GiantGarminElectrobike
Sivu 15 / 18 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 13 14 15 16 17 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 421 - 450 / 523

Aihe: Keskiö naksuu

  1. #421
    Liittynyt
    07/2021
    Paikkakunta
    Karkkila
    Viestit
    182
    Luin koko 15 sivua, keskiön naksumisesta, ja ihmettelen, etten törmännyt HAMBINIn laatu keskiöön. 260€ laakereineen 41,00mm OD.

  2. #422
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    114
    Vaihdoin ensimmäistä kertaa keskiölaakerin ja mietin nyt, että jos kammet tuli kiristettyä liian kireälle (Minulla ei ole momenttiavainta), niin onko siitä jotain haittaa? En ole varma, mutta ihan kuin kammet pyörisivät hieman tahmeammin nyt.

  3. #423
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.309
    Tuo riippuu ihan mikä keskiö ja mitkä kammet. Sitä shimanon muovista päätyholkkia ei saa kiriä kuin sormivoimalla, eikä silloinkaan kovaa. Vähän vain painetta.

    Jos taas esimerkiksi gxp, niin tuossa vasemman kammen saa vetää huoletta tiukalle.

  4. #424
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Uusissa laakereissa on uudet vaseliinit, ne aluksi vähän tahmeammat?

  5. #425
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tuo riippuu ihan mikä keskiö ja mitkä kammet. Sitä shimanon muovista päätyholkkia ei saa kiriä kuin sormivoimalla, eikä silloinkaan kovaa. Vähän vain painetta.

    Jos taas esimerkiksi gxp, niin tuossa vasemman kammen saa vetää huoletta tiukalle.
    Jep, gxp kyseessä. Tulihan se muovinen (Vesisuoja tms?) siihen vasemmalle puolelle ennen spaceria? Vanhassa ei mielestäni sitä ollut, mutta uuden mukana tuli ja laitoin sen paikoilleen.

  6. #426
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.309
    Noitakin keskiöitä on erillaisia. Sramin omassa tosiaan tulee se muovinen tiiviste. Molemmin puolin.

    Ideana gxp:ssä on, että non-drive side, eli vasenpuoli kantaa koko kammen sivuttaisvoimat. Eli keskiakseli kiristyy tiukalle vasemman laakerin molemmin puolin. Vetopuolelle tulee jousirikat.

    Toiminta on helppo testata ennen vasemman kammen asennusta. Jousirikkoja on sopivasti, kun tuntee sen jousivoiman ensin ja vasta sen jälkeen akselin olake ottaa kiinni vasemman laakerin sisäkooliin.

    Periaatteessa vasemman kammen alle ei tarvitse rikkoja, mutta noidenkin tarpeen huomaa helposti. Eli kammen pitää kiristyä sopivalla voimalla laakeria/tiivistettä vasten, niin että mitään päittäisvälystä ei jää. Paremmissa laakereissa tuo tiivisteen keskiosa on metallia, tai olisikohan kaikissa. Ei tuossa välissä kai muovia saa olla...

    Tässä wheelsmfg ohjeet.

    https://wheelsmfg.com/gxp-crank-spindle-spacers-seals

  7. #427
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.309
    En tosiaan ihan hiffaa mitä tarkoitat muovisella vesisuojalla. Aika usein vasemman kammen tulee vastata suoraan siihen tiivisteen reunaan ja sitä kautta laakeriin. Näkee tuosta wheelsmfg kuvasta. Mitään isompaa rikkas tuolla ei saa olla, mikä ottaisi tiivisteen keskemmälle kiinni. Silloin kammet pyörisivät varmasti huonosti.

  8. #428
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.399
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    En tosiaan ihan hiffaa mitä tarkoitat muovisella vesisuojalla. Aika usein vasemman kammen tulee vastata suoraan siihen tiivisteen reunaan ja sitä kautta laakeriin. Näkee tuosta wheelsmfg kuvasta. Mitään isompaa rikkas tuolla ei saa olla, mikä ottaisi tiivisteen keskemmälle kiinni. Silloin kammet pyörisivät varmasti huonosti.
    Näin on. Tuossa kuvassa se spindle spacer pitää olla niin päin että jää rako pölysuojaan (dust cover). Spindle spacerin ja kammen väliin saa toki laittaa spacereita jos tarvis, kuhan ei kammet esikiristy liikaa laakereita vasten.

  9. #429
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.309
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Näin on. Tuossa kuvassa se spindle spacer pitää olla niin päin että jää rako pölysuojaan (dust cover). Spindle spacerin ja kammen väliin saa toki laittaa spacereita jos tarvis, kuhan ei kammet esikiristy liikaa laakereita vasten.
    Niin toi kuva on vetopuolelta.

  10. #430
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    En tosiaan ihan hiffaa mitä tarkoitat muovisella vesisuojalla. Aika usein vasemman kammen tulee vastata suoraan siihen tiivisteen reunaan ja sitä kautta laakeriin. Näkee tuosta wheelsmfg kuvasta. Mitään isompaa rikkas tuolla ei saa olla, mikä ottaisi tiivisteen keskemmälle kiinni. Silloin kammet pyörisivät varmasti huonosti.
    Itseasiassa itselläni on MegaExo ja se muovinen/silikoni rengas taitaa olla juuri tuo "Dust seal", eli sen laitoin ensin "Non-drive" puolelle ja sen jälkeen "Wave Washer". Vanhassa ei siis ollut tuota "Dust seal"ia. Eli onkohan ihan turha sitten? Tai jopa haitallinen tuossa.

  11. #431
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.309
    No se on ihan päin prsttä nyt. Aaltorikat ja kaikki muukin sälä kuulu vetopuolelle.

  12. #432
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.309
    Niin joo, mega-exo nyt. Sehän on aivan eri mitä gxp. Suoralla akselilla. Siinä aaltorikat voi varmaan laittaa molemmin puolin. En tiedä. Ottavat vaan välyksen pois.

  13. #433
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No se on ihan päin prsttä nyt. Aaltorikat ja kaikki muukin sälä kuulu vetopuolelle.
    Vanhassa aaltorikka oli siis vasemmalla puolella ja samaan paikkaan laitoin uuden myös. Oliko siis jo uutena laitettu väärin? Ensimmäistä kertaa siis tehdasasennuksen jäljiltä vaihdettu nyt.

    Edit : Niin siis vetopuoli on vasen puoli? Sekosin tuossa

  14. #434
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.309
    Eikun vetopuoli on ketjun puoli, eli oikea. Mutta tosiaan minä puhuin koko ajan gxp:stä, koska oletin sinulla olevan sellainen. Mega exo on tosiaan suoralla akselilla, eli täysin vastaava mitä shimono. Päittäisvälys säädetään aaltorikalla.

    Aaltorikat toimii varmaan tuossa molemmin puolin, mutta laita niinkuin ne aiemmin oli. En ole koskaan asentanut mega-exon kampia, mutta kyllähän tuon toiminnan näkee asentaessa. Tsekkaat vain ettei aaltorikat painu täysin kasaan, eli ei sinne liikaa rikkoja saa laittaa väliin. Keskiön pituudet eivät ole aina täysin samoja ja siksi noissa joutuu joskus käyttämään rikkoja välissä.

  15. #435
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.399
    Esim. Sramin ohjeissa aaltoprikka tulee myös non-drive puolelle niissä tapauksissa kun käytetään aaltoprikkaa korvaamaan preload säätimen.

  16. #436
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.309
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Esim. Sramin ohjeissa aaltoprikka tulee myös non-drive puolelle niissä tapauksissa kun käytetään aaltoprikkaa korvaamaan preload säätimen.
    Joo, mutta ei gxp:ssä, mistä oli ensin kyse. GXP kammissa ei varmasti tungeta mitään preload säädintä, tai aaltoprikkaa non-drive puolelle.

  17. #437
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.399
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Joo, mutta ei gxp:ssä, mistä oli ensin kyse. GXP kammissa ei varmasti tungeta mitään preload säädintä, tai aaltoprikkaa non-drive puolelle.
    Totta, hämäsi vaan kun keskustelun yhteydessä mainittiin aaltoprikka ja sen sijainti.

  18. #438
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.829
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Eikun vetopuoli on ketjun puoli, eli oikea.
    Sekoitetaan sen verran pakkaa, että nyt oli USA:n ratapyöräilijöille tullut voimansiirto eli vetopuoli vasemmalle puolelle jostain syystä. Ei muuta kuin kättä syvälle taskuun.

  19. #439
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Pojan pyörän keskiö alkoi justiinsa naksumaan. Otan auki ja putsaan. Pitääkö keskiön kierteisiin laittaa jotain voiteluainetta? Ihan perus-alurunko ja nelikanttikeskiö kyseessä.

  20. #440
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.399
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Pojan pyörän keskiö alkoi justiinsa naksumaan. Otan auki ja putsaan. Pitääkö keskiön kierteisiin laittaa jotain voiteluainetta? Ihan perus-alurunko ja nelikanttikeskiö kyseessä.
    Itse olen laittanut kierteellisiin ja pressfit keskiöihin ihan ohuen kerroksen paksumpaa rasvaa joka on toiminut täydellisesti, äänettömiä ovat olleet. Jotkut käyttää kierrelukitteita mutta se ei ole mikään pakko.

  21. #441
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    ^ Lukitteita en kyllä käyttäis... Taidan laittaa perusrasvat väliin.

    Mites nelikanttikammet, rasvaa väliin vaiko eikö? Intterwebs-keskusteluista on semmonen 50/50 -meininki. Viime kerralla laitoin.

  22. #442
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.399
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    ^ Lukitteita en kyllä käyttäis... Taidan laittaa perusrasvat väliin.

    Mites nelikanttikammet, rasvaa väliin vaiko eikö? Intterwebs-keskusteluista on semmonen 50/50 -meininki. Viime kerralla laitoin.
    Minä laittaisin rasvaa.

  23. #443
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Se oli sitten drive siden puolelta keskiö löysällä. Irti, putsaus, tsekkaus, että kaikki ehjää, rasvaa sinne tänne ja nippuun. Ei napsu enää.

  24. #444
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Tervehenkinen pyöräilyelämän ratkaisu, sora renkaiden alla saa napsua ei ajopeli.

    Muutaman lenkin jälkeen kampien ja polkimien kireyden tarkistus, tiukassa muttei apinaraivoa kireysmääritelmän mukaan. Keskiön tienoille kohdistuu vääntöä.

  25. #445
    Liittynyt
    12/2011
    Viestit
    227
    Kyllä nyt ärsyttää, kun vuosia hiljaisena pysynyt keskiö (BB30) tai ainakin siinä ilmansuunnassa alkoi napsua. Tein kaiken mahdollisen ennen kuin päädyin vaihdattamaan vanhan (3000 kilsaa sitten asennetun) keskiön. Nyt on vielä testaamatta että onko napse poistunut. Olen n kolme vuotta vaihdattanut keskiön kesäkauden aluksi sillä ajatuksella, että ei tarvitsisi turhia murehtia. Plääh.

  26. #446
    Voiko maastopyörän tonnin ajettu pressfit keskiö alkaa naksua? Joku napsahtaa aina kun vasen kampi klo 9 kohdalla. Välyksiä ei tunnu ja kammet pyörii käsin ihan smoothisti.

  27. #447
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti #78 Katso viesti
    Voiko maastopyörän tonnin ajettu pressfit keskiö alkaa naksua? Joku napsahtaa aina kun vasen kampi klo 9 kohdalla. Välyksiä ei tunnu ja kammet pyörii käsin ihan smoothisti.
    Tuskin on keskiö joka naksuu. Aloittaisin kampipulttien ja polkimien kiristyksellä ja siihen lisänä satulatolpan rasvaus ja uudelleen kiristäminen.

  28. #448
    Mulla oli kesällä maantiepyörässä naksumisongelma. Silloin ei kampipulttien kiristely yllättäen auttanut odotuksistani huolimatta. Ei huvittanut alkaa yhtään enempää yksitellen etsiä vian syitä, joten huolsin kaikki mieleen tulevat mahdolliset naksuvat paikat kerralla.

    - Kammet irti, kampipultit irti, kuparitahnaa kierteisiin, kiristys momenttiin. edit. siis eturattaan pultit irti ja momenttiin tässä kohdassa
    - Kun kammet jo oli irti, vaihdoin keskiön. BSA-keskiö on helppo vaihtaa ja uusi maksoi vain pari kymppiä. Eipähän jää siitä kiinni.
    - Kammet takaisin paikoilleen ja huolellisesti oikeaan momenttiin kiristettynä. Rasvaa oikeisiin paikkoihin.
    - Läpiakselien kireyden tarkastus.
    - Vaihdoin myös polkimet. Kun olin joka tapauksessa aikonut vaihtaa ne virtaviivaisempiin ja kevyempiin.
    - Erilaisten pulttien kireyden tarkastus näppituntumalla.
    - Lopuksi vielä satulatolppa irti, rasvaus, tolppa paikoilleen ja kiristäminen momenttiin.

    Ei naksunut enää. Onneksi. En tiedä mitä olisi enää ollut tehtävissä jos vielä olisi ylimääräisiä ääniä kuulunut.

  29. #449
    Jep kiitti, noi kammet vois kyllä käyttää irti ja tarkastaa pultit.

  30. #450
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Mun pojan pyörässä keskiö oli löysällä ja siksi naksui.

    Veljen pyörässä toinen poljin kaipasi voitelua ja siksi naksui.

    Onhan noita kohteita.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •