Mahtaakohan Stani (ja muutkin?) mennä vuodessa pilalle pullossakin? Takarenkaassa on nyt kuukauden verran tehnyt yksi reikä enemmänkin kiusaa. Paikkaantuu kyllä ainakin hetkeksi, mutta liki joka retkellä vuotaa jossain vaiheessa ja pääsääntöisesti vuotaa parvekkeella seistessäkin, jos reikä ei oo alas päin (vaikuttaako kuumuus? on aika lämmin paikka). En oo kyllä rengasta irrottanut vuoteen, joten siellä on kaikki vanha moska sisällä, oon vaan laittanut uutta litkua sisään, kun vanhaa on tullut pois. Eturengas sen sijaan on pitänyt hyvin alkuperäisillä yli vuoden vanhoilla litkuilla enkä oo sinne edes lisännyt mitään.
Onhan tuo takarengas nyt jo suht kulunut, mutta kyllä mä sisureilla oon aina sileämmäksi ajanut ennen pahempia puhkeiluja.
Nyt alkaa jo vaikuttaa ajokelvottomalta, kun hetki paikkaantumisen jälkeenkin valui muutama päivä aiemmin lisättyjä litkuja niin reippaasti pihalle.
Pitänee siis tehdä rengasjumppaa ja vaitaa uutta kumia alle. Onko Zefalin Z-sealantista hyviä kokemuksia? Sitä sais helposti Motonetistä eikä tarvis ruveta tilailemaan ja odottelemaan paketteja. Aavistuksen on vanhaa Stania jäljellä, mutta ei ehkä tarpeeksi molempien renkaiden vaihtoon (meinasin laittaa vielä vanhan eturenkaan taakse ja eteen uuden GK SK:n, että saa edes suunnilleen loppuun ajettua molemmat kumit), eikä tuo vanha litku nyt tunnu kauheasti luottamusta herattävän muutenkaan...
Jos renkaaseen tulee reikä, josta litkua valuu kunnolla, niin rengas nykäistään kotona pois ja laitetaan sisälle tiptop paikka.
Ei kukaan jaksa arpoa vuotaako tuo sama reikä vielä seuraavallakin lenkillä.
Ehkä tässä on ollut liian optimistiset ajatukset tubeleksen helppoudesta, kun alku oli viime kesänä niin hyvä; pitää varautua repullisella paikkoja ja tynnyrillisellä litkuaMutta jotenkin mystinen tuo reikä on, kun ei mitenkään erityisen isoa näy ulkopuolelle eikä se alkujaan lenkillä pahemmin vuotanutkaan (en edes huomannut). Rengas tyhjeni myöhemmin lenkin jälkeen ja siitä lähtien se on ollut sellaista pitää - ei pidä arpomista. Yleensä vuotaa, kun ei aja ja ajon aikana pitää kohtalaisesti.
Oon kyllä sekoitellut pulloa ennen lisäystä, mutta ehkä sitten kuitenkin liian hellästi. Tosin kyllähän tuolla jotain paikkaavaa ainetta pitäis olla, kun ulkopuolellekin on tuommoinen möntti tullut. Tai sitten g-onen pinta on vaan niin ohut, että vaikka ei aivan loppuunkuluneelta näytäkään, niin ei oo enää riittävästi kumia, jossa paikka pysyis.
Jos siihen reikään sattuu kivi, niin sehän aukeaa uudelleen. Ehdottomasti vaan tuollaisiin paikka sisäpuolelle. Ei ole mitään järkeä pilata hyviä lenkkejä vuotavan renkaan vuoksi.
Kun edellinen Stanin Race pullo oli loppu niin leikkasin sen auki. Yllättävän paljon oli sitä paksumpaa tavaraa pohjalla vaikka pulloa oli ravisteltu huolellisesti myös ylös alaisin aina ennen käyttöä. Nyt on pulloon sopiva keppi millä aina ennen käyttöä irroitan paksumman tavaran pohjasta ja sitten sekoitan kunnolla.
Laita siihen reikään kamelinpaska, niin voit ajaa renkaan ihan loppuun asti.
Mun AlexRims ja Panaracer GK TLC 35-622 Semislick oli aluksi tosi vaikea. Yritin lähes jokaista metodia ja hajotin muutaman sielun (omani ja Zefalin). Kun annoin toisen renkaan vaan olla litkujen kanssa ja se kuivui tunteja -> tiivistyi -> sain pumpattua tavallisella pumpulla renkaan pedille. POP. Sen jälkeen toistin operaation ja kaadoin uudet litkut. Polkeminen on ollut pelkkää juhlaa. Maltti on valttia.
Millähän ilveellä täällä on porukka onnistunut poistamaan vanteelle kovaan jämähtäneet tubeless-teipin liimajämät? Omassa tapauksessa koko "liimakalvo" on irtautunut itse teipistä vanteelle. Alkoholilla koitin vähäsen matkaa, mutta kyllä tuli jo yhden pinnavälin työmäärästä itku. Vissiin mitään aivan tuhoisaa myrkkyä ei uskalla kuituvanteelle lykätä?
Kumiliima irtoaa ksyleenillä.
Alumiinivanteesta tuubien liimajämät joskus irrottanut.
Pirun pahan hajuista, en suosittele käyttöä sisätiloissa.
Erkalla voisi koittaa (eristysnauha, kangasteippi,… jääkiekkomailojen lapoihin). Väärin päin hinkkaa liimajämät pois tai töpöttelee liimapinnalla niin ikään.
Bräkleenillä noita olen irrotellut
--
Murphy elää!
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
^Minkä teipin liima otti noin lujasti kiinni?
^Mulla on parikin ei-tubelessteippiä jättänyt kovettuneen liiman vanteeseen, jonka poistaminen oli tuskaista. Ainakin toinen oli sisurille tarkoitettu vanneteippi. Ksyleenillä ja rätillä taisi lähteä, kun antoi hetken vaikuttaa, mutta vanne oli alumiinia.
Muistaakseni kokeilin asetonia, bräkleeniä ja sitten ksyleeniä.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Mariposalla on tuubiteipin irrotusainetta
https://www.tonitoni.fi/liimanpoisto...-remover-150ml
Ei kokemusta miten toimii tubeless teipin liimojen kanssa mutta tuubiteipin jäämiin oli erittäin tehokasta ja on turvallinen kuidulle. Vastaavaa voisi kokeilla jos ei muuta keksi
Muc-Offin rasvanpoistajalla lähti kuituvanteesta liimanjämät helposti.
Offtopic: eilen vaihdoin gravelin takarenkaan vähemmän kuluneeseen... plip plop, ei ongelmia. Stanin litku reilun vuoden jälkeen ihan juoksevaa vielä, perin outoa.
Tälläistä olin tulossa itsekkin suositteleen vaikka ei kokemusta teippijäämien irroittamiseen. Bräkleenin ja vastaavien aineiden ongelma yleensä nopea haihtuminen jos liima on pahasti kuivunut paikalleen. Tämä olisi kuitenkin siis se viimeinen extreme vaihtoehto ja yrittäisin ensin helpompia vaihtoehtoja.
Itse olen Bräkleenillä puhdistanut kuitukiekkojen jarrupintoja eikä ne ainakaan ole vahingoittuneet mitenkään.
Tuli eilen WTB ST i21 TCS 2.0 vanteille tubeless asennukset. Vanteet ei tietenkään ollu valmiiksi teipattu ja päädyin kokeilemaan ghetto tubeless asennusta gorilla teipillä, tässä tapauksessa 25mm levysenä 21mm id vanteelle. Tossa vanteessa on kapea nauha pelkästään siellä "rotkon" pohjalla, joka WTB mukaan pitäisi jättää myös tubeless teipin alle vähentämään teipin painumista pinnareikiin. Vanteen hyllyllä on melko agressiivinen ura kumin huulelle. Teipit kiinni, DT swissin tubeless vena paikalleen ja Panaracer GravelKing SK Plus 40-622 kumi vanteelle. Meni ilman suurempia ongelmia vanteelle, mutta sitten nostaminen tuotti vähän ongelmia, mihin on oon tottunu maastopuolen DT swiss vanteilla, jotka nousee hyllylle ilman litkuja ihan normipumpulla.
Ei nämä noussut. Noh, vähän litkua sisään ja uusi yritys. Oli sielu irti ja pumppu kiinni schradel päässä. Noin 15min pumppailun ja hieromisen jälkeen vihdoin nousi hyllylle ja pitää ilmaa. Meinasi mennä oikeiden tubeless ongelmien puolelle. Ei tihku litkua. Toi gorilla ei varmaan liu'u nii hyvin kuin sileä tubeless teippi. Kunnon teippi tulossa, mutta kun sain jo nämä kumit niin ei malttanut odottaa.
Oletteko huomanneet tänä kesänä että litkut olisivat kuivuneet aiempaa hanakammin kun on ollut niin kuumaa? Muutama flätti nyt ihan vastikään omissa pyörissä ja kaikki renkaat todettu ihmettelyn jälkeen kuivahtaneiksi (paikkaantunut nätisti litkun lisäämisen jälkeen).
Litkuna Muc-off ja samaa kamaa olen aiempina vuosina käyttänyt ihan menestyksekkäästi.
Eipä täälläkään.
En minäkään. Tarkastin litkut maantiepyörästä hetki sitten niin ennen vappua laitettua Caffelatexia pääsi pulpahtamaan varaston lattialle saakka. Ei aiheuttanut lisäystarpeita tuo tarkastus.
Kirjanmerkit