No ettei juututa malmiin ja asumiseen niin toinen esimerkki Helsinki-Vantaan lentokenttä. Juuri laajennettiin parilla miljardilla jotta lentoliikenne voisi kasvaa. Tämä kaikki valtiollisella päätöksellä, rahoituksella ja ohjauksella.
Mitä hel*tin merkitystä on ajaako kansalainen sieltä Malmin lähiöstä diesel vai sähköautolla prismaan kun samaan aikaan valtio laajentaa lentoliikennettä exponentiaalisesti. Tai miksi minun kuluttajana pitäisi yrittää välttää lentämistä samaan paikkaan kun valtiovalta parantaa puitteita sille.
Homma on ihan samanlaista kuin veikkauksessa tai Alkossa. Samaan aikaan valistetaan että so so älä käytä tai tee niin ja näin mutta pyritään myymään mahdollisimman paljon että bisnes rullaisi.
Valtio voisi ensimmäisenä luoda strategian millä se pysyy pystyssä ja hyvinvointi valtiona nolla päästöisenä. Se olisi uskottavampaa kuin haitta verottaa kaikki hengiltä ja oikeasti olla enemmän sen diesel auton tankkaamisen tarpeessa kuin minä joka sen omistaa...
Ja onko kukaan laskenut Raidejokerin tai Kruunusiltojen co2-tasetta? Kauanko porukat jyräisi Laajasalosta keskustaan autolla tai jokeribussilla niillä co2-määrillä, mitä noihin menee? Puhumattakaan iäksi kadonneista luontokohteista.
Välillä tuntuu, ettei pk-seutu ainakaan kovin kauaa kestä tätä ”luonnonsuojelua”.
^ Raidejokeri hakkaa bussijokerin luultavasti sata-nolla päästöjen vähyydessä. Samalla palvelutasolla bussijokeri vaatii vähintään saman suuruiset tieinvestoinnit. Lisäksi paraskaan bussi samalla kapasiteetilla ei kestä montaa sataa tuhatta kilometria. Jokeriratikoille lienee budjetoitu ainakin yksi miljoona.
Jos liikenneinfra huolettaa, niin siitä vaan yön pimeinä tunteina istuttamaan länsiväylälle ja kehäteille puuntaimia. Raidejokerin hinnalla saa kehä III tasoista väylää muutaman kilometrin, ja haitta ympäristölle moninkertainen jo ennen kuin väylälle on päästetty yhtään ajoneuvoa.
Länsiväylä pitäisi oikeastaan purkaa kokonaan, saataisiin sekä Seurasaaren selän että Laajalahden vesi uusiutumaan kunnolla, kalakannat elpymään, uimarannat kuntoon ja rannoilla voisi keskustella huutamatta.
Hanki sinäkin hybridi allesi, niin ei tarvi murehtia ihan joka asiaa...
https://youtu.be/pVxmT2x3Od4
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Siitä Laakson ratsastuskentästä alkaa semmoinen kaistale mihin voisi varmaan asuttaa koko kehä 3 ulkopuolisen Suomen asustelijat eikä tarttis edes mennä Vantaan puolelle.
Lopussa vilahtaa 43 MPG.![]()
6.7 WTF/kg
Niin. Luultavasti. Entäs oikeasti? Kun lasketaan mukaan rakentamisessa syntyvät päästöt. Tässä tehdään nyt uutta väylää jo olemassaolevan rinnalle.
Melko kallis tuo Kehä 3, kun raidejokerin hinta on 386 m€. Jos nyt ajatellaan, että tuolla saa kehäkolmosta vaikka 3,86 kilometriä, saadaan hinnaksi sata miljoonaa per kilometri, eli 100 000€/metri. Rohkenen epäillä. Lisäksi pitää muistaa, että raidejokeri rakennetaan osittain ihan neitseelliseen maastoon. Vastaava kumipyöräväylästö on jo olemassa.Raidejokerin hinnalla saa kehä III tasoista väylää muutaman kilometrin, ja haitta ympäristölle moninkertainen jo ennen kuin väylälle on päästetty yhtään ajoneuvoa.
Kärjistäen sanottuna joka toinen päivä tänne ennustetaan kovaa lämpenemistä ja hirmuhelteitä, joka toinen päivä jääkautta
Joku päivä takaperin:
https://www.is.fi/tiede/art-2000008175198.html
EilenEuroopassa lämpötilat laskisivat
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008181440.html
Ja tänään Tänäännäin ilmastonmuutos vaikuttaa Suomeen – hirmuhelteet pahenevat, lumi jää etelässä vain muistoksi
Pohjoinen pallonpuolisko lämpenee kaikkein nopeimmin, minkä myötä myös Suomi muuttuu monella tavalla.
https://www.is.fi/tiede/art-2000008182538.html
Länsi- ja Pohjois-Euroopassa lämpötilat laskisivat
...
Vaikutusten ulkopuolelle ei jäisi myöskään Suomi, jossa ilmasto on lauhkea Golfvirran ansiosta.
Ostaako eräsukset vai sup laudan, kummalla on enemmän käyttöä tulevaisuudessa?
Olen ollut ilmastorikollinen ja hankkinut molemmat. Kävi niin taikka näin, niin jommalla kummalla on käyttöä. Samoin lämpöpumpulla. Jos tulee viileämpää, lämmitellään, jos tulee kumaa viilennellään.
Tai sitten nuo kompensoi toisensa ja mitään merkittävää muutosta ei tapahdu![]()
^Yleisesti tutkimuksissa on puhuttu sään ääri-ilmiöiden lisääntymisestä eli kannattanee hommata eräsukset, suppilauta, surffilauta, leija ja Tohtori Sykerön spesiaalimallinen sateenvarjo.
Suhtautuminen asioihin voitaisiin jakaa kahtia.
Suhtaudutaan joko järjellä tai tunteella.
Miltä teistä näyttää tai tuntuu, kun katselette näitä kirjoituksia?
Pitää laittaa kiitosta sinne suuntaan, joka kiitoksen ansaitsee, eli kiitos villarivoorumi kun piditte peukkua ja toivoitte meille sateita. Vuorokaudessa tuli reilu 30mm vettä. Jos joudatte, niin pistäkää sadetanssiksi, koska lisää sais sataa.
6.7 WTF/kg
"Maapallon hiilikierrosta on löytynyt jälleen kerran aiemmin tuntematon, mutta tärkeä ominaisuus. Aiemman käsityksen mukaan mikrobit kykenevät tuottamaan metaania vain hapettomissa olosuhteissa, mutta nyt amerikkalainen ympäristötieteilijöiden ja kemistien ryhmä on havainnut, ettei luulo pidäkään paikkaansa. "
https://www.tekniikkatalous.fi/uutis...a-1273c055f7ae
Ja hyvänä huomiona myös tämä:
" Ratkaisua ei vain osattu etsiä luonnosta aiemmin, koska vakiintuneet opit tuomitsivat tällaisen reaktiomekanismin mahdottomaksi. "
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Mutta kaikesta huolimatta ihmisille pitää saada "suorituskykyä".
Missä on autonvalmistajien vastuullisuus?
Sangen typerää ja vastuutonta toimintaa.
Mistäänkö ei voi luopua ilmastonmuutoksen edessä?
![]()
Parissa maailmansodassa saksalaisia yritetty panna aisoihin, miten heidän rajoittamaton ajonopeus vielä puristetaan järkevään lukuun?
Ihan jenkit on tuonkin muskelikisan aloittaneet. Turha syyttää saksalaisia.
Moottoriteille pitäisi säätää max 100 kmh ympärivuotuinen nopeusrajoitus koko EU-alueella siellä missä se on korkeampi niin saataisiin päästöjä alemmas ja turvallisuus teillä myös paranisi. Polttoaine on vielä sen verran halpaa ettei sen hinta hillitse ajonopeuksia. Polttoaine tuntuu kalliilta vain tankatessa, mutta hinta unohtuu heti kun autolla lähdetään ajamaan. Nyt moottoriteillä jää tulpaksi jos ajaa vain 110 kmh nopeutta.
Hyvä poiminta. Kehitys kehittyy. Ennen maapallo oli littana, nykyään pyöreä, kunnes toisin todistetaan. Vakiintuneet opit auttavat sekä rajoittavat tiedettä. Joku inhimillinen olentohan kaikki teoriat on keksinyt ja päätellyt. Virheen mahdollisuus on aina olemassa.
Koskahan fysiikan lait menevät uusiksi? Jossain kohtaa puhuttiin meinaten suhteellisuusteorian kumoamisesta, mikä olisi aika shokki luonnontieteille. Tähän ei tosin ole taidettu ainakaan vielä löytää korvaavaa hetkellistä faktaa.
Ja nyt kun luin uudestaan kirjuutukseni, niin sen voi lukea vttuiluna, mutta sellaiseksi se ei ole tarkoitettu, eikä se sitä ole.
Golf-virta on luonnon oma termostaatti, kun pohjoinen lämpenee niin virta heikkenee, jolloin pohjoinen viilenee, jnejne.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...utkeen/8034388
Kyllä tuossa sanotaan jotta myydyin kaikista autoista.
Juu, kyllä tuo Ford on ollut myydyin jo vuosikausia. Minulle se on aina symboloinut ihmisten pölhöyttä
Tässä yleistä höpinää ylikuluttamisesta.
https://yle.fi/uutiset/3-12047180
Eikös moottoriteillä ole kaksi ajokaistaa suuntaansa, et sinä tulpaksi jää vaikka ajaisit oikeaa kaistaa sen 80 km/h... oikeanpuoleinen liikenne sitä liikennettä jumittaa.
Yleisesti ei haittaisi paljoakaan, jos nopeuksia laskettaisiin 10-20 km/h. Huomaa helposti auton kulutuksessa, että jo luokkaa 5-10 km/h nopeuden laskeminen vähentää hetkellistä kulutusta. Mutta niin kauan kuin ihminen päättää kaasupolkimen asennon, tämä tuskin muuttuu. Niitä robottiautoja odotellessa, kehitys näyttää lupaavalta.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Tässä vaan näkyy hienosti se, että tärkeintä edelleen on autojenkin kohdalla bisnes. Ei ilmastonmuutos.
Autonvalmistajilla olis suuri sauma vaikuttaa asioihin, mutta ei.
Auton pitää kiihtyä 0-100km/h parissa sekunnissa ja kulkea vähintään 200km/h jotta sitä voi kaupata massoille.
Yhdelläkään autonvalmistajalla ei lie rohkeutta kaupata autoa joka olisi ilmastoystävällisempi myös ym. kriteerien suhteen.
Kuka tietää vaikka massoilla riittäisikin ymmärrys ja älli (sähkö)autolle jota markkinoitaisiin kilpaijoita vastakkaisilla argumenteilla?
-huippunopeus järkevä(140km/h)?
-kiihtyvyys riittävä(0-100km/h 10 sek)?
-range sama/pienempi kuin nykyisillä kuorma-auton kokoisilla ylitehokkailla SUV-maastureilla?
Eikö tuosta seuraisi myös akuston koon pienentyminen=luonnonvarojen säästö?
Tai
Lataustarpeen vähentyminen=sähkön säästö?
Mutta ei. Suomessakin on pakko myydä autoa jonka huippunopeus on 250km/h. Ja kiihtyä pitää niin että naama ei pysy kuosissaan.
Mikä järki??
Onhan tuollaisia perussähkökippoja myynnissä Suomessakin, sekä uusina että hyvinä käytettyinä. Kuten todettua, hinta merkitsee ostajalle edelleen ja sähkiksien hinnat on kautta linjan aika rapsakoita.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Itse asiassa en juuri yhtään, kummankaan osalta. Ei tule enää sanomalehtiä, ilmaisjakelut kielletty, ja kännyn / läppärin selaimessa mainostenestolisukkeet.
Sitä mainostetaan, mihin valtiovalta/liittovaltio määrää ja mitä kuluttajat ostaa. Noille muskeliautoillekin on oma ostajakuntansa, ja jos niillä kaupankäynti on yhtiöosakkaille tuottavaa niin asiahan on sitä myöten taputeltu. Paljon pitää muuttua vaikka jonkun VAG-konsernin tornipaikoilla, jotta siellä aidosti haluttaisiin voittojen kustannuksella olla ympäristöystävällisiä.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Höpsistä, noita 110 ajavia on motarit täynnä ja niistä pääsee ohi vasenta kaistaa. Ei mua ainakaan haittaisi, kunha osaa ajaa sitä 120 edes vasemmalla kaistalla. Mutta miksi pitää tunkea sille vasemmalle kaistalle 100...110 nopeudella suoraan toisten nokan eteen.
Motarit on sujuvaan liikkumiseen ja en missään nimessä kannata kesänopeuksien laskua.
Itse ajelen useinkin 80 km/h motarilla, jos ei ole mihinkään kiire. Rekan perään vaan vakioetäisyydelle adaptiivisella vakkarilla ja ei tarvitse ohitella ketään, eikä aiheuta muillekaan turhia kaistanvaihtoja, kun on "samaa letkaa" rekan kanssa.
En tiedä missäpäin ajetelet, mutta pk-seudulla moottoriteiden kummallakin kaistalla liikenne usein ruuhkautuu ja jumittaa jos joku ajaa hitaamin kuin max nopeus, tai jos ohitus tehdään hitaammin kuin max nopeudella. Kyllähän peltipoliisit pitää nopeuden hyvin kurissa, vaikka olisi raskas kaasujalka, kukaan ei halua maksaa sakkoja tai menettää ajokorttia. Joo, tiedän että ne peltipoliisit on ärsyttäviä, omastakin mielestä, mutta tuntuvat toimivan hyvin nopeuksien säätelyssä.
Kirjanmerkit