahmotelmaa siitä, jostain kenties ladattavissa?
edit. Hahmottelin sen itse Trailmapilla ja kävin ajamassa läpi. Ihan hyvin löytyi itse tekemän jäljen ja niiden sinisten merkkien mukaan suunnistaessa, tosin muutamassa paikkassa piti vähän pyöriä, että löysi reitin. Ihan mukava reitti ajella tällaiselle sähkärillä polkevalle rapakuntoisellekin. Toimii hyvin vaikka runkona lenkeille, mihin on sit helppo vaikka soveltaa pieniä koukkauksia, millä saa sitten tarvittaessa lisää fyysistä haastetta ja teknisyyttä.
Eemeli82 muokkasi tätä : 20.08.2021 at 15.17
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Kävin eilen ajamassa reitin, tai ehkä pitäisi sanoa ”yrittämässä”. Paljon näkyi eksyneitä maastopyöräilijöitä ihmettelemässä, enkä itsekään saanut jatkumoa. Vietin enemmän aikaa verraten kaupungin ulkoilualueen karttaa sijaintiin ja miettien missä kohtaa pääsen takaisin radalle kuin reitillä.
Hauskaa kuitenkin oli, ja mieli huojentunut kun viesteistä päättelen ettei merkinnät ole vielä valmiit.
Kiitos tekijöille jos lymyilette täällä.
Kirjanmerkit